handdator

Visa fullständig version : Att ha hund som allergiker

Skön
2012-09-30, 20:57
Jag är allergisk mot pälsdjur och har astma. När jag var yngre kände jag av det tydligt. Speciellt mot katter. Jag tyckte det var jobbigt att utöva träning p.g.a det.

Min flickvän har en hund men tycker inte jag "lider" av det som jag gjorde förr när jag var yngre. Jag sover bredvid hunden varje kväll men däremot klappar jag honom sällan. Har inge tungt att andas och det kliar inte i kroppen. Symptom som jag inte saknar.

Nu funderar hon på att skaffa en till hund, i samråd med mig då. Men jag är orolig att jag ska börja få tillbaka dessa jobbiga symptom. Så ni som är i samma situation; hur funkar det för er?

Kan man vänja sig vid just en hund? är det lugnt så länge man inte klappar hunden? kan ni träna på utan hinder? någon medicin? vad bör mn tänka på? kan man få sämre lungor? försvinner/avtar allergin med tiden?

dream_theater_
2012-09-30, 20:58
köp en pudel!

Fyllot
2012-09-30, 21:00
Pudel är dessutom en av dom mest kompletta hundarna man kan ha. Den kan allt och finna i 3 storlekar - Kungspudel, dvärgpudel och toypudel.

Skön
2012-09-30, 21:00
Såg att jag råkat göra någon skum länk eller något? eller är det reklam på sidan?

Hehe snabbt svar, pudel är inte aktuellt för gumman.

Ronn
2012-09-30, 21:02
Man kan reagera olika på olika hundar/katter, om du går bra ihop med den hunden hon har nu är ju det skitbra men det är inga garantier för att det blir samma med en annan hund om du normalt brukar känna symptom.

Gober
2012-09-30, 21:08
Sover hunden i sängen?

Skön
2012-09-30, 21:10
Man kan reagera olika på olika hundar/katter, om du går bra ihop med den hunden hon har nu är ju det skitbra men det är inga garantier för att det blir samma med en annan hund om du normalt brukar känna symptom.

Det som är så jobbigt. Får hoppas det är öppet köp. För om hon får välja mellan hunden och mig så ryker nog jag:d

Skön
2012-09-30, 21:13
Sover hunden i sängen?

Den vi har nu sover med oss i sängen. Något särskilt du tänkte på?

Sniggel
2012-09-30, 21:48
Det som är så jobbigt. Får hoppas det är öppet köp. För om hon får välja mellan hunden och mig så ryker nog jag:d

Om du misstänker att det är så så tycker jag du ska neka ett till hundinköp med hänvisning till att du inte vill riskera din hälsa.
Allergier kan variera i omfattning och ibland försvinna helt. Men i värsta fall kan du börja känna av symtom igen och med tiden bli känsligare. Om processen är lång kan hon/ni bli så fäst vid hunden att ni inte tar tillräcklig hänsyn till dina eskalerade bekymmer.
Skulle hon göra slut för att du ställer såna krav så kanske det är för det bättre isåfall så att du kan börja leta efter en bättre partner.

Gober
2012-09-30, 22:02
Den vi har nu sover med oss i sängen. Något särskilt du tänkte på?

Dels utsätter du dig och kan förvära allergin. Sen är det även så att en hund kan bli allergisk mot människor om den sover i sängen med er, vet dock inte hur vanligt/ovanligt det är.

Sen är det ju inte så smart att vänja en hund vid att sova i sängen där man förhoppningsvis har ett privatliv, det har ju dock inget med din fråga att göra.

Kinesisk vattenhund och pudel ska funka för många med allergi. Själv tål jag pälsen men får lite utslag av saliven, det gäller dock alla hundar och inget som stör mig direkt.

Sniggel har en bra poäng. Man får ju tänka på att det är ett helvete att göra sig av med en hund som blivi en familjemedlem.

Olegh
2012-09-30, 22:05
Om du misstänker att det är så så tycker jag du ska neka ett till hundinköp med hänvisning till att du inte vill riskera din hälsa.
Allergier kan variera i omfattning och ibland försvinna helt. Men i värsta fall kan du börja känna av symtom igen och med tiden bli känsligare. Om processen är lång kan hon/ni bli så fäst vid hunden att ni inte tar tillräcklig hänsyn till dina eskalerade bekymmer.
Skulle hon göra slut för att du ställer såna krav så kanske det är för det bättre isåfall så att du kan börja leta efter en bättre partner.

+1

Dessutom tycker jag man ska vara lite extra försiktig med hund-förtjusta människor! (obs, personlig åsikt)

Fantasten
2012-09-30, 22:09
Jag har alltid varit allergisk mot pälsdjur och damm. Fick astma i tonåren pga ständig kontakt med damm, smuts och skit (militärtjänstgöring).

Har alltid haft katt hemma och det har aldrig varit något problem, ibland efter mycket kontakt så har det kliat lite. Bara om jag typ skulle gnugga hennes päls mot ansiktet så skulle jag reagera lite värre.

Hund var otänkbart då jag var yngre pga allergin, reagerade värre på hundar än katter. Men i 20-års åldern med astma och allt umgicks jag mycket med flickvännens hundar. Sov i samma rum osv. Någon gång fick jag tungt att andas med det är sällan jag har haft problem.

För 7 månader sedan tog föräldrarna hem en valp, finsk lapphund. Har umgåtts väldigt mycket med henne såklart och i skrivande stund sover hon på golvet breved mig. Inga problem alls har det varit för mig eller för min pappa som också har astma och pälsdjursallergi.

Men sägs att finska lapphundar är skonsammare för pälsdjursallergiker så det kan bero på det.

Går ju inte att säga hur du kommer att reagera men fundera ut hur ni gör om det inte skulle funka. Vi hade en annan familj som också skulle skaffa hund som var beredda på att ta emot valpen ifall det inte skulle ha funkat.

Vi har varit noga med städningen och att hunden inte sover i sängarna. Borsta pälsen utomhus regelbundet så slipper man mycket hundhår överallt. Tvätta händerna alltid när det finns möjlighet efter att man har varit i kontakt med hunden. Detta har fungerat för oss iaf!

egge
2012-10-01, 01:23
Vad för ras har ni och vad för ras tänkte ni skaffa? Jag är pälsallergiker men jag reagerar inte alls på morsans wheaten terrier. Däremot hälsade jag på en polares border terriers härom dagen och fick utslag på händerna efter ett tags intensivt kelande.

spoonchest
2012-10-01, 03:16
papillon ska också vara "snällare" mot allergiker. Frugans familj har allergiker, men våra hundar känner de inte av så mycket.

LeBron
2012-10-01, 05:52
Jag har alltid haft astma, och som liten när jag kom i närheten av pälsdjur blev mina ögon helt röda men inget mer med det. Sen någongång på högstadiet började jag även på astma men inga röda ögon längre (????). Att du kan ens kan bo och SOVA med hunden är bortom mitt förstånd! Har du tänkt på att du kanske inte är allergisk längre?

Spring till doktorn och gör ett allergitest tycker jag! :)

Arne Persson
2012-10-01, 07:12
Soft coated wheaten terrier funkar perfekt även för svåra hundallergiker. Inte ens ett hårstrå verkar dom fälla.

Skön
2012-10-01, 09:27
Tack för alla svar hittills. Min tjej har en papillon och den verkar verkligen vara en allergivänligare ras. Den nya hunden tror jag är en blandning mellan papillon, pomeranian och chihuahua. Jag hinner inte göra ett allergitest innan de förmodligen behöver ha svar. Suger hårt. Min flickvän har redan fäst sig lite vilket är lite farligt som ni påpekade. Även jag blev lite fäst vid lillen. Men så är det ju med alla valpar.
Någon med erfarenhet från rasblandningen?
Givetvis går hälsan först vilket även min dam fattar.

eternallord
2012-10-01, 10:20
Jag är väldigt allergisk mot pälsdjur men reagerar inte på vår hund som är en Bichon Frise, vilket är ganska vanligt. Ett annat plus med dem är att de inte fäller!

Skön
2012-10-01, 12:58
Soft coated wheaten terrier funkar perfekt även för svåra hundallergiker. Inte ens ett hårstrå verkar dom fälla.

Men är det själva pälsen de fäller som är hela allergiproblematiken?

einmalk
2012-10-01, 15:30
Kan bara tala för min egen del som päls- och dammallergiker.
Har väldigt stark allergi mot just hund, får utslag, svårt att andas osv.
Men jag har lärt mig att leva med min allergi eftersom jag trivs med mina hundar och att jag har nytta av dem i jobbet.

Jag har fått tabletter utskriva för min allergi som jag käkar vid behov. Ordinerad dos ska vara 1 tablett dagligen men för min del räcker det med 1/2 tablett varannan dag. Cetirizin Sandoz tror jag den heter.

Det jag gör för att kunna ha mina hundar i vardagen och på jobbet är att jag inte har överdrivet mycket närkontakt med dem, de får inte ligga i soffan, ej vara på övervåningen i huset osv.

Min vardag fungerar alldeles utmärkt trots att det är 2 stora schäfrar, så för min del är det definitivt värt att få lite utslag när man tränat och gosat med jyckarna en stund :)

Något som jag märkt som framkallar min allergi är när hundar busar och springer runt inomhus. Det yr upp damm och det framkallar allergin. Därför låter jag inte mina hundar röja runt inomhus, plus att två galna schäfrar kan ställa till med en hel del kaos om de får hållas :)