Logga in

Visa fullständig version : Ska bulka, hur ser de här ut?

Glutenkatt
2012-10-04, 17:51
Hej!
Mitt första inlägg i forumet, så ha nåd om tråden är felplacerad och så vidare.

Jag skulle vilja ha hjälp/synpunkter på min kost. Jag har börjat träna igen efter ett långt uppehåll, tanken är att bulka under en lång period och sen deffa.

Den största utmaningen för mig är att få i mig tillräckligt, jag har hög ämnesomsättning och är väldigt aktiv.
Iallafall. Jag tänkte att jag skriver hur jag har ätit idag och så skulle de va kul med synpunkter och eventuella justeringar.

Jag behöver cirkus 3000 kcal om dagen enligt en energikalkylator.

Dagens mat:

8.00 - 2dl havregrynsgröt och mjölk. Två kokta ägg.

11.30 - Lunch i form av bulgur och en gryta jag kokat ihop. Grytan består av följande ingredienser (per portion):

0.7 dl grädde
60 gram bacon (ett halv paket)
71 gram kvarg
1½ champinjon
30 gram riven ost
En zuccini delat med 7 (vettetusan hur mycket de blir..)
Gul lök
Röd lök
Vitlöksklyftor
En buljongtärning
Ungefär en kycklingfilé utan skinn

14.30 - Gainer (Muscle Juice Revolution 2600, två skopor. Så de ska bli 510 kcal och 28g protein) och två stora kanelbullar.

18.00 - Två 120g hamburgare med isbergssallad, ketchup, hamburgerdressing och gurka.

21.00 - ??

Alla tips och synpunkter är sjukt välkomna.
Får jag i mig tillräckligt? Klämma in nåt mer nånstans? Övrigt?

Tack på förhand!
/Emil

1684_
2012-10-04, 18:24
inget fel med kanelbulle emellanåt men... hade hellre tryckt i mig någon smarig smörgås med bra pålägg.

1, hur lång å din nuvarande vikt?
2, ålder?
3, hur mkt rör du på dig på en typisktdag med aktiviteter?

Glöm inte omega 3 (som alla gör) å frukt + grönsaker, å kvällsmaten 2100, ptjaa beror ju på hur mätt du e. Kanske keso eller nått med bär... som sagt, beror på hur hungrig du e.

Glutenkatt
2012-10-04, 19:00
inget fel med kanelbulle emellanåt men... hade hellre tryckt i mig någon smarig smörgås med bra pålägg.

1, hur lång å din nuvarande vikt?
2, ålder?
3, hur mkt rör du på dig på en typisktdag med aktiviteter?

Glöm inte omega 3 (som alla gör) å frukt + grönsaker, å kvällsmaten 2100, ptjaa beror ju på hur mätt du e. Kanske keso eller nått med bär... som sagt, beror på hur hungrig du e.

Ja, de blev ett undantag.. är ju kanelbullens dag och det bjöds på bullar på jobbet :cool:

Jag är 190cm och väger 76kg.
23år.
Styrketräning 3 gång i veckan á 1 timme.
Jijutsu 1 gång i veckan, också det en timme ungefär.
Cyklar till och från jobbet varje dag, sammanlagt 1,1 mil per dag.
Har ett arbete som inte är tunga lyft men som innebär att jag går och rör på mig 8 timmar om dagen.

Är de inte omega 3 så de räcker i gainern? Har tagit omega 3-tabletter förut, ska jag återuppta det?

Jag är hungrig för de mesta, så mackor med ost, skinka på kvällen?

1684_
2012-10-04, 19:41
jaaaha trodde du skulle äta så varje dag :D:D

ja mackorna låter fint, mer ägg behövs nog inte. gillar du inte fisk? makrill i tomatsås? sillbitar på smörgås.

Kvällsmat kan ju va glas mjölk med smörgås.... keso/kesella med diverse saker till.. fruktsallad med nått proteinrikt.

Tycker man ska äta om man kan,

Glutenkatt
2012-10-04, 20:30
Jo jag älskar fisk. Makrill är så dyrt bara.. Tonfisk är gott, och proteinrikt, så de skulle jag kunna få i mig på hårt bröd.

Enligt hälsovakten så får jag i mig för mycket fett och för lite kolhydrater dock. Kanske skippa nåt köttinslag i lunchen och ta nötter istället.

Ja, alltså jag brukar älska att äta. Men idag, första dagen jag verkligen gått in för att äta ordentligt så har de varit svinjobbigt. Efter två kanelbullar och gainern så hade jag som ett tryck över bröstet en liten stund, som man kan få när man ätit en miljard kalorier på julafton exempelvis.

Sen nu på kvällen så har jag haft 0 matlust men ändå ätit, och blivit yr/matt.

De behövs en del justeringar skulle jag tro. Mer "lätt" mat som ändå har mycket kalorier, typ mellanmålsmat, kall mat.

Fruktsallad lät ju bra hörrudu. Med knäckebröd för kolhydrater och fiber. Känns som de är svårare att bli sådär äckelmätt och trött i huvudet av sån mat.

aranada05
2012-10-04, 20:51
Jag behöver cirkus 3000 kcal om dagen enligt en energikalkylator.

Jag är 190cm och väger 76kg.
23år.
Styrketräning 3 gång i veckan á 1 timme.
Jijutsu 1 gång i veckan, också det en timme ungefär.
Cyklar till och från jobbet varje dag, sammanlagt 1,1 mil per dag.
Har ett arbete som inte är tunga lyft men som innebär att jag går och rör på mig 8 timmar om dagen.

Med tanke på din storlek och aktivitetsnivå skulle iallafall jag påstå att du säkert har ett större energibehov. Vill du dessutom gå upp i vikt lär du behöva mycket mer än 3000 kcal! *rolleyes*

Glutenkatt
2012-10-04, 21:15
Med tanke på din storlek och aktivitetsnivå skulle iallafall jag påstå att du säkert har ett större energibehov. Vill du dessutom gå upp i vikt lär du behöva mycket mer än 3000 kcal! *rolleyes*

Dret.. De var ju svårt nog att få ihop till 3000kcal, vilket jag just precis lyckades med.

Förslag? Ett till energirikt mellanmål vore kanske nåt.

KalleTeodor
2012-10-04, 22:15
Dret.. De var ju svårt nog att få ihop till 3000kcal, vilket jag just precis lyckades med.

Förslag? Ett till energirikt mellanmål vore kanske nåt.

gör en shake på havregryn, whey, jordnötsmör, mjölk, banan. slinker ner lätt och blir många kcal :)

Glutenkatt
2012-10-04, 22:20
Nu har jag suttit vid hälsovakten och pillat en bra stund. Fick ett överskott på allt, förutom vatten, kolhydrater och alkohol.

Vet inte hur allvarligt jag ska se på det, men om man vill gå upp i vikt så är det omöjligt att hålla sig under daglig rekommenderat intag på alla näringsämnen.
Och samtliga vitaminer och mineraler var ofarliga, även om man överskred RDI.

Så nu blev de såhär:

8.00 - Havregrynsgröt i mjölk med två ägg.

11.30 - Lunch, den här veckan bestående av den lunch jag nämnde och andra veckor bestående av någon som motsvarar samma kalorimängd (500-ish)

14.30 - Mellanmål. Päron, banan och russin.

17.00 - Före träning, gainer och banan. Har inte tid att köra nåt annat.

18.20 - Efter träning. Tonfisk i olja, pasta, röda linser och knäckebröd. Förvånansvärt mycket kcal och protein.

21.00 - Hamburgare 120g med sallad och ost. Ett glas mjölk till. Möjligtvis gainer, beroende på om jag orkar/känner att de är nödvändigt, fast förmodligen klämmer jag in den antingen innan lunch eller i samband med fruktstunden mitt på dagen.

= 3916 kcal och strax över 100g protein.

Thornblom
2012-10-04, 22:28
Jag ligger på 3800kcal / dag. Skulle lätt kunna trycka mer.
Såhär ser en dag ut för mig:
Frukost: 4dl yoghurt + special K. Juice. 3dl mjök. Grapefrukt.
Mellanmål 1: 150g Jordnöt+russin mix
Lunch: Idag var det spaghetti och köttfärsås, 350g pasta med lagom mängd köttförsås. Lite mjölk.
Mellanmål 2: 1L mjölk + 100g jordnöt+russin mix.
Middag: Nått i stil med lunchen
Kvällsmål: 4dl mjölk + en Macka och nått ägg.

Gainer efter träning.

Ca 3800 - 4000kcal och drygt 300g protein!

aranada05
2012-10-05, 08:54
Om du tycker det är svårt att få i dig tillräckligt så käka så mycket du orkar bara. Ökar du vikterna (mer vikt/mer reps /mindre vila) på Gymmet, bra - fortsätt så. Om du inte klarar att öka vikten får du försöka äta mer och mer. Din kropp kommer vänja sig :-)

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk

Glutenkatt
2012-10-05, 21:32
Idag var de mycket lättare att äta. Jag åt som i föregående inlägg, fast + en gainer efter träning.
Jag skulle kunna dra till med jordnötssmör eller nåt annat som ger en enorm kaloriboost men jag vill äta hälsosamt, bulka på relativt nyttig mat.

Nuvarande kalori-intag landar på ganska exakt 4000 kcal. Jag börjar där, det "ska" ju räcka så tycker man. Ja menar, elitidrottare får ju i sig 5-6000 kcal..

Märkte att jag var helt slut under träningen, så jag får flytta/lägga till en större måltid någon timme innan. En banan + gainer gav 0 energi.

Aranada05: Jepp! Successiv upptrappning lär vara optimalt. Onödigt att chocka kroppen utan anledning.. det tar ju tid att bygga muskelmassa och det är jag helt förberedd på :)