Visa fullständig version : Cardio/styrketräning och hälsofördelar (Bartoll i Body Radio)
Slartibartfast
2012-10-01, 13:16
Joachim Bartoll sa i Body Radio (24:e September på iTunes) att konditionsträning/cardio är ganska onödigt, och man får precis samma hälsofördelar genom att köra styrketräning med kort vila, och det är den viktigaste typen av träning.
Vill man bli bra på att springa/simma/cykla, så måste man springa/simma/cykla, men ur hälsosynpunkt är det onödigt.
Åsikter om detta? Har styrketräning lika positiv effekt på hälsoparametrar som cardio?
Det har andra effekter. Sen om det är lika positivt eller inte beror på vilket utgångsläge man har. Vill du leva så hälsosamt som möjligt är det både och som gäller.
Skitsnack, om vi snackar om en god allmänfysik/allmänhälsa.
Det är något som gymmare säger för att rättfärdiga sitt hat mot konditionsträning ;)
Visst ökar insulinkänsligheten med styrketräning och fria androgener och tillväxtfaktorer kan tas upp i muskulatur osv men påverkan på hjärna, hjärta, kärl, lungor, blodtryck osv går ju inte att jämföra med konditionsträning.
Herr tjing: vilken påverkan är det du talar om på hjärna, hjärta, kärl, lungor, blodtryck osv?
Av konditionsträning?
Neurogenes i hippocampus, större upptag av tryptofan till hjärnan = mer serotonin = anti-depressivt, endorfiner, hjärtat pumpar lättare och mer effektivt runt syre, syreupptagningen ökar, blodtryck sänks genom att hjärtat blir effektivare på att pumpa runt blodet etc.
Få höra varför konditionsträning är onödigt nu från en styrkelyftare. Alla ska alltid försöka rättfärdiga saker ur sitt eget perspektiv.
Det går att träna kondition styrketräningsliknande men det blir sällan effektivt, så vill man så kan man köra så men jag har inte riktigt insett varför. Att ro, cykla, jogga, hoppa rep etc så att man får en duglig allmänkondition är ju inget som kräver särskilt mycket.
z bumbi: Talar du om HIIT nu när du säger "styrketräningsliknande"? Det är ju dock väldigt effektivt.
Vilken folkgrupp är det som lever, är unga och har god hälsa längst? Konditionsidrottare? Styrketränande? Lol.
Det är typ veganer som går hela dagarna och mediterar resten av tiden.
z bumbi: Talar du om HIIT nu när du säger "styrketräningsliknande"? Det är ju dock väldigt effektivt.
"Styrketräningsliknande" = Att man kör lätta vikter med kort vila med styrketräningsredskap för att träna kondition. Det blir aldrig tillräckligt tungt för att utmana styrkan, musklerna tar oftast slut innan centrala konditionen men det marknadsförs som bra konditionsträning. Oftast är det också rejält slitigt.
Vilken folkgrupp är det som lever, är unga och har god hälsa längst? Konditionsidrottare? Styrketränande? Lol.
Kondition och styrka, båda är bevisat effektiva för att förlänga livslängden.
Jaha, du menar så. Håller med. Fullständigt värdelöst och mentalt påfrestande att köra miljoner reps.
Av konditionsträning?
Neurogenes i hippocampus, större upptag av tryptofan till hjärnan = mer serotonin = anti-depressivt, endorfiner, hjärtat pumpar lättare och mer effektivt runt syre, syreupptagningen ökar, blodtryck sänks genom att hjärtat blir effektivare på att pumpa runt blodet etc.
Få höra varför konditionsträning är onödigt nu från en styrkelyftare. Alla ska alltid försöka rättfärdiga saker ur sitt eget perspektiv.
Jag har inte den positionen.
Värdelöst är det inte och vet man dessutom vad man ska ha det till så är det bra träning men just för att underhålla eller skapa en hygglig konditionsnivå så ser jag få fördelar.
Kondition och styrka, båda är bevisat effektiva för att förlänga livslängden.
På stillasittande tjockisar som äter för mycket. No shit.
Värdelöst är det inte och vet man dessutom vad man ska ha det till så är det bra träning men just för att underhålla eller skapa en hygglig konditionsnivå så ser jag få fördelar.
Värdelöst som konditionsträning, menade jag.
dluddeckens
2012-10-01, 18:58
Bartoll hade ju inte sagt det om det inte vore så, onödigt att ifrågasätta..
Bartoll hade ju inte sagt det om det inte vore så, onödigt att ifrågasätta..
Ironi?
Lite halvt on topic: För oss som lyfter och vill att konditionsträning (som endast är till för att få hälsofrämjande effekter) ska påverka lyftningen så lite som möjligt - Hur mycket träning bör man lägga ned för att få största hälsofrämjande effekt för minsta möjliga insats?
Om det finns avhandlat redan får ni gärna länka tråden.
Anders The Peak
2012-10-01, 19:34
Lite halvt on topic: För oss som lyfter och vill att konditionsträning (som endast är till för att få hälsofrämjande effekter) ska påverka lyftningen så lite som möjligt - Hur mycket träning bör man lägga ned för att få största hälsofrämjande effekt för minsta möjliga insats?
Hiit ger även positiv påverkan på muskeltillväxten.
Största effekt för minsta möjliga insats är förmodligen ett hårt HIIT-pass en gång i veckan. Jag kör det själv nu när jag försöker gå upp i vikt och försöker också öka tiden på intervallerna och antalet intervaller varje vecka så att det blir en progression i det hela.
Ett längre konditionspass får också in lite mer effekter på just hjärnan. En kombination är förmodligen bäst.
Dock är HIIT hård träning om det utförs korrekt, vilket gör att det kan påverka styrketräningen genom att man inte orkar lika mycket när man tränar med vikterna. I alla fall om det ligger nära inpå ett styrketräningspass. I övrigt lär 1-2 konditionspass i veckan inverka högst marginellt på resultat från styrketräningen, förutsatt att inte båda passen sker i direkt samband med styrketräningen och att båda passen inte är stenhårda och långa.
Ett förslag är då att försöka lägga HIIT (och annan hård konditionsträning) vid ett tillfälle då du har vilodag dagen efter. Lätt/medel-konditionsträning brukar inte vara några problem att köra mellan två tunga styrketräningsdagar.
Prova dig fram helt enkelt och se vad som passar din återhämtning.
T ex:
Fre: Styrketräning
Lör: HIIT
Sön: Vila
Mån: Styrketräning
Hiit ger även positiv påverkan på muskeltillväxten.
Lite beroende på hur långa intervallerna är.
Anders The Peak
2012-10-01, 20:03
Lite beroende på hur långa intervallerna är.
HIIT hur definierar du intervallerna? Vilka intervaller pratar du om som ger parakrin-/autokrin-/endokrin-påverkan på genuttrycken.
Jag pratar om hur långa intervallerna är. Kortare intervaller är såklart mer styrketräningslikt och tenderar att vara mer högintensiva och tyngre sett till belastning, vilket ger en mer styrketräningsliknande effekt både i fråga om belastning och hormonell miljö.
Längre intervaller ger lite mer konditionstränings-liknande effekter som fler mitokondrier etc.
Anders The Peak
2012-10-02, 07:38
Jag pratar om hur långa intervallerna är. Kortare intervaller är såklart mer styrketräningslikt och tenderar att vara mer högintensiva och tyngre sett till belastning, vilket ger en mer styrketräningsliknande effekt både i fråga om belastning och hormonell miljö.
Längre intervaller ger lite mer konditionstränings-liknande effekter som fler mitokondrier etc.
En otränad muskel är en relativt blek sak därför kallas fibrerna då X eller 2B dvs rätt odifferentierade muskelceller. När man sedan tränar de här sk snabba fibrerna kommer mitokondrierna växa till och muskeln får en lite mer röd färg då har de omvandlats till Fibertyp 2A. En funktionell muskelfiber....
Vad sägs om klotkäglesvingar, skivstångskomplex och liknande? Där får hjärtat definitivt arbeta och du får samtidigt överföring till din vanliga träning till skillnad från t ex löpning.
Några minuter i väldigt hårt tempo någon gång i veckan har visat sig ge effekt men jag har inte sett att det utförs på de som redan styrketränar dvs där man redan har en förbättrad insulinkänslighet, och även en del kondition, bara från styrketräningen. Jag har iofs inte letar så det kanske finns något.
Det omvända har jag inte heller sett dvs hur mycket som faktiskt hindrar något för den som redan tränat ett bra tag. Det blir självklart en belastning men frågan är hur mätbart det är på resultaten kontra fördelarna?
Så rekommendationen blir en gissning och då skulle jag säga att de generella rekommendationerna om 30 min per dag av snabb promenad etc är skaplig, lägger du till ett pass med medelintensiva intervall så kommer du långt. HIIT är mest jobbigt och inte tillför det något nämnvärt för muskelmassan eller styrkan hos någon som faktiskt tränar.
För både hälsan och lyftningen ser jag det som en stor fördel om man rör på sig lite då och då under en dag, att stelna till i en stol i fyra timmar är ingen höjdare för hälsan och jag tror inte heller det är så bra för träningsresultaten på sikt.
Anders The Peak
2012-10-02, 10:22
Intressant lite äldre artikel om HIIT (http://www.wou.edu/~kiddk/PE%20359/PE%20359/Risk%20Management/ViewandRead/HighIntensityTraining.pdf)
Artikeln visar på de fördelar som en styrketränande individ har pga de metaboliska anpassningarna som sker. De sker inte av normal styrketräning.
För tusan, nu kommer jag aldrig iväg till gymmet.
Intressant lite äldre artikel om HIIT (http://www.wou.edu/~kiddk/PE%20359/PE%20359/Risk%20Management/ViewandRead/HighIntensityTraining.pdf)
Artikeln visar på de fördelar som en styrketränande individ har pga de metaboliska anpassningarna som sker. De sker inte av normal styrketräning.
Vilka fördelar syftar du på exakt: ökad förmåga att använda fett och kolhydrater som energi i muskulatur? Högre glykogeninlagring? Enzymatiska adaptioner etc? VO2-max lär du inte syfta på.
Det gäller ju för steady state konditionsträning också, ska sägas.
En otränad muskel är en relativt blek sak därför kallas fibrerna då X eller 2B dvs rätt odifferentierade muskelceller. När man sedan tränar de här sk snabba fibrerna kommer mitokondrierna växa till och muskeln får en lite mer röd färg då har de omvandlats till Fibertyp 2A. En funktionell muskelfiber....
2A-muskelfibrer är mer uthålliga än explosiva om man jämför med 2x och 2B.
Frågan är om det är särskilt optimalt för styrketräning. Man får ha kontexten i åtanke.
HIIT är det som är "bäst" (störst effekt på kondition per tid du investerar, plus positivt för muskelbyggandet, etc, som redan står skrivet) men det kommer att göra dig jävligt trött. Det kräver mycket återhämtning och är man inte någorlunda tränad inom kondition så klarar man inte 4x4 eller liknande kvalitativ träning, det är för tungt. Man för köra 4x2 eller så istället och bygga därifrån.
På andra sidan har du vad vi konditionstränande kallar för LSD (no pun), Long Slow Distance. Det kräver väldigt lite återhämtning och har väldigt bra effekt på konditionen, men det äter mycket tid. Ett bra LSD-pass är 2-4 timmar och i pulszon 2 (60-70% av max). Detta kanske är jättelångsamt om man inte är tränad för det heller.
Har Bartoll ens någon formell utbildning eller är han bara en så kallad "guru"?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.