Logga in

Visa fullständig version : Yrsel

Neronin
2012-10-08, 11:42
Tjena

Jag har under 8 månader lidit av yrsel. Känner mig allmänt snurrig och ibland ofokuserad. Har givetvis varit hos läkare, tagit blodprover, urin, gjort hjärnröntgen. Allt såg bra ut och läkaren sa att jag förmodligen lider av lägesyrsel, alltså helt enkelt så finns det inget att göra.

Jag jobbar i butik och tränar innan jobbet, vid 0700, i en timme ungefär. Har gjort detta i 2,5 år nu och intar innan träning 300mg koffein.
Min fråga är om det är någon mer som har dessa problem? Kan det ha att göra med koffeinintaget? Dricker väldigt lite kaffe utöver detta, någon kopp i veckan bara. Så intaget blir ju inget extremt. Äter normalt annars. Kanske sover för lite? I snitt 7.5h/dygn.

Jag vet att det inte är fullt med läkare här, men kanske någon mer som har liknande problem?

Reaper123
2012-10-08, 11:53
Min spontana tanke är något med innerörat/balanssinnet, men antar även detta kollades hos doktorn?

Efter en snabb googling så hittade jag denna sida som tar upp ett antal orsaker där nån kanske kan tänkas stämma på dig?
http://www.doktorn.com/artikel/yrsel-%E2%80%93-vanligt-och-obehagligt-men-s%C3%A4llan-farligt

tjing
2012-10-08, 15:28
När känner du dig snurrig och ofokuserad?

Tränar du fastande med endast koffein innan?

Det första du ska göra är att dra ner på koffeinet, alternativt skippa det helt och notera hur du känner dig i en vecka.

Neronin
2012-10-08, 15:42
När känner du dig snurrig och ofokuserad?

Tränar du fastande med endast koffein innan?

Det första du ska göra är att dra ner på koffeinet, alternativt skippa det helt och notera hur du känner dig i en vecka.

Ja, jag vaknar ca tio i sju, går upp och tar koffeintabletter direkt, är på gymmet tio över. Aminosyror innan och efter passet. Kanske är det för snabb uppstart? Borde kanske vakna till ordentligt innan jag intar koffeinet?

Glutenkatt
2012-10-08, 15:57
Prova ta bort koffeinet och ät lite mat istället innan gymmet.

Prova ett tag och se hur de känns. Jag själv blir yr av kaffe när det intas under "rätt" omständigheter.

Neronin
2012-10-08, 17:11
Det konstiga är att jag gjort detta under snart tre års tid, precis samma vanor på morgonen. Men är först nu sen i våras som det börjat spöka. Känner även sv yrseln dagar då jag inte intagit något koffein alls. Men kanske finns det kvar spår av det flera dagar? Hur snabbt är det helt ur kroppen?

clavain
2012-10-08, 18:07
Tjena

Jag har under 8 månader lidit av yrsel. Känner mig allmänt snurrig och ibland ofokuserad. Har givetvis varit hos läkare, tagit blodprover, urin, gjort hjärnröntgen. Allt såg bra ut och läkaren sa att jag förmodligen lider av lägesyrsel, alltså helt enkelt så finns det inget att göra.

Jag jobbar i butik och tränar innan jobbet, vid 0700, i en timme ungefär. Har gjort detta i 2,5 år nu och intar innan träning 300mg koffein.
Min fråga är om det är någon mer som har dessa problem? Kan det ha att göra med koffeinintaget? Dricker väldigt lite kaffe utöver detta, någon kopp i veckan bara. Så intaget blir ju inget extremt. Äter normalt annars. Kanske sover för lite? I snitt 7.5h/dygn.

Jag vet att det inte är fullt med läkare här, men kanske någon mer som har liknande problem?

Inget att göra? Lägesyrsel kan ofta relativt enkelt botas genom enkel sjukgymnastik där du medvetet (och upprepat)provocerar fram yrseln genom att luta huvudet åt hållet där yrseln framträder.

Nämnde din läkare inte det?

tjing
2012-10-08, 18:55
Ja, jag vaknar ca tio i sju, går upp och tar koffeintabletter direkt, är på gymmet tio över. Aminosyror innan och efter passet. Kanske är det för snabb uppstart? Borde kanske vakna till ordentligt innan jag intar koffeinet?

Vad är det för aminosyror?

Själv blev jag yr av EAA när jag provade för ett par år sedan och slutade därför att ta det.

Testa att plocka bort olika variabler tills problemet är löst eftersom jag är rätt övertygad om att det är något din kosthållning.

Sedan är ju yrsel och allmän stress i kroppen en rätt vanlig biverkning av högre doser koffein, så det hela är nog inte så mystiskt. Prova att plocka bort koffeinet och aminosyrorna var för sig tills du kommer på var problemet ligger.

Edit: Neronin, tar du aminosyror de dagar du inte tar koffein, när du får yrsel? Prova isf att plocka bort aminosyrorna en vecka och notera hur det känns.

Jag har blivit yr hur många gånger som helst av koffein + fastande träning ;)

Glutenkatt
2012-10-08, 20:31
Det konstiga är att jag gjort detta under snart tre års tid, precis samma vanor på morgonen. Men är först nu sen i våras som det börjat spöka. Känner även sv yrseln dagar då jag inte intagit något koffein alls. Men kanske finns det kvar spår av det flera dagar? Hur snabbt är det helt ur kroppen?

Ja, de tar en stund. Ge det åtminstonde två veckor för att hjärnan ska lära bort det.
Sen är tjing klok; plocka bort en grej efter den andra för att få reda på vad som orsakar det. Även om vi har liknande biologisk grund så är vi inte identiska, vi människor. Och det finns alltid variationer inom allt, särskilt när man pratar om hjärnan. Det är omöjligt att exakt förutspå och "räkna ut" allt som händer med oss. :cool:

aldoschadewitz
2012-10-08, 21:27
deffar du? jag får yrsel under diet när jag ställer mig upp och direkt efter träning. tog även 200mg kofein då. mådde piss och kunde inte hålla balansen ibland.. rammlade ihop osv. men försvan direkt när jag började äta vanligt igen

Neronin
2012-10-08, 21:41
Tack för många bra svar hörni! Jag hade nästan uteslutit att det hade något med min kosthållning att göra, tycker jag äter normalt och varierat, just nu på ett litet överskott.
Men koffeinet och aminosyrorna på morgonen är ren vana, det går per automatik. Jag tar essentiella aminosyror, 6g innan och 6g efter träning. Samt 300mg koffein. Tar detta "kittet" tre gånger i veckan och aldrig det ena utan det andra.

Ska plocka bort koffeinet till att börja med så får vi se om det försvinner. För yrseln är värre under träningsdagar, alltså när jag tagit eaa och koffein. Men det konstiga är att jag även kan vara yr på helgerna, typ en söndag, två dagar efter jag tagit det. Ligger det kvar i kroppen då?