handdator

Visa fullständig version : Ang. dagstupplur och kost

kunipen
2012-09-25, 09:23
Har nyligen kommit igång med träningen och försöker sköta min kost så bra som möjligt.

Är dock fast i ett dilemma.. brukar gå och lägga mig mellan 22 och 01 - kommer dock att försöka hålla mig till 22-23 senast. Försöker att gå upp vid 8-9 tiden på morgonen (senast) för att få i mig tillräckligt med måltider om dagen, och för att leva en hälsosam livsstil med en bra dygnsrutin. Känner mig utvilad rent fysiskt när jag vaknar, men har fortfarande ett stort sug efter att bara lägga mig i sängen och sova lite till.
Nu till dilemmat:
Det är någonstans på dagen (13-18~ varierar lite) som jag blir otroligt trött. Det bästa jag kan göra för att hålla mig vaken är att gå ut en sväng och vänta tills jag blir pigg. Inte så roligt att gå runt som en zombie i några tiotals minuter dock. Ännu värre om jag stannar hemma och försöker hålla mig vaken. Inget utav dessa 2 alternativen är direkt behagliga, då man verkligen känner för att sova.. Är med andra ord otroligt trött. Ungefär så trött man bör vara när man har varit uppe en sen natt och kollat på film eller dylikt och när man väl lägger sig så somnar man bokstavligt talat direkt.

Frågan lyder:
Påverkar det min träning negativt om jag skulle ta en tupplur när jag känner denna extrema sömnighet?

Powernaps brukar inte funka särkilt bra på mig. Har tidigare testat att ta en powernap vid dessa tillfällen, men vaknar alltid upp av alarmet efter 20min sömn och känner fortfarande samma sömnighet.

Tänkte dra en tupplur på någonstans närmre 2 timmar kanske. Och ska försöka se till så att jag har ätit relativt nyligen innan tuppluren kickar in.
För att komplettera lägger jag även in en måltid efter tuppluren.

Pepz
2012-09-25, 09:27
det verkar som om du tror att sova är negativt för träningen?

ta en tupplur du med gott samvete

Holabandola
2012-09-25, 09:42
HUr gammal är du?
Är du hormonstinn tonnåring så växer din hjärna, och det skapar ett större sömnbehov...precis som hos bebisar :-)

Är du över 20 så avråder jag från tupplur, du ska vara stark, frisk och driftig i denna ålder. Inte en arbetslös, ålderspensionär som måste ta tupplurer för att orka med dagen :-)
Meaning, tupplurer kan bli en ovana.

Pepz
2012-09-25, 09:45

du verkar tro att människan direkt faller in i vanor som är omöjliga att sen bryta.

nu när jag är pappaledig så passar jag på alltsom oftast att ta en tupplur med ungen.
inte tusan har jag svårt att hålla mig vaken de dagar jag inte kan tupplura.

kunipen
2012-09-25, 09:45
det verkar som om du tror att sova är negativt för träningen?

ta en tupplur du med gott samvete
Nejnej! Tänkte bara dubbelchecka då jag ändå sover minst 8h per natt..

HUr gammal är du?
Är du hormonstinn tonnåring så växer din hjärna, och det skapar ett större sömnbehov...precis som hos bebisar :-)

Är du över 20 så avråder jag från tupplur, du ska vara stark, frisk och driftig i denna ålder. Inte en arbetslös, ålderspensionär som måste ta tupplurer för att orka med dagen :-)
Jag är 19! Fyller 20 om ca 3½ månad.

Holabandola
2012-09-25, 10:03
du verkar tro att människan direkt faller in i vanor som är omöjliga att sen bryta.

nu när jag är pappaledig så passar jag på alltsom oftast att ta en tupplur med ungen.
inte tusan har jag svårt att hålla mig vaken de dagar jag inte kan tupplura.

Jao, det är en annan sak.
Men gå hemma, arbetslös och ta tupplurar mitt på dagen kan bli problematiskt som jag ser det.
Bättre att kämpa emot det och göra något kreativt istället.

clavain
2012-09-25, 10:03
Den enda risk du eventuellt löper är att du får problem med att somna för natten sen, har du inga såna problem finns det inget negativt med att ta en lur om du har tid :)

Ät och sov när du kan för du vet aldrig när du får tid eller möjlighet nästa gång.

kunipen
2012-09-25, 10:28
Den enda risk du eventuellt löper är att du får problem med att somna för natten sen, har du inga såna problem finns det inget negativt med att ta en lur om du har tid :)

Ät och sov när du kan för du vet aldrig när du får tid eller möjlighet nästa gång.
Mjo men det förstår jag. Har inte en aning.. Brukar ta en tupplur lite då och då, alltså inte varje dag, men det är väl ett bättre alternativ nu. Kunde somna relativt enkelt på kvällskvisten också, så det för inga problem! ;)

Försöker så gott jag kan. Kommer antagligen lägga upp före- och efterbilder på hur det har gott med träningen om några månader!

Pepz
2012-09-25, 10:34
Men gå hemma, arbetslös och ta tupplurar mitt på dagen kan bli problematiskt som jag ser det.
Bättre att kämpa emot det och göra något kreativt istället.

Kan bli, allting kan bli problematiskt om man verkligen försöker....

Jag gjorde precis så när jag var typ 20 då jag endast jobbade helg.
inte tusan blev jag förstörd för det

tjing
2012-09-25, 10:47
Instinktivt tänker jag en kopp kaffe. Många blir lite trötta på eftermiddagen, det är både hormonellt och p g a mat och att morgonkaffet går ur osv.

En kopp kaffe sätter mig alltid på rätt köl igen.

edasvangen
2012-09-25, 12:57
När jag var arbetslös och mest satt hemma om dagarna när alla man kände var iväg och jobbade då blev jag oftast väldigt trött sena eftermiddagar/ut mot kvällen.. nu när jag går up 6:30 och jobbar 8 timmars pass fem dagar i veckan har jag inga större problem att hålla igång tills jag går och lägger mig 22:00-01:00.

Ett annat samband som jag har märkt av är att sover jag 7-9 timmar per natt så vaknar jag relativt pigg, sover jag däremot 9+ timmar så tar det vad som känns som en evighet att ta sig upp och ett antal timmar före jag vaknar till ordentligt..

Håller jag inte igång under dagarna så blir jag lätt slö och behöver lägga mig tidigare, ibland alldeles för tidigt! Koffein hjälper! ;)

Blev mest en massa onödig text om hur jag fungerar men men..:smash:

Morty
2012-09-25, 13:48
Det är super att sova lite på dagen. Bra för träningen. Risken är att sova för länge och sedan inte kunna somna på kvällen.