handdator

Visa fullständig version : fettprocent fråga

Buttran
2012-09-26, 13:18
Hej,

Ligger just nu och bulkar, är 184 cm och väger 83 kg och fick min fettprocent igår vägs till ca 18-19%. Hur ligger jag till då även om jag förstår hur diffus frågan är. Vad ligger man normalt deffad på för procent, vad är övre gränsen vid vilken utan att man ser tjock ut?

vicarious
2012-09-26, 13:21
Individuellt. Men man bör nog ha under 15% för att se deffad ut. Hur räknade du ut din fettprocent?

Buttran
2012-09-26, 13:32
Nja det var väl lite sådär gjort kanske.. men jag bad hon på gymmet som gör sådana tester att spontant uppskatta procenten.. så det är kanske inte helt rätt?

Bozar
2012-09-26, 13:49
15% räcker inte, under 10% måste du för att ha lite definition, ner i 7-8 för riktig hårdhet dock inte tävlingshård.

Buttran
2012-09-26, 13:54
Fick höra att över 20% inte är åtråvärt, ska jag försöka mjuka min buök lite?

Hebbe84
2012-09-26, 14:21
Fick höra att över 20% inte är åtråvärt, ska jag försöka mjuka min buök lite?

Det är väl ganska individuellt hur man ser ut på 20% fett och också hur man själv upplever att man ser ut. Själv ligger jag i skrivande stund på strax under 20% (på väg neråt) och jag kan inte påstå att det är klädsamt precis. Men sen beror det väl självklart på vad som är viktigast; att öka i styrka eller att alltid se ut att vara i hyfsad form.

Past0rn
2012-09-26, 17:24
Hej,

Ligger just nu och bulkar, är 184 cm och väger 83 kg och fick min fettprocent igår vägs till ca 18-19%. Hur ligger jag till då även om jag förstår hur diffus frågan är. Vad ligger man normalt deffad på för procent, vad är övre gränsen vid vilken utan att man ser tjock ut?

Läste i en artikel bland annat:

"Som redan sagts skall man under off-season hålla fettmängden låg och öka muskelmassan. Generellt kan man säga att män inte bör ha mer än 12 % underhudsfett och kvinnor ej högre än 18 %."

"Om du tillhör den skara (män) som har hög ämnesomsättning har du förmodligen mindre än 12 % underhudsfett under off-season och för de som brottas med en långsam omsättning är 13-15 % underhudsfett ett mer "normalt" tillstånd."

http://www.body.se/artiklar/artiklar/20050930/hur-fet-ar-du

Hebbe84
2012-09-26, 20:11
Läste i en artikel bland annat:

"Som redan sagts skall man under off-season hålla fettmängden låg och öka muskelmassan. Generellt kan man säga att män inte bör ha mer än 12 % underhudsfett och kvinnor ej högre än 18 %."

"Om du tillhör den skara (män) som har hög ämnesomsättning har du förmodligen mindre än 12 % underhudsfett under off-season och för de som brottas med en långsam omsättning är 13-15 % underhudsfett ett mer "normalt" tillstånd."

http://www.body.se/artiklar/artiklar/20050930/hur-fet-ar-du

Texten refererar ju till att börja med till tävlande body builders, inte lekmän. 12% fett är inte direkt mycket. I övrigt verkar artikeln väldigt rörig och innehåller anmärkningsvärda slutsatser, t.ex. att det skulle vara negativt att lägga på sig 50/50 fett och muskler vid bulk. Det bör vara få förunnat att lyckas matcha ett så precist kaloriöverskott förutsatt att viktökningen inte tar evigheter.