Visa fullständig version : Vad innebär "trångt kring musklerna i axlarna"?
Jag har haft axelsmärtor sen dec 2011. Jag har varit hos ortoped och tränat med sjukgymnast. Sjukgymnasten tycker att jag har god rörlighet men att axlarna är instabila. Jag har tränat rotatorcuffar 2ggr i veckan sedan i våras. Jag har precis fått svar från mr-röntgen. Ortopeden talade in på min telefonsvarare att det var "trångt kring musklerna i axlarna". Tyvärr är det en vecka kvar tills jag får träffa honom. Vad innebär detta, att det är trångt kring musklerna i axlarna? Vad gör man åt detta?
exevision
2012-10-03, 17:29
Troligen inklämningssyndrom. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=151629
Är detta något som går att träna för att få ordning på? Eller kan det operaras?
pezrulezhaakon
2012-10-03, 20:17
Johan86
Vanligt inklämningssyndrom går rehaba bort. Men vid upprepade problem kan man fräsa bort lite benmassa i skulderbladet för att få lite mer utrymme.
Här kommer röntgensvaret:
"Vänster axel: Inga tecken på ruptur i rotatorcuffen. Det finns diskreta signalföränndringar i infraspinatussenan distalt och utrymmet under acromion ter sig något reducerat. AC-leden är ua. Inga påvisbara förändringar i labrum eller långa bicepssenan. Ingen bursautgjutning.
Höger axel: Här ses ytterst diskret bursautgjutning samt lätta tendinosförändringar i supraspinatusdenan. Även här något trångt subacromiellt. Inga tecken till ruptur i rotatorcuffen. Ac-leden är ua liksom långa bicepssenan och labrum."
Jag kan tillägga att det är höger axel som smärtar mest och som klickar vid rörelse samt känns "konstig" vid tex bänkpress. Dock smärtar det från båda axlarna flera timmar efter träning samt morgonen efter träning. Jag är mycket begränsad speciellt eftersom högeraxeln smärtar oavsett rörelse; bänkpress, knäböj, sittade rodd, bicepscurls, bära matkassar osv osv.
Jag har tränat rotatorcuffar i ett halvår och i början, de första veckorna blev det bättre men nu hjälper det inte längre. Jag ska besöka sjukgymnasten för fortsatt rehab till veckan och höra hans åsikter. Jag får välja om jag vill fortsätta rehabträna ett tag till eller operera axlarna enligt ortopeden. Vad anser ni att jag bör göra?
pezrulezhaakon
2012-10-18, 21:57
Johan86
Det kan vara så att du tränat rotatorcuffen sammanlagt för mycket då förbättringen avstannat.
Bursautgjutning och förändringar på muskelsenor, kommer av överansträngning.
Kanske bör du minska belastade axelinvolverade övningar och bara fokusera på rörelsen under några veckor, men avvakta lite och hör vad sjukgymnasten har att säga.
Pezrulezhaakon: Vad kallar man diagnosen som mina axlar drabbats av?
Enda övningarna som jag har utförd dom senaste månaderna pga smärta är rotatorcuffövningar samt lätt bänkpress. Kan jag ha kört för hårt med rotatorcuffträningen?
Ditt rehabprogram var värdelöst om du fortfarande har besvär från dina axlar.
Ditt rehabprogram var värdelöst om du fortfarande har besvär från dina axlar.
Så du föreslår operation?
ABSOLUT INTE.
Jag föreslår hitta en terapeut som inte ger dig samma program som han ger till varenda axelpatient, utan kartlägger dina unika avvikelser i rörelsebanan. Du har en tydlig ocentrering av axeln med lite konstaterade små grejer som oftast är konsekvens av något annat...inte orsak.
Jag tänkte bara tillägga att jag har tidigare arbetat som montör under ca 3 år och hade då armarna ovanför huvudet långa stunder.
pezrulezhaakon
2012-10-20, 22:18
Johan86
Jag tror inte ditt problem har ett direkt samlingsnamn, utan handlar om ett överansträngt axelparti, som visar lite olika symptom.
Huvudsaken är att hitta orsaken i vardagen/träningen för att minska risken för återkommande problem, samt hitta väl avsedd rehabprogram för att få bort problemen. Så visst kan långvarigt över-huvudarbete påverka ditt problem negativt.
Jag vågar säga att receptet många sjukgymnaster ger med utåt/inåtrotationer lite slentriant, är tyvärr inte en tillräcklig åtgärd i många fall, då alla problem inte botas med det.
Så någon operation behövs inte. Det handlar om fokus på full rörelse till rätt anpassad träning med rätt anpassad belastning och rätt antal rörelser, plus tillräcklig vila.
ABSOLUT INTE.
Jag föreslår hitta en terapeut som inte ger dig samma program som han ger till varenda axelpatient, utan kartlägger dina unika avvikelser i rörelsebanan. Du har en tydlig ocentrering av axeln med lite konstaterade små grejer som oftast är konsekvens av något annat...inte orsak.
Skriver här istället för PM.
Håller med ovanstående. Även pezrulezhaakon har rätt i att det inte bara handlar om att engagera musklerna rätt och slätt. En helhetsbedömning av skuldra, nacke, bröstrygg är väsentligt och absolut nödvändig för dig som har höga krav på din funktionsförmåga. Hör runt bland andra idrottsaktiva i din närhet om de har någon bra terapeut att rekommendera.
Nu har jag och sjukgymnasten kommit överens om att jag ska träna axelstabilitet med redcord och balansboll ca 4-6 veckor. Jag har instabila axlar tydligen. Blir det inte bättre då så är det operation som gäller.
Jag har dock några funderingar. Hur kommer det sig att jag har dålig axelstabilitet trots att det är trångt i axlarna? Borde inte axlarna vara stabila om det är trångt om plats?
Om det skulle bli operation så gör vi ju plats innuti axeln för att det inte ska bli så trångt. Borde inte stabiliteten bli sämre då när det finns mer plats för axlen att röra sig?
Ni som är sjukgymnster, vilka övningar för axel(in)stabilitet brukar ni rekommendera era patienter?
pezrulezhaakon
2012-11-02, 15:53
Johan86, det är just det som är problematiskt med trång axelled, att bristen på plats ger högre risker för mekaniskt slitage på senor och andra strukturer. Så stabiliteten hänger inte på bristen på plats, utan bra kontroll och koordination mellan de muskler som kontrollerar skulderbladet och dess förhållande till överarmsbenet, till tillräcklig plats och rörlighet i axelleden.
Dalalyfta
2012-11-02, 17:27
Har haft samma, alltså besvär, trångt har man väl hela tiden antar jag.
mycketbrännvin
2012-11-02, 17:30
Jag har exakt samma sak i båda axlaqrna. Gick hos sjukgymnast men hjälpte ingenting. Nu väntar operation där dom typ skrapar bort skit för att göra mer utrymme. Nån som vet om axlarna blir 100 igen efter sån ahär operationer och hur snabbt man återhämtar sig
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.