Visa fullständig version : "Beroende" av mat i olika former?
Hej Kolozzeum!
Jag har kommit på mig själv att jag för ofta tänker på min nästa måltid, nästan som om jag redan längtar till nästa måltid medans jag äter den nuvarande.
Jag äter inte mer ofta på grund av det, men är irriterande att gå runt och vara "hungrig" eller rättare sagt sugen mesta delen av dagarna.
Är väl ett psykiskt fenomen, men någon som har någon koll på hur man kan lösa det här? Har tänkt på att äta mindre men mer konstanta måltider?
Antar att det här har uppstått efter min alldeles för hårde viktminskning under sommaren, då jag inte åt en enda pizza, kebab eller dylikt, ät knappt något godis eller drack läsk heller. ( snus förekom däremot ofta :naughty: )
Sen är det väl inte världens största problem, då jag faktiskt bulkar nu och inte ska oroa mig FÖR mycket över att äta lite för mycket, men känns konstigt att tänka på mat när jag äter måltider á ~1000 kcal.
Bör jag kanske proppa i mig någonting "grisigt" varje dag för att kanske hämma det här?
192 cm
67 kg - är som ni ser underviktig.
17 år
Pretorian
2012-10-03, 13:39
Jag äter få måltider men väldigt rejäla.. +1000kcal. När jag äter och timmarna tills jag lägger mig är det lugnt men dagen efter när det är några timmar till min nästa måltid så kan jag självklart bli lite sugen. Antingen så planerar jag vad jag ska äta eller så försöker jag tänka på annat. En fördel är att ha mycket att göra på jobbet.
En sak jag upptäckt är att jag kan tänka på nästkommande måltid ÄVEN om jag äter frukost och lunch... Det är nog för att jag gör så jäkla god mat. :-)
Det där med att planera sin måltid är väl inget konstigt alls, det gör väl alla som är mer eller mindre insatta i kost och träning. Jag har oftast tänkt ut en plan dagen innan för frukost, lunch, middag och kvällsmat..
Men om du bulkar är det väl inga problem med att vara lite sugen :)
Även om du inte nämner något angående eventuell sysselsättning så tycker jag att ju mer du sysselsätter dig så torde dessa tankar dämpas. Sitter man tex. bara på en stol så är det ju lätt hänt att tankarna svävar iväg.
Iron Bull
2012-10-03, 14:27
Tror de flesta är beroende av mat. Abstinensbesvären innefattar bl.a. döden.
Grovplanerar maten en vecka i förväg och klurar nog rätt ofta på middagen under lunchen. Men så har jag också två växande barn hemma varav den ena är tonåring och genomförs inte tillagning och utfodring med preussisk disciplin är kaoset snart ett faktum...
Talesättet att anarkin bara är tre mål mat bort är ett fullständigt grundlöst påhitt från nån barnlös optimist. Ett missat mål sen är det Mad Max IRL.
Ja men bra, har tänkt på det, att det kanske inte är så konstigt allt eftersom, då jag mest bara sitter i min säng och kollar på ruttna tv-program från klockan 16.00 till 23.00.
Men jag brukar ta och laga veckans/nästa dags mat när jag känner det suget, vet inte riktigt varför, men det hjälper! Annars en kopp kaffe, om inte klockan är för mycket förstås!
Men nu kan jag lugna mig på den fronten åtminstonde! Tack :)
En sak jag upptäckt är att jag kan tänka på nästkommande måltid ÄVEN om jag äter frukost och lunch... Det är nog för att jag gör så jäkla god mat. :-)
Hahahaha, helt korrekt! Nu när du nämner det så låter det faktiskt galet möjligt i mitt fall också! Äter för stunden en fet skål ris och chili con carne, tänker på morgondagens havregrynsgröt!*popcorn*
Med din undervikt kan de ju va att hjärnan vill ha mat å energi med, lite som oss svältande anorektiker typ, nu har jag inte anorexia i den bemärkelsen längre å jag bulkar med men jag e likadan!
Av änågon jävla anledning så försvann det när jag kom upp på min "normala" vikt.
Desto mer kontroll man vill ha över sin kost, frivilligt eller ofrivilligt. desto mer "beroende" tror jag man blir.
Bryr du dig inte om vad du äter eller ska äta så behöver man heller inte tänka på det, man öppnar kylen/frysen och tar det man är sugen på och så mkt man känner för helt enkelt ;)
Precis... "normala" personer lever ju så, bara går å tar de som finns eller vill ha för stunden, men e de verkligen normalt?
Kanske vill man göra en pasta sallad, till kvällsmaten... kl 12.00 börjar man fundera... har jag det å det hemma, vad ska jag ha till, blabla... Så planerar man flera timmar i förväg.
Samma sak nu, jag sitter redan å funderar på vad man kan vara sugen på till frukost imorgon :)
japp, redan planerat morgondagen i stora drag.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Samma sak nu, jag sitter redan å funderar på vad man kan vara sugen på till frukost imorgon :)
japp, redan planerat morgondagen i stora drag.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Haha det är skönt att höra att fler folk är som jag isåfall, det underlättar, så slipper jag känna mig så annorlunda på ett dåligt sätt.
Men ja, det där med att jag måste komma upp i min normala vikt kanske är en anledning även det, att kroppen reagerar på min undervikt på just det sättet att jag känner för att äta mer. Kommer bli svårt under min deff-period om ett år däremot haha.. Kommer ju bryta ihop! *gah!*
Det där är avancerat.
Signaler och mat-cues (matledtrådar) tolkas från omgivningen, av hjärnan och beroende på bland annat nivåer av olika hormon som stimulerar (orexigena) och inhiberar (anorexigena) matintag ökar och minskar matsug.
Sedan kan skillnader i blodsockernivåer påverka; lågkolhydratkost, t ex tenderar att hålla mångas matsug i schack väldigt effektivt.
Belöningssystemet är också väldigt involverat och driver på hunger och den tänkta matbelöningen, t ex vid fasta.
Hormoner påverkar; låggradig stress gör oss ofta benägna att äta mer (självmedicinering) t ex.
Distraktion vid måltiden påverkar; t ex äta vid TV, dator etc där själva äthandlingen är mer eller mindre omedveten i stunden.
Maten i sig har ju belönande aspekter; fett påverkar utsöndringen av endo-cannabinoider t ex och äter du ofta har ghrelin ställt in sig på att bli hungrig vid de tillfällena och aktiverar dopaminerga neuroner i hjärnan, vilket kan göra nästa mål mat ännu mer begärligt. Vilket kanske blir särskilt uttalat om man äter ofta och blir hungrig ofta då man inte sällan går runt och har mat i tankarna hela tiden.
Leptin är högst involverat i det hela också, vilket är särskilt intressant eftersom du beskrev en hård deff i somras. Lägre nivåer av leptin i samband med deff är ett välbekant fenomen och att få ökad matlust efter sagda deff (lågt leptin talar om för kroppen att du är undernärd kan man säga) är ett lika välbekant fenomen.
Det finns hur mycket som helst med andra ord som spelar in.
Det där är avancerat.
Signaler och mat-cues (matledtrådar) tolkas från omgivningen, av hjärnan och beroende på bland annat nivåer av olika hormon som stimulerar (orexigena) och inhiberar (anorexigena) matintag ökar och minskar matsug.
Sedan kan skillnader i blodsockernivåer påverka; lågkolhydratkost, t ex tenderar att hålla mångas matsug i schack väldigt effektivt.
Belöningssystemet är också väldigt involverat och driver på hunger och den tänkta matbelöningen, t ex vid fasta.
Hormoner påverkar; låggradig stress gör oss ofta benägna att äta mer (självmedicinering) t ex.
Distraktion vid måltiden påverkar; t ex äta vid TV, dator etc där själva äthandlingen är mer eller mindre omedveten i stunden.
Maten i sig har ju belönande aspekter; fett påverkar utsöndringen av endo-cannabinoider t ex och äter du ofta har ghrelin ställt in sig på att bli hungrig vid de tillfällena och aktiverar dopaminerga neuroner i hjärnan, vilket kan göra nästa mål mat ännu mer begärligt. Vilket kanske blir särskilt uttalat om man äter ofta och blir hungrig ofta då man inte sällan går runt och har mat i tankarna hela tiden.
Leptin är högst involverat i det hela också, vilket är särskilt intressant eftersom du beskrev en hård deff i somras. Lägre nivåer av leptin i samband med deff är ett välbekant fenomen och att få ökad matlust efter sagda deff (lågt leptin talar om för kroppen att du är undernärd kan man säga) är ett lika välbekant fenomen.
Det finns hur mycket som helst med andra ord som spelar in.
Sjukt bra post! Kan vara bra att veta mer exakt vad grunden till ett sånt här "problem" är.
Tack för hjälpen!
Holabandola
2012-10-04, 09:22
Du har troligen fett-craving. Ät något riktigt fett så lugnar det sig nog.
Jag får alltid fett-cravings när jag jobbar hårt, min kropp skriker efter fett. Måste trycka pizzor, bullar, tårtor etc för att inte bli för smal....iallafall när jag är väldigt aktiv.
Det är lite som polarforskare som äter rent smör ur paketet och njuter av det :-)
Du har troligen fett-craving. Ät något riktigt fett så lugnar det sig nog.
Jag får alltid fett-cravings när jag jobbar hårt, min kropp skriker efter fett. Måste trycka pizzor, bullar, tårtor etc för att inte bli för smal....iallafall när jag är väldigt aktiv.
Det är lite som polarforskare som äter rent smör ur paketet och njuter av det :-)
Hahaha, det är mycket möjligt! Tur att det är kanelbulle-dagen idag då ;)
Nej men har till och med planerat in en liten ätardag/måltid med polaren efter nästa benpass som blir till helgen, ser fram emot det lagomt! Är inte världens största fan av just pizza, hemmagjorda hamburgare är däremot förjävligt gott och det var dessutom för länge sedan jag åt det.
En fråga till dig Holabandola, jag är relativt ny här på forumet och hade tänkt skapa en tråd angående "fuskdagar". Där alla får lägga ut bilder och text om deras fuskdagar, så alla kan få lite information och ha kul åt hur folk grisar. Vilken del av forumet skulle du ha lagt den tråden?
MVH
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.