Visa fullständig version : Explosivitet + uthållighet?
Jag har alltid tränat som dansare men känner att jag vill öka mer i massa men framförallt bli ännu starkare, kunna "lyfta" tyngre. Men jag vill inte bli av med min uthållighet och jag vill kunna arbeta länge
är det möjligt att kombinera båda, tex köra lite lättare med många rep och avsluta passet med tyngre och färre rep. Eller är man tvungen att välja bara det ena?
börja med att köra explosivetsträning
många set med få repitioner på en vikt som är låångt ifrån ditt max,
tes när jag tränar bänkpress gör jag ca 5reps på 110kg, detta är typ mitt max
när jag kör bänkpress för explosivitet kör jag ca 8-10 set med 3reps på 80kg, med fokus på att verkligen pressa upp skiten så fort jag kan, med bibehållen utsökt teknik
när du har gjort detta, kör ännu lättare, kanske 2/3 av den vikten du körde speed på, och gör 3-5set med maxreps på denna vikt (tex gjorde jag 31reps på 50kg i bänk senast) ha kort vila här med, ca 1 minut, låt mjölksyran spruta ur öronen på dig!
tex köra lite lättare med många rep och avsluta passet med tyngre och färre rep. Eller är man tvungen att välja bara det ena?
Vänd på ordningen så blir det antagligen bättre dvs tung träning i början av passet och sedan uthållighet på slutet. Det funkar alltså att kombinera bara man tänker lite på hur man tränar.
ARMSTARK
2012-09-28, 09:34
Visst är det möjligt att kombinera uthållighet och råstyrka, kolla världens starkaste man tävlingarna. Herrarna kånkar omkring på vikter de knappt orkar lyfta, ibland i flera minuter.
Men som tidigare sagts, börja med den tunga träningen först i passet. Eller helt enkelt olika träningsdagar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.