handdator

Visa fullständig version : Tezz träningsjournal

Tezz
2004-02-06, 14:42
Hejsan alla här på kolozzeum!!!

Har nu sprungit runt här och läst om alla möjliga och omöjliga personer och prestationer. Så nu hade jag tänkt ta en "nystart" på min träning och kost och tänkt skriva upp allt här.

Har tänkt att lägga upp träningen enligt följande:

Styrka: 3-6 dagar/vecka
Kondition: Minst 1 pass
Morgonpromenader: Minst 2 á 60 min.

Stryketräningen kommer de första 6 veckorna vara högrepsträning. Med 12-15 reps*3.
För att sedan börja med en tung period på ca 6 veckor.

Målen förnärvarande är att behålla musklerna jag jobbat med gärna öka något fast främst försöka minska min fettprocent.

Min träningsbakgrund:
Spelat basket sedan 10 års ålder. Lade skorna på hyllan till den här säsongen efter att ha spelat de senaste 5 åren på elitnivå.
Styrketräning började jag med då jag var 16 då främst för att bli en bättre basketspelare och hålla (inte bli skadad) för den träningsmängden jag då låg på. Gick 3 år på basketgymnasium där träningsbelastningen låg på mellan 14-20 timmar/vecka. Första året körde jag främst i maskiner och givetvis träning med den egna kroppen. Sedan mer och mer fria vikter med inriktning på knäböj, frivändning, ryck som bas. Med komplettering för vissa muskelgrupper. Efter gymnasiet blev det ca 1 1/2 år med mycket lite styrketräning då jobb + basket tog nästan all min tid. Ökade sen på styrketräningen och nu har jag gymträning som främsta träning.

Lite om mig kanske någon är intresserad av?

Therese heter jag.
21 år gammal
180 cm lång
Bor i Norrköping
Jobbar
Sambo

Är det mer ni vill veta så fråga på.

Bilder, mått och såvidare kommer ev senare när mer mod uppbringats.

Nu blev det en massa babbel men nu kör vi igång.

scudmissile
2004-02-06, 14:42
Vad väger du?

Tezz
2004-02-06, 14:52
Dagen började med en morgonpromenix på ca 60 min i blött och slask. Snorhalt!

Styrketräning: Rygg/Biceps

Uppv: 10 min cykel.

Latsdrag:
35 kg, 12*3
Rodd:
35 kg, 12*3
Enhands hantelrodd:
14 kg, 12*3
Ryggresning:
12*3

Bicepscurls m. EZ-stång:
EZ+ 10 kg, 12*1
EZ+ 7,5 kg 12*2
Hammercurls m. hantel:
10kg 8*1
7,5kg 12*1
10kg orkade 8 bytte hantel till 7,5kg orkade 4 till.

Sedan lite förbränning:
Elliptisk crossträningsmaskin 35 min

Första dagen avklarad!!!

Tezz
2004-02-06, 15:04
Första frågan var: Vad väger du??? Tyckte jag undvek det avslöjandet så snyggt :) Men 85 tunga kilon visar vågen på. Mer än en fullvuxen karl :D Aja nu till träningen!

Morgonpromenad: 60 min

Styrketräning: Ben/Axlar

Uppv: 8 min cykel

Knäböj i smith:
Bara stång 1*20
15 kg 3*12

Benspark:
2 plattor*15
6 plattor*12
7 plattor*12
8 plattor* 13 varav de 2 sista m. hjälp.

Bencurl:
3 plattor*15
7 plattor*6+6 plattor*6
6 plattor, 12*2

Benpress i maskin:
59,09*12
77,27*12
68,18*12

Sen ska axlarna piskas lite

Sittande axelpress m hantel
10 kg, 2*12
8 kg, 1*12

Flyes för utsida axel.
6kg*12
5kg, 2*12
Sedan 5 kg tills failure, trappade ner med 1 kg tills 1 kilos hantlarna alla till failure. Vet inte vad det kallas. Dropset?

Baksida axel i kabel:
5kg*12
10kg, 3*12

Stretch för hela kroppen!!!

Imorgon 6:e Feb är det vila.

Tezz
2004-02-06, 15:07
Idag är det vila från styrketräningen bara en morgonpromenad idag ca 1 timme innan frukost har det blivit...
Skönt med helg.... Fredag, fredag, fredag!!!! Underbart!

Hoppas att ni alla får en skön helg!!!

swiftin
2004-02-06, 15:16
Har du några bilder?

Tezz
2004-02-06, 15:28
Originally posted by swiftin
Har du några bilder?

Bilder kommer ev när fettlagret som täcker mina muskler börjar försvinna och man kan se vad som ska jobbas extra på.

Klo
2004-02-06, 15:38
Originally posted by Tezz

Bilder kommer ev när fettlagret som täcker mina muskler börjar försvinna och man kan se vad som ska jobbas extra på.

Vad är din målvikt då?

Ser bra ut, kör hårt :thumbup:

/Klo

Spec^
2004-02-06, 15:39
Rätt kul, den första frågar vad du väger å den andra om du har några bilder.

Märks att tjejjer är omtyckta :D

Kör hårt tezzan :naughty:

Tezz
2004-02-06, 15:45
Originally posted by Klo

Vad är din målvikt då?

Ser bra ut, kör hårt :thumbup:

/Klo

75 kilo till att börja med. Då kan man iaf se vad som ska jobbas med :) Sen får vi se vad jag trivs med och om jag skulle få några tävlingsdiller i huvudet någongång....

Tezz
2004-02-06, 15:49
Originally posted by Spec^
Rätt kul, den första frågar vad du väger å den andra om du har några bilder.

Märks att tjejjer är omtyckta :D

Kör hårt tezzan :naughty:

:laugh: Killar här är som överallt annars!! Hade hoppats på ett lycka till eller något av nån men men :D sånt är livet....

Danwik
2004-02-06, 16:23
Originally posted by Tezz

:laugh: Killar här är som överallt annars!! Hade hoppats på ett lycka till eller något av nån men men :D sånt är livet....

Lycka till!! Ser bra ut!!

Tezz
2004-02-06, 16:59
Originally posted by Danwik

Lycka till!! Ser bra ut!!

Tack tack!!! :)

Droog
2004-02-06, 17:51
Jag antar att du har lite erfarenhet av gymträning sedan tidigare? Då tycker jag att du ska sluta mesa, det är så typiskt tjejer. Vill du ha resultat så får man ta i också. Ta några kliv ned i reps och ett rejält kliv upp i belastning. Du är ju en stor tjej så visst orkar du tyngre. Mer vikt=mer muskler=högre förbränning=mindre runt midjan, eller hur?

Kör hårt och lycka till!

Tezz
2004-02-06, 18:15
Originally posted by Droog
Jag antar att du har lite erfarenhet av gymträning sedan tidigare? Då tycker jag att du ska sluta mesa, det är så typiskt tjejer. Vill du ha resultat så får man ta i också. Ta några kliv ned i reps och ett rejält kliv upp i belastning. Du är ju en stor tjej så visst orkar du tyngre. Mer vikt=mer muskler=högre förbränning=mindre runt midjan, eller hur?

Kör hårt och lycka till!

Nu är det så att jag har tänkt variera min träning lite. Har kört mellan 6-8reps*3 senaste året, och tänkte nu ta en lite lättare period på 6 veckor innan jag kör en tyngre period.

Tycker förövrigt att det jobbigaste som finns är att köra 12 reps o över så det känns som att jag skulle behöva det bättre just för tillfället för att bli lite mer allround-tränad.

Självklart kommer jag att gå tillbaka till tyngre träning med högre belastning!!!