Visa fullständig version : Kalorinojja
Jag försöker bygga massa och vet då att jag ska ligga på kaloriöverskott. Men vet inte om jag har räknat rätt eller vad min aktivitet klassas som. Jag använde mig utav Harris&Benedict-ekvationen när jag räknade ut hur mycket jag skulle äta, men det kändes som ganska mycket.
Kön: Man
ålder: 16
längd: 165cm
vikt: 56kg
tränar 3 gånger i veckan, och promenerar 80 minuter (40+40min) fram och tillbaka till skolan 5 gånger i veckan, Normal takt, som man egentligen inte kan säga.
Och undrar vad ni tror jag ska ligga på i kalorier, träningsdagar och inte?
Eddie Vedder
2012-10-08, 19:48
Jag använde mig utav Harris&Benedict-ekvationen när jag räknade ut hur mycket jag skulle äta, men det kändes som ganska mycket.
Och hur mycket var det då?
Sheogorath
2012-10-08, 19:51
Jag tycker att du är för ung för att räkna kalorier (med matvåg etc) men om du vill ha ett riktmärke så lägg dig någonstans mellan 2500 och 3000 kcal. Går du ner (eller inte går upp) i vikt så ska du äta mer. Om du går upp för snabbt (låt säga att du ökar mer än 0,3 kg i veckan) så ska du äta lite mindre.
Och hur mycket var det då?
Stryk att det kändes som ganska mycket, fick iaf 2000~ för att behålla. Antar att jag har mer problem med att veta vad olika aktiviteter bränner och vad min aktivitet räknas som.
Jag tycker att du är för ung för att räkna kalorier (med matvåg etc) men om du vill ha ett riktmärke så lägg dig någonstans mellan 2500 och 3000 kcal. Går du ner (eller inte går upp) i vikt så ska du äta mer. Om du går upp för snabbt (låt säga att du ökar mer än 0,3 kg i veckan) så ska du äta lite mindre.
Ok, tack.
Det här är viktigt, det är allt för lätt att dra på sig en ätstörningar i ungdomsåren. Försök hitta en annan ej lika detaljstyrd väg. T.ex. om du inte fått något resultat på en månad lägg till två mackor som mellanmål. Om du börjar bli tjock dra bort två mackor. Framför allt var inte rädd för viss typ av mat utan ät det du tycker är gott. Man får resultat på all sorts mat.
Du är sjukt ung och väger inte så mycket. ÄT!!!!!!!!!!!!
Håller med alla andra.
Börja för bövelen inte räkna kcal... Ät och njut, du e 16år och väger lite så, lev ett normalt tonårsliv.
Är jag konstig för att jag räknar kalorier? Vill ju ha mina gainzzz :cool:
centralt
2012-10-09, 19:59
Är jag konstig för att jag räknar kalorier? Vill ju ha mina gainzzz :cool:
Folk här på kollo har en tendens att generalisera. Älskar man träning/kost och allt som hör därtill ska man givetvis engagera sig i det (så länge det inte påverkar andra negativt).
Blir det däremot ett stressmoment att jämt och ständigt räkna kalorier bör man däremot börja fundera på om det är värt det, för välmåendets skull.
Folk här på kollo har en tendens att generalisera. Älskar man träning/kost och allt som hör därtill ska man givetvis engagera sig i det (så länge det inte påverkar andra negativt).
Blir det däremot ett stressmoment att jämt och ständigt räkna kalorier bör man däremot börja fundera på om det är värt det, för välmåendets skull.
Jag tror inte hon generaliserar i den meningen.
Både jag och 1684_ går igenom ätstörningar och vi är båda väldigt unga. Jag (tror hon också vill det) vill bara inte att fler skall falla i de fällor som vi gjort för jag vet verkligen hur plågsamt det är!
Det var inget elakt menat mot dig nu centralt, ville bara uppmärksamma poängen! :)
centralt
2012-10-09, 20:20
Jag tror inte hon generaliserar i den meningen.
Både jag och 1684_ går igenom ätstörningar och vi är båda väldigt unga. Jag (tror hon också vill det) vill bara inte att fler skall falla i de fällor som vi gjort för jag vet verkligen hur plågsamt det är!
Det var inget elakt menat mot dig nu centralt, ville bara uppmärksamma poängen! :)
Nu var det inte bara "hon" som var inne på det spåret, utan även störd och tomccc, känns som förhastade kommentarer bara över något som knappt har substans. TS har ett normalt BMI och VILL lägga på sig vikt, det framför han ganska klart. Missförstå mig inte heller, bra att människor lär ut till andra från sina egna "misstag".
Sheogorath har ett bra och informativt svar, även om jag personligen inte tycker det är för tidigt att logga sina matvanor vid 16års ålder, tar någon minut med en app bara. Att väga maten däremot...njae.
Något stressmoment blir det verkligen inte. Tvärtemot faktiskt. Tycker att det är kul att räkna kalorier och älskar känslan av att veta att jag varje dag kommer närmare mina mål. :D
aktivitet klassas som
Du kan för enkelhetens skull räkna med en aktivitetsfaktor på 1,4-1,5.
Därefter gör du din beräkning, ägnar någon minut åt att begrunda resultatet, för att sedan glömma det.
Fokusera sedan istället på att Styrketräna disciplinerat. Öka vikterna ibland och träna med tålamod. Bekymra dig inte om mat närmaste tiden, ät normalt.
Nu var det inte bara "hon" som var inne på det spåret, utan även störd och tomccc, känns som förhastade kommentarer bara över något som knappt har substans. TS har ett normalt BMI och VILL lägga på sig vikt, det framför han ganska klart. Missförstå mig inte heller, bra att människor lär ut till andra från sina egna "misstag".
Sheogorath har ett bra och informativt svar, även om jag personligen inte tycker det är för tidigt att logga sina matvanor vid 16års ålder, tar någon minut med en app bara. Att väga maten däremot...njae.
Killen har kalorinojja och vill gå upp i vikt, det rimmar ganska illa i mina öron. Har också haft min beskärda del av ätstörningar i unga år och vill påstå att TS med viktökningsproblem och kalorinojja ligger i riskzonen på sina 16 bast.
Hur ska man räkna kalorier utan att väga maten hade du tänkt? De flesta räknar fel på både intag och uttag och därför skulle jag rekommendera en enklare metod. Ligger man stilla i vikt över en längre tid när man äter normalt så ligger man på energibalans. Vill man gå upp i vikt ja lägg då till två mackor som mellanmål till din normala kosthållning och du kommer att öka massa. Svårare än så är det inte, man behöver knappast räkna kalorier för "gainz", ta den tiden och gör något roligt istället.
ja "hon" e en hon också..
centralt
2012-10-11, 17:02
ja "hon" e en hon också..
Förstod det, ursäkta apostroferna :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.