handdator

Visa fullständig version : Gipsa handen

alltidoavsett
2012-09-22, 12:47
Tjena,

Jag håller på styrketräna nu för att gå upp några kilon i muskler och äter mycket. Jag har dock ett problem, jag har en operation inplanerad den 1a november för båtbenet. Vet ej hur länge men gipsad om högerhanden kommer jag att bli. Målet är att vara rippad inför nästa säsong, runt april.

Hur skall jag lägga upp detta tycker ni?, Fortsätta köra för att sedan deffa när jag är gipsad? Eller nån som varit i samma sits, kan man köra gym när mn är gipsad runt handen?

Tacksam för svar!

mattilainen
2012-09-22, 13:00
Hur länge gipset sitter på beror lite på men hittade denna när jag sökte på google.
http://www.sodersjukhuset.se/Global/patientinformation/handkirurgi/batbensfraktur.pdf

Jag skulle nog väntat att deffa ner dig. Speciellt om du nu redan ligger på ganska låg fettprocent. Träning behövs för att ha kvar så mycket muskler som möjligt under en sån deff och du kommer ha svårt att träna med gipset. Jag tränade ganska mycket när jag hade lågt gips (slutade innan armbågen) men det var ju inga vikter jag kunde använda direkt. Benen gick ju bra och biceps haha fast då i cc. Träna på det du kan och ta det därifrån. Mindre näring betyder också längre läketid, vilket du inte vill förlänge i en redan lång läkningsprocess då båtbenet inte är så läkvänligt direkt..

alltidoavsett
2012-09-22, 13:41
Hur länge gipset sitter på beror lite på men hittade denna när jag sökte på google.
http://www.sodersjukhuset.se/Global/patientinformation/handkirurgi/batbensfraktur.pdf

Jag skulle nog väntat att deffa ner dig. Speciellt om du nu redan ligger på ganska låg fettprocent. Träning behövs för att ha kvar så mycket muskler som möjligt under en sån deff och du kommer ha svårt att träna med gipset. Jag tränade ganska mycket när jag hade lågt gips (slutade innan armbågen) men det var ju inga vikter jag kunde använda direkt. Benen gick ju bra och biceps haha fast då i cc. Träna på det du kan och ta det därifrån. Mindre näring betyder också längre läketid, vilket du inte vill förlänge i en redan lång läkningsprocess då båtbenet inte är så läkvänligt direkt..

Okej, tack så mycket för bra svar.
Ska jag alltså träna på som vanligt nu tills operationen, sedan köra det jag kan för att sedan deffa runt mars?

LillisJ
2012-09-22, 13:43
Om du deffar efter operation så kan läketiden bli ännu längre.

Sheogorath
2012-09-22, 13:46
Inläggen ovan sammanfattar det hela bra. Vänta med deffen så att du inte får en halvtaskig bantning med försenad läkning.