handdator

Visa fullständig version : Hel kyckling, hur gör jag för att få ur inälvorna?

Andy.da.wohoo
2012-10-06, 12:01
Hejsan!

Är hemma hos mina föräldrar på landet idag, och som alla vet kan vad som helst hända på landet. Vi fick tre nynackade kycklingar av en granne som plockade fjädrarna och skar av huvud och benen åt oss, men inälvorna är fortfarande kvar inuti.

Hur ska jag göra för att på smidigast sätt få ur inälvorna utan att skada köttet på något sätt? Bara in med näven och gräva, slita och dra? Måste ju finnas någon form av konst för detta. Någon som vet?

feyin
2012-10-06, 12:08
PEJSHRSJCn8

Edit: Ah sorry, insåg att den kanske var tömd redan på denna video. Antar att det är som när man rensar fisk typ? Dra ut allting och rensa extra noga med kniv typ.

Vinter
2012-10-06, 12:10
Hejsan!

Är hemma hos mina föräldrar på landet idag, och som alla vet kan vad som helst hända på landet. Vi fick tre nynackade kycklingar av en granne som plockade fjädrarna och skar av huvud och benen åt oss, men inälvorna är fortfarande kvar inuti.

Hur ska jag göra för att på smidigast sätt få ur inälvorna utan att skada köttet på något sätt? Bara in med näven och gräva, slita och dra? Måste ju finnas någon form av konst för detta. Någon som vet?

Använd fingrarna, sitter det fast längst in ha en kniv till hands och skär bort fästpunkerna.Skär upp hela buken och dela på bröstkorgen.

Andy.da.wohoo
2012-10-06, 12:13
Hmm, så kan man göra kanske. Men jag hade helst velat ha kycklingen hel och bara få ut inälvorna. Fast så gör man kanske inte?

Andy.da.wohoo
2012-10-06, 12:29
Kan tillägga att det var ganska stora kycklingar, 5kg/st kanske :)

Woody R
2012-10-06, 12:38
Det går väl bra? Så är de ju när man köper de grillade på affären?

Andy.da.wohoo
2012-10-06, 13:07
Det går väl bra? Så är de ju när man köper de grillade på affären?

Njah, det har jag aldrig varit med om iallafall. Brukar aldrig vara inälvor i de jag köpt i affären?

mattilainen
2012-10-06, 13:32
Njah, det har jag aldrig varit med om iallafall. Brukar aldrig vara inälvor i de jag köpt i affären?

Köper sina på någon turkaffär kanske ;)

Andy.da.wohoo
2012-10-06, 14:06
Nu är dom tomma på inälvor :) Fryser ner den största som familjen ska käka på Mårtendagen. Har skurit ner den andra i bitar nu som vi ska käka här hemma och den tredje ska också ner i bitar och med hem till Lund :)

Zizou
2012-10-06, 14:09

Tror nog han syftade på detta;

Hmm, så kan man göra kanske. Men jag hade helst velat ha kycklingen hel och bara få ut inälvorna. Fast så gör man kanske inte?

Han menade väl att det är just precis så man får dom, färdiggrillade hela, utan inälvor.

Andy.da.wohoo
2012-10-06, 14:15
Ah. Nu förstår jag! :)