handdator

Visa fullständig version : Tull på kosttilskott från USA?

BIGMAX
2012-09-25, 14:26
Jag och några kompisar hade tänkt lägga en beställning på ca 800 dollar (5000 svenska ungefär) från den amerikanska sidan bodybuilding.com

Jag ringde tullverket tidigare idag och hörde med dom hur det var med tull och moms osv. och hon sa att jag skulle räkna med 38 % extra och det blir ju en del.. men jag har också läst på en del forum om folk som beställt därifrån som sluppit betala avgifter utöver det ursprungliga priset. är det säkert att de extra 38 % tillkommer eller är det typ 50/50? ni som beställt från USA får gärna berätta hur det gick.

Anledningen till att jag beställer ifrån USA är att allt är typ halva priset, gå in och kolla! riktigt värt

Ronn
2012-09-25, 14:33
Väldigt tvivelaktigt att du skulle komma undan om du beställer från USA, möjligtvis om stället man köper ifrån paketerar det som en gåva men tullen är inte korkade och går på sånt. I slutändan blir det förmodligen inte så mycket billigare än att köpa här i sverige.

Snobbe
2012-09-25, 14:58
Beror på, mindre paket har ganska mycket lättare att smyga igenom utan att det kommer tull på dom. Men en beställning på 500 dollar tror jag är svårt att lyckas komma undan med.

MathiasF
2012-09-25, 15:01
Har beställt från den sidan en gång, tullen ville ha inskickat beskrivning och kvitto.
Det dög med "proteinpulver, här är emailkvittot jag fick", vidarebefordrat i ett email.

Har beställt annat från staterna många gånger, ofta utan att åka på tull och moms.
Gissar att några kg pulver får upp ögonbrynen på tullverket.

BigSpawn
2012-09-25, 15:12
Jag beställer kostillskott från usa rätt regelbundet och den sidan använder bland annat DHL. De verkar ha nått sammarbete med tullen för jag har alltid fått nått en inbetalningslapp direkt med paketet för moms osv. Brukar beställa för runt 1000kr med frakten och då har jag fått betala runt 150kr.
Vet inte riktigt hur de räknar ut detta, ska kanske tillägga att jag alltid tar snabb leverans på 2-3 dagar så kanske blir annorlunda då.

MathiasF
2012-09-25, 15:17
Jag beställer kostillskott från usa rätt regelbundet och den sidan använder bland annat DHL. De verkar ha nått sammarbete med tullen för jag har alltid fått nått en inbetalningslapp direkt med paketet för moms osv. Brukar beställa för runt 1000kr med frakten och då har jag fått betala runt 150kr.
Vet inte riktigt hur de räknar ut detta, ska kanske tillägga att jag alltid tar snabb leverans på 2-3 dagar så kanske blir annorlunda då.

Moms på livsmedel (kosttillskott ingår i livsmedel) är 12%
Så 1150/1,12/1000=1,0267, alltså 2,7%, i tullsats, jag läste någon liknande siffra när jag googlade men tyckte att det lät för lågt.

miaz
2012-09-25, 15:21
du kanju kanske be dem värdera paketet till 100 istället för 800 dollar.

stridis
2012-09-25, 15:35
Borde väl bara vara att söka upp i taric?

mangemani
2012-09-25, 16:19
de få gånger jag har beställt från USA så använder jag mig utav en som har kontakter där.
de skickar då paketet som en gåva och hittills så har det inte varit några som helst problem med tullen.
dock så har jag fått varningen att aldrig göra en FÖR stor beställning utan det är i sådana fall mycket bättre att göra många små, men då jag beställer från USA så brukar det mest handla om nån burk/förpackning, en mycket liten beställning dvs, och det har inte varigt några problem med det.

drakfelt
2012-09-25, 16:30
Borde väl bara vara att söka upp i taric?

Vild gissning att beställningen avser en PWO, gissar vidare på Craze. Har själv letat i taric efter PWO men det var döfött.

Till er som pratar om "gåvor" och "skriva ner värdet". Det kan jag med en gång berätta att ni kommer få oerhört svårt att få ett seriöst företag att göra. Bodybuilding.com gör INTE detta utan kommer skriva exakt vad det är och vad det är värt på paketet.

Jag beställde själv en burk Craze där ifrån och slapp tullen den här gången vilket ledde till att jag fick hem en burk för 240 kr vilket är avsevärt mycket billigare än i Sverige. Oklart om det är en god idé att beställa så mycket i en försändelse, tror inte ens att frakten blir billigare och ett sånt stort kolli väcker mer uppmärksamhet, dvs större risk att fastna i tullen.

944RS
2012-09-25, 19:42
Jag är dåligt påläst vad det gäller att skicka saker från USA men om man är där på resa borde man väl kunna skicka hem saker utan att åka på dessa avgifter?

mangemani
2012-09-25, 19:53
Jag är dåligt påläst vad det gäller att skicka saker från USA men om man är där på resa borde man väl kunna skicka hem saker utan att åka på dessa avgifter?

det är så den som jag pratar med då jag ska beställa gör.
han hör av sig till sina kontakter, de köper från butikerna och skickar sedan som gåvor hem till honom.
nu har jag bara beställt 4 gånger från USA på detta sättet och det enda jag har behövt betala utöver priset på själva varorna, är frakten och nån liten strunt summa för besväret.

samma gjorde en kompis då han var i thailand.
ursäkta om jag nu nämner denna produkt, men han hade dille på jungle warfare(orginalet) efter det hade slutat säljas i sverige, så han passade på då han var där att köpa på sig ett lager och sedan skicka hem till sig, inga problem alls.

Rahf
2012-09-25, 19:58

Så länge man skickar dem som gåvor. Tänk dock på att privatkostnader för att skeppa över varor kan vara dyrt.

BIGMAX
2012-09-25, 20:33
Tack för alla svar!
vad gör det om det blir taget i tullen då? jag får väl inte betala mer bara för det? Nej det är ingen pwo jag ska köpa och allting som kommer ligga i paketet finns att köpa lagligt här i Sverige, bara mycket billigare där :)

Rahf
2012-09-25, 20:37
Är det lagligt i Sverige så är beslagtagning osannolikt. Händer det så kan du inte göra mycket, annat än försöka bevisa att dina varor inte är olagliga.

Alfers
2012-09-25, 20:38
Tack för alla svar!
vad gör det om det blir taget i tullen då? jag får väl inte betala mer bara för det?

"taget i tullen" är ju egentligen bara när dom kommer på dig och du får betala det du alltid ska betala när du importerar varor.
Om tullen inte tar varorna så ska du anmäla att du har köpt det och betala in själv

wikipedia säger f.ö. "Idag används tullavgiften mer för att utjämna prisdifferenser."

944RS
2012-09-26, 07:53
Så länge man skickar dem som gåvor. Tänk dock på att privatkostnader för att skeppa över varor kan vara dyrt.

Aha, så det är mycket dyrare att skicka som privatperson? Finns kanske olika fraktsätt och sånt. Tips på hur jag kan kolla upp sånt?
Åker först över i November men det är ju bra om jag har koll på läget före jag är på plats.

Rahf
2012-09-26, 08:56
Kika på priser hos olika företag. Dom mest populära är FedEx, UPS, och USPS.

MathiasF
2012-09-26, 11:41
Kika på priser hos olika företag. Dom mest populära är FedEx, UPS, och USPS.

Skickar ni via USPS så räkna inte med att kunna spåra paketet,
det kan stå att det är i Chicago samtidigt som ni står med det i näven.

Nocturnal
2012-09-26, 19:30
En gåva får heller inte vara värd mer än 500kr. Är den det får man betala tull och moms på överstigande belopp.
Även om sändaren skriver ned beloppet till typ 50 dollares händer det att tullverket öppnar paket de finner intressanta.
En annan syn på saken är att försändelsen är försäkrad till det belopp som står som värde och skulle det försvinna får man endast ut detta.

944RS
2012-09-26, 20:06
En gåva får heller inte vara värd mer än 500kr. Är den det får man betala tull och moms på överstigande belopp.
Även om sändaren skriver ned beloppet till typ 50 dollares händer det att tullverket öppnar paket de finner intressanta.
En annan syn på saken är att försändelsen är försäkrad till det belopp som står som värde och skulle det försvinna får man endast ut detta.

Tack för den infon!

Men vad är alternativet om man inte kryssar i gåva? Jag vill ju bara skicka hem sånt som inte får plats i bagaget.