Visa fullständig version : Broscience, debunk eller confirm
Har surfat runt lite på nätet, speciellt amerikanska sidor och youtubekanaler, kom över ett påstående som lyder; ät inte kolhydrater innan läggdags, det kommer försämra muskeluppbyggnaden.anledning? De första två timmarna av sömn produceras kaskader av tillväxthormon, har du dåmycket insulin i omlopp så får du inte ut effekten av detta anabola stadie. Sant eller BS?
Hört fler påstånden, återkommer om det dyker upp n¨ågot mer intressant.
Posta gärna era egna Broscience anekdoter eller påståenden här också, så kan vi confirma eller debunka dom
Ola Wallengren
2012-10-01, 10:23
Påståendet är i allt väsentligt inte sant.
Spartansk
2012-10-01, 10:29
De första två timmarna av sömn produceras kaskader av tillväxthormon
Åfan, borde det inte vara opti att sova två timmar, vakna, sova två timmar igen, vakna, osv, istället för att sova åtta timmar i sträck? :d
Åfan, borde det inte vara opti att sova två timmar, vakna, sova två timmar igen, vakna, osv, istället för att sova åtta timmar i sträck? :d
Det är däremot opti att träna på förmiddagen, äta, tupplur, träna igen, äta, nattsömn.
Spartansk
2012-10-01, 11:03
Det är däremot opti att träna på förmiddagen, äta, tupplur, träna igen, äta, nattsömn.
Sweet. Fixar visserligen inte tupplur, men förmiddagsträning brukar jag köra.
Sweet. Fixar visserligen inte tupplur, men förmiddagsträning brukar jag köra.
Hehe, poängen med det upplägget är att man ska få hormonboosten av sömnen rätt närapå träningspassen och därmed öka träningseffekten av varje pass.
Finns det bevis för detta? Tror detta är högst individuellt.
HIIS, High intensity Interval Sleeping ;)
Tackar för svaret Ola, så detta påstående är bara draget ur luften?
Har surfat runt lite på nätet, speciellt amerikanska sidor och youtubekanaler, kom över ett påstående som lyder; ät inte kolhydrater innan läggdags, det kommer försämra muskeluppbyggnaden.anledning? De första två timmarna av sömn produceras kaskader av tillväxthormon, har du dåmycket insulin i omlopp så får du inte ut effekten av detta anabola stadie. Sant eller BS?
Hört fler påstånden, återkommer om det dyker upp n¨ågot mer intressant.
Posta gärna era egna Broscience anekdoter eller påståenden här också, så kan vi confirma eller debunka dom
Visst sänks GH under tidiga delen av natten om man har kolhydrater i magen, men GH är under normala omständigheter framförallt inblandat i fettförbränning och bevarande av muskler hos människor och har alltså mer indirekta anabola effekter, förutom med monsterdoser.
Ung och Dum
2012-10-01, 14:10
Intressant. Men så om man säger att man ska göra träningen så optimal som möjligt, så ska man alltså inte få i sig några större mängder kolhydrater någon timma före man somnar?
Opti som fan att träna i sömnen mao! :-)
Intressant. Men så om man säger att man ska göra träningen så optimal som möjligt, så ska man alltså inte få i sig några större mängder kolhydrater någon timma före man somnar?
Nja det handlar mer om fettförbränning.
Men jag tror att det är bättre att äta ett par timmar innan sängdags. Även sömnen brukar bli bättre och lugnare då.
Eller så äter man kolhydrater på kvällen och höjer fristättningen av serotonin för bättre nattsömn;).
Eller så äter man kolhydrater på kvällen och höjer fristättningen av serotonin för bättre nattsömn;).
...och vidare melatonin.
Absolut. Men fortfarande så är det ofta bra för sömnen att låta det gå några timmar efter sista målet, tycker jag. Man är inte lika varm, lugnare i kroppen etc. Särskilt om man ätit mycket på kvällen.
Dessutom har jag inte sagt något om att äta kolhydrater på kvällen, men att inte äta de precis innan läggdags.
Personligen är jag alltid hungrig på kvällen och somnar som en sten efter en portion havregryn-whey-fil.Ligger viktstabil, men är mest orolig för att jag går miste om något när jag käka carbs på kvällen.
Finns det bevis för detta? Tror detta är högst individuellt.
Ja, massor. Det är rätt basic och nej, det är inte individuellt att man får ett bättre svar av träningen om man tar en tupplur efteråt.
Vad som däremot kan vara individuellt är om man kan ta en tupplur på dagen eller inte. De flesta kan lära sig det, men alla gillar det inte.
Det är väl dock rätt ovanligt att man har möjlighet att träna 2x/dag och sova 2x/dag. Men det är optimalt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.