handdator

Visa fullständig version : Är min vegetariska diet passande för styrketräning med Stronglifts 5x5?

abok lao
2012-10-08, 13:08
Hej,

Jag är vegetarian, och min styrketräningsdiet ser ut som följer:

- Proteinshake efter morgonpass. (Hoppar över detta om det är vilodag)
- Flingor med mjölk och rågmacka med quornfilé.
- Stor grönsallad till lunch.
- Flingor med mjölk till mellanmål.
- En stor, proteinrik middag, t.ex. linsgryta eller quorngryta med grönsaker och ris eller pasta. (Denna måltid varierar jag alltid, men försöker att ha en proteinrik huvudingrediens)
- Rågmacka med quornfilé till kvällsmat.

Jag käkar inte ägg, kvarg eller keso.

Låter ovanstående bra? Skulle ni ändra på något?

Tack på förhand.

Loke
2012-10-08, 13:29
Vet inte exakt vad du menar med "grönsalllad", men jag försöker iaf få i mig bönor och linser så ofta jag kan när jag äter vegetariskt, så jag skulle nog valt något i stil med en bönsallad. Man kan ju blanda i lite annat kraffs också, men åtminstone 50% bönor, kanske?

I övrigt tror jag mycket på att omsätta mycket energi. Gör man det så är vegetariskt inga problem, men lever man stillasittande så måste man vara väldigt noga med att få i sig protein.

WHITEFOLKS
2012-10-08, 14:22
Med tanke på att du äter mejeri och äggprodukter så kommer inte din diet vara några som helst problem.

Du äter ägg om du äter quorn.

abok lao
2012-10-08, 14:36
Jag menar att jag av ren smaksak inte äter hela ägg, vilket många brukar rekommendera.

Annars tackar jag för svar. :)

Tisu
2012-10-08, 15:28
Har du provat att räkna kalorierna på en hel dag, bara som ett test för att se hur du hamnar mellan tummen och pekfingret?

Tycker du om Quinoa?

abok lao
2012-10-08, 22:49
Yes, quinoa är helt okej. Är det något som är speciellt bra med det? :)

Sniggel
2012-10-08, 23:01
Yes, quinoa är helt okej. Är det något som är speciellt bra med det? :)

Har för mig att det är något proteinrikare än pasta, som i sig är hyfsat proteinrikt för att vara en kolhydratkälla. Samt att jag hört att prtoeinkvalitén är bättre än i pasta.

Kreatin är förmodligen ett kosttillskott som du har större chans att svara bra på än en köttätare, eftersom en vegetarisk kost är fattig på kreatin.

WHITEFOLKS
2012-10-08, 23:43
Nja quinoa är inte direkt proteinrikt, är ungefär som alla gryn. Dock ska det vara "fullvärdigt" men det känns ju ganska care i allmänhet.

Ät din vanliga mat och lägg ev. till lite vassle om du behöver, din diet kommer nog inte begränsa dig så länge du får i dig den näring du behöver :)

Sniggel
2012-10-09, 00:01
Nja quinoa är inte direkt proteinrikt, är ungefär som alla gryn. Dock ska det vara "fullvärdigt" men det känns ju ganska care i allmänhet.

Ät din vanliga mat och lägg ev. till lite vassle om du behöver, din diet kommer nog inte begränsa dig så länge du får i dig den näring du behöver :)

Kan ju jämföra quinoa med hamburgare som ibland har så lågt som 15g protein per 100g. För att vara "gryn" är det väldigt nära kött. Det är inget jättekliv från 14g (?) som är mer eller mindre fullvärdigt, till 15g som utan tvivel är fullvärdigt. Om man tar hänsyn till kalorimängden så vinner förstås burgaren mycket poäng då dess proteinmängd per kcal blir högre.

Men vi kan komma överens om att för att vara gryn är det en bra proteinkälla? Bättre än att t ex välja ris. Om man nu inte äter ris för att komplettera upp något annat iofs ;)

Tisu
2012-10-09, 07:31
Taget från Saltakvarn (som har ett egenintresse)

"Proteinkvaliteten i quinoa är bättre än i soyabönor och jämförbar med hönsprotein. 100 gram innehåller omkring 15 gram protein. Quinoa-fröet är även rikt på kalcium, fosfor, järn och vitaminer (B, C, E). Det är lättsmält, fritt från gluten och har ett lågt GI-värde. Av de 7 procenten fett är över tre fjärdedelar omättat."

Jag som inte är vegetarian försöker ända att i så lång utsträckning som möjligt byta ut pasta/ris mot Quinoa

andeem
2012-10-09, 08:24
Men vi kan komma överens om att för att vara gryn är det en bra proteinkälla? Bättre än att t ex välja ris. Om man nu inte äter ris för att komplettera upp något annat iofs ;)Ris är väl ett alldeles utmärkt komplement till linser, aminosyremässigt.

Morty
2012-10-09, 08:40
Är själv vegetarian, det går utmärkt. Ät ordentligt med mat bara.

Sniggel
2012-10-09, 10:42
Ris är väl ett alldeles utmärkt komplement till linser, aminosyremässigt.

Ja. Jag försöker inte påstå något annat. Men det har mycket lägre proteininnehåll än quinoa. Vet inte om quinoa är ett bra komplement till linser. Det kan man ju iofs kolla upp men jag har ingen lust :P

WHITEFOLKS
2012-10-09, 12:33
Pasta innehåller lite mer protein/kcal, quinoa har antagligen lite bättre kvalitet. Prisskillnaden är dock stor mellan de två.

Om man inte har problem med priset/smaken/tillagningen så är nog quinoa ett bättre val skulle jag tro :)