Visa fullständig version : Teknikkoll knäböj!
Stor Hård Ådrig
2012-09-30, 17:32
Tja, skulle gärna vilja ha feedback från experterna på mina knäböj! Djupet antar jag är godkänt, ryggen är jag lite mer osäker på skaderisken. Jag har bytt till att köra low bar squats om det inte syns och vikten är 80 kg x 6. 1RM ligger nog närmare 120 kg.
hJjkaKEWXVA
All kritik konstruktiv kritik eller tips uppskattas! :)
Mvh
Du fäller ryggen och rullar stången på ryggen, det går på lättare vikter men när du börjar komma upp på dina tunga vikter så blir det riktigt jobbigt.
zeusden1
2012-09-30, 18:09
Du fäller med ryggen direkt på vägen upp, lite fällkniv. Jobba på att ha ryggen uppe hela tiden, speciellt efter botten.
Jag tror att du skulle kunna dra nytta av att ha skor på dig. Dels för stabiliteten och deös för att du kommer en aningen högre upp med hälarna, vilket enligt egen erfarenhet gör att ryggen är lättare att kontrollera och hålla uppe.
upp med stången högt och kör, du verkar ha en bra rörlighet i kroppen.
Stor Hård Ådrig
2012-09-30, 18:18
Du fäller ryggen och rullar stången på ryggen, det går på lättare vikter men när du börjar komma upp på dina tunga vikter så blir det riktigt jobbigt.
Du fäller med ryggen direkt på vägen upp, lite fällkniv. Jobba på att ha ryggen uppe hela tiden, speciellt efter botten.
Jag tror att du skulle kunna dra nytta av att ha skor på dig. Dels för stabiliteten och deös för att du kommer en aningen högre upp med hälarna, vilket enligt egen erfarenhet gör att ryggen är lättare att kontrollera och hålla uppe.
Tack för svar. Något tips hur jag ska kunna hålla ryggen uppe? Fokuserar på det och märker inte själv att jag gör det, men jag ser det på videon efteråt.
upp med stången högt och kör, du verkar ha en bra rörlighet i kroppen.
Vill helst köra med low bar av diverse anledningar, tror även att det blir svårare att inte fälla ryggen om jag har den där uppe. Bra rörlighet, maybe? Men i så fall borde jag ju inte fälla ryggen? :) Tror inte det beror på att jag är svag i ryggen då jag markar förhållandevis mycket.
Jag tycker inte det ser ut som om du fäller ryggen, men se upp med buttwinken. Har gett mig problem sedan ett år tillbaka.
Stor Hård Ådrig
2012-09-30, 18:23
Jag tycker inte det ser ut som om du fäller ryggen, men se upp med buttwinken. Har gett mig problem sedan ett år tillbaka.
Buttwinkar jag verkligen? Vet att rippetoe snackar om hip drive med low bar position, är det nåt helt annat?
Ja, jag tycker det ser ut som om ryggslutet rundas rejält i botten. Jag tror att det var detta som gav mig ryggont.
Stor Hård Ådrig
2012-09-30, 18:38
Okej. När jag kör bromsar jag förstås på nervägen, men för att köra så djupt som möjligt kör jag tills det tar stopp och får en liten studs i botten. Är det något som kan ställa till det för ryggen, bör jag isf bromsa hela vikten själv och vända innan det tar stopp?
Stå stadigt på bägge ben när du lyfter ur. Funkar att stå på ett ben och vagga bak på lägre vikter men när det blir tyngre så kommer du antingen trilla ihop eller falla baklänges.
Stor Hård Ådrig
2012-09-30, 18:39
Stå stadigt på bägge ben när du lyfter ur. Funkar att stå på ett ben och vagga bak på lägre vikter men när det blir tyngre så kommer du antingen trilla ihop eller falla baklänges.
Ska tänka på det, nu gick jag väldigt långt bak för att squat racket inte skulle skymma något.
Ser ut som att du håller blicken rätt lågt -> ryggen kröks naturligt. Håller du den högt mot väggen och spänner upp bröstet så brukar det bli bra.
zeusden1
2012-09-30, 19:12
Ser ut som att du håller blicken rätt lågt -> ryggen kröks naturligt. Håller du den högt mot väggen och spänner upp bröstet så brukar det bli bra.
Håller med. Blicken ska vara uppåt
vilka är anledningarna till att du kör low-bar squats?
Stor Hård Ådrig
2012-09-30, 19:18
Upplever mer stabilitet, kan hantera högre vikter och involverar mer muskler. Varför bör jag köra high-bar, ni som tycker det?
Lindrian
2012-09-30, 19:29
Det finns varken rätt eller fel här. Om det känns bra så kör på det. Jag kör high-bar för att det känns bekvämare, thats it.
Kan dock rekommendera att du håller dig inom racket.
Upplever mer stabilitet, kan hantera högre vikter och involverar mer muskler. Varför bör jag köra high-bar, ni som tycker det?
brukar vara lättare att hålla upp kroppen och inte runda av ryggen vid high bar
hur ser det ut när du kör frontböj?
Stor Hård Ådrig
2012-09-30, 19:38
brukar vara lättare att hålla upp kroppen och inte runda av ryggen vid high bar
hur ser det ut när du kör frontböj?
Oklart, har inte kört den så mycket pga att jag inte fått stången att ligga skönt, håller uppe vikten mycket med hjälp av axelmuskeln. Har det löjligt lätt att gå djupt i övningen, men angående ryggen vet jag faktiskt inte. Hade annars gärna kompletterat low-bar squats med frontböj.
Finns väl inget fel i att hålla blicken en bit ner på marken framför när man böjer...?
Rezazadeh
2012-09-30, 19:45
enligt coach broz är en "buttwink" inte farligt.. Pat Mendes har en liten "buttwink" när han kör.. Jag tycker det ser bra ut.
enligt coach broz är en "buttwink" inte farligt.. Pat Mendes har en liten "buttwink" när han kör.. Jag tycker det ser bra ut.
varför är min rygg helt jävla utsliten då?
varför är min rygg helt jävla utsliten då?
Du kanske hade jättemycket buttwink. Har du film från din böj?
Finns väl inget fel i att hålla blicken en bit ner på marken framför när man böjer...?
Absolut inte men om ts faller som en liten flicka med ryggen när han böjer så får man börja i ena ändan och rätta till.
Du kanske hade jättemycket buttwink. Har du film från din böj?
nix du får se på onsdag eller lördag *popcorn*
mitt argument var iaf att även en lite buttwink kan ge stora problem i slutändan (hihi ända)
Absolut inte men om ts faller som en liten flicka med ryggen när han böjer så får man börja i ena ändan och rätta till.
typ 2/3 här menar att TS faller ryggen och får buttwink, resten säger att det ser fint ut.
Dina knä har böjt sig ca 25-30 grader utan att höften gjort något under den tiden, börja där.
Anders The Peak
2012-09-30, 19:58
Ett par skor är bra att ha på fötterna. Ta det lite lugnare ned och kör inte så många reps utan träna upp tekniken på 3:or. Jag tycker att första rep går bra sedan fallerar du kanske lite beroende på att du står för tätt med fötterna och får för lite utrymme.
Dina knä har böjt sig ca 25-30 grader utan att höften gjort något under den tiden, börja där.
Syftar du på starten av böjen? Jag ser då inga probs.
typ 2/3 här menar att TS faller ryggen och får buttwink, resten säger att det ser fint ut.
Då behöver man inte vara ingenjör för att förstå vad som händer när TS ska ge sig på 1-3 reps....över
svenbanan
2012-09-30, 20:07
Jag tycker inte det ser ut att vara så mycket buttwink. Däremot fäller du ryggen och skjuter upp höften i bottenläget, vilket gör att du inte använder rumpan fullt ut utan använder ryggen mer istället.
Jag tycker du ska göra böjarna lite långsammare (inte studsa i botten) tills du får ordning på koordination och teknik så att kommer upp från botten genom att trycka fram höften och klämma i med röven ordentligt. För att få till det så tror jag du på köpet kommer bli lite nogrannare med att behålla buktrycket och bålstabiliteten, och då blir du nog av med buttwinkandet också.
Han börjar knäböjen med rätt stor knäflexion i förhållande till höftflexionen. Det är vad jag ser och det är inte så en knäböj skall initieras.
svenbanan
2012-09-30, 20:11
Antar att han menar att TS rätat en hel del i knät utan att stången rört sig. Han gör inte detta så mkt på första repetitionen, men mer och mer under setet då han blir tröttare.
EDIT: Tydligen inte det han menade... :)
Han börjar knäböjen med rätt stor knäflexion i förhållande till höftflexionen. Det är vad jag ser och det är inte så en knäböj skall initieras.
Nepp, jag håller fortfarande inte med om att det är ett problem, ser ut som en bra start på böjen.
Det enda jag ser är en lite oerfaren böjare som måste träna mer för att hitta rätt, slarvar lite efter ett par reps. Lite obalans bara.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.