Visa fullständig version : Skippa mage?
Om jag kör basövningarna: bänk, mark och knäböj. Får magen då tillräckligt med träning i dessa övningar så jag kan skita i att köra benlyft och "trams" för att träna magen extra? Jag avskyr nämligen att träna mage! *gah!*
Kommer ryggen bli för stark för magen så att min kropp kan ta stryk pga för lite magträning, om det nu blir för lite?
Vad är dina mål?
Någon magövning där magen får jobba dynamiskt - alltså att den böjer bålen - kan nog vara praktiskt att lägga in. Räkna med att den kommer få träning från basövningarna, men att stärka den ytterligare ser jag bara som positivt.
böj och mark är verkligen inte tillräcklig magträning om du ska bli stark, lägg in extra träning för magen
Mina mål är att, som jag säger "bli en stor jävel!" just nu väger jag +-85kg och då är det lite bulk (kanske 5kg) och jag vill inom 2år gärna nå kv100kg stor, då inte rippad men absolut inte fet eller plufsig.
Jag är 24år och 175cm lång
böj och mark är verkligen inte tillräcklig magträning om du ska bli stark, lägg in extra träning för magen
Vad ska jag välja för magöving/-ar som är mest tidseffektiva? Förstod att det egentligen inte är en bra ide att ta bort magövingarna på schemat :/
Så som mina gympass ser ut i dagsläget är: (tränar 2dagar vilar 1dag och så rullar det på)
Pass1: bröst, triceps (rak bänk, sned hantelpress, cable skullcrushers, pulldowns)
pass2: rygg, biceps (mark, stångrodd, växlande curl, cable curl, hammer)
pass3: Ben (knäböj, benpressmaskin, vadpress i smith, benspark, maskiner för insida och utsida lår.
aldoschadewitz
2012-09-22, 07:28
att inte träna magen är KATASTROF! men att inte träna axlar är änu värre ;)
att inte träna magen är katastrof! Men att inte träna axlar är änu värre ;)
+1
SteelPulse
2012-09-22, 10:12
Varför skulle inte magträningen från basövningarna räcka, man kan ju varken marka eller böja lite tyngre utan en stark mage?
Pft.
Du behöver ingen extra magträning om du kör bänk, böj och mark.
Källa:
http://2.bp.blogspot.com/-Z1Tuyq1LRWU/ToIM-gB74uI/AAAAAAAABTY/2MeT0o3-A7A/s1600/Martin+Berkhan+Leangains.JPG
pezrulezhaakon
2012-09-22, 10:23
Målet avgör om extra magträning behövs. Att säga att det aldrig behövs är lika fel som att säga att det alltid behövs.
Målet avgör om extra magträning behövs. Att säga att det aldrig behövs är lika fel som att säga att det alltid behövs.
Går man efter TS frågeställning(vilket jag antar är meningen) så kan vi nog säga att extra magträning inte behövs.
Varför skulle inte magträningen från basövningarna räcka, man kan ju varken marka eller böja lite tyngre utan en stark mage?
Pft.
Du behöver ingen extra magträning om du kör bänk, böj och mark.
Källa:
http://2.bp.blogspot.com/-Z1Tuyq1LRWU/ToIM-gB74uI/AAAAAAAABTY/2MeT0o3-A7A/s1600/Martin+Berkhan+Leangains.JPG
Här har ni fel, obalans i bålen är rätt vanligt, jag fick själv det vilket resulterade i en ryggskada.
Jag kan fortfarande inte marka trots att det har gått över 5 månader sedans det inträffade.
Och om jag inte missminner mig så har även hertzman här på forumet problem med obalans i bålen.
Även lite ironiskt att du länkar till Grandmaster, finns ingen som predikar broscience mer än honom när det kommer till träning.
Men finner ni det logiskt att skippa en av kroppens största muskler så go for it.
Jag har precis kommit igång med träningen ordentligt och har inte något färdigt schema utan mitt egenkomponerade som såklart behöver tweakas :) men jag vill träna effektivt, gärna max 1h. Tar gärna emot lite ändringar och förbättringar på mina pass som jag skrev i post #6
Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
Sheogorath
2012-09-22, 10:54
Här har ni fel, obalans i bålen är rätt vanligt, jag fick själv det vilket resulterade i en ryggskada.
Jag kan fortfarande inte marka trots att det har gått över 5 månader sedans det inträffade.
Även lite ironiskt att du länkar till Grandmaster, finns ingen som predikar broscience mer än honom när det kommer till träning.
Men finner ni det logiskt att skippa en av kroppens största muskler så go for it.
De stora ytliga magmusklerna som böjer kroppen framåt och roterar bålen åt sidorna har bara stabiliserande funktioner i basövningarna. Det behövs ingen vidare dynamisk styrka här. Däremot måste man ha bra styrka i den djupare bukmuskulaturen som svarar för buktrycket, men för de allra flesta är det nog just böj och mark som är de bästa övningarna för att träna de musklerna. Har man befintliga ryggproblem kan man kika lite närmre på om man kanske skulle ha nytta av att gå in och prickskjuta till exempel den tvärgående bukmuskeln, men inte heller då är det ju crunches eller rotationer som gäller.
Rectus abdominis (sexpacket) är bra att träna om man vill ha bättre djup i rutorna eller är en åldring som har svårt att komma upp ur sängen.
Höftböjarna skulle jag i så fall säga fått omotiverat dåligt rykte. Där har man verkligen muskler som är bra att ha starka om man vill kunna stabilisera bålen effektivt i tunga basövningar. Inte för att böja i höften såklart men för att man ska orka hålla ländryggen rak i bottenläget av diverse övningar.
De stora ytliga magmusklerna som böjer kroppen framåt och roterar bålen åt sidorna har bara stabiliserande funktioner i basövningarna. Det behövs ingen vidare dynamisk styrka här. Däremot måste man ha bra styrka i den djupare bukmuskulaturen som svarar för buktrycket, men för de allra flesta är det nog just böj och mark som är de bästa övningarna för att träna de musklerna. Har man befintliga ryggproblem kan man kika lite närmre på om man kanske skulle ha nytta av att gå in och prickskjuta till exempel den tvärgående bukmuskeln, men inte heller då är det ju crunches eller rotationer som gäller.
Rectus abdominis (sexpacket) är bra att träna om man vill ha bättre djup i rutorna eller är en åldring som har svårt att komma upp ur sängen.
Höftböjarna skulle jag i så fall säga fått omotiverat dåligt rykte. Där har man verkligen muskler som är bra att ha starka om man vill kunna stabilisera bålen effektivt i tunga basövningar. Inte för att böja i höften såklart men för att man ska orka hålla ländryggen rak i bottenläget av diverse övningar.
Så då kan jag lägga in cable crunches i något av mina pass? För den övningen gillar jag faktiskt :)
Sheogorath
2012-09-22, 11:13
Så då kan jag lägga in cable crunches i något av mina pass? För den övningen gillar jag faktiskt :)
Klart du kan. Varför skulle du INTE kunna det? Sen tycker jag att många crunch-maskiner är mycket smidigare att köra i jämfört med att joxa med kabeltrissa, rep osv, men gillar du det så kör på't.
Klart du kan. Varför skulle du INTE kunna det? Sen tycker jag att många crunch-maskiner är mycket smidigare att köra i jämfört med att joxa med kabeltrissa, rep osv, men gillar du det så kör på't.
Ja jo det är väll klart att jag kan. Men vad jag menade var om just den övningen är mest lämplig för mina mål. Att bli stor men ingen fitnessmodell med 6pack etc.
Sheogorath
2012-09-22, 11:25
Ja jo det är väll klart att jag kan. Men vad jag menade var om just den övningen är mest lämplig för mina mål. Att bli stor men ingen fitnessmodell med 6pack etc.
Man behöver inte köra mage alls för att bli stor, nej. Man behöver däremot bli stark i stora övningar och gå upp tillräckligt i vikt (äta tillräckligt).
Det finns t.o.m. en hel drös som har riktigt bra sexpack utan att lägga ner alls mycket tid på crunches precis som det finns de som har bra armar utan att träna armarna separat. Man får se till hur man utvecklas och vad man vill ha för resultat.
Och om jag inte missminner mig så har även hertzman här på forumet problem med obalans i bålen.
Skämtar du? Han är ju helt tvärtom. Det enda han säger är ungefär: lyft tungt i basövningar och bli starkare så blir du även större, och slösa inte tid på för många isolationsövningar.
pezrulezhaakon
2012-09-22, 11:55
ceejay, jag lade ingen vidare värdering och agenda i mitt inlägg. Jag gjorde ett objektivt påpekande. F.ö. för TS, så kan det vara för honom som för många andra, att övningar är tråkiga för att man inte utför dem korrekt.. Tror man att magträning är att flaxa lite med överkroppen med lite vikt, så är man ute och seglar lite snett.
Det är inte lika viktigt med de synliga som de djupa tror jag, men stabilationsövningar för bålen skadar nog aldrig att göra
svenbanan
2012-09-22, 15:27
Jag var en gång till en kiropraktor/massör då jag hade låsingar i ryggen och ont i höftböjarna. Han trodde att jag var dålig på att aktivera de djupa magmusklerna vid stabilisering, och kompenserade med att använda höftböjarna. Dock menade han att detta inte var ett bra sätt att arbeta för höftböjarna, och ledde till att jag fick ont i dem. Var han ute och cyklade eller?
Sheogorath
2012-09-22, 16:26
Jag var en gång till en kiropraktor/massör då jag hade låsingar i ryggen och ont i höftböjarna. Han trodde att jag var dålig på att aktivera de djupa magmusklerna vid stabilisering, och kompenserade med att använda höftböjarna. Dock menade han att detta inte var ett bra sätt att arbeta för höftböjarna, och ledde till att jag fick ont i dem. Var han ute och cyklade eller?
De djupa bukmusklerna och höftböjarna har helt olika funktioner så jag har lite svårt att se sambandet.
+1
Har faktiskt inte tänkt på axlarna *facepalm*
Men idag körde jag militärpress och jag tyckte faktiskt att det var en jävligt skön övning! körde på 30*7*5 och tog bra kände jag! Sen körde jag hantlar sittande i träningsbänken i max uppställd position men då när jag körde tungt så var jag "tvungen" att hasa fram lite på sätet så jag kom lite längre ifrån ryggstödet med rumpan för att orka få upp dem. Har det någon betydelse att det blir så?
Sheogorath
2012-09-22, 17:20
Har faktiskt inte tänkt på axlarna *facepalm*
Men idag körde jag militärpress och jag tyckte faktiskt att det var en jävligt skön övning! körde på 30*7*5 och tog bra kände jag! Sen körde jag hantlar sittande i träningsbänken i max uppställd position men då när jag körde tungt så var jag "tvungen" att hasa fram lite på sätet så jag kom lite längre ifrån ryggstödet med rumpan för att orka få upp dem. Har det någon betydelse att det blir så?
Det kan sätta ganska stor belastning på ländryggen att pressa bröstryggen mot sätet och översvanka på det sättet du beskriver. Kör istället axelpressar helt utan ryggstöd så har du det problemet ur världen. Du kan helt enkelt inte "fuska" på det sättet då.
pezrulezhaakon
2012-09-22, 17:35
atmR
Det kan även vara så att du är lite stel i lats och/eller inte har tillräcklig rörlighet i axelleden. Då blir det lätt så att översvanken kommer och överkroppsvinkeln ändras.
För mycket belastning främjar ju mer involvering av bröstmusklerna via utförandet.
Skämtar du? Han är ju helt tvärtom. Det enda han säger är ungefär: lyft tungt i basövningar och bli starkare så blir du även större, och slösa inte tid på för många isolationsövningar.
Han ser träning svart och vitt, ta en koll på hans "fuckarounditis" lista så förstår du vad jag menar.
Efter att resonerat att böj och mark bygger mage och dessutom haft starka magmuskler så ställde jag mig på scenen och fick bittert erfara att statiskt träning inte bygger volymen på magmusklerna.
pezrulezhaakon
2012-09-22, 18:18
AronP
Helt rätt!
Hoppas fler inser detta.
Jag böjer och markar på något som borde kunna kallas för en medelnivå. Mina magmuskler som stabiliserar mig i knäböj och marklyft är därför hyfsat utvecklade. Däremot är de inte jättebra på att göra statiska övningar, som en så enkel sak som att göra en planka med fötterna på t ex en boll och dra ihop benen. Helt skakig.
Jag är inte säker, men jag tror, att det finns en skadeförebyggande effekt av att träna även den muskulatur som inte är helt ytlig.
Exempel på övningar jag tycker om just för de syftena är plankor (RKC-aktiga), drakflaggor och en ny övning, "planka till handstående mot vägg", som jag fick lära mig idag. Den heter "wall walk" på engelska. Börjar med planka med fötterna mot vägg, klättra uppåt till handstående, sedan nedåt igen, utan vila. Bra stabiliseringsövning.
Sedan borde man kolla upp gymnastikens värld. Där har de roliga och utmanande övningar som kräver mycket bålstabilitet. Som mänsklig flagga. Det kan vara ett bra mål.
svenbanan
2012-09-22, 19:19
De djupa bukmusklerna och höftböjarna har helt olika funktioner så jag har lite svårt att se sambandet.
Ja det vette tusan. Det var några år sedan så jag minns inte exakt. Men Jag fick i alla fall som hemläxa att ligga på rygg med fötterna nästan uppe vid rumpan och skuldrorna i marken för att sedan långsamt trycka upp höften genom att aktivera rumpan. Detta skulle tydligen vara svårt att göra om man stabiliserade med fel muskler...
Sheogorath
2012-09-22, 19:35
Efter att resonerat att böj och mark bygger mage och dessutom haft starka magmuskler så ställde jag mig på scenen och fick bittert erfara att statiskt träning inte bygger volymen på magmusklerna.
Som sagt. Har man inte särskilt bra anlag gäller det ju att träna specifikt. Armar likväl som mage. Vissa kommer inte undan. Inte jag heller. :D
AronP
Helt rätt!
Hoppas fler inser detta.
Hoppas snabbt att detta ska bli den nya inställningen på Kolozzeum.
Haft liknande erfarenheter då lyftningen stagnerat pga dålig magträning.
pezrulezhaakon
2012-09-23, 11:36
LkpgOL
Precis.
Det handlar alltid om att hitta rätt övningar för ens mål. Basövningarna må vara hur kompletta och allround som helst, men de tillfredställer definitivt inte alla förväntningar/önskningar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.