handdator

Visa fullständig version : Överträning - nattliga svettningar!

Telles
2012-09-24, 07:50
Hej!

Har nu vid några tillfällen svettats enormt mycket under nattetid, vaknat upp helt dyngsur av svett. Har haft detta många gånger genom åren då jag tränat mycket och undrar om dessa svettningar kan ha något att göra med överträning/ tillfälligt trött kropp. Tycker mig se att dessa svettningar kommer under sådana perioder, någon som kan ha en aning om vad detta är, farligt eller inte? Med vänlig hälsning,

/P

Sniggel
2012-09-24, 08:44
Svettningar på natten räcker inte som enskild faktor för att misstänka överträning. Tror det är vanligt att man får en förhöjd kroppstemperatur om man tränar mycket, bygger muskler (alltså inte bara försöker utan även lyckas med det). Jag har själv upplevt dels förhöjd kroppstemperatur generellt, men även svettningar på nätterna, speciellt på högt kaloriintag och/eller högre kroppsvikt.

Zorgus
2012-09-24, 09:42
Har haft liknande vid hård träning och vad jag förstått beror det bl a på hormoner (kortisol, testosteron) i tillfällig obalans, men kan även orsakas av diverse sjukdomar (om man även har det utan att träna dvs). Det är en varningssignal i alla fall.

Sniggel
2012-09-24, 09:55
Har haft liknande vid hård träning och vad jag förstått beror det bl a på hormoner (kortisol, testosteron) i tillfällig obalans, men kan även orsakas av diverse sjukdomar (om man även har det utan att träna dvs). Det är en varningssignal i alla fall.

Really?
Det är inte bara så att man kanske är väldigt varm?
Jag är skeptisk om du säger det med sån säkerhet.

tjing
2012-09-24, 10:01
Det kan nog vara en kroppslig reaktion på stress, ja.

Om du nu inte ätit mycket på kvällen.

clavain
2012-09-24, 10:07
Har upplevt förhöjd kroppstemperatur (nästan åt feberhållet) under tunga träningsperioder, mer under bulk än deff. Vissa nätter med kraftig svettning som följd. Har inte tolkat det som överträningssymptom eftersom jag i övrigt varit pigg och alert.

SteelPulse
2012-09-24, 10:45
Jag känner igen mig på sniggels beskrivning. Jag svettas varannan natt sedan jag började träna. Jag tror, i mitt fall, att det har och göra med ökat kroppsfett och ökad blodcirkulation. Det blev ännu mer nattsvett sedan jag började cykla till jobbet. Nu känns det som jag inte kan frysa i huvudtaget. Jag har aldrig känt mig friskare!

Svalt täcke av icke syntet och svalt i rummet gör stor nytta.

Jag har kollat med läkare, inget fel. Tror inte man ska dra slutsatsen att det är varningssignal. Jag skulle gissa att svettningarna skulle försvinna om jag sov och åt mindre.

tjing
2012-09-24, 10:50
Att äta mycket gör att man kan bli väldigt varm.

Zorgus
2012-09-24, 10:59
Really?
Det är inte bara så att man kanske är väldigt varm?
Jag är skeptisk om du säger det med sån säkerhet.

Jo, det kanske är så att man är väldigt varm, men jag fick inte det intrycket av TS beskrivning, och då tyder det snarare på stress/hormoner, och det kan väl vara bra att vara medveten om det, för jag tycker i alla fall inte att man ska svettas om nätterna, om man i övrigt är fullt frisk.

Telles
2012-09-24, 11:29
Eftersom mina svettningar alltid kommit i samband med lite tyngre träningsperiod så relaterar jag problemen till min träning, kanske ett sätt för kroppen att få ut slaggprodukter, kör inte mycket gym nu utan mest löpning, detta har dock förekommit ofta vid gymmande förut.

Tolkia
2012-09-24, 11:47
Det är ju inte farligt i sig att svettas på nätterna, även om det inte är så himla skönt. Det som avgör är hur du mår i övrigt. Jag tycker inte att man automatiskt måste börja oroa sig om man sover på nätterna, har god aptit och rent allmänt känner sig pigg och fräsch. Gör man däremot inte det, eller man svettas så kopiöst att man måste byta lakan varje natt är det kanske dags att ta sig en funderare.

Om vi skall trycka på allas hypokondriknappar så är det ett symptom som förekommer vid flera allvarliga sjukdomar, t.ex. cancer, men då brukar det knappst komma ensamt hos en i övrigt pigg individ.

Silencer
2012-09-24, 12:06
Svettningar och att jag är kokhet på natten brukar jag få i perioder då jag känner att allt går bra med träningen. Har alltid tagit det som ett kvitto på att allt är bra hormonellt i kroppen.

Sniggel
2012-09-24, 12:08
Jo, det kanske är så att man är väldigt varm, men jag fick inte det intrycket av TS beskrivning, och då tyder det snarare på stress/hormoner, och det kan väl vara bra att vara medveten om det, för jag tycker i alla fall inte att man ska svettas om nätterna, om man i övrigt är fullt frisk.

Fair enough. Det behöver inte vara något farligt, men ska inte utesluta det heller.
För övrigt svettas jag inte på det viset som TS beskriver, längre. Men jag tror nog att jag är varmare överlag än andra då jag ofta har färre plagg på mig och ser folk stå och rysa i jacka när jag själv går omkring i t-shirt och njuter av frisk vind :p
Jag ser en koppling till min träning eller snarare allt som medföljer. Man äter ju mer om man är aktiv eftersom man har ett större kaloribehov. Det innebär ju per default att man även gör sig av med mer kalorier och då blir ju mer värmeavgivning överlag.
Dock om man får lägre mängd underhudsfett blir det ju förstås lättare att göra sig av med värme och det blir ju isåfall motsatt påverkan (säger inte att man får lägre bf% av att träna, det kan vara tvärtom också beroende på mål och andra faktorer).