Logga in

Visa fullständig version : Jobbet eller flytta utomlands?

312
2012-10-07, 13:10
Hej! (Obs. lånar detta kontot)

Jag är riktigt kluven i en fråga och skriver här för att få höra andras åsikter och råd.

Jag har nyligen fått ett nytt jobb som signaltekniker, gick utbildning för det för ca 1 ½ år sedan men hade då lite svårt att få jobb pga lite erfarenhet. Men nu fick jag äntligen ett jobb i en annan stad, bra lön och hittade en jätte bra lägenhet centralt. Min pojkvän flyttade även med mig och nu har vi bott här i 1 månad.

Men min pojkväns familj har länge planerat på att flytta till Nya zeeland och nu ser det äntligen ut att bli av i januari-februari. Min pojkvän kommer såklart flytta med dem direkt och det vill jag också. Men det som gör mig osäker på är om jag kanske borde jobba kvar x antal månader och sedan flytta till dem, är för att få mer erfarenhet i mitt yrke för att känna mig säkrare på att jag kan få jobb med detta igen i framtiden, i Sverige om jag flyttar tillbaka eller i Nya Zeeland.

Jag är som person att jag vill tänka framåt, på framtiden. Medans min pojkvän tänker på nuet och man ska leva också.

Jag har f.ö. aldrig varit utomlands (förutom Finland). Vi båda är i 20år.

mvh

312
2012-10-07, 13:17
Dem ska f.ö. resa runt i Nya Zeeland i början och kanske mellanlanda i tailand 1-2veckor, vilket jag kommer missa om jag åker senare.

forslund
2012-10-07, 13:27
Jag hade åkt. Du hinner få några månader i jobbet innan flytten och resten brukar lösa sig.

ChuckTesta
2012-10-07, 13:28
Wha.. wait, what?

312, är du en tjej? *screwy*

Angel
2012-10-07, 13:28
Jag hade inte ens sett de där som ett val utan en självklarhet.

David Brent
2012-10-07, 13:29
Jag hade nog prioriterat jobbet. Resa finns det bättre möjligheter till när man har en stabil grund att stå på.

Wha.. wait, what?

Hej! (Obs. lånar detta kontot)

awesomooo
2012-10-07, 13:39
Wha.. wait, what?

312 skrev förut i en tråd att la familia skulle eventuellt flytta till Nya Zeeland och misstänker att det är 312's gf som skriver : )

OnT: jag skulle flyttat med.

Fishtank
2012-10-07, 13:42

Det var det jag reagerade på också.
Var tvungen att läsa om trådstarten tre gånger för att hitta felet.
Hela min värld vändes upp och ner där en stund.

Till TS.
Häng med säger jag, allting brukar lösa sig.

312
2012-10-07, 13:47
Tack för era svar, stämmer att jag är 312's flickvän.

Tror ni att det spelar stor roll om det är 5 månader eller 1 års erfarenhet?

OM jag ska stanna så har jag tänkt på att åka dit 2 månader senare än dem på semester+intjänad komp i ca 2 månader och kolla hur det är där mm. Sedan åka hem säga upp lägenheten och sedan från jobbet och flytta dit efter 2-3 månader.

Men som sagt, åker jag senare så missar jag när dem ska resa runt och får inte vara med från starten där.

312
2012-10-07, 13:55
Jag hade inte ens sett de där som ett val utan en självklarhet.
Antar att du menar att åka?

312
2012-10-07, 14:29
Det allt hänger på egentligen är alltså om det är så stor skillnad på att ha 5 månader eller 1 års erfarenhet.

Olegh
2012-10-07, 14:48
Trivs du på jobbet och verkligen känner att du lär dig saker varje dag, så tycker jag du gott kan flytta efter lite senare.

Din pojkvän och hans familj får chans att acklimatisera sig på egen hand, samtidigt som det kommer bli enklare för din del när du väl flyttar. Jag gissar (eller har för mig) att jobb kommer vara/är löst redan på förhand för pappans del. Något som inte kommer gälla dig gissar jag. Att säga på förhand om det kommer bli lättare för dig att skaffa jobb väl där, beroende på om du skaffar längre erfarenhet eller inte är ju omöjligt att säga. Hursomhelst lär det inte skada.

dupper
2012-10-07, 15:47
Det kan vara bra att kolla upp eventuella arbetsgivare och höra med de isf! Om nån så lär de veta om det är bäst med 5mån eller 1 års erfarenhet :)

Fishtank
2012-10-07, 16:38
Det kan vara bra att kolla upp eventuella arbetsgivare och höra med de isf! Om nån så lär de veta om det är bäst med 5mån eller 1 års erfarenhet :)

Är det ens en fråga om det är bättre med 5 månader eller 1 års erfarenhet inom något?

312
2012-10-07, 16:42
Det var det jag reagerade på också.
Var tvungen att läsa om trådstarten tre gånger för att hitta felet.
Hela min värld vändes upp och ner där en stund.

Till TS.
Häng med säger jag, allting brukar lösa sig.

Wha.. wait, what?

:laugh: :laugh:

Nu är det jag igen. Hon verkade redan ha bestämt sig för att stanna, så den här tråden var något onödig. :MrT: Nåja.

chidde
2012-10-07, 16:49
Det kommer att se betydligt bättre ut på pappret om du har 1 år om man ska titta på det rent karriärmässigt

Men det beror lite på hur din övriga livssituation ser ut, hur ekonomisk beroende är du t ex? Hur länge har ni varit tillsammans? Hur är din relation i förhållande till din pojkväns föräldrar?

Om jag hade varit i dina kläder hade jag avvaktat litegrann, gjort min tid här i Sverige och tagit ställning efter det. Ibland måste man skynda långsamt och inte ta alltför många impulsiva beslut utan grunder

Vissa saker måste man göra för sig själv, bygga en karriär och vara oberoende av varandra är en försäkring för dig själv. År 2012 tycker jag att alla borde ha sitt "eget" även om man delar ett liv tillsammans utan att den ene är helt beroende av den andre

Visst går du miste om resan till Thailand och hela installationsperioden i NZ i början, något som kan vara kul att uppleva tillsammans men å andra sidan kan man se det ur en annan synvinkel också. Åker du dit senare kommer du ha allt fixat och donat med boende, pappersarbete, eventuella jobberbjudanden osv

Du kan också se det som ett litet test på hur det är att vara ifrån varandra ett tag och lära känna ert förhållande på det planet

Men som sagt, det beror lite på hur du har det i övrigt. Mitt svar hade förmodligen varit annorlunda om du hade varit 10-20 år äldre men eftersom du är i 20-årsåldern så tycker jag det är på tok för tidigt att anpassa sig åt nån annan än sig själv

Ville du ens till NZ själv eller var det bara nåt som dök upp för att 312's föräldrar hade planerat att emigrera?

dupper
2012-10-07, 16:50
Är det ens en fråga om det är bättre med 5 månader eller 1 års erfarenhet inom något?

Det är mindre relevant. Kan kolla hur högt de värderar erfarenhet iaf.

BlötSnö
2012-10-07, 21:23
Jag undrar varför det är självklart att 312 ska flytta med dem direkt, nu när han ändå flyttat med sin flickvän till en ny plats.
Är det viktigare att får resa runt lite i Thailand och Nya Zeeland (vilket man kan göra senare) än att bli kvar några månader till medan flickvännen skaffar sig lite mer relevant arbetslivserfarenhet? Jag gissar på att 312 också skaffat sig ett arbete på platsen dit de flyttat, eller har något sedan tidigare som han pendlar till? Är det omöjligt att stanna kvar ett par månader till på det jobbet?

I min värld vore den bästa lösningen att låta familjen flytta i förväg och sedan åka dit efteråt, med lite mer arbetslivserfarenhet i bagaget och saker och ting ordnade och uppstyrda på plats, alternativt åka med ner och resa runt och sedan återvända till Sverige, för att flytta ner permanent ett par månader senare.

312
2012-10-07, 21:49
Jag undrar varför det är självklart att 312 ska flytta med dem direkt, nu när han ändå flyttat med sin flickvän till en ny plats.
Är det viktigare att får resa runt lite i Thailand och Nya Zeeland (vilket man kan göra senare) än att bli kvar några månader till medan flickvännen skaffar sig lite mer relevant arbetslivserfarenhet? Jag gissar på att 312 också skaffat sig ett arbete på platsen dit de flyttat, eller har något sedan tidigare som han pendlar till? Är det omöjligt att stanna kvar ett par månader till på det jobbet?

I min värld vore den bästa lösningen att låta familjen flytta i förväg och sedan åka dit efteråt, med lite mer arbetslivserfarenhet i bagaget och saker och ting ordnade och uppstyrda på plats, alternativt åka med ner och resa runt och sedan återvända till Sverige, för att flytta ner permanent ett par månader senare.

Tyvärr måste jag åka samtidigt, pga för mycket större chans att få permanent (lång historia), annars hade jag såklart stannat kvar med min flickvän. :)

BlötSnö
2012-10-08, 12:22
Tyvärr måste jag åka samtidigt, pga för mycket större chans att få permanent (lång historia), annars hade jag såklart stannat kvar med min flickvän. :)

Det tänkte jag faktiskt inte på, men det är helt begripligt.
Med det i åtanke så tycker jag nog att din flickvän kanske kan ta semester någon månad och följa med ner, för att sedan åka tillbaka och jobba lite till och sedan slutligen flytta ner.
1 års arbetslivserfarenhet ser bättre ut på pappret.