handdator

Visa fullständig version : Kan mineralöverskott ligga bakom illamående och lätt trötthet?

Silencer
2012-10-08, 12:12
Har under en tid känt mig lite lätt illamående dagligen, samt även som att jag har kronisk trötthet. Har då börjat genom att titta på vilka tillskott jag tar och kommit fram till att jag får i mig följande mängder zink och magnesium under en typisk dag (och det skiljer väldigt lite dag till dag, om något så är intaget eventuellt högre vissa dagar):

Zinkintag

4mg från mjölk
30mg från kapsel
2,4mg från ris portion
3mg från portion ris/majspasta
10,8mg från kött
1mg från makrill

Totalt 51,2mg zink dagligen.

Magnesium

500mg kapsel
120mg från mjölk
266mg från majspasta
46mg från kött

Totalt 932mg magnesium dagligen.

Detta har jag kört över ett år. Kan det nu vara troligt att mitt lätta illamående är resultatet av mineralöverskott? Om jag tar bort tillskotten landar jag runt 20mg zink och 432mg magnesium dagligen. Är det lagom nivåer?

King Grub
2012-10-08, 12:21
Du ligger över tolerabelt intag för båda mineralerna. Tre gånger över tolerabelt intag för magnesium. Och bieffekterna som rapporterats för båda är just illamående och magproblem, och i fallet magnesium lågt blodtryck (-> trötthet). Överskott av zink kan ge kopparbrist, vars symptom inkluderar trötthet.

Silencer
2012-10-08, 12:22
Okej, tack för hjälpen.

tjing
2012-10-08, 15:33
Ja till båda.

Jag har själv upplevt illamående av just zink-tillskott faktiskt. Och mycket magnesium inhiberar utsöndringen av katekolaminer och är sederande i största allmänhet (trötthet, lågt blodtryck etc). Du tar onödigt stora mängder.

exevision
2012-10-08, 20:40
Hur mycket reducerar mjölk/kalcium upptaget av zink?