handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på kost.

Nymphis
2012-10-02, 22:39
Tja.

Tänkte bara höra vad ni tycker om min kost och om ni tror jag når målet. behöver inga uträkningar på kcal då det är omöjligt för er att gissa då ni inte vet exakt mängd på maten. vill bara veta om ni tycker det ser ok ut.
bulkar för tillfället och försöker få i mig minst 3000 kcal.
Är 175 och väger 70 kg.

Ger ett exempel från idag:

går upp vid 12.00 och äter en normal stor tallrik med chili con carne.
tar sen ca 14.00 60 gram proteinpulver med 4 dl 3% mjölk.
15.00 drar jag till gymmet och äter sen direkt när jag kommer hem. Blir då en tallrik med 3 fläskfile bitar och potatisgratäng samt grönsaker. en timme senare tar jag en likadan proteinshake.
Äter senare på kvällen 4 ägg och 3 mackor med ost.

Ber om ursäkt om inlägget ser krångligt ut. Är ganska ny på forumet :)
Alla synpunker uppskattas.

Edit: Dricker BRAVO juice till samtliga måltider, ca 5 dl

nitz
2012-10-02, 22:49
Tja.

Tänkte bara höra vad ni tycker om min kost och om ni tror jag når målet. behöver inga uträkningar på kcal då det är omöjligt för er att gissa då ni inte vet exakt mängd på maten. vill bara veta om ni tycker det ser ok ut.
bulkar för tillfället och försöker få i mig minst 3000 kcal.
Är 175 och väger 70 kg.

Ger ett exempel från idag:

går upp vid 12.00 och äter en normal stor tallrik med chili con carne.
tar sen ca 14.00 60 gram proteinpulver med 4 dl 3% mjölk.
15.00 drar jag till gymmet och äter sen direkt när jag kommer hem. Blir då en tallrik med 3 fläskfile bitar och potatisgratäng samt grönsaker. en timme senare tar jag en likadan proteinshake.
Äter senare på kvällen 4 ägg och 3 mackor med ost.

Ber om ursäkt om inlägget ser krångligt ut. Är ganska ny på forumet :)
Alla synpunker uppskattas.

Edit: Dricker BRAVO juice till samtliga måltider, ca 5 dl

Rent spontant tycker jag det ser rätt bra ut, om du har någorlunda koll på värdena samt tycker om upplägget tycker jag du skall rulla vidare på det :)

Nymphis
2012-10-03, 01:36
Rent spontant tycker jag det ser rätt bra ut, om du har någorlunda koll på värdena samt tycker om upplägget tycker jag du skall rulla vidare på det :)

Tack :) Jo det känns bra faktiskt. får ju resultat på gymmet så antar kosten är duglig för ett överskott samt ger mig mycket protein.

Pretorian
2012-10-03, 07:04
Går du upp i vikt på kosten?

Tisu
2012-10-03, 07:35
Kan du tänka dig att dricka mjölk istället för juice till samtliga måltider? ;)

1684_
2012-10-03, 08:21
Lite omega 3 / fisk hade ej skadat kanske, nån frukt/bär med för vitaminerna (inte kul med brist kan jag lova)

Tompann
2012-10-03, 08:54
Lite omega 3 / fisk hade ej skadat kanske, nån frukt/bär med för vitaminerna (inte kul med brist kan jag lova)

Håller med 1684. Varken fisk eller grönsaker hade skadat. Du behöver ju inte äta 15kg per dag om du inte vill det men kanske lite i alla fall?

Annars tycker spontant att det inte ser ut att bli över 3k kcal för en dag du beskriver men det är svårt att säga då jag inte alls vet hur stora portioner du äter. Jag jämför bara med vad vanliga personer med din vikt och i din ålder äter som normala portioner.

Stor Hård Ådrig
2012-10-03, 09:33
Ser bra ut men hade nog lagt 60g proteinshaken efter träningen istället för precis innan.

Nymphis
2012-10-03, 21:52
Håller med 1684. Varken fisk eller grönsaker hade skadat. Du behöver ju inte äta 15kg per dag om du inte vill det men kanske lite i alla fall?

Annars tycker spontant att det inte ser ut att bli över 3k kcal för en dag du beskriver men det är svårt att säga då jag inte alls vet hur stora portioner du äter. Jag jämför bara med vad vanliga personer med din vikt och i din ålder äter som normala portioner.

Jag äter ju grönsaker? var bara chili con carne jag missade annars alltid grönsaker till huvudmålen :)

Nymphis
2012-10-03, 21:53
Går du upp i vikt på kosten?

Jag går upp i vikt. Dock vet jag inte helt om det är en hälsosam kost och undrar hur jag kan göra kosten bättre. Men känns som jag få i mig grönsaker och mycket protein i alla fall

Nymphis
2012-10-03, 21:56
Kan du tänka dig att dricka mjölk istället för juice till samtliga måltider? ;)

Jo det hade ju gått. Kan ju byta ut ett huvudmål med mjölk åtminstone. Juice är gott och vill inte utesluta det helt :em:

Nymphis
2012-10-03, 21:59

Nu när du säger det. Blir ju man äter nån banan eller en apelsin i mellan åt med. tack för påminnelsen.

Tompann
2012-10-04, 08:11
Jag äter ju grönsaker? var bara chili con carne jag missade annars alltid grönsaker till huvudmålen :)

Ber om ursäkt i så fall. Missade helt att du skrev med det under middagen. Har du testat räkna kcal någon gång och sett att det faktiskt blir 3k kcal förresten? :)

EddieN
2012-10-07, 16:27
Vill inte starta en ny tråd då jag också vill ha synpunkter på min kost, men vill inte heller hijacka denna tråden, så jag ber om ursäkt i förväg om jag gör det!

Jag har börjat klura på min kost och har noterat vad jag ätit under normala omständigheter. Först nu har jag börjat skriva ner och sedan överföra kosten till excel-dokumentet som finns i forumet att använda sig av med dagarna lördag och söndag noterade. Kosten som visas för dessa två dagar är i stort sett kosten jag hade tänkt hålla mig till (i grova drag).

(klicka på bilden för att göra den större)

Lördag: http://i.imgur.com/MO0Hg.png

Söndag: http://i.imgur.com/gQJQT.png

Jag är 22 år gammal, 182cm lång, väger för närvarande 93kg och har gått ner från mitt maximum (106kg) i april enbart med hjälp av kosten. Men då jag nyligen börjat styrketräna och försöker maximera min träning med min viktnedgång önskar jag få kritik och förbättringar till kosten! Personligen känns det som att jag skulle kunna skära ner på kolhydraterna något, men jag är osäker. Vad tycker ni?

Star Nutrition whey-80 choklad är sjukt god btw! :hbang:

centralt
2012-10-07, 16:42
EddieN: Ser väl okej ut det där, är detta kcal-intaget baserat på din förbränning inklusive dina nya träningsvanor? Well jag antar det. Hur som helst inte för mycket kolhydrater i min mening, du kommer behöva dom!

Grattis till viktnedgången :)

EddieN
2012-10-07, 16:48
EddieN: Ser väl okej ut det där, är detta kcal-intaget baserat på din förbränning inklusive dina nya träningsvanor? Well jag antar det. Hur som helst inte för mycket kolhydrater i min mening, du kommer behöva dom!

Grattis till viktnedgången :)

Tack! :) Hittills är jag enormt nöjd och jag blir bara mer och mer motiverad till att fortsätta :) tror dock att den största delen av vikten har varit vatten, nåväl.

Jag funderar lite på kcal-intaget. Den är på 2100 och då har jag räknat med att jag behöver 2300 om dagen, alltså har jag inräknat ett underskott på 200kcal exklusive träning. Underskottet blir alltså större än 200kcal om jag räknar med träning också (tippar på maximalt 500kcal).

Jag förstår att man inte kan bygga muskler med ett kaloriunderskott vilket inte är min poäng. Men jag undrar om ett underskott av det slag jag har räknat fram hjälper mig behålla muskelmassa under träning i samband med en minskning i fettvävnad, eller om jag ens är på rätt väg?

Tack för snabbt svar :)