Visa fullständig version : Kroppen "vänjer" sig vid proteinmängd?
Flex Jackson
2004-02-06, 14:21
Läser ganska ofta att man ska höja och sänka mängden protein man får i sig därför att kroppen "vänjer" sig vid en stor proteinmängd? Vad betyder det? Kroppen tar väl vad den får och om man tränar hårt, så behöver den väl all protein den får...
Åse Columbus
2004-02-06, 15:01
Man kan råka ut för proteinförgiftning....en gång i tiden kallad för kaninsjukan...under den tid då folk inte hade så fett och det fanns gptt om kanin.
gränsen ligger vid ca 300gram rent protein per dag har jag läst på livsmedelsverket nånstans:cool:
levern för jobbar för hårt och det blir inge bra.....
Originally posted by Åse Columbus
gränsen ligger vid ca 300gram rent protein per dag har jag läst på livsmedelsverket nånstans:cool:
Det var som fan.
Har snackat med ett antal byggare som säger sig ha ett proteintag på 500-600 gram om dagen under bulk?
I övrigt så brukar jag käka mycket protein o kolisar under någon månad tills jag blir "trött" på att äta, mitt psyke kan sätta stopp ibland, jag tycker inte att mat är gott ibland om man pressar i sig för mycket och för ofta. Då brukar jag dra ner på protteintaget i form av ägg, tonfisk och mjölk under några dagar (men behåller kcalintaget under tiden med hjälp av kolisar), och sedan pumpar jag på igen. Inga bevisade effekter precis men jag tror starkt på variation, vare sig det gäller proteintag eller repsantal.
herr_Arne
2004-02-06, 16:34
Originally posted by Åse Columbus
en gång i tiden kallad för kaninsjukan...
Jag är ganska säker på att man får kaninsjuka (genom att bara äta kaniner) därför att kaniner saknar (eller möjligen innehåller för lite av) någon av de för människor essensiella aminosyrorna, och att detta alltså är något annat än proteinförgiftning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.