handdator

Visa fullständig version : Hur ser de här ut?/Några frågor

Glutenkatt
2012-10-09, 12:11
Hej.

Har dragit igång med träning ordentligt nu och ska bulka. Bestämde mig för att göra kostschema inför varje vecka, så jag har 4 olika upplägg som går i ruljans.

Just nu har jag fått till två, men de skulle va gött med lite feedback på dom så vet jag om jag tänker rätt :cool:

Lite stats..
190 cm
76 kg
23 år

Aktivitetsnivå: Styrketräning 3 gånger i veckan, ett medelhårt jijutsupass en kväll i veckan. Cyklar till och från jobbet varje dag, vilket är runt 1 mil sammanlagt. På jobbet går jag/arbetar lätt med kroppen varje dag.

Kostupplägg #1

Under träningsdag (Mån, ons, fre,)

8.00 - Havregrynsgröt i mjölk med två ägg.

11.30 - Lunch, 350g Spaghetti med 100g köttfärs. En halv dl olivolja och 80g broccoli.

14.30 - Mellanmål. Äpple, banan och gainer.

17.30 - Före träning, Müsli och A-fil.

19.00 - Efter träning. Gainer, 2dl ris med ett kycklingbröst utan skinn.

21.30 - 4 Knäckebröd med ost och smör.

Ungefär 4332 kcal. Ungefärligt energibehov (?) 700kcal.
Summa kcalintag = ~3632 kcal, 212g protein.
___

Under vilodag (Tis, tors, sön)

8.00 - Havregrynsgröt i mjölk med två ägg.

11.30 - Lunch, 350g Spaghetti med 100g köttfärs. En halv dl olivolja och 80g broccoli.

14.30 - Mellanmål. Äpple, banan.

17.30 - Müsli och A-fil.

19.00 - Gainer, 2dl ris med ett kycklingbröst utan skinn.

21.30 - 4 Knäckebröd med ost och smör.

Ungefär 3822 kcal. Ungefärligt energibehov (?) 400kcal.
Summa kcalintag = ~3422 kcal, 184g protein.

__

Övriga funderingar.

Först och främst så vill jag äta hälsosamt, och bygga muskler med riktig mat. Jag skulle kunna trycka i mig chips och bakelser men då låter jag hellre bli att bli stor överhuvudtaget, det är sjukt viktigt med en bra kost för mig.

- Ska man räkna med gainern när man räknar kalorier? För det har jag gjort nu..

- Jag ser på hälsovakten att jag får i mig över 100% av det mesta, förutom fiber, vatten och D-vitamin.
Är det relevant? Vad bör man se upp med?

- Har hört att man ska se upp med mättat fett i nästan alla situationer, hur ersätter man det och ändå får samma mängd kcal?

Absurt tack på förhand.

1684_
2012-10-09, 13:17
Jag tycker de ser okej ut, kanske glasmjölk till kvällsmaten? Bara ett förslag.

Men omega 3, fisk, saknar jag och någon avokado ( nyttigt, gott, bra fetter.. Mmm)

vicarious
2012-10-09, 13:35
- Ska man räkna med gainern när man räknar kalorier? För det har jag gjort nu..

Ja.

Glutenkatt
2012-10-09, 17:59
Jag tycker de ser okej ut, kanske glasmjölk till kvällsmaten? Bara ett förslag.

Men omega 3, fisk, saknar jag och någon avokado ( nyttigt, gott, bra fetter.. Mmm)

Ja! Det är värt att ta med. Egentligen vore de gött att äta fet fisk som middag.
Man ska äta fet fisk 2-3 gånger i veckan, men funkar de att äta fet fisk _varje_ dag i en vecka, en vecka i månaden?
Blir ju nästan lika stor mängd fisk, bara att man lägger upp de på ett annat vis.

Avokado var en bra idé! Har ett asgött recept till avokadoröra.

Glutenkatt
2012-10-09, 18:00
Ja.

Ok.

1684_
2012-10-09, 18:15
nej de e nog bättre å äta utspritt, kroppen arbetar inte så... de e ju sopm att ha dåligt blodvärde och äta järnrik mat, man tar ju inte hela kartan av järntabletter samma dag, utan tex 1 gång om dagen. Eller, du äter inte 1 paket blodpudding 1 dag av 7. å resten skiter du i järnet, då äter man ju järnberikat varje dag i lagom mängder.

Sen e de fan så goare att äta fisk 2-3ggr i veckan å göra 2-3 olika rätter.
släng på lite sillbitar eller liknande på en ägg smörgås, skit gott.