handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig innan det blir försent för mig =/

ZWolf
2012-09-30, 22:34
Tja!

Jag är en kille på 31 år som har spelat fotboll o varit aktiv som ung. Knäet pajade och jag lyckades inte återhämta mig efter det, istället åt man för mycket och energin satte sig i buken. Jag blev större med tiden (105 kg), och varje gång jag försöker sätta stopp på det så ger jag upp.
Min dotter ropade på mig tjockis på dagiset utan att mena det, man skäms synas och man får ingen lust att köpa kläder för det finns inget som passar längre.. Förra året så blev jag motiverad att göra nåt åt saken och jag började träna med en vän och det höll i ca 6 månader. I 6 månader förklarade han för mig att "ju större muskler man har desto mer man förbränner". Jag körde hårt men jag hade gått ner bara 3 kg och jag kände på mig att jag blev mycket starkare, fast jag hade hoppats på helt annat resultat. Jag försökte även på LCHF som höll i 2 veckor och det var väldigt tufft att kunna unvika kolhydraterna. Dessutom så gör tiderna på jobbet inte enkelt för en när man ska äta eftersom man börjar kl 7 på morgonen o äter lunch 10,30 så kan det gå många timmar tills man få i sig mat på eftermiddagen, mellanmålen glömmer man bort att ta för man har vant kroppen på detta vis.

Jag läser ofta om hur folk lyckas gå ner 30, 40 eller 50 kg och det motiverar mig att kunna göra detsamma med tanke på att jag ska bara gå ner 20 och det är ingenting jämfört med hur mycket de går ner. Jag söker hit för tips o råd angående en bra träning/matschema, något som skulle hjälpa mig på traven.

Vikt = 105
Längd = 185

användaren
2012-09-30, 22:50
Börja med att läsa denna http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

LillisJ
2012-09-30, 23:05
Som användaren skrev.

Antar att du tar med dej matlåda till jobbet. Väg maten och räkna kalorierna, svårare än så är det inte.

Ado2000
2012-10-01, 05:39
det som skrivits innan å sen så skulle jag rekommendera att du kollar upp leangains

LizaK
2012-10-01, 12:06
The Hard way rekommenderar jag.
Vägde själv 117kg i tonåren. På ett par år gick jag ned till runt 50kg.
Särskilt svårt var det inte. Såg till att bli medveten om vad jag
stoppade i mig...när...och framförallt hur mycket...
Gick promenader...började med korta för att sedan utöka både
tid och intensivitet... När jag hade förlorat en del kilon började
jag träna styrketräning och gick ned det sista rätt snabbt...

Det vanligaste felet folk gör är att ge upp eller försöker hitta
genvägar (operationer, tabletter m.m). Hjälper vissa och
jag är glad fär deras skull. Livet blir dock ofta på sikt
lättare om man lär känna sin kropp och påverkar
den naturligt..

Lycka till. Du klarar det här.
mvh Liza

tjing
2012-10-01, 12:08
Testa LCHF?

Många får ju faktiskt väldigt bra resultat av den dieten på kort sikt. Som viktnedgångsdiet är den optimal skulle jag tro. Som livsstil är det mer tveksamt (beroende på vilken mängd kolhydrater vi talar om).

Reaper123
2012-10-01, 12:24
Man kan lära sig om kost- & näringslära precis hur mycket som helst, lika så vilka träningsformer man ska utföra. Men du måste själv till 110% bestämma dig för att DU VILL ändra på ditt liv, ingen annan...

För troligen där du fallerar just nu?

Tips...
- Läs deffguiden (som redan är länkad)
- Hitta en kosthållning som är hållbar (alltså troligen INTE LCHF, VLCD eller liknande). Går bra att äta vanlig mat men fokusera på protein så det mättar bättre
- Försöka träna sådant du tycker är kul, annars tröttnar du!

Behöver du inspiration/motivation, prova denna länk (http://quattrojimmy.blogspot.se/2012/09/viktresan-del-1.html) *smygreklam*

azeriath
2012-10-01, 14:49
Man kan lära sig om kost- & näringslära precis hur mycket som helst, lika så vilka träningsformer man ska utföra. Men du måste själv till 110% bestämma dig för att DU VILL ändra på ditt liv, ingen annan...

För troligen där du fallerar just nu?

Tips...
- Läs deffguiden (som redan är länkad)
- Hitta en kosthållning som är hållbar (alltså troligen INTE LCHF, VLCD eller liknande). Går bra att äta vanlig mat men fokusera på protein så det mättar bättre
- Försöka träna sådant du tycker är kul, annars tröttnar du!

Behöver du inspiration/motivation, prova denna länk (http://quattrojimmy.blogspot.se/2012/09/viktresan-del-1.html) *smygreklam*

Lite OT men FAN va grym du är Reaper! Underbart att ha tillgång till din blogg! :hbang:

Sinatra
2012-10-01, 16:48
Bilda dig själv. Jag läste runt en hel del på forumet och ställde någon dum fråga här och där, men jag lyckades lära mig mycket viktig information. För 8månader sedan satt jag i samma sits som dig, fast med en startvikt på 107. Det blev ett litet break över sommaren, men jag höll kosten helt okej trots allt. Ligger nu på 90kg och räknar med 80-82kg innan nyår.

Att bläddra lite i kolozzeum någon gång varannan dag eller liknande hjälper mig att hålla motivationen uppe. Man ser hur andra i ens sits dagligen sliter och dylikt.

ZWolf
2012-10-01, 20:37
Tack så mycket för svaren, uppskattar det verkligen. Guiden va väldigt bra och lätt att förstå. Jag läste i guiden att tung styrketräning ska vara väldigt effektiv. När jag tränade i början av året så gick jag varken upp eller ner. Om jag börjar räkna min mat i Kcal så lär jag kunna se resultat på vågen efter månad..

MacJ
2012-10-02, 08:25
Tack så mycket för svaren, uppskattar det verkligen. Guiden va väldigt bra och lätt att förstå. Jag läste i guiden att tung styrketräning ska vara väldigt effektiv. När jag tränade i början av året så gick jag varken upp eller ner. Om jag börjar räkna min mat i Kcal så lär jag kunna se resultat på vågen efter månad..

Du kommer säkerligen börja se resultat tidigare än så om du fokuserar på vågen.

Mitt tips är att måtta upp kroppen och kolla den vägen. ska du träna hårt och inte ligga på en svältdiet kan ibland vågen stå lite "stilla" men du har fortfarande förlorat fett, och således hålla motivationen uppe.

Undik Cardio, kör Styrketräning och ät mindre. Varför? Jag har ingen jävla aning, men fick det tipset och tycker det fungerar bättre för mig..

Barbastark
2012-10-02, 10:44
Största tipset jag kan ge är att hitta en grym coach eller PT som vet hur man hjälper någon till en LIVSSTILSförändring.

Det är jättebra att ha koll på hur man ska äta och träna, men vill du gå ner i vikt så är det inte mycket mer du behöver veta än vad du får av att ögna igenom deffguiden.

Det stora är, som Reaper säger, din inställning till det. Har du en känslomässig anknytning till ditt syfte med viktnedgången, eller är det mer "jag är för tjock, jag borde gå ned i vikt"?

Thats where i think its at brah

Där är min 50öring

JoKarN
2012-10-02, 13:47
Gå till en deitist som hjälper dig med matschema sen är det bara att ligga på ett underskott av kcal, det är svårt att bygga jätte mycket muskler fort när man vill gå ner, men du kan gå ner först och sen bygga. En pt är inte helt fel. Under tiden jag deffar äter jag nästan bara protein och inga kolhydrater och det hjälper till lite :)

andy_matmongo
2012-10-02, 20:03
Onödigt att gå till en dietist. Kolla deff-forumet här för mängder (verkligen) kostupplägg för kaloriunderskott.

Räkna ut en lämplig kcal-nivå där du tror att du går ner enligt guiden. Köp en hushållsvåg, börja väg maten. För dagbok över din mat på t.ex dinmat.net eller dumbbell.se, eller använd excel-mall, eller annat sätt.

Snart märker du att man kan äta sig mätt och belåten på kalorisnål mat, till exempel en stor portion med potatis, kyckling, broccoli och en lättare sås. Det är inga problem, och du ser ganska snart resultat på vågen!