Visa fullständig version : Om man skulle äta överskott varannan dag...
...skulle det då vara mer fördelaktigt för bryggning att lägga överskottet på träningsdagen eller vilodagen?
...skulle det då vara mer fördelaktigt för bryggning att lägga överskottet på träningsdagen eller vilodagen?
Jag skulle säga Träningsdagen, efter träningspasset!
Det beror på när du tränar, hur hårt du tränar och i vilken grad du är villig att acceptera lite fettuppgång med större muskeluppgång än bara långsam muskeluppgång med minimal fettuppgång.
Vill du gå upp i vikt inom en rimlig tidsperiod och helt enkelt lägga på dig massa, kan du köra ett större överskott på träningsdagen och ett mindre på vilodagen. Alternativt balans vilodag.
Alternativt underskott på vilodagen om en långsam re-comp passar dina mål bättre. Men risken är att man stampar på samma ställe då, fastän det låter bra i teorin att inte lägga på sig något fett.
Vilodagar skulle jag säga. Efter styrketräning är muskeluppbyggnaden helt beroende av aminosyror. Över tid verkar den dock vara minst lika beroende av kalorier. Detta torde då innebära att man på styrketräningsdagar endast behöver se till att få i sig tillräckligt med protein medan man på vilodagarna, när kvävebalansen blir mer kaloriberoende, bör se till att få i sig mer kalorier. Ett sådant upplägg borde vara ganska bra i kombination med helkroppspass några gånger i veckan.
Sheogorath
2012-09-30, 07:31
Vilodagar skulle jag säga. Efter styrketräning är muskeluppbyggnaden helt beroende av aminosyror. Över tid verkar den dock vara minst lika beroende av kalorier. Detta torde då innebära att man på styrketräningsdagar endast behöver se till att få i sig tillräckligt med protein medan man på vilodagarna, när kvävebalansen blir mer kaloriberoende, bör se till att få i sig mer kalorier. Ett sådant upplägg borde vara ganska bra i kombination med helkroppspass några gånger i veckan.
Instämmer i sak (har själv ett "överskott" motsvarande förlorad energi på träningen, på vilodagarna, genom att äta lika mycket på träningsdagar som vilodagar) men det är nog inte vidare smart att exempelvis äta bara 250 gram protein på en träningsdag (nära nolla kolhydrater och fett) bara för att man tror att det "räcker" att tillgodose aminosyra-behovet och sen skapa ett massivt överskott på vilodagarna. Då tror jag (naturligtvis) mer på min variant att vara noga med näringstimingen runt träningen och ha ett litet (relativt) överskott på vilodagarna. Man får komma ihåg att kroppen inte kan klockan. Ingenting händer vid midnatt. Man får snarare tänka så här: när behöver min kropp näringen som bäst? När behöver den ett tillskott av aminosyror?
Jag kör stenhårt på överskott träningsdagar (mesta av näring runt passet)
Sedan skära ner och ligga på balans/underskott vilodagar.
Fördel proteiner/kolhydrater -gymdagar
Mer fett och protein vilodagar :)
Funkar bra för en sk "leanbulk"
Testa vad som funkar för dig.
Instämmer i sak (har själv ett "överskott" motsvarande förlorad energi på träningen, på vilodagarna, genom att äta lika mycket på träningsdagar som vilodagar) men det är nog inte vidare smart att exempelvis äta bara 250 gram protein på en träningsdag (nära nolla kolhydrater och fett) bara för att man tror att det "räcker" att tillgodose aminosyra-behovet och sen skapa ett massivt överskott på vilodagarna. Då tror jag (naturligtvis) mer på min variant att vara noga med näringstimingen runt träningen och ha ett litet (relativt) överskott på vilodagarna. Man får komma ihåg att kroppen inte kan klockan. Ingenting händer vid midnatt. Man får snarare tänka så här: när behöver min kropp näringen som bäst? När behöver den ett tillskott av aminosyror?
Tänkte lite i de banorna också, ska självklart inte köra det svart på vitt utan det är ju vanlig mat jag käkar.
Både och skulle jag vilja påstå.
På träningsdagar förbränner du mer och behöver därmed mer energi..
På vilodagar reparerar musklerna sig själva och ett överskott är därmed minst sagt fördelaktigt..
..dock behöver det inte vara lika stort som på träningsdagar..
Balans kan fungera men resulterar oftast inte i några mirakel.. Du kan bygga.. Men inte några kopiösa mängder såvida du inte lyckas räkna ut exakt vad du behöver och när.. Samt att kroppen är på humör för att prioritera muskeltillväxt..
Kroppen är ganska komplex.
mvh Liza
Sheogorath
2012-10-01, 09:44
Både och skulle jag vilja påstå.
På träningsdagar förbränner du mer och behöver därmed mer energi..
På vilodagar reparerar musklerna sig själva och ett överskott är därmed minst sagt fördelaktigt..
..dock behöver det inte vara lika stort som på träningsdagar..
Balans kan fungera men resulterar oftast inte i några mirakel.. Du kan bygga.. Men inte några kopiösa mängder såvida du inte lyckas räkna ut exakt vad du behöver och när.. Samt att kroppen är på humör för att prioritera muskeltillväxt..
Kroppen är ganska komplex.
mvh Liza
Säg att du tränar styrka klockan 17 och ska äta 3000 kcal sagd dag. Om du fördelar dagens intag så att du äter 2000 kcal på kvällen kan du utan problem få i dig mer än nog för att fylla på glykogenförråd och tillföra de aminosyror som behövs. Det måste inte innebära fler kalorier just ->det-< dygnet jämfört med nästa dag och därför är det inte riktigt sant att det behövs mer kalorier bara för att man tränar en dag. Däremot behövs det tillräckligt med kalorier (främst protein och kolhydrat) efteråt för att återhämtningen ska skötas optimalt. Det är det jag menar med näringstiming i inlägget jag skrev.
Förhoppningsvis har de flesta vett och möjlighet att inte fasta halva dagen
och trycka i sig en matkasse efter avslutat träningspass. Därför gick
jag inte in på detta. Ett träningsdygn är ju något helt annat än
ett vanligt dygn. Pre-work out tid, work out, post.. Men
det där kan väl de flesta som tränar..
Men nu vet du inte riktigt vad du pratar om, skulle jag tro.
Jo.
Kroppen behöver en viss mängd energi innan träning för att kunna
prestera optimalt och inte bli alltför katabol under passet.
Under träning kan energi behövas.. T.ex för långdistanslöpare..
Efter träning behövs mer energi... till uppbyggnad.
Men det här vet vi ju redan, eller hur?!
Sheogorath
2012-10-01, 18:34
Som tjing skriver vet du inte vad du pratar om. Gör om, gör rätt. Ditt försök till att förklara dig... Var inte tillfredsställande. Alls.
Sheogorath
2012-10-01, 19:07
Ett tips, Lisa. För ett år sedan hade vi två användare som skrev ganska mycket här och som reggade sig ungefär samtidigt. Den ena hette, om jag inte minns fel, ironiskt nog SannaK. De skriver inte här längre. Inte för att de blev bannade utan förmodligen för att de gjorde bort sig så hårt att de kände att det inte var läge att fortsätta posta under sina användarnamn. Innan du går samma öde till mötes genom att slänga ur dig felaktigheter som om det vore de mest givna sanningarna i världen kanske du ska luta dig tillbaka och bara läsa runt lite. Åtminstone tills du har basala kunskaper om näringslära. I ditt ställe skulle jag fråga istället för att försöka lära ut. Just sayin'.
Ett tips, Lisa. För ett år sedan hade vi två användare som skrev ganska mycket här och som reggade sig ungefär samtidigt. Den ena hette, om jag inte minns fel, ironiskt nog SannaK. De skriver inte här längre. Inte för att de blev bannade utan förmodligen för att de gjorde bort sig så hårt att de kände att det inte var läge att fortsätta posta under sina användarnamn. Innan du går samma öde till mötes genom att slänga ur dig felaktigheter som om det vore de mest givna sanningarna i världen kanske du ska luta dig tillbaka och bara läsa runt lite. Åtminstone tills du har basala kunskaper om näringslära. I ditt ställe skulle jag fråga istället för att försöka lära ut. Just sayin'.
Tack så hemskt mycket för omtanken!
Skulle gärna vilja veta vad det är som jag har fel i..
..om någon har tid, ork & lust?
Sheogorath
2012-10-01, 19:56
Tack så hemskt mycket för omtanken!
Skulle gärna vilja veta vad det är som jag har fel i..
..om någon har tid, ork & lust?
Det viktigaste i sammanhanget är att muskelglykogensyntesen är som mest effektiv efter träning och att kroppen föredrar fett som bränsle i vila. Du tjänar därför sannolikt på att lägga en betydande mängd kolhydrat efter träningen, och behöver inte oroa dig för att den går förlorad i någon betydande omfattning under vilande (eller lågintensiv) fasta. Det är med andra ord inga problem att äta merparten av sin mat efter träningen, även om den sker på kvällen. Det är bara bra. Om man känner att man presterar bättre med lite mat nära inpå/direkt innan träningen är det ju jättebra att äta då (jag lyxar till det på så vis under uppbyggnadsperioder, och äter olikt många här på forumet även frukost, mellanmål och lunch) men det innebär fortfarande inte att det behöver vara ett större energiintag under träningsdygnet. Däremot kommer det innebära ett MASSIVT överskott timmarna efter träning om man tränar på kvällen och säg, förlägger hälften av dagens energi eller mer där. Men inget magiskt händer vid midnatt, inget nollställs.
Tack Sheo.
Lånar tråden lite.
Hur tar man reda på hur snabbt (och hur mycket) energibehovet ökar i och med att
muskelmassan gör det? Hur mycket extra kan man "råka" bränna pga
oförutsedda situtationer (som t.ex lätt nedkylning..virus)? Prioriterar
kroppen verkligen muskeltillväxt och hellre snor fett än
muskler om energibrist uppstår under dagen?
mattilainen
2012-10-01, 20:58
varje grad feber ökar energiförbrukningen med 13 % om jag minns rätt.
Så om man t.ex solar X antal timmar behöver man mer energi
den dagen, korrekt? En infektion i en tand kostar energi. En arbetsdag
vid ett dragigt fönster tvingar kroppen att arbeta hårdare för att bibehålla
normal kroppstemp.. Vid förkylningstider arbetar immunförsvaret hårdare..
Ett flertal koppar kaffe och stark mat drar igång förbränningen ytterligare.
Fler av ovanstående kan säkert ordna en fin brasa i systemet, rätt?
Det är väldigt knepigt och framförallt trist att tänka på alla dessa faktorer som
kan resultera i att balans blir underskott.
Därmed är det väl ett säkert kort att ha bulkperioder och deffperioder? Åtminstånde är det smidigt.. Eller?
Sheogorath
2012-10-02, 07:01
Det är väldigt knepigt och framförallt trist att tänka på alla dessa faktorer som
Därmed är det väl ett säkert kort att ha bulkperioder och deffperioder? Åtminstånde är det smidigt.. Eller?
Du kommer ju aldrig att på kalorin ligga på balans en dag, däremot kan man genom att hålla koll på vikten se till att man ligger på balans över en längre mätperiod. Har du en medianvikt på 58,2 kg den här veckan och även nästa veckan väger 58,2 kg så har du sannolikt legat på balans över en vecka. Naturligtvis med underskott vissa dagar och överskott andra dagar. Sen ska man alltid komma ihåg att sådant som menscykel eller förändringar i makronutrientfördelningen kan påverka vätskenivåerna i kroppen och t.ex. maskera ett underskott genom att man dragit på sig lite vatten. Vill man ligga på balans och tappat ett par hekton får man antingen avvakta och se om det var en tillfällig fluktuation eller anpassa kosten och öka på energiintaget för att väga upp det svaga underskott man tror man ligger på.
Det där är något du inte borde räkna med tycker jag, det gör så liten skillnad i det stora loppet så att det inte finns.
Ok. Enligt en väninna som tävlar gör sådana "skitdetaljer" så
pass mycket att det vid ett flertal tillfällen har påverkat
hennes mål. Hon kör därmed med överskott (inget
extremt, men lite mer än många andra) vid
byggarperioder. Hon har vid flera tillfällen
påstått och det gynnar i alla fall henne.
Det går alltid framåt och hon hamnar sällan vid trappavsatser..står aldrig stilla m.m humöret är tydligen bättre också, eftersom hon känner att hon kan slappna av och njuta av bulken. Beroendet av hennes rosa shaker är inte lika extrem, hon behöver inte börja nojja och fylla på den bara för att ditt och datt har hänt för förråden är alltid fulla. Blir mer att skala av men det brukar hon vara en fena på..
Kanske har mer med psyket att göra det här...?
After strength training, muscle building completely dependent on amino acids. Over time, it appears to be at least as dependent on calories. This would then mean that the weight training days only need to make sure to get enough protein while the rest were when nitrogen balance is more calorie-dependent, should be sure to eat more calories.
exevision
2012-10-03, 17:28
den dagen, korrekt?
Solar du så är det inte kroppen som producerar värmen.
Man får försöka komma ihåg vilken enorm påverkan placebo har på vad man tror sig uppleva:
rF636S21kww
Detta kan vara bra att tänka på när man hör lite kontroversiella uttalanden.
Man får försöka komma ihåg vilken enorm påverkan placebo har på vad man tror sig uppleva:
rF636S21kww
Detta kan vara bra att tänka på när man hör lite kontroversiella uttalanden.
:laugh:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.