handdator

Visa fullständig version : Gör det skillnad vad mitt energiintag består av?

fallra
2012-10-06, 12:35
Hej Kolozzeum!
Jag skapade för endast några dagar sedan en tråd angående min kost inför min PF-bulk! Bara lite information om mig.

17 år
192 Cm
67 kg

Min fråga till er är; gör det någon skillnad vad mitt energiintag består av? Mer detaljerat så menar jag, kan jag äta köttfärssås, hamburgare och dylikt och slippa den tråkiga ris, kyckling, broccoli-approachen?`
Körde på den tråkiga "dieten" ett bra tag och fann ingen som helst kärlek för mat, höjdpunkterna på månaden var att få komma hem och äta hos mor och far. Nu när jag kört på mer "vanlig" mat, husmanskost och dylikt, så lider jag inte alls.

Sen betyder det inte att jag släppt min diet helt och hållet, jag når fortfarande upp till mina makro-nutrienter och mitt energi-överskott som ligger på runt 200-500 beroende på dag!

Tack på förhand! :)

tjing
2012-10-06, 12:38
Det finns jättemånga aspekter kring din fråga. Men för att inte dra igång en diskussion om makronutrienter och överskott igen så spelar det inte så stor roll på mindre överskott, då det lilla överskottet inte innebär en stor fettinlagring hur som haver.

På större överskott ökar en fettrik kost fettinlagringen signifikant jämfört med kolhydrat. Skillnaden är på kort sikt väldigt stor; studier visar på ett par enstaka gram fettinlagring av kraftiga överskott kolhydrat, jämfört med kring 125 g fettinlagring med samma överskott av fett. Per DAG.

fallra
2012-10-06, 12:51
Det finns jättemånga aspekter kring din fråga. Men för att inte dra igång en diskussion om makronutrienter och överskott igen så spelar det inte så stor roll på mindre överskott, då det lilla överskottet inte innebär en stor fettinlagring hur som haver.

På större överskott ökar en fettrik kost fettinlagringen signifikant jämfört med kolhydrat. Skillnaden är på kort sikt väldigt stor; studier visar på ett par enstaka gram fettinlagring av kraftiga överskott kolhydrat, jämfört med kring 125 g fettinlagring med samma överskott av fett. Per DAG.

Ja okej!
Tack för att du sparade "luft"!
Jo det är förstått! Jag äter typ aldrig snabbmat ute, gör jag pizza så gör jag min egen variant med lägre fettinnehåll, detsamma med hamburgarna.
Är mer tanken om jag kan äta isterband någon gång i veckan istället för kyckling, om jag ändå inte överskrider mitt fettintag på dagarna och sätter mina makro-nutrienter?

Tack för all hjälp du gett mig idag förresten, tjing :)

tjing
2012-10-06, 12:53
Ett lätt sätt är helt enkelt att äta lite mindre fett när man ligger på signifikanta kcal-överskott. Man behöver inte vara extrem.

Ja, makronutrienter är viktigare än matval om man inte äter som en idiot.

Rocklisah
2012-10-06, 12:56
Jag har märkt, och ligger sj i Deff just nu att det egentligen kvittar vad du baserar din mat på, sj äter jag pizza under mina hårda pass som ben, går ner i vikt ändå så länge jag håller mig under mina ramar.
SLV är grym på det här med vad saker innehåller, sen väger jag ju allt men det är en vanesak. Och jag kan säga det att jag har ALDRIG varit så mätt som jag är nu.
Ok idag åt jag kyckling,men jag kan köra ugnstekt falukorv med mos, och liknande. Det är inga problem. Som sagt håller du bara koll på det så är det lugna puckar :)
// Lisah

tjing
2012-10-06, 13:14
På deff spelar det ingen roll nej. Jag talar om överskott.

Pretorian
2012-10-06, 13:30
kan jag äta köttfärssås, hamburgare och dylikt och slippa den tråkiga ris, kyckling, broccoli-approachen?

Ja, absolut!

Ola Wallengren
2012-10-06, 13:39
Ja, makronutrienter är viktigare än matval om man inte äter som en idiot.

Kanske tar jag detta citat ur sitt sammanhang, men jag tycker det stämmer rätt dåligt.
Tycker det faktiskt blir mer rätt om man vänder på det, även om det blir lite ologiskt, d.v.s.

Om man äter som en idiot så är makronutrienter viktigare än matval.

Det kan vara rätt relevant eftersom många som precis lärt sig om makronutrienter därefter äter som idioter.

Ola Wallengren
2012-10-06, 13:42
Till trådskaparen.

Om du har svårt att gå upp i vikt så ät sådant som du tycker är gott. Varför PF om du skall gå upp i vikt?

Birkharju
2012-10-06, 13:55
TS, jag hade exakt samma stats som dig innan jag började träna. 67 kg på 192 cm, om du är nyfiken så har jag en bild på första sidan i min journal. Det verkar som att du är rädd för att lägga på dig fett då du räknar kalorier och håller koll på makronutrient-fördelning e.tc. Att räkna kalorier kan ju vara ett sätt att hålla koll så man ligger på kaloriöverskott men jag tycker inte du ska hålla på det. Sluta analysera så mycket och ät mycket husmanskost, komplettera med mycket mjölk(om det faller dig i smaken) och se till så du successivt går upp i vikt.

fallra
2012-10-06, 15:42
TS, jag hade exakt samma stats som dig innan jag började träna. 67 kg på 192 cm, om du är nyfiken så har jag en bild på första sidan i min journal. Det verkar som att du är rädd för att lägga på dig fett då du räknar kalorier och håller koll på makronutrient-fördelning e.tc. Att räkna kalorier kan ju vara ett sätt att hålla koll så man ligger på kaloriöverskott men jag tycker inte du ska hålla på det. Sluta analysera så mycket och ät mycket husmanskost, komplettera med mycket mjölk(om det faller dig i smaken) och se till så du successivt går upp i vikt.

Ja jag har en väldigt stor aptit, jag räknar som sagt kalorierna för att jag verkligen, verkligen VILL gå upp i vikt, så ser alltid till att ligga på ett överskott!
Mjölk är lite problematiskt, min mage reagerar knasigt på det tyvärr, men jag äter hellre kalorier än att dricka dom :D

Och ovan som undrar varför PF, för jag inte har något för frukost helt enkelt, är i stort sett vardag för mig att inte äta frukost! :) Sen om det är dagar då jag verkligen behöver det eller verkligen vill, så gör jag självklart det!

Vinter
2012-10-06, 17:46
Problemet när du väljer bulka på ris, kyckling, broccoli är att det krävs betydligt mer mat fö att komma upp i det energivärde du vill ha. Du kan ju använda nästan vad som helst i din matlagning iom att målet är att gå upp i vikt. Så använd smör, grädde, och andra ingredienser som höjer smaken men, som även innehåller mer energi.

tjing
2012-10-06, 18:03
Kanske tar jag detta citat ur sitt sammanhang, men jag tycker det stämmer rätt dåligt.
Tycker det faktiskt blir mer rätt om man vänder på det, även om det blir lite ologiskt, d.v.s.

Om man äter som en idiot så är makronutrienter viktigare än matval.

Det kan vara rätt relevant eftersom många som precis lärt sig om makronutrienter därefter äter som idioter.

Hur menar du då? Det finns få riktigt dåliga matval och beroende på mål (viktuppgång eller -nedgång) så är ju makronutrienter viktigare än matval, var min poäng.

Ola Wallengren
2012-10-07, 10:48
I korta drag menar jag att makronutrientfördelningen eller gram hit och dit inte är så viktigt som många tycks tro.

Du säger ju det till och med själv med ditt resonemang. Om man väljer "vanlig/bra mat" så behöver man inte tänka på makronutrientfördelningen.

Nebuchadnezzar
2012-10-07, 15:54
kan jag äta köttfärssås, hamburgare och dylikt

Klockren mat ju.

Dreas
2012-10-07, 16:00

På större överskott ökar en fettrik kost fettinlagringen signifikant jämfört med kolhydrat. Skillnaden är på kort sikt väldigt stor; studier visar på ett par enstaka gram fettinlagring av kraftiga överskott kolhydrat, jämfört med kring 125 g fettinlagring med samma överskott av fett. Per DAG.Usch vilket Aftonbladet-inlägg.

Eller rättare sagt det sista.

Du väljer att påpeka att fettinlagringen av en fettrik kost blir större och nämner kortsiktigt men väljer att inte ta upp att ur ett långsiktigt perspektiv jämnar det troligen ut sig bra. Ökad fettinlagring - - > ökad fettförbränning.

För att säga något vettigt: Pizza någon enstaka gång i veckan eller annat som av gemene man anses som onyttigt fungerar såvida man inte äter helt uppåt väggarna.

cero
2012-10-07, 17:00
kan jag äta köttfärssås, hamburgare och dylikt och slippa den tråkiga ris, kyckling, broccoli-approachen?

Varför skulle du inte kunna det? Råris/kyckling/broccoli-approachen är ju bara en löjlig stereotypisk fitnesskost.

Fyllot
2012-10-07, 17:27
Tjing kan du inte presentera levande människor som faktiskt blivit feta enligt din forskning?

Jag ligger på 50% fett dagligen och jag har varken kagge, tre hakor eller dåliga värden av något slag .

cero
2012-10-07, 17:41
Tjing kan du inte presentera levande människor som faktiskt blivit feta enligt din forskning?

Jag ligger på 50% fett dagligen och jag har varken kagge, tre hakor eller dåliga värden av något slag .

Att man per automatik blir fet av 50%E fett har han väl inte påstått?

tjing
2012-10-08, 09:56
Usch vilket Aftonbladet-inlägg.

Eller rättare sagt det sista.

Du väljer att påpeka att fettinlagringen av en fettrik kost blir större och nämner kortsiktigt men väljer att inte ta upp att ur ett långsiktigt perspektiv jämnar det troligen ut sig bra. Ökad fettinlagring - - > ökad fettförbränning.

För att säga något vettigt: Pizza någon enstaka gång i veckan eller annat som av gemene man anses som onyttigt fungerar såvida man inte äter helt uppåt väggarna.

Vadå "jämnar troligen ut sig"? Ja, kanske om man studerar ett gäng människor som lever och äter som människor gör i stort. Tränande personer äter INTE som människor gör i stort och man manipulerar kosten mycket.

Om man gör små modifieringar i kosten och inte äter extremt mycket kolhydrater precis varje dag, så kommer man att lägga på sig klart märkbart mindre med fett på en fettsnål bulk än vice versa. Är jag fullständigt övertygad om. Jag kan inte se varför effekten skulle minska på sikt om man inte som sagt kränger ohemult mycket kolhydrater precis varje dag. DNL är sällan signifikant hos människor.

Pizza "fungerar"? Hur vag kan man bli. Visst kan man äta vad som helst, men nu pratar vi om fettinlagring på detaljnivå. Du kan äta vad du vill, när du vill.

På ett kcal-överskott bränner du inte mycket fett, Dreas. Därav hela poängen med att hålla ner intaget...

tjing
2012-10-08, 10:01
I korta drag menar jag att makronutrientfördelningen eller gram hit och dit inte är så viktigt som många tycks tro.

Du säger ju det till och med själv med ditt resonemang. Om man väljer "vanlig/bra mat" så behöver man inte tänka på makronutrientfördelningen.

Jag menar inte att man ska räkna exakt på gram och kalorier, men att se till att ligga på kcal-överskott i stort om man nu vill det.

Dessutom var min poäng att vill man få i sig t ex kolhydrater kan man äta bröd, ris, havregryn eller vad som helst. D v s matvalen är lite strunt samma ur den aspekten.

tjing
2012-10-08, 10:05

Levande människor som blivit feta av en bulk...skämtar du?

Din måttstock på övervikt går alltså från "normal" till "kagge, tre hakor och dåliga värden"?

Du är på ett kroppsfixerat forum. Jag tvivlar på att definitionen på att känna sig fet går vid tre hakor här.

Om man t ex vill undvika att lägga på lite mage och kärlekshandtag alls?

Dreas
2012-10-08, 10:51
Vadå "jämnar troligen ut sig"? Ja, kanske om man studerar ett gäng människor som lever och äter som människor gör i stort. Tränande personer äter INTE som människor gör i stort och man manipulerar kosten mycket.

Om man gör små modifieringar i kosten och inte äter extremt mycket kolhydrater precis varje dag, så kommer man att lägga på sig klart märkbart mindre med fett på en fettsnål bulk än vice versa. Är jag fullständigt övertygad om. Jag kan inte se varför effekten skulle minska på sikt om man inte som sagt kränger ohemult mycket kolhydrater precis varje dag. DNL är sällan signifikant hos människor.

Pizza "fungerar"? Hur vag kan man bli. Visst kan man äta vad som helst, men nu pratar vi om fettinlagring på detaljnivå. Du kan äta vad du vill, när du vill.

På ett kcal-överskott bränner du inte mycket fett, Dreas. Därav hela poängen med att hålla ner intaget...vad är det du inte förstår. Kroppen hanterar det du stoppar i den ganska bra. Ökar du ditt fettintag så blir effekten att fettförbränningen ökar.

Jag bryr mig inte om vad du är övertygad om. Har du något som stöder det du tror?

Äter du stora mängder kolhydrater så kommer fettförbränningen minska istället.

Varför skulle du gå upp mer i fett av ett högt fettintag? Iofs så har det ju visats att överskott av kolhydrater troligen är fördelaktigt vid överskott, men det betyder ju inte att man behöver hålla nere fettintaget.

Mer fett - - > Ökad fettförbränning.
Mer kolhydrater - - > Minskad fettförbränning.

tjing
2012-10-08, 11:02
Ja, varför skulle du gå upp i fettvikt av ett högt fettintag på ett kcal-överskott?

Gör dig själv en tjänst och läs lite grundläggande näringslära först. Annars kommer vi nog ingen vart det här århundradet. Jag ju redan t ex länkat en studie i tråden. Du kan kolla upp mer studier på överätning själv. Det är inga nyheter jag kommer direkt.

Minskad fettförbränning med mer kolhydrater ja. Och det är just därför man minskar fettintaget på ett överskott.

Dreas
2012-10-08, 12:00
Ja, varför skulle du gå upp i fettvikt av ett högt fettintag på ett kcal-överskott?

Gör dig själv en tjänst och läs lite grundläggande näringslära först. Annars kommer vi nog ingen vart det här århundradet. Jag ju redan t ex länkat en studie i tråden. Du kan kolla upp mer studier på överätning själv. Det är inga nyheter jag kommer direkt.

Minskad fettförbränning med mer kolhydrater ja. Och det är just därför man minskar fettintaget på ett överskott.Du verkar inte greppa att ett överskott av kolhydrater också kommer leda till en ökad fettinlagring, fast då i regel inte direkt utan indirekt.

För den här nivån behöver inget nytt läsas.

Du har inte länkat något i tråden såvida jag inte är blind.

Och jag antar att vi utgår ifrån en balanserad blandkost. Du kan ju komma med en rapport som visar saker ur ett lite längre perspektiv.

tjing
2012-10-09, 13:08
Du kan ju kolla t ex senaste inlägget på min blogg om en studie på styrketränande brasilianska män där de jämför olika mängder fett och kolhydrater i kosten. Dubbelt så mycket fett ökade viktuppgången från 0,3 kg ("lågfett"-gruppen), till 0,9 kg ("högfett"-gruppen), på en månad. Båda grupper åt kraftiga överskott och en massa kolhydrater.

Det är såklart inget givet bevis med tanke på låga antalet deltagare och dålig signifikans men det ger förmodligen en tydlig fingervisning om en trend. Dessutom talar ju korttidsstudier på överätning för att siffrorna troligen är relevanta.

http://jensfitness.blogg.se/2012/september/studie-visar-att-mer-kolhydrater-och-mindre-fett-ger-storre-muskeltillvaxt.html

Vadå balanserad blandkost förresten? Det talar vi ju definitivt inte om i tråden just nu. Vilket du också är medveten om.

Shajjn
2012-10-09, 21:58
Ja, det spelar naturligtvis roll.

Det är rekommenderat att äta varierad husmanskost av en anledning.

z_bumbi
2012-10-10, 06:46
På ett kcal-överskott bränner du inte mycket fett, Dreas. Därav hela poängen med att hålla ner intaget...

Självklart bränner man fett på kaloriöverskott, varför skulle man inte göra det? Det enda som kan räknas som ett undantag är att man bränner väldigt lite fett om man också äter väldigt lite fett.

fallra
2012-10-10, 07:32
Självklart bränner man fett på kaloriöverskott, varför skulle man inte göra det? Det enda som kan räknas som ett undantag är att man bränner väldigt lite fett om man också äter väldigt lite fett.

Ja okej! Men hur borde ens intag se ut på vilo och träningsdagar? 40/45/15 och kanske 40/30/30 på vilodagar?

z_bumbi
2012-10-10, 07:39
Ja okej! Men hur borde ens intag se ut på vilo och träningsdagar? 40/45/15 och kanske 40/30/30 på vilodagar?

Inte för att jag vilka siffror som är vad men varför krångla till det? Ät ungefär samma mängder alla dagarna, ev lite mer kolhydrater på träningsdagar för att återfylla glykogenet. Lägger du mindre energi på kosten har du mer energi över att faktiskt träna.