Visa fullständig version : Utländskt kött
Hej, kött från andra länder, irland och danmark t ex ser man ju ofta till halva priset, och som både nyttighetspanikkille och utfattig student så hamnar man i ett tufft dilemma när alla har pratat upp svenskt kött så otroligt mycket. Men det å andra sidan kan kosta mer än det dubbla priset jämfört med t ex irländskt. Är det någon som har koll på om det finns faktiska skillnader och hur stora de är i sådana fall? Om det inte finns några påvisbara skillnader så är det nog dags att börja införskaffa utländskt istället.
Någon som har koll på detta? Finns det några skillnader i näring, hur ofta de är besmittade? vattenmängd?
Varför skulle svenskt kött vara bättre? Om man bortser från klimatpåverkan till följd av transporter.
Varför skulle svenskt kött vara bättre? Om man bortser från klimatpåverkan till följd av transporter.
Köttet smakar bättre beroende på hur det är behandlat.
WHITEFOLKS
2012-10-09, 13:35
Rent näringsmässigt lär skillnaden vara minimal.
Djur som djur
Tänker man så så kan man ju tänka på människorna bakom djuren. Dvs bönderna. Kommer tex inte finnas någon grisnäring kvar i Sverige i framtiden pga att folk köper danskt. Folk slutar köpa svenskt (vadsomhelst) och undrar sedan vart jobben tar vägen.
Irländsk nötfärs är oftast fetare. Det har sannolikt mindre att göra med att den är irländsk än vilka styckningsdetaljer som mals.
I övrigt har jag svårt att tro att det skulle vara någon näringsmässig skillnad att tala om.
Sedan har jag fått uppfattningen att djurhållningen i andra EU-länder är ännu vidrigare än den svenska, som ju redan den är rätt vidrig. Någon som har riktiga kunskaper i frågan får gärna bekräfta/dementera/nyansera.
Lillleif
2012-10-09, 14:29
Om man bara utgår från något slags nyttighetsperspektiv får man väl kika på om danskar och irländare dör markant mycket tidigare än oss och huruvida det är kopplat till deras osvenska kött.
Tänker man så så kan man ju tänka på människorna bakom djuren. Dvs bönderna. Kommer tex inte finnas någon grisnäring kvar i Sverige i framtiden pga att folk köper danskt. Folk slutar köpa svenskt (vadsomhelst) och undrar sedan vart jobben tar vägen.
Lägger antagligen på tok för lite tanke bakom märken, ekologiskt eller ej osv. Men det är ganska bekvämt. Äter det som smakar bra och är proteinrikt, mer eller mindre.
Irländsk nötfärs är oftast fetare. Det har sannolikt mindre att göra med att den är irländsk än vilka styckningsdetaljer som mals.
I övrigt har jag svårt att tro att det skulle vara någon näringsmässig skillnad att tala om.
Sedan har jag fått uppfattningen att djurhållningen i andra EU-länder är ännu vidrigare än den svenska, som ju redan den är rätt vidrig. Någon som har riktiga kunskaper i frågan får gärna bekräfta/dementera/nyansera.
Jag är också väldigt intresserad av uppgifter om djurhållning/hantering i andra länder, tex Irland och Danmark. Har fått lära mig mycket om den svenska djurhållningen men praktiskt taget inget om den utländska.
Tricklew
2012-10-09, 17:26
Köttet smakar bättre beroende på hur det är behandlat.
Svenskt kött är knappast känt för någon exceptionell smak. TS kan gott köpa utländskt kött om han inte känner några starka sympatier för svenska bönder.
Svenskt kött är knappast känt för någon exceptionell smak. TS kan gott köpa utländskt kött om han inte känner några starka sympatier för svenska bönder.
... och svenska djur. Eller?
Tricklew
2012-10-09, 17:29
... och svenska djur. Eller?
Tror inte de svenska djuren bryr sig väldigt mycket. Sedan hur de danska grisarna mår kontra de svenska vet jag inte, vet du? Jag har ingen enorm koll på Danmarks, Irlands eller de flesta länders djurhållning. Jag vet däremot att svenskar stolt slår sig över bröstet och skriker att vi har bäst djurhållning i världen, medan ryssarna vägrar köpa vårt kött eftersom de anser att vi missköter djuren så grovt.
För att tillfredställa Ironbug: Om du inte bryr dig om bönderna, djurhållning och diverse moraliska synpunkter så finns det ingen anledning att undvika utländskt kött, Svenskt kött är inte godare eller av bättre kvalité.
Tror inte de svenska djuren bryr sig väldigt mycket. Sedan hur de danska grisarna mår kontra de svenska vet jag inte, vet du? Jag har ingen enorm koll på Danmarks, Irlands eller de flesta länders djurhållning. Jag vet däremot att svenskar stolt slår sig över bröstet och skriker att vi har bäst djurhållning i världen, medan ryssarna vägrar köpa vårt kött eftersom de anser att vi missköter djuren så grovt.
För att tillfredställa Ironbug: Om du inte bryr dig om bönderna, djurhållning och diverse moraliska synpunkter så finns det ingen anledning att undvika utländskt kött, Svenskt kött är inte godare eller av bättre kvalité.
:)
Var har du hört/läst om det med ryssarna?
Tricklew
2012-10-09, 17:38
:)
Var har du hört/läst om det med ryssarna?
Det var en tidningsartikel som diskuterades friskt på kolozzeum när den var aktuell, minns tyvärr inte mer än så.
Men svenskt kött är ingen kvalitetsstämpel utanför Sverige, och det är säkerligen en skopa av någon missriktad nationalitet inblandad i det hela. Du skulle bara höra kommentarerna man hör om man säljer kött i ett par dagar, glöm nationalsången, invandringsdiskussioner med mera, det är när man säljer kött som man verkligen får höra hur stolta och patriotiska svenskarna är.
I fallet kött är transporterna försumbara. Det kan mycket väl vara så att båt från irland är mer miljövänligt än lastbil från skåne om man bor i tex Stockholm, och det är ändå marginellt jämfört med produktionen. Det kan vara så att utlänskt kött skapar mindre utsläpp än svenskt, det beror nog ytterst på vilken mat djuren år.
<1% av köttets miljöpåverkan kommer från transporter. Kött är inte miljövänligt.
Ingen större skillnad på utländskt och Svensk kött heller. Alla europeiska länder säger att deras djurskydd är det bästa, pretty much. I praktiken spelar det ingen roll för lagarna bryts konstant av de allra flesta köttbönder.
Är det inte också väldigt svårt att tjäna pengar på t ex grisuppfödning? Såg någon nyhet för ett tag sen lite snabbt där en bonde påpekade att det kostade nånstans 1000 kr att föda upp en gris och sen sålde man den för 1070 kr (låter otroligt men det var vad jag hörde).
Klart som fan man försöker fuska med reglerna om man ligger på såna marginaler. Har man svårt att klara ekonomin så tummar man såklart på den moral man har efter ett tag.
Fishtank
2012-10-09, 21:02
Om man bara utgår från något slags nyttighetsperspektiv får man väl kika på om danskar och irländare dör markant mycket tidigare än oss och huruvida det är kopplat till deras osvenska kött.
Fast det där kanske var lite konstigt sagt med tanke på andra skillnader i matvanor och alkohollagstiftning som exempel.
Ja, jag bryr mig inte alls om moral eller miljö i det här fallet, det är så godtyckligt ändå. Jag vill bara ha det bästa och mest näringsrika köttet, det kan väl vara moraliskt i sig, att inte bryta mot marknadsekonomin och faktiskt köpa det som är billigare om det är samma kvalitet.
Hade ett samtal med min far idag, och han pratade om hormonmanipulationer som han själv bevittnat, främst i usa. är det någonting som man behöver ta hänsyn till i EU? verkar inte så iom att ingen har nämnt det.
Är det större risk för sjukdomar så att det är viktigare att steka igenom köttet helt, har ingen svarat på?
Springer
2012-10-09, 22:33
Får från Nya Zeeland och kor från Sydamerika. Så vet man att djuren har fått uppleva litet och sett världen innan de hamnar i grytan. :) Lite skoj, att maten jag äter har rest längre än jag själv någonsin gjort.
Jag köper svenskt kött, mejeri, ägg och växter i den mån det finns. Tycker det är kul med några bönder kvar i Sverige, vem skall annars arrendera min mark?
Näringsvärden och tillsatser brukar väl anges på förpackningarna..
Skulle dock själv aldrig köpa utländskt kött.
Vore inte aptitligt att äta en biff som liksom åkt jorden runt innan
den slutligen, förmodligen månader efter att den var en del av
något större, hannat på min tallrik.
Dessutom har de slaktmetoder utomlands som jag inte vill stödja.
Djurhållningen är också under all kritik.
Skulle jag inte ha råd med svenskt kött skulle jag avstå eller
se till att få in pengar. Som nu. Pluggar men har ett knäck
på sidan om. Inte så roligt alla gånger, rätt slitsamt, men
får lön för mödan och kan leva ett hållbart liv.
Men sådant där är ju upp till var och en och respekterar givetvis
allas val.
Lånar tråden lite, hoppas att det är ok.
Är inte så insatt i hur köttindustrin är i samtliga EU-länder & världen
i övrigt.. Vore väldigt intressant om någon insatt kunde nämna något/
några länder där djurhållningen inte är sämre än i
Sverige (alternativt bättre).
Zoltan Szabo
2012-10-10, 06:04
Kan bara upplysa er om att Sydamerikansk kött är det bästa du kan köpa för vettigt peng. Djuren går fria på grönbete och äter bara "gräs". Slaktmetoderna är skonsamare än tex i Sverige då djuren fraktas långa sträckor i trånga lastbilar istället för att vallas av cowboys till olika Destinationer. Förvaring av kött i frysen på en båt i ett par månader eller i svenska fryshus spelar ingen roll. Djuren känner dödsångest är jag hundra procent säker på. Döden ligger i luften oavsett vart i världen du slaktar djuren och det känner de av. Jag vill dock försvara den svenska köttindustrin som är nog bland det bättre i EU.
Jag har jobbat på svenskt industrislakteri och jag kan lova er att väldigt stor del av svenska befolkningen skulle sluta äta kött om de hade sett hur allt går till.
exevision
2012-10-10, 09:35
Äter väldigt sällan utländskt kött. Efter att min fru fått både se med egna ögon och veta hur det ligger till i många länder med antibiotika, hormonpreparat och liknande så är det svenskt som gäller hos oss. I många länder så får ju bönderna själva ha ett rätt så hyfsat apotek på gården och dosera som de själva vill... Så, nej tack till det.
Sen kan man ju tänka efter lite hur noga alla egentligen är vid lång frakt rent hygieniskt på fartyg och liknande.
Tror inte för en sekund att svenskt kött skulle vara bättre kavlitetsmässigt. men som många sktrivit har vi ju sådant som transporter och annat som spelar in.
Jag tycker biff från sydamerika smakar bäst och köper därför det. Tar aldrig miljöhänsyn eller nationella hänsyn när jag köper saker.
Jag har jobbat på svenskt industrislakteri och jag kan lova er att väldigt stor del av svenska befolkningen skulle sluta äta kött om de hade sett hur allt går till.
Det är jag också helt övertygad om. Läste igår en intervju med Kronfågels VD, de var på ett kycklingsuppfödningsställe. De fick bara fota vissa ställen eftersom han inte tillåter någon negativ publicitet.
"Vi får inte fotografera så länge fjädrarna och huvudet är kvar.
– Nej, nej, folk vill inte se djur som dör."1 (Vi får inte fotografera så länge fjädrarna och huvudet är kvar. – Nej, nej, folk vill inte se djur som dör.)
Om man ändå vill kolla hur det går till på ett Svenskt slakteri så kan man kolla på wallsofglass.se Blodigt och otrevligt, såklart.
Zoltan Szabo
2012-10-10, 10:36
Äter väldigt sällan utländskt kött. Efter att min fru fått både se med egna ögon och veta hur det ligger till i många länder med antibiotika, hormonpreparat och liknande så är det svenskt som gäller hos oss. I många länder så får ju bönderna själva ha ett rätt så hyfsat apotek på gården och dosera som de själva vill... Så, nej tack till det.
Sen kan man ju tänka efter lite hur noga alla egentligen är vid lång frakt rent hygieniskt på fartyg och liknande.
Att julskinka lagras i fryslager ett par år är bättre? Hormonbehandlade nötkreatur är endast tillåtet i USA. Antibiotika används av svenska köttproducenter. Brasilianska nötkreatur drivs runt på landet av cowboys och får endast äta grönt.Där har du så rent kött du kan komma till. Argentiskt likaså. Djuren som blir sjuka dör och får väldigt sällan behandling för de är ute i ingenstans.
Diskussionen kommer att fortsätta i en evighet men jag är övertygad om att viss utländskt kött är bättre på många vis än i Sverige. Det bästa hade varit ur alla synpunkter om vi hade haft djur själva att föda upp och slakta. Då är vi tillbaka till kvalité och bra råvara men frågan är hur många hade klarat av att slakta "Rosa" efter ett par års uppfödning. ;)
Lillleif
2012-10-10, 10:39
Fast det där kanske var lite konstigt sagt med tanke på andra skillnader i matvanor och alkohollagstiftning som exempel.
Därav bisatsen: "...huruvida det är kopplat till deras osvenska kött"
Antibiotika används av svenska köttproducenter.
När djuren är sjuka och inte som standardiserade doser oavsett hur djuren mår vilket är en enorm skillnad. Om producenten i båda fallen håller på slaktkarensen så påverkar antibiotikan inte konsumenten direkt men köttet kan mycket väl få andra egenskaper, delvis på grund av att antibiotikan tillåter en helt annan tillväxt. I det senare fallet så riskerar man dessutom att förvärra läget vad gäller antibiotikaresistens vilket på sikt kan bli ett enormt problem.
Att julskinka lagras i fryslager ett par år är bättre? Hormonbehandlade nötkreatur är endast tillåtet i USA. Antibiotika används av svenska köttproducenter. Brasilianska nötkreatur drivs runt på landet av cowboys och får endast äta grönt.Där har du så rent kött du kan komma till. Argentiskt likaså. Djuren som blir sjuka dör och får väldigt sällan behandling för de är ute i ingenstans.
Diskussionen kommer att fortsätta i en evighet men jag är övertygad om att viss utländskt kött är bättre på många vis än i Sverige. Det bästa hade varit ur alla synpunkter om vi hade haft djur själva att föda upp och slakta. Då är vi tillbaka till kvalité och bra råvara men frågan är hur många hade klarat av att slakta "Rosa" efter ett par års uppfödning. ;)
Brasiliansk kött är dock det köttet med överlägset störst miljöpåverkan eftersom man hugger ner Amazonas för att få fram nytt land där korna kan gå.
Men korna går vilt och får leva längre än svenska kor.
Brasiliansk kött är dock det köttet med överlägset störst miljöpåverkan eftersom man hugger ner Amazonas för att få fram nytt land där korna kan gå.
Men korna går vilt och får leva längre än svenska kor.
Måste tillstå att miljöpåverkan är ett luddigt begrepp. Varför är det dåligt att hugga ned regnskog?
Näringsvärden och tillsatser brukar väl anges på förpackningarna..
Skulle dock själv aldrig köpa utländskt kött.
Vore inte aptitligt att äta en biff som liksom åkt jorden runt innan
den slutligen, förmodligen månader efter att den var en del av
något större, hannat på min tallrik.
Dessutom har de slaktmetoder utomlands som jag inte vill stödja.
"Utomlands" är inte en grupp länder som har gemensam typ av slaktmetod. Men det är klart att många inte är pålästa om hur djuren tas om hand och då kanske man vill välja svenskt kött då risken annars är att man köper något kött som tagits om hand ännu sämre (både djuret och köttet).
Kan bara upplysa er om att Sydamerikansk kött är det bästa du kan köpa för vettigt peng. Djuren går fria på grönbete och äter bara "gräs". Slaktmetoderna är skonsamare än tex i Sverige då djuren fraktas långa sträckor i trånga lastbilar istället för att vallas av cowboys till olika Destinationer. Förvaring av kött i frysen på en båt i ett par månader eller i svenska fryshus spelar ingen roll. Djuren känner dödsångest är jag hundra procent säker på. Döden ligger i luften oavsett vart i världen du slaktar djuren och det känner de av. Jag vill dock försvara den svenska köttindustrin som är nog bland det bättre i EU.
Tack för inlägget, har du någon länk till hur djuruppfödning/slakt fungerar i Sydamerika? Är det i stort sett samma djurhållning i hela Sydamerika?
Tittade på bilderna på walls of glass och jag kan förstå vitsen med de tidiga bilderna när djuren är levande, men där var väldigt mycket fokus på vad som händer efter avlivning. På vilket sätt är detta tänkt att avskräcka? Det är lik och inga varelser längre. Varför så stort fokus på denna del?
Tycker man det är jobbigt så bör man ju tycka det är hemskt dels när ens katt (som man valt att skaffa och därmed på "onaturlig" väg ökat mängden köttätare i världen) fångar en mus och leker med den tills den avlider. Men även efteråt när den "styckar" upp musen i delar och äter upp de delar den tycker om.
Och vidare om man tycker det är jobbigt bör man ju även avstå från att skaffa barn för annars fortsätter man att bidra till nya människor som stöder köttindustrin. Visst, man kanske kan uppfostra sina barn till vegetarianer men de kommer säkert att skaffa barn i sin tur och risken är extremt stor att de skaffar barn i sin tur och att i flera led i det fortsatta släktskapet kommer det att skapas köttätare.
Även om det enbart skapas vegetarianer i nedåtstigande led så kommer varje individ att göra en klimatpåverkan under en hel livstid (även om den förmodligen kommer att vara lägre än för en köttätare).
Så bland det bästa en individ kan göra för klimatet är att avsluta sin släktlinje genom att avstå från att skaffa barn. Det är en mycket bättre långsiktig lösning än att avstå från att köpa kött.
"The Universe is hostile so impersonal.
Devour to survive so it is, so its always been"
/Tool
Pretorian
2012-10-10, 13:06
Måste tillstå att miljöpåverkan är ett luddigt begrepp. Varför är det dåligt att hugga ned regnskog?
Det är väl ganska allmänt känt att nedhuggning av regnskogen påverkar vår miljö. :smash:
Orkar inte ta fram exempel på hur det påverkar oss men det går att googla.
Måste tillstå att miljöpåverkan är ett luddigt begrepp. Varför är det dåligt att hugga ned regnskog?Regnskogen binder stora mängder koldioxid. När den avverkas hamnar denna koldioxid i atmosfären och bidrar därigenom till den globala uppvärmningen.
Dessutom förlorar många växt- och djurarter sin livsmiljö.
Zoltan Szabo
2012-10-10, 13:30
Tack för inlägget, har du någon länk till hur djuruppfödning/slakt fungerar i Sydamerika? Är det i stort sett samma djurhållning i hela Sydamerika?
Inte så här på rak arm, nej. Det finns fler kor i Brasilien än antal invånare. Om jag inte missminner mig ca 160 miljoner. Är ingen expert på området men jag kommer ihåg en dokumentär om just nötkreaturskötsel i hela Amerikanska kontinenten. I USA kan kreaturen ges aas ett par veckor innan slakt till korna för att öka mängden kött och mindre fett. Det är reglerat så det måste gå ett par veckor innan djuret kan slaktas efter "kuren". Resultatet blir högre slaktvärde pga lean body mass.
Man fick följa olika cowboys i Sydamerika där de drev djuren runt i 1000 tals. Detta eggade sig fast i min hjärna.
Har aldrig ifrågasatt denna doku men det går med lite ansträngningar leta reda på fakta. Detta stämmer säkerligen inte överens med den totala uppfödningen men jag tvivlar konceptet ändras när de är stolta över sitt kött och exporterar stor del av sin produktion.
Är på jobbet och orkar inte överbevisa tvivlarna. Diet pågår än och mitt fokus ligger just nu på det än att bevisa att "jag har rätt, ha ha". Jag är övertygad.
PS Även jobbat inom restaurangbranchen ett par år och kockarna säger att Sydamerikanskt kött är överlag bättre. Fråga gärna nästa gång ni äter er nötkött på krogen om ni kan få reda på vart köttet kommer ifrån ;) Blir inte förvånad om de inte vågar säga annat än svenskt när i själva verket kommer annanstansifrån.
Så, slut på mina koncpirationsteorier!
exevision
2012-10-10, 13:42
Antibiotika används av svenska köttproducenter.
Nu snackar du om sånt du inte riktigt vet något om.
Nu är det, som z_bumbi skrev, enormt stor skillnad på hur antibiotikan används.
Har man rest och besökt utländska bönder så ser man en hel del saker. Har man som både jag och min fru växt upp på en bondgård så vet man även hur det ser ut i sverige. Stor skillnad!
Det där är en så konstig fråga att man liksom inte ens vet var man ska börja. Som att fråga varför det vore dåligt att tömma haven, om det nu gick.
Deceiver85
2012-10-10, 14:26
Kött producerat inom EU är ingen större fara med, vare sig det gäller djurhållning, antibiotika och miljöpåverkan. Utanför EU däremot...brr...
Kött producerat inom EU är ingen större fara med, vare sig det gäller djurhållning, antibiotika och miljöpåverkan. Utanför EU däremot...brr...Nja.
Zoltan Szabo
2012-10-10, 14:39
Nu snackar du om sånt du inte riktigt vet något om.
Nu är det, som z_bumbi skrev, enormt stor skillnad på hur antibiotikan används.
Har man rest och besökt utländska bönder så ser man en hel del saker. Har man som både jag och min fru växt upp på en bondgård så vet man även hur det ser ut i sverige. Stor skillnad!
Att det finns fler multiresistenta bakterier pga för stor användning antibiotika är just vad forskare försöker utröna. Trampade visst på en öm tå när jag lovordar icke svenskt kött. Så är inte fallet. Hellre svenskt men om tillfälle ges att välja så. Sverige är väldigt uppstyrt och reglerat vilket resulterar i en bra och säker köttproduktion men jag blir fundersam när folk prompt påstår att det bäst. Vi ska stödja svenskt men när det gäller att välja fritt betande kreatur oavsett världsdel eller industialliserat köttprodukter väljer jag fritt. Samma sak med köpta frukter tex äpple eller de som växer fritt i trädgården utan besprutning.
Ja, jag bryr mig inte alls om moral eller miljö i det här fallet, det är så godtyckligt ändå. Jag vill bara ha det bästa och mest näringsrika köttet, det kan väl vara moraliskt i sig, att inte bryta mot marknadsekonomin och faktiskt köpa det som är billigare om det är samma kvalitet.
Hade ett samtal med min far idag, och han pratade om hormonmanipulationer som han själv bevittnat, främst i usa. är det någonting som man behöver ta hänsyn till i EU? verkar inte så iom att ingen har nämnt det.
Är det större risk för sjukdomar så att det är viktigare att steka igenom köttet helt, har ingen svarat på?
Alla ni som vill ha det bästa mest näringsrika skall utan tvekan köpa ekologiskt kött. Bara googla lite så kommer ni kunna läsa om att kött som är ekologiskt är mer näringsrikt och innehåller omega 3 fetter mm.
Alla ni som vill ha det bästa mest näringsrika skall utan tvekan köpa ekologiskt kött. Bara googla lite så kommer ni kunna läsa om att kött som är ekologiskt är mer näringsrikt och innehåller omega 3 fetter mm.Frågan är om skillnaden motsvarar skillnaden i pris.
Frågan är om skillnaden motsvarar skillnaden i pris.
Jag tycker själv att det är sjukt mycket godare alla gånger jag köpt ekologiskt men som student har jag inte råd att bara köpa det. Men för dem som knegar och har bra ekonomi så tycker jag det är märkligt att spara några hundringar per månad på sämre kött.
Alla ni som vill ha det bästa mest näringsrika skall utan tvekan köpa ekologiskt kött. Bara googla lite så kommer ni kunna läsa om att kött som är ekologiskt är mer näringsrikt och innehåller omega 3 fetter mm.
Källa på det?
Jag tycker själv att det är sjukt mycket godare alla gånger jag köpt ekologiskt men som student har jag inte råd att bara köpa det. Men för dem som knegar och har bra ekonomi så tycker jag det är märkligt att spara några hundringar per månad på sämre kött.Nu var det framför allt näringsvärdet jag tänkte på. Om det är 30 procent mer omega3 i ekologiskt kött men det kostar 50 procent mer är det billigare att få i sig samma mängd genom industrikött. (Obs att siffrorna är valda som exempel, jag har ingen aning om skillnaderna.)
Smakmässigt har jag svårt att bedöma skillnaderna. Tycker att det godaste köttet i allmänhet är det hängmörade lyxköttet, som kostar mer än det dubbla mot vanligt kött trots att det inte ens är Kravmärkt.
När växtligheten huggs ned och djur betar av ytan ökar eroderingen av jorden. Kväve, fosfor, kalium, mfl. mineraler hamnar i södra Atlanten.
Man köper det billigaste som smakar ok. Fittest for survival, bönderna i sverige får väl nymodernisera sig på något sätt om de vill ha en chans mot konkurrensen.
Har vi inte djur som betar av landskapet eller odlar fodersäd kommer landsbyggden bli granskog. Bra för ekonomin om 70 år eller så:d
Perramja
2012-10-10, 18:37
Har vi inte djur som betar av landskapet eller odlar fodersäd kommer landsbyggden bli granskog. Bra för ekonomin om 70 år eller så:d
Snarare lövskog/blandskog om en naturlig tillväxt skulle få ske då lövarter är pionjärer, om inte människan blandar sig i förstås vilket har skett på tok för mkt i Sverige sett tillbaka i tiden;)
Perramja
2012-10-10, 18:38
När växtligheten huggs ned och djur betar av ytan ökar eroderingen av jorden. Kväve, fosfor, kalium, mfl. mineraler hamnar i södra Atlanten.
Tack! Nu slapp jag
Springer
2012-10-10, 20:35
Snarare lövskog/blandskog om en naturlig tillväxt skulle få ske då lövarter är pionjärer, om inte människan blandar sig i förstås vilket har skett på tok för mkt i Sverige sett tillbaka i tiden;)
Och efter hundra år, en jämntjock massa av gran.
Källa på det?
Googla? Står överallt där dom skriver om ekologiskt kött och säljer ekologiskt kött, tänker inte leta reda på någon studie för det.
Första träff på google: http://www.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/ata/kott/
Googla? Står överallt där dom skriver om ekologiskt kött och säljer ekologiskt kött, tänker inte leta reda på någon studie för det.
Första träff på google: http://www.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/ata/kott/
Livsmedelsverket:
I studierna går det inte att påvisa några skillnader mellan ekologiskt och konventionellt odlade produkter när det gäller halter av naturliga gifter, till exempel mögelgifter, i spannmål eller solanin i potatis.
Forskning visar inte på några entydiga skillnader i vitamin- och mineralhalt hos växter odlade på de två sätten.
Coop:
När det gäller smak, kvalitet och näringsinnehåll skiljer sig inte kött från ekologiskt uppfödda djur nämnvärt från konventionellt kött. Det vi får betala för är den extra omsorgen om djurens välfärd och vår miljö. Djuren får ekologiskt foder från åkrar odlade utan kemiska bekämpningsmedel. Varje kilo ekologiskt griskött motsvarar en yta på 30 kvadratmeter som inte besprutas med kemiska bekämpningsmedel.
Vi googlar lite annorlunda tydligen.
Endast om djuren tillåts beta ner ytan helt. Vid djuruppfödning på privatägd mark tenderar detta inte att ske. I övrigt är det plogen snarare än yxan som orsakar jorderosion.
Det där är en så konstig fråga att man liksom inte ens vet var man ska börja. Som att fråga varför det vore dåligt att tömma haven, om det nu gick.
Vad bidrar regnskogen med?
exevision
2012-10-11, 06:50
Är du seriös?
Perramja
2012-10-11, 07:53
Över hälften av jordens alla arter finns här. Rätt om du skiter i deras rätt till existens så kan det även för vår del finnas än så länge okända fördelar, såsom mediciner och liknande. Sen behöver jag väl knappast dra upp diskussionen om nyttan av de fotosyntetiserande växterna, jag vet ju att du är påläst
Perramja
2012-10-11, 08:11
Och efter hundra år, en jämntjock massa av gran.
Inte alls säkert. Granen är mer konkurrenskraftig och kommer garanterat att dominera speciellt på magra marker. Men å andra sidan växer dess rötter ytligare än hos lövträden vilket gör den mycket mer känslig för stormar. Har inventerat stormfällen åt Skogsstyrelsen en månad per år de senaste tre somrarna i södra sverige, och där människan inte har blandat sig i består vegetationen av 80-100 % lövskog (upp till 5 meter höga träd sen Gudrun under denna sommaren). Ytterst få barrträdsplantor ses (Om de inte är planterade förstås). Det skulle krävas bra mkt mer än 100 år för att barrträden skulle ta över helt här igen om de nu skulle göra det alls, vilket jag betvivlar.
Över hälften av jordens alla arter finns här. Rätt om du skiter i deras rätt till existens så kan det även för vår del finnas än så länge okända fördelar, såsom mediciner och liknande. Sen behöver jag väl knappast dra upp diskussionen om nyttan av de fotosyntetiserande växterna, jag vet ju att du är påläst
Jag ställde en fråga. Vad jag anser om regnskogen har inte med frågan att göra. Regnskogen förbrukar för övrigt i princip lika mycket syre som den producerar.
Perramja
2012-10-11, 09:32
Jag ställde en fråga. Vad jag anser om regnskogen har inte med frågan att göra. Regnskogen förbrukar för övrigt i princip lika mycket syre som den producerar.
Och jag svarade: Antalet arter som den hyser är i sig ett tillräckligt skäl att bevara den för mig som biolog/ekolog. Ja det stämmer, men vad händer då skogen huggs ner och förbränns? (Kolet binds i träden, antar att det är detta du syftar på gällande balansen?) Vad händer då med balansen? I övrigt så har regnsskogen oerhört betydande funktioner gällande nederbörd och reglering av värme, men det känner du säkerligen redan till!
Regnskogen förbrukar för övrigt i princip lika mycket syre som den producerar.Det finns en jämvikt, det stämmer. Vid avskogning frisätts kol till atmosfären och en ny jämvikt uppstår. Det betyder inte att skogen är betydelselös.
Edit: Pucktvåa.
smeander
2012-10-11, 10:40
Hej, kött från andra länder, irland och danmark t ex ser man ju ofta till halva priset, och som både nyttighetspanikkille och utfattig student så hamnar man i ett tufft dilemma när alla har pratat upp svenskt kött så otroligt mycket. Men det å andra sidan kan kosta mer än det dubbla priset jämfört med t ex irländskt. Är det någon som har koll på om det finns faktiska skillnader och hur stora de är i sådana fall? Om det inte finns några påvisbara skillnader så är det nog dags att börja införskaffa utländskt istället.
Någon som har koll på detta? Finns det några skillnader i näring, hur ofta de är besmittade? vattenmängd?
Kött som kött, det är moralen som avgör vilket kött man ska köpa. Vill man dra sitt strå i stacken för renare miljö och bättre djurhållning så köp närodlat och kravmärkt, vill man dra sitt strå i stacken för bättre djurhållning köp svenskt kött och vill man bara ha kött och skiter i hur miljön påverkas och hur djuren behandlats köp danskt, irländsk eller polsk kött....
Lite extra info:
När det står Svenskt kött på förpackningarna så betyder det oftast att djuren visserligen är födda och uppvuxna i Sverige men slaktade i Italien (oftast) då det är billigare att frakta kreaturen över hela Europa och än att slakta och stycka i Sverige. För att hjälpa till i miljöfrågan så ska man alltid fråga var djuren är slaktade men helst köpa närodlat och närproducerat.
Livsmedelsverket:
I studierna går det inte att påvisa några skillnader mellan ekologiskt och konventionellt odlade produkter när det gäller halter av naturliga gifter, till exempel mögelgifter, i spannmål eller solanin i potatis.
Forskning visar inte på några entydiga skillnader i vitamin- och mineralhalt hos växter odlade på de två sätten.
Coop:
När det gäller smak, kvalitet och näringsinnehåll skiljer sig inte kött från ekologiskt uppfödda djur nämnvärt från konventionellt kött. Det vi får betala för är den extra omsorgen om djurens välfärd och vår miljö. Djuren får ekologiskt foder från åkrar odlade utan kemiska bekämpningsmedel. Varje kilo ekologiskt griskött motsvarar en yta på 30 kvadratmeter som inte besprutas med kemiska bekämpningsmedel.
Vi googlar lite annorlunda tydligen.
Livsmedelverket pratar ju om odlade grödor....
Sen Coop nämner mineraler och vitaminer men inget om omega 3 fetter, det som jag läst på flera håll är den stora skillnaden mellan ekologiskt kött och vanligt. Djuren får inte något omega 3 av kraftfoder men det får dom när dom betar naturligt.
Livsmedelverket pratar ju om odlade grödor....
Sen Coop nämner mineraler och vitaminer men inget om omega 3 fetter, det som jag läst på flera håll är den stora skillnaden mellan ekologiskt kött och vanligt. Djuren får inte något omega 3 av kraftfoder men det får dom när dom betar naturligt.
http://annals.org/article.aspx?articleid=1355685
Conclusion: The published literature lacks strong evidence that organic foods are significantly more nutritious than conventional foods. Consumption of organic foods may reduce exposure to pesticide residues and antibiotic-resistant bacteria.
De mängderna omega-3 man får i sig via nöt/mejeri är så små, att även en signifikant ökning av dessa fortfarande är liten.
Med det sagt, jag föredrar själv ekologiskt mat, kött, ägg, mejeri och spannmål. Men det främst för att det "känns" bra.
Och jag svarade: Antalet arter som den hyser är i sig ett tillräckligt skäl att bevara den för mig som biolog/ekolog. Ja det stämmer, men vad händer då skogen huggs ner och förbränns? (Kolet binds i träden, antar att det är detta du syftar på gällande balansen?) Vad händer då med balansen? I övrigt så har regnsskogen oerhört betydande funktioner gällande nederbörd och reglering av värme, men det känner du säkerligen redan till!
Nej det känner jag inte till. Jag är ingen expert på regnskogar. Det är därför jag frågar. Kan du rekommendera mig några studier på regnskogar att kolla upp?
Perramja
2012-10-11, 13:27
Nej det känner jag inte till. Jag är ingen expert på regnskogar. Det är därför jag frågar. Kan du rekommendera mig några studier på regnskogar att kolla upp?
Jag är inte heller någon expert på regnskogar, det är inte mitt område. Tog faktan av vad jag fick lära mig som student vid universitetet då vi hade lite intressanta föreläsningar om detta, bla hade vi en forskare som var inriktad på problematiken kring regnskogen i tropiken som kom och föreläste, väldigt intressant. Minns inte hans namn dock :-/ Ang temperaturreglering osv så hittar du nog en del om du söker på tex "Temperature regulation in Rainforest, Rainforest watercycle" etc...
Lite extra info:
När det står Svenskt kött på förpackningarna så betyder det oftast att djuren visserligen är födda och uppvuxna i Sverige men slaktade i Italien (oftast) då det är billigare att frakta kreaturen över hela Europa och än att slakta och stycka i Sverige. För att hjälpa till i miljöfrågan så ska man alltid fråga var djuren är slaktade men helst köpa närodlat och närproducerat.
Märkningsreglerna är tydliga:
http://www.slv.se/upload/dokument/livsmedelsforetag/vagledningar/Ursprungsm%c3%a4rkning%20n%c3%b6tk%c3%b6tt.pdf
Ursprung Sverige betyder att djuret bara befunnits sig i Sverige, både före och efter slakt.
Är djuret fött och uppfött i Sverige men slaktat i annat land som Italien ska det framgå av märkningen.
Lite extra info:
Vilka djur skickas till Italien?
Vilka djur skickas till Italien?
Italien vet jag inte, men hästar skickas till Frankrike.
Jag köper enbart svenskt kött. Blir jag bjuden så tackar jag inte nej till utländskt men jag skulle aldrig köpa det själv. Betalar hellre mer och vet att djuren haft det bättre.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/danska-grisar-misshandlas-svart
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kott-fran-plagade-djur-saljs-i-mataffarer_4134699.svd
Italien vet jag inte, men hästar skickas till Frankrike.
Hästar har i alla fall tidigare gått till Italien men det är också de enda djuren jag kommer på som körs dit. Däremot har jag inte hört talas om att det köttet skulle komma tillbaka hit i någon större omfattning då anledningen att hästarna körs ner till de länderna är att de äter mer hästkött och har färre hästar per invånare. Sverige är ju som du vet rena hästdagiset.
Så jag undrar fortfarande vilka djur det skulle vara som först skickas till Italien och där köttet kommer tillbaka.
Hästar har i alla fall tidigare gått till Italien men det är också de enda djuren jag kommer på som körs dit. Däremot har jag inte hört talas om att det köttet skulle komma tillbaka hit i någon större omfattning då anledningen att hästarna körs ner till de länderna är att de äter mer hästkött och har färre hästar per invånare. Sverige är ju som du vet rena hästdagiset.
Så jag undrar fortfarande vilka djur det skulle vara som först skickas till Italien och där köttet kommer tillbaka.
Ja jag har inte heller hört något om att några hästar eller andra djur skulle skickas till italien för slakt och sen skulle köttet komma tillbaka hit. Skrev bara att hästar slaktas i Frankrike, av samma orsak som du skrev.
Supermicke
2012-10-12, 16:02
vet inte om jag borde posta den här egentligen, brutalt. Idaho i USA. Inte själv sett hela.
http://animalabusers.prochan.com/videos/t/961_1349914530
observera hur den första kon tittar upp på människan :(
Är den irländska lövbiffen mer giftig på något sätt än den svenska?
Aldrig vågat köpa den för jag tycker det verkar så ofräscht på något sätt.
Jag köper enbart svenskt kött. Blir jag bjuden så tackar jag inte nej till utländskt men jag skulle aldrig köpa det själv. Betalar hellre mer och vet att djuren haft det bättre.
prohint: om du vill att djuren ska ha det bra så ska du inte köpa ett djur som dödats och som ligger på din tallrik.
Synd inte Sverige kan lära sig av andra länder och sluta använda gas när man packar köttet. Det håller sig rött och fint eftersom det är det Svensson vill ha, men tyvärr avstannar mörningen pga gasen och köttet blir inte lika gott som när man tex packar det i korvar likt ärtsoppan. Det håller sig ungefär lika länge. Det går ju dock att hitta butiksmalt utan sådan förpackning men de större butikerna har inte det längre.
Är den irländska lövbiffen mer giftig på något sätt än den svenska?
Aldrig vågat köpa den för jag tycker det verkar så ofräscht på något sätt.
Det är vanligt att folk reagerar negativt om en produkt är billig. Ofta kan det även vara befogat. Jag har tyvärr dålig kunskap men jag misstänker att det finns en anledning till att kött från Irland verkar hålla lägre priser.
prohint: om du vill att djuren ska ha det bra så ska du inte köpa ett djur som dödats och som ligger på din tallrik.
Protip: Djur kan ha mer eller mindre bra liv trots att de slaktas i slutänden. Fast du kanske tycker att djuren lika gärna kan ha så pissiga liv som möjligt om de ändå ska bli mat?
Att djur skulle behandlas bättre i sverige än alla andra länder är en myt spridd av scan.
Köp ekologiskt/krav, från vilken land som helst om ni vill göra någon skillnad.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15613909.ab
Perramja
2012-10-16, 09:18
Helt ärligt bland de sämsta inläggen jag läst här!
Helt ärligt bland de sämsta inläggen jag läst här!
Kanske är det så att ta livet av djur utan anledning inte är en del av att behandla djur bra. Om jag skulle gå runt och döda folks hundar och äta upp dem så skulle de nog tycka att jag var en bra hemsk person som gör något sånt, trots att hundarna antagligen levt väldigt bra liv.
Perramja
2012-10-16, 11:14
Kanske är det så att ta livet av djur utan anledning inte är en del av att behandla djur bra. Om jag skulle gå runt och döda folks hundar och äta upp dem så skulle de nog tycka att jag var en bra hemsk person som gör något sånt, trots att hundarna antagligen levt väldigt bra liv.
Vad jag syftade på är det Matsa tog upp ovan. Tycker det kan tolkas som att om du köper kött så är det skit samma varifrån det kommer, djuret har lidit iaf. Enbart svart eller vittänk. Det finns faktiskt en del bland oss köttätare som vill att djuren ska få ha ett bra liv trots att vi föder upp dem i eget syfte. Glöm inte att det är din personliga åsikt att djuren tas av daga utan anledning och att alla inte delar den. Att skjuta en älg och låta den ligga i skogen är onödigt och utan anledning medan att kunna fylla frysen med viltkött är en utmärkt anledning enligt mig. Angående hundar så blir det väl lite skevt att jämföra folks personliga egendom med köttindustrin? Tror du inte att folk hade tyckt du varit en hemsk person om du gick in en hage och sköt en bondes kossor för att äta upp dem? Personligen skulle jag säkerligen kunna äta hundar, why not?
Trots vad jag skrivit ovan har jag själv dragit ner mitt köttätande till 2 dagar i veckan och då består köttet mestadels av vilt som jag eller min familj har skjutit. Alla har ju inte denna möjligheten dock och alla vill och ska heller inte behöva bli vegetarianer, därför tycker jag som biolog och naturvårdare att det är av stor vikt att det satsas på den ekologiska biten och att bra kontroller av djurens välmående hur uppfödningen sker. Sen tycker jag faktiskt att ni vegetarianer ska ha en stor eloge, alla borde börja äta mindre kött, men vissa av er är lite väl trångsynta ibland och har svårt acceptera att alla inte har samma syn på saker och ting. Jag accepterar gladeligen din åsikt, men accepterar du min?
Vad jag syftade på är det Matsa tog upp ovan. Tycker det kan tolkas som att om du köper kött så är det skit samma varifrån det kommer, djuret har lidit iaf. Enbart svart eller vittänk. Det finns faktiskt en del bland oss köttätare som vill att djuren ska få ha ett bra liv trots att vi föder upp dem i eget syfte. Glöm inte att det är din personliga åsikt att djuren tas av daga utan anledning och att alla inte delar den. Att skjuta en älg och låta den ligga i skogen är onödigt och utan anledning medan att kunna fylla frysen med viltkött är en utmärkt anledning enligt mig. Angående hundar så blir det väl lite skevt att jämföra folks personliga egendom med köttindustrin? Tror du inte att folk hade tyckt du varit en hemsk person om du gick in en hage och sköt en bondes kossor för att äta upp dem? Personligen skulle jag säkerligen kunna äta hundar, why not?
Trots vad jag skrivit ovan har jag själv dragit ner mitt köttätande till 2 dagar i veckan och då består köttet mestadels av vilt som jag eller min familj har skjutit. Alla har ju inte denna möjligheten dock och alla vill och ska heller inte behöva bli vegetarianer, därför tycker jag som biolog och naturvårdare att det är av stor vikt att det satsas på den ekologiska biten och att bra kontroller av djurens välmående hur uppfödningen sker. Sen tycker jag faktiskt att ni vegetarianer ska ha en stor eloge, alla borde börja äta mindre kött, men vissa av er är lite väl trångsynta ibland och har svårt acceptera att alla inte har samma syn på saker och ting. Jag accepterar gladeligen din åsikt, men accepterar du min?
Jag accepterar helt klart att vissa människor kan äta kött ibland. Framför allt vildsvin. Men jakt är i dagsläget en äcklig machosport och tar inte ansvar för naturen. Jag hoppas att det rör sig åt rätt håll. Djuruppfödning enbart för mat ser jag som idioti som borde försvinna pronto. Samma med fiskodlingar. Det är helt enkelt inte möjligt att ta väl hand om tamdjur på det sätt som vi har det idag och jakt tar inte nån hänsyn till vilka djur som skjuts. Det bara skjuts på, unga djur, gamla djur, mamma med kalv, whatever som kommer inom skotthåll.
Det finns säkert de jägare som är väldigt vettiga men inte fan hamnar de i etern nånstans. Det är bara rovdjurshatande trigger-happy tokar.
Och tycker du att det är hemskt att döda folks djur för att de är egendom eller för att de är kännande varelser som har relationer till familjen? Är det för dig bara som att gå in och stjäla en tv? Om jag lämnar en valp åt dem, är det i så fall mindre illa?
Tricklew
2012-10-16, 11:43
Det bara skjuts på, unga djur, gamla djur, mamma med kalv, whatever som kommer inom skotthåll.
Tror du svensk jakt bedrivs så?
Du borde testa att köpa ett par exemplar av valfri jakttidning, du kommer lära dig mycket nytt.
Perramja
2012-10-16, 11:58
Jag accepterar helt klart att vissa människor kan äta kött ibland. Framför allt vildsvin. Men jakt är i dagsläget en äcklig machosport och tar inte ansvar för naturen. Jag hoppas att det rör sig åt rätt håll. Djuruppfödning enbart för mat ser jag som idioti som borde försvinna pronto. Samma med fiskodlingar. Det är helt enkelt inte möjligt att ta väl hand om tamdjur på det sätt som vi har det idag och jakt tar inte nån hänsyn till vilka djur som skjuts. Det bara skjuts på, unga djur, gamla djur, mamma med kalv, whatever som kommer inom skotthåll.
Det finns säkert de jägare som är väldigt vettiga men inte fan hamnar de i etern nånstans. Det är bara rovdjurshatande trigger-happy tokar.
Och tycker du att det är hemskt att döda folks djur för att de är egendom eller för att de är kännande varelser som har relationer till familjen? Är det för dig bara som att gå in och stjäla en tv? Om jag lämnar en valp åt dem, är det i så fall mindre illa?
Ok. Vildsvin blir det i grytan på fredag;) Alla jägare motsvarar inte dina ovanstående påståenden. Jag själv tex, tar vara på allt jag skjuter, vill absolut ha varg och lo i våra skogar och är specialiserad yrkesmässigt på Sveriges ekosystem. Men visst jag håller nog med dig om jägare överlag, få delar mina åsikter! Tycker visst det är möjligt att ta hand om våra tamdjur på ett bra sätt, men hade önskat att produktionen hade minskat lite för förbättrad djurhållning.
Vi har lagar i det här landet som inte tillåter att vi lägger beslag på andras egendom hursomhelst vare sig det är en hund eller en TV eller en påse kidneybönor, man själ inget som tillhör någon annan. Sen bör vi ha en viss medmänsklig moral som i ovanstående fall säger att man inte tar en hund från en familj...lämnar en hundvalp*rolleyes* Tror du jag är gjord av sten?
Fishtank
2012-10-16, 12:44
Vissa inlägg i den här tråden....
Morty visst bor du i Stockholm?
Hur många riktiga jägare finns det där, alltså inte bara de som har licens och bilar upp norr en vecka om året för att skjuta saker.
De flesta jägare är ansvariga och göra rätt för sig, iaf de som jag känner häromkring som faktiskt är riktiga jägare.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Hyckleri på hög nivå att köpa kött som kommer från djur som haft det bra. Om man verkligen menar att man bryr sig om djuren så köper man inte kött, punkt slut.
Eller så slutar man lura sig själv & sin omgivning och handlar på extrapris.
Tror du svensk jakt bedrivs så?
Du borde testa att köpa ett par exemplar av valfri jakttidning, du kommer lära dig mycket nytt.
Tittat i jakttidningar några gånger men blir alltid arg.
Ok. Vildsvin blir det i grytan på fredag;) Alla jägare motsvarar inte dina ovanstående påståenden. Jag själv tex, tar vara på allt jag skjuter, vill absolut ha varg och lo i våra skogar och är specialiserad yrkesmässigt på Sveriges ekosystem. Men visst jag håller nog med dig om jägare överlag, få delar mina åsikter! Tycker visst det är möjligt att ta hand om våra tamdjur på ett bra sätt, men hade önskat att produktionen hade minskat lite för förbättrad djurhållning.
Vi har lagar i det här landet som inte tillåter att vi lägger beslag på andras egendom hursomhelst vare sig det är en hund eller en TV eller en påse kidneybönor, man själ inget som tillhör någon annan. Sen bör vi ha en viss medmänsklig moral som i ovanstående fall säger att man inte tar en hund från en familj...lämnar en hundvalp*rolleyes* Tror du jag är gjord av sten?
Du är isf en av få som jag tycker borde få fortsätta att bedriva jakt ur ett naturvårdsperspektiv.
Poängen med hunder är att visa att det är hemskt att döda djur. Oftast krävs det husdjur för att folk i allmänhet ska förstå att det är elakt. För några år sedan var det nån som avlivade en råtta i en mixer och la upp allt på internet. Då var många (självklara köttätare) väldigt upprörda. Trots att råttan säkert levt ett bättre liv än många av djuren i köttfabrikerna.
Vissa inlägg i den här tråden....
Morty visst bor du i Stockholm?
Hur många riktiga jägare finns det där, alltså inte bara de som har licens och bilar upp norr en vecka om året för att skjuta saker.
De flesta jägare är ansvariga och göra rätt för sig, iaf de som jag känner häromkring som faktiskt är riktiga jägare.
I Solna, som det står. Vet itne vad du har för kriterier på "riktiga jägare". Många med jaktlicens som har som hobby att skjuta ihjäl allehanda djur.
Perramja
2012-10-16, 14:28
Hyckleri på hög nivå att köpa kött som kommer från djur som haft det bra. Om man verkligen menar att man bryr sig om djuren så köper man inte kött, punkt slut.
Eller så slutar man lura sig själv & sin omgivning och handlar på extrapris.
Enligt din subjektiva åsikt ja, men den är väl den enda tänkbara sanningen i din värld antar jag?
Poängen med hunder är att visa att det är hemskt att döda djur. Oftast krävs det husdjur för att folk i allmänhet ska förstå att det är elakt. För några år sedan var det nån som avlivade en råtta i en mixer och la upp allt på internet. Då var många (självklara köttätare) väldigt upprörda. Trots att råttan säkert levt ett bättre liv än många av djuren i köttfabrikerna.
Kör ner en ko i en mixer så ska du se att folk blir minst lika upprörda.
Fishtank
2012-10-16, 14:49
I Solna, som det står. Vet itne vad du har för kriterier på "riktiga jägare". Många med jaktlicens som har som hobby att skjuta ihjäl allehanda djur.
Står inte var man bor när man läser via Tapatalk.
Som jag skrev, de som jagar året runt och inte bara bilar upp för att skjuta allt som rör sig under älgjakten.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.