handdator

Visa fullständig version : Hjälp med bloggdesign?

tjing
2012-09-25, 19:20
Min blogg behöver en estetisk facelift.

Därför undrar jag om någon om någon är haj på det och kan slänga ihop en logga på en halv minut.

Det är inget superavancerat jag söker men en snyggare design helt enkelt för min nuvarande är skitful.

MathiasF
2012-09-25, 19:25
Visst, skriv vad du söker så slänger jag ihop något.

Mått, färger, bildmaterial, text osv
en länk till bloggen

tjing
2012-09-25, 19:55
Suveränt :)

Förutom att jag är värdelös på design och estetik. Jag tänker mig nåt relativt ljust som drar mot blått. Ganska clean design. Det sa mycket va?

Resten har jag inte en susning av. Jag kör på devisen att jag gillar det när jag ser det, när det kommer till sådant här.

jensfitness.blogg.se

Peter.B
2012-09-25, 19:58
Men allvarligt? Gör verkligen folk sånt här åt en helt gratis? MathiasF?

Innan någon klickar in mig på min blogg här nedan är det inte den jag behöver hjälp med. Utan en ny jag håller på och skapar. Via wordpress.

Någon som är sugen? Logga till header är jag såklart också intresserad av!

MathiasF
2012-09-25, 20:00
Åh herregud, jag strejkar innan jag ens har börjat. Byt bakgrund mot något man inte får 70-tals vibbar ifrån.

MathiasF
2012-09-25, 20:01
Men allvarligt? Gör verkligen folk sånt här åt en helt gratis? MathiasF?

Innan någon klickar in mig på min blogg här nedan är det inte den jag behöver hjälp med. Utan en ny jag håller på och skapar. Via wordpress.

Någon som är sugen? Logga till header är jag såklart också intresserad av!

Ja vafan sitta och kladda lite i 10 minuter, ska jag ta betalt för 10 minuter eller en hel timme? är du sugen på att betala 700 spänn?

Peter.B
2012-09-25, 20:03
Ja vafan sitta och kladda lite i 10 minuter, ska jag ta betalt för 10 minuter eller en hel timme? är du sugen på att betala 700 spänn?

Haha, för min del får du gärna låta bli att ta betalt alls - min studentekonomi är inte förtjust i att betala för sig.

Är du sugen? :)

MathiasF
2012-09-25, 20:05
Haha, för min del får du gärna låta bli att ta betalt alls - min studentekonomi är inte förtjust i att betala för sig.

Är du sugen? :)

Aa kör på.

tjing
2012-09-25, 20:12
Åh herregud, jag strejkar innan jag ens har börjat. Byt bakgrund mot något man inte får 70-tals vibbar ifrån.

Var det till mig?

Alltså, det är en design som jag valde på blogg.se bara.

Snygg hijack Peter. B.

Peter.B
2012-09-25, 20:13
Aa kör på.

Behöver du inlogg och så? :)

Jag skulle egentligen vilja ha en fast startsida. Inte en "page" utan en sida med typ tre fasta "rutor"/bilder på varav den ena är själva bloggflödet. Och flera mer eller mindre fasta pages som går att klicka på. Om det går? Typ något i stil med: http://www.berserkmma.com/

Och en snyggare logo som header!

MathiasF
2012-09-25, 20:20
Var det till mig?

Snygg hijack Peter. B.

Ja, ärligt talat vet jag inte var jag ska börja.

Behöver du inlogg och så? :)

Jag skulle egentligen vilja ha en fast startsida. Inte en "page" utan en sida med typ tre fasta "rutor"/bilder på varav den ena är själva bloggflödet. Och flera mer eller mindre fasta pages som går att klicka på. Om det går? Typ något i stil med: http://www.berserkmma.com/

Och en snyggare logo som header!

Ja jo men det får du allt knåpa ihop själv, har inte mecklat så mycket i wordpress så hade fått sitta hur länge som helst.

Det enklaste vore om du gör det med css

på sidan:

i css-filen:
#kolumen {
width: 150px; (beroende på sidbredden givetvis)
height: auto;
margin: 4px;
float: left;
}

Mixtra med måtten och ställ frågor om du har sådana.

Peter.B
2012-09-25, 20:24
Var det till mig?

Snygg hijack Peter. B.

Haha tack! ;)

Peter.B
2012-09-25, 20:24
Ja, ärligt talat vet jag inte var jag ska börja.

Ja jo men det får du allt knåpa ihop själv, har inte mecklat så mycket i wordpress så hade fått sitta hur länge som helst.

Det enklaste vore om du gör det med css

på sidan:

i css-filen:
#kolumen {
width: 150px; (beroende på sidbredden givetvis)
height: auto;
margin: 4px;
float: left;
}

Mixtra med måtten och ställ frågor om du har sådana.

Check! Tack för det! Jag har aldrig pillat på CSS eller något liknande tidigare. Så får kika på det sen när jag har mer tid.

Tack igen! Och btw, du har PM!

tjing
2012-09-25, 20:25
MathiasF: Jag är inte kräsen. Bara släng ihop nåt random om du har lust. En clean design; färger och skit har jag ändå inte koll på så du får fria händer.

MathiasF
2012-09-25, 20:29
MathiasF: Jag är inte kräsen. Bara släng ihop nåt random om du har lust. En clean design; färger och skit har jag ändå inte koll på så du får fria händer.

Ja men det är mitt problem, jag vet inte hur jag ska kunna göra en clean design med julklappspapper som bakgrund, byt till vitt eller något bara så *hug*

tjing
2012-09-25, 20:30
Jaså du menar så. Ja visst, jag hatar min nuvarande hela bloggdesign så det är inget jag vill ha kvar. Jag trodde att det framgick.

Kör på vitt då. Men det vet jag inte hur man ändrar.

MathiasF
2012-09-25, 20:54
http://uploadpic.org/storage/2011/syJZvtaRz50895dL8IQDOVtHi.png

http://uploadpic.org/storage/2011/thumb_K2RfE9Ll7SjIhVVsLrSGMOYis.png (http://uploadpic.org/storage/2011/TWyLQssxuuGM0Ftbu8b3PUp1.png)

Så.. något simpelt, stilrent.

tjing
2012-09-25, 21:57
Aha jag trodde du skulle ändra stilmallen.

Tack ändå. Vet du hur man byter bakgrundsbild?

MathiasF
2012-09-26, 04:24
Aha jag trodde du skulle ändra stilmallen.

Tack ändå. Vet du hur man byter bakgrundsbild?

Ja, har du tillgång till html och css kod i din blogg?

tjing
2012-09-26, 12:35
Ja, har du tillgång till html och css kod i din blogg?

Oh yes.

MathiasF
2012-09-26, 13:23
Oh yes.

i CSS filen, antagligen i toppen står det

body {

kort därefter kommer du att hitta
background: url(http://länktillfulblomma.jpg);

ändra till följande
background-color: #000000;

Det kallas hexkod, du kan välja ut en färg här http://www.2createawebsite.com/build/hex-colors.html

Det är möjligt att din blogg är av det lite seriösare slaget, har du en kontrollpanel? isåfall lär du kunna ändra där och slippa skriva om massa kod.

tjing
2012-09-26, 15:42
Tack för tipsen!

Har nog ingen kontrollpanel men tänkte köpa ett premiumkonto och jag misstänker att det kanske medföljer då.

Några förslag på bakgrundsfärg och bakgrundsfärg till texten? Så det blir estetiskt tilltalande.

MathiasF
2012-09-26, 15:45
Tack för tipsen!

Har nog ingen kontrollpanel men tänkte köpa ett premiumkonto och jag misstänker att det kanske medföljer då.

Skit i det,
Fixa ett konto på www.one.com för 12kr i månaden (plus domänavgift på typ 100kr om året),
sen lägger du upp wordpress (gratis) där, det är galet simpelt och galet bra!

tjing
2012-09-26, 15:59
Vad är en xml. fil förresten? Hittade en schysst gratis template som jag laddade ner och tänkte modda lite. Kan jag kopiera innehållet i filen till min blogg...eller?

isato
2012-09-26, 16:34
Vad är en xml. fil förresten? Hittade en schysst gratis template som jag laddade ner och tänkte modda lite. Kan jag kopiera innehållet i filen till min blogg...eller?

Ett sätt att representera data

<cars>
<car>
<model>Volvo</model>
<licenseNumber>abc123</licenseNumber>
</car>
</cars>

tjing
2012-09-26, 16:47
Jag försöker konkretisera vad jag söker.

En logga, schysst typsnitt och rullgardiner längst upp där populära inlägg, kategorier etc finns. Resten är ganska skit samma. Någon som är manad? Kan nog pröjsa lite också om det är så.

MathiasF
2012-09-26, 21:04
Jag försöker konkretisera vad jag söker.

En logga, schysst typsnitt och rullgardiner längst upp där populära inlägg, kategorier etc finns. Resten är ganska skit samma. Någon som är manad? Kan nog pröjsa lite också om det är så.

Få tummen ur röven och gör som jag säger människa! :)

www.one.com > köp webhotell + domän
Ladda ner http://sv.wordpress.org/ och lägg in på servern
Installerat på några få klick och redo att köra!

Låg kostnad och grym plattform, mycket bättre att börja med en ferrari än att försöka sminka en gris.