Visa fullständig version : Fortsätt "bulk" eller deff?
Icehokar
2012-10-01, 21:20
Hej! Jag är helt ny här på forumet förutom att jag läst en hel del här, hämtat övningstips och liknande men sen nu läste jag en ny sak som jag inte visste innan.. Jag läste att man kan lägga på sig 3-4 kg muskler/år, vilket jag antar är olika person person men nått runt där?
Okej min situation då!
NU: 192cm lång, 94 kg
Jag började styrketräning på gym nu efter nyår 2012 och vägde då 71 kilo då jag innan nyår körde mycket löpning etc. Men bestämde mig för att gå upp i vikt och bygga muskler efter nyår då jag alltid varit smal och fått höra det från typ alla, alltid?
Nu har jag sedan nyår gått upp från 71kg till ~94 kg och jag förstår ju själv att det inte bara är muskler, dock är jag ju inte fet.. Men nu på senare tid tycker jag själv att jag inte växer så mycket volym och det har nån kompis kommenterat också, men jag ökar i styrka! Jag äter 3500~ kalorier varje dag, hade strikt kontroll med väga/räkna för några månader sen men lärt mig uppskatta och jag får fortfarande upp i vikt!
Min fråga är nu, är det lönt att fortsätta "bulka" för att bygga volym eller ska jag deffa lite ett tag och sedan bygga igen? Tanken från början var att bygga till Februari, sen inleda en 4 månader deff för sommaren. Känns onödigt att fortsätta försöka bygga volym om det inte går framåt!
Blev mycket text nu, säkert nått mer ni behöver veta för att ge mig råd men hoppas nån av er varit i samma sits eller helt enkelt vet hur det funkar!
Tack!
Johan
Det kan du bara själv avgöra. Vad är ditt mål? Vad är enligt dig att vara deffad? Synliga rutor? Rippad kropp med tydliga muskelseparationer? Allt det är subjektivt. Hur lång tid fixar du att deffa? Inte alla klarar av en lång deff och föredrar därför att långsamt bulka sig upp för att slippa deffa längre 8-12 veckor.
Eftersom du är osäker, tycker jag att du också bör överväga ett tredje alternativ; ligga på kaloribalans.
:smash:Det kommer alltid killar och frågar om dom ska bulka eller deffa, det är ju bara ni själva som vet vad ni vill? :smash:
Men du är rädd för att dra på dig lite mer fett och tycker du är tung, hade jag varit i din position hade jag antagligen inte överätit så mycket utan försökt lägga mig nära kaloribalans och bygga muskler sen kanske dieta längre fram.
Du har ju faktist inte tränat så länge, det är frågan om du har så mycket att dieta och få fram.. Att styrkan ökar tyder också på att det går åt rätt håll!
Hej! Jag är helt ny här på forumet förutom att jag läst en hel del här, hämtat övningstips och liknande men sen nu läste jag en ny sak som jag inte visste innan.. Jag läste att man kan lägga på sig 3-4 kg muskler/år, vilket jag antar är olika person person men nått runt där?
Som du säger är det väldigt individuellt pga gener, kost, vila, osv osv. De första åren ökar man snabbare och sedan planar utveckling ut. Att öka 4 KG muskler år efter år efter år är en omöjlighet, men nu i början går det säkert.
Okej min situation då!
NU: 192cm lång, 94 kg
Jag började styrketräning på gym nu efter nyår 2012 och vägde då 71 kilo då jag innan nyår körde mycket löpning etc. Men bestämde mig för att gå upp i vikt och bygga muskler efter nyår då jag alltid varit smal och fått höra det från typ alla, alltid?
71 KG på 192 cm låter väldigt tunt. Men att väga så lite betyder ofta att man har väldigt lite kroppsfett (och muskelmassa), vilket är ett väldigt bra utgångsläge för att bygga muskler. Då kan man lägga sig på ett litet energiöverskott över en väldigt lång tid utan att bli fet.
Nu har jag sedan nyår gått upp från 71kg till ~94 kg och jag förstår ju själv att det inte bara är muskler, dock är jag ju inte fet.. Men nu på senare tid tycker jag själv att jag inte växer så mycket volym och det har nån kompis kommenterat också, men jag ökar i styrka! Jag äter 3500~ kalorier varje dag, hade strikt kontroll med väga/räkna för några månader sen men lärt mig uppskatta och jag får fortfarande upp i vikt!
23 KG på 10 månader är på tok för mycket. Gissar på att mycket är fett. Tänk att samma mängd fett på någon som är 175 cm syns mycket mer. Men det kan mycket väl vara en hel del muskler beroende på hur du skött träningen.
Att märka att man växer i volym kan vara lite knepigt. Ofta går det så långsamt att man inte ser skillnaderna (i alla fall på ett kortare perspektiv), och sen kan det vara svårt att avgöra om volymökningarna är fett eller muskler, men att du hela tiden blir starkare är en bra indikator på att du gör rätt.
Min fråga är nu, är det lönt att fortsätta "bulka" för att bygga volym eller ska jag deffa lite ett tag och sedan bygga igen? Tanken från början var att bygga till Februari, sen inleda en 4 månader deff för sommaren. Känns onödigt att fortsätta försöka bygga volym om det inte går framåt!
Beror på hur du ser ut nu. Det är upp till dig egentligen. Att bulka sig tjock kan dock göra att man försämrar sina förutsättningar för att lägga på sig mycket muskler och lite fett vid en viktuppgång.
Icehokar
2012-10-02, 21:03
Tack för alla svar! Gick verkligen snabbt att få svar, och bra svar!
Ja jag var och är fortfarande ganska tunn, speciellt ben och underarmar, känner att det är svårt att lägga på mig där, dock lagt på mig en hel del nu.
Jag har som sagt gått upp lite drygt 23 kilo, men jag har inte blivit mycket "tjockare" tycker jag och de vänner jag frågat, jag har fått lite lite mer mage, mer rumpa och fett på andra ställen, men kan verkligen inte tänka mig att det skulle vara ens 15 kilo fett!? Fast kanske har fel! Blivit mycket grövre över bröst och axlar.
Angående träningen så tränar jag 5-6 dagar i veckan (har svårt att hålla mig borta från gymmet då jag ÄLSKAR allt med gymmet!). Tränar såklart splittat: bröst/axlar/rygg, ben/vader/mage, triceps/biceps sen en "prio dag" där jag kört bålstyrka och spänst. Tycker det funkar bra, ska dock lägga om det och byta lite inom en snar framtid!
Som några av er sa, eftersom jag tränat såpass kort tid endå kanske det är onödigt att deffa, och att jag blir besviken på resultatet och tappar motivation? kanske bäst att fortsätta bygga, dra ner lite på kalorierna men endå ligga på litet överskott? Längtar efter utmaningen att deffa men vill först ha en bra muskelutveckling att deffa fram!
Haha, jag känner igen precis ditt scenario.. Man känner "faan med alla dessa kilona upp borde ju fan jag ha bulkat vad jag ska" men samtidigt tycker man inte att man blivit tillräckligt fet visuellt för att en deff ska behöva göras. Jag gick från typ 75 rippade kilon till kring 90 i mina ögon nästan lika rippade kilon på typ samma tid som du. Och jag var 1,80 lång.. Började då tänka likadant som du då 90 lät mycket men tittade man sig i speglen tyckte man inte att "fan, hur fan ser jag ut, jag måste deffa.." så jag fortsatte bygga. Hur som helst så vill jag passa på att gratulera dig till vad som låter som en riktigt bra viktuppgång, de allra allra flesta har problem att öka så mycket på kort tid utan att känna behov för en deff. Antar att du var rätt så bra grundtränad från någon fysisk sport och hade bra koll på träningen och kosten redan från dag 1, vilket är en förutsättning för ökningar likt detta. Mvh
Icehokar
2012-10-03, 18:38
Jag tycker att jag gjort nästan allt rätt (dock enligt mig själv, men också stött på att jag gjort fel flera ggr men lärt mig massor!) med träningen. Märker också att jag är starkare än många som ser ut att va mycket starkare än mig, men det kan ju även bero på att jag har fel teknik. Ska faktiskt ta en vecka nu när jag enbart tränar med låga vikter och 100% fokus på teknik!
Har bestämt mig för att fortsätta bygga ett tag till då jag inte än har något problem med fett, och sedan ta en deff när jag känner att det behövs :D
Önska mig lycka till :D!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.