Visa fullständig version : Varför ökar jag inte i marklyft!?
Nu har jag fan misslyckats med att dra upp 175 i marklyft 4 gånger. Jag fattar inte vad problemet är! Jag har även tagit 175 innan, och det var ändå när jag deffade. Nu bulkar jag och ändrat tekniken lite till det som sägs vara bättre, men ändå orkar jag inte 175.
Vad ska jag göra?
Kalliban
2012-09-21, 22:10
Sänka till något du orkar och öka sakta igen.
Vid en teknikförändring är det inte ovanligt att man först tappar. Å andra sidan vet ju inte vi som läser vad det är för förändring, från vad och om den faktiskt är till det bättre. Hur planerar du dina maxningar? Hur ofta försöker du? Hur tränar du just mark? Jag gissar, helt utan något att gå på, att du inte är starkare än så och att du behöver ett par månaders smart träning för att öka.
Sänka till något du orkar och öka sakta igen.
Jag har nu under Bulken 170 som Max. Idag fick jag dock knappt ens upp 160kg......
kör 2-4 reppare ett tag och testa max om några veckor
Vid en teknikförändring är det inte ovanligt att man först tappar. Å andra sidan vet ju inte vi som läser vad det är för förändring, från vad och om den faktiskt är till det bättre. Hur planerar du dina maxningar? Hur ofta försöker du? Hur tränar du just mark? Jag gissar, helt utan något att gå på, att du inte är starkare än så och att du behöver ett par månaders smart träning för att öka.
Tekniken är den som förklaras på stronglift sidan. Försöket iaf köra som den.
Inför maxning värmer jag upp genom att trappa upp vikterna från 70 till Max 160 kg. Kör mark en gång i veckan. Har gjort ett maxförsök på 175 förutom
Idag ända sen jag fick upp 170 för några veckor sen. Har jag inte klarat det har jag sänkt och kört femmor typ.
Det som är skumt är att jag ökade till 175 när jag låg på ca 2 mån in på underskott och trodde att om jag ökade så bra som jag gjorde under deffen borde jag öka bättre under Bulken...
Kalliban
2012-09-21, 22:52
Jag har nu under Bulken 170 som Max. Idag fick jag dock knappt ens upp 160kg......
Om du drog 175 precis innan bulken och nu knappt drar 160 när du bulkar så tror jag att du antingen sover för lite, äter för dåligt INNAN passen, dricker för lite vatten, har någon sjukdom på väg eller har en svacka psykiskt. Eller så beror det helt enkelt på att du bytt teknik. Om man byter teknik kan det vara smart att minska vikterna och träna in den nya tekniken ordentligt.
Kalliban
2012-09-21, 22:54
Tekniken är den som förklaras på stronglift sidan. Försöket iaf köra som den.
Inför maxning värmer jag upp genom att trappa upp vikterna från 70 till Max 160 kg. Kör mark en gång i veckan. Har gjort ett maxförsök på 175 förutom
Idag ända sen jag fick upp 170 för några veckor sen. Har jag inte klarat det har jag sänkt och kört femmor typ.
Det som är skumt är att jag ökade till 175 när jag låg på ca 2 mån in på underskott och trodde att om jag ökade så bra som jag gjorde under deffen borde jag öka bättre under Bulken...
Det kan ha varit pga newbe-gains som du ökade under deffen. En bulk innebär ju inte att vikterna flyger upp utan bara att du har material nog att bygga. Du kanske precis har kommit förbi nybörjarökningarna och måste inse att det kommer att gå långsammare från och med nu?
Frågan jag ställer mig är hur ofta du försöker maxa en singel i olika övningar.
Nu har kört på vikter närmare mitt max och gjort reps mellan 1-4 och provade 170 idag igen, men det var knappt att jag fick upp skiten.... Det gick men med rätt böjd rygg.
Fattar inte vad som händer, vad fan är felet!? Denna vecka har jag tappar styrka i både bänkpress och militärpress.... Och marklyft asså... Jag blir fan ledsen på riktigt, så illa att jag svor aldrig mer köra marklyft. Det har ingenting med kosten att göra. Har senaste veckan tom legat på lite större överskott än jag tänkt.
Jag vet inte om jag klarar av ett till misslyckande
Nu tycker jag att du lägger alldeles för mycket energi åt negativt tänkande. Du har heller inte svarat på hur du tränar, bara gnällt på att det inte går. Hur intensivt, volymmässigt, övningsmässigt, och allt däremellan ser det egentligen ut?.
Nu tycker jag att du lägger alldeles för mycket energi åt negativt tänkande. Du har heller inte svarat på hur du tränar, bara gnällt på att det inte går. Hur intensivt, volymmässigt, övningsmässigt, och allt däremellan ser det egentligen ut?.
Jag vet Att jag gör det, men det är fan inte lätt. Var taggad och förberedd inför detta pass, som jag är vid alla pass dock men hade höga förhoppningar på att jag skulle ökat idag.
Bröst, utsida axlar, triceps (~10 set,~6, ~6)
Rygg,biceps (olika mängd set rygg per pass men ~15,~6)
Ben,mage
Axlar,bröst (~10,~7
Marklyft, armar (sen ja gjorde denna tråd, värmt upp från 70kg till arbetsvikten, där jag sedan kört kanske 3 set 1-5 reps,tills det blivit för tungt, sen sänkt 5-10 kg och kört låga reps där med 2 set kanske)
(biceps ca 6-8 set, triceps 8-10 set)
Jag har ökat bra med detta schema sen Bulken börja i juli, förutom med marklyft. Denna vecka tappade jag dock även styrka i bänkpressen och militärpressen, vilket tärt på mig. Antar jag har svagt psyke, klarar inte av att misslyckas, speciellt inte när jag hittar någon anledning....
Så ser det ut mån-fredag
Vad är din definition på "för tungt"?
Jag upplever nämligen att folk ofta ger upp och tror sig inte orka mer samtidigt som det finns typ 3 reps kvar.
Du tränar alltså fem tunga dagar i rad, där marklyft kommer på sista dagen?
Damien Thorne
2012-10-20, 03:30
Denna vecka har jag tappar styrka i både bänkpress och militärpress.... Och marklyft asså...
Att du minskar i styrka i flera övningar är ett tecken på överträning.
Hur länge sen var det du vilade en vecka från träningen?
För typ 15-20år sen skrev Ove Rytter (Skaparen av tidningen Body) att för att undvika överträning så skulle man träna 8-10 veckor i sträck, sen skulle man vila 7-10 dagar helt från träning.
När man vilar från träningen så är det möjligt att man tappar lite i styrka, men det man ska göra är att sänka vikterna 10-20% och trappa upp dom igen på några veckor.
Damien Thorne
2012-10-20, 03:40
om Rahf menar så är det inte så bra schema att träna 5 dagar i rad och lägga marklyft på sista dagen, om det är marklyft du vill öka i.
Det är bättre att vila de inblandade musklerna (ben och rygg) i minst 48 timmar före du kör marklyft. Så då kanske det passar bättre att läga marklyft på måndag?
Att köra till fail tar mer än vad det ger. Sätt mål i att bli starkare i baksidalår, ländrygg och mage. När du ökat vikter i övningar för de musklerna så försök att maxa igen.
Att köra till fail tar mer än vad det ger. Sätt mål i att bli starkare i baksidalår, ländrygg och mage. När du ökat vikter i övningar för de musklerna så försök att maxa igen.
Kör man mark bara en gång i veckan ser jag verkligen inte varför det skulle ta mer än vad det ger.
Vad är din definition på "för tungt"?
Jag upplever nämligen att folk ofta ger upp och tror sig inte orka mer samtidigt som det finns typ 3 reps kvar.
Antar att du menar när jag kör på arbetsvikten? Tja tills stången inte går att lyfta längre eller att ryggen ser ut så här ) på sista repset.
Du tränar alltså fem tunga dagar i rad, där marklyft kommer på sista dagen?
Ja jag ser inte att de är det som problemet är, jag känner mig alltid bra i kroppen på fredagar och tror knappast att jag körde bröst och axlar dagen innan gör marklyftet dåligt. Men vad vet jag.
Att du minskar i styrka i flera övningar är ett tecken på överträning.
Hur länge sen var det du vilade en vecka från träningen?
För typ 15-20år sen skrev Ove Rytter (Skaparen av tidningen Body) att för att undvika överträning så skulle man träna 8-10 veckor i sträck, sen skulle man vila 7-10 dagar helt från träning.
När man vilar från träningen så är det möjligt att man tappar lite i styrka, men det man ska göra är att sänka vikterna 10-20% och trappa upp dom igen på några veckor.
Jo jag vet att det är ofta är ett tecken på överträning, men jag har aldrig känt mig övertränad, jag har kört samma schema rätt länge med ökningar ofta varje pass, sen Bulken i juli har jag haft pb varje pass i princip.
Men denna vecka gick det åt andra hållet.... Fast jag inte ändrat på något, ätit lite mer än jag tänkt dock men det borde ju bara vara positivt..
Tänker inte ta vilovecka. Det klarar jag inte av tror jag.
extra kakao
2012-10-20, 11:24
Om kroppen behöver en vilovecka och du inte tänker ge den en, tror du fortfarande att du kommer öka? Ditt CNS är förmodligen utslitet efter alla ökningar gång på gång som du själv säger att du har gjort.
Du kommer ju inte öka linjärt i all evighet, det vet du väl.
Antingen är du ung och dum. Då är du förlåten. I annat fall skulle du nog må bra av att tänka några varv till ..:smash:
Om kroppen behöver en vilovecka och du inte tänker ge den en, tror du fortfarande att du kommer öka? Ditt CNS är förmodligen utslitet efter alla ökningar gång på gång som du själv säger att du har gjort.
Du kommer ju inte öka linjärt i all evighet, det vet du väl.
Men vad kommer t ex en vilovecka göra för marklyft? Vad gynnar det marklyft att avstå träna överkroppen en vecka? Jag kör ju endast marklyft en gång i veckan, skulle kunna köra det två, en till på tisdag men då är det knäböj dagen efter vilket jag tror blir rätt svårt för ländryggen.
Att ja inte kan öka hela tiden fattar jag, men att i bänk och militär helt tvärt tappa styrka, under bulk, förstår jag inte. Det kanske bara var något denna vecka som spökade och det blir bättre nästa vecka.
Antingen är du ung och dum. Då är du förlåten. I annat fall skulle du nog må bra av att tänka några varv till ..:smash:
Är nog både. Jag vet att det KANSKE skulle vara bra med en villvecka, fast ändå ser jag ingen anledning till att ta det när det bara är en gissning på att det skulle hjälpa.
Jag vet att jag inte kommer tappa speciellt mycket på en vecka, om ens något, men jag skulle inte klara det psykiskt liksom. Redan efter första vilodagen skulle jag inbilla mig att mina axlar och bröst krympt och allt sånt.
Det ända målet jag har i livet just nu är att få en kropp jag gillar och inte har några problem att visa upp.
Det är ju i princip omöjligt att veta varför. Men det behöver ju inte vara så att marklyften är problemet, utan som nämnts tidigare om överträning, mat- eller sömnbrist, vätskebrist etc. Kan det vara så att du har en svag punkt i lyftet, ländrygg, mage, baklår?
Är det tekniken som är en del av problemet eller fokuserar du helt enkelt för mycket på att testa din styrka istället för att träna den? Kanske skall du (efter lite vila) fokusera på att höja ditt 5RM istället för 1RM?
Du kanske kan hoppa på något beprövat program såsom Starting Strenght, 531 eller liknande?
Jag vet att jag inte kommer tappa speciellt mycket på en vecka, om ens något, men jag skulle inte klara det psykiskt liksom.
Du kommer inte tappa någonting varken i muskelmassa eller styrka.
Redan efter första vilodagen skulle jag inbilla mig att mina axlar och bröst krympt och allt sånt.
Det ända målet jag har i livet just nu är att få en kropp jag gillar och inte har några problem att visa upp.
Uppsök professionell hjälp för detta. Du behöver bearbeta ditt synsätt och börja acceptera dig själv.
Du kommer ju gpå in i väggen om du inte tillåter dig avslappning å vila under några dagar, herrgud. de e under VILAN DU VÄXER Å BYGGER!
läs till exempel på max OT schemat. där står det också att du bör ta en vilo vecka ungefär var 10e vecka för att låta kroppen återhämta sig helt. Jag tror helt klart man skulle må bra av det för att sen "börja om" fräsch och motiverad!
Kör man mark bara en gång i veckan ser jag verkligen inte varför det skulle ta mer än vad det ger.
Lägg på 300kg på stången nästa gång du kör mark och dra allt vad du pallar, fortsätt så 4-5 veckor i sträck. Sen så förstår du nog vad jag menar. cofffee
Lägg på 300kg på stången nästa gång du kör mark och dra allt vad du pallar, fortsätt så 4-5 veckor i sträck. Sen så förstår du nog vad jag menar. cofffee
Jag markar till fail i varje set 2-3 ggr/v och har gjort så i över 5 veckor, känner mig inte ett dugg sliten så jag vet fortfarande inte varför det skulle vara dåligt.
Jag markar till fail i varje set 2-3 ggr/v och har gjort så i över 5 veckor, känner mig inte ett dugg sliten så jag vet fortfarande inte varför det skulle vara dåligt.
Därför att ingen är du, och precis som i princip alla andra ungdomar, så verkar du inte fatta att alla är olika. Du kanske förstår andemeningen, men inte hur olika varann vi verkligen är.
Slurf behöver ta sig en rejäl funderare på hur hälsosam hans inställning till träningen är.
Därför att ingen är du, och precis som i princip alla andra ungdomar, så verkar du inte fatta att alla är olika. Du kanske förstår andemeningen, men inte hur olika varann vi verkligen är.
Slurf behöver ta sig en rejäl funderare på hur hälsosam hans inställning till träningen är.
Att inte alla kan köra till fail 2-3ggr i veckan förstår jag mycket väl, men en gång tror jag dom allra flesta ska klara av.
Och jag håller helt med dig att TS inställningen inte verkar vara fult hälsosam.
som ung kan du köra till fail mer än som äldre. som äldre kanske det funkar i några veckor, sedan slutar det att funka. mycket att ta hänsyn till.
Postat via en mobil enhet
Men prova det jag skrev, lägg 300kg på stången.
Men prova det jag skrev, lägg 300kg på stången.
Så jag ska dra i en stång som knappt rubbas?
Så jag ska dra i en stång som knappt rubbas?
Det är väl det ts gör när han failar sina ettor ^^
Jag får ut lite av att träna mark tungt. Jag har 1RM på 270 och 2RM på 202,5. För min del ger det mer att stärka upp bål,rygg och ben. Att köra tunga mark sliter helt enkelt för mycket på mig vilket gör att övrig träning går dåligt.
Det jag tror att du behöver göra är att starta om på nytt med lite lägre vikter. Istället för att stånga huvudet i väggen med 170kg gång på gång så borde du sätta upp ett mer långsiktigt mål. Sikta på att klara 180 till nyår t.ex.
Kör en stegring där du startar lågt med fin teknik.
T,ex
5x5x120
5x5x130
5x5x135
5x5x140
5x5x145
5x5x150
5x3x150
5x2x155
vila
1x180
Jag får ut lite av att träna mark tungt. Jag har 1RM på 270 och 2RM på 202,5. För min del ger det mer att stärka upp bål,rygg och ben. Att köra tunga mark sliter helt enkelt för mycket på mig vilket gör att övrig träning går dåligt.
Det jag tror att du behöver göra är att starta om på nytt med lite lägre vikter. Istället för att stånga huvudet i väggen med 170kg gång på gång så borde du sätta upp ett mer långsiktigt mål. Sikta på att klara 180 till nyår t.ex.
T,ex
5x5x120
5x5x130
5x5x135
5x5x140
5x5x145
5x5x150
5x3x150
5x2x155
vila
1x180
En fråga, vad kör du för att stärka upp bål, ben och rygg?
Det är väl det ts gör när han failar sina ettor ^^
Vart har TS skrivit att han failar på 1or med 30kg över max på stången?
En fråga, vad kör du för att stärka upp bål, ben och rygg?
Knäböj och varianter på knäböj för benen. Marklyft kronlyft ryggresningar för ryggen. Mycket av bålträningen kommer från träning utan bälte men jag brukar kasta in några set mage på varje pass om jag hinner.
Vart har TS skrivit att han failar på 1or med 30kg över max på stången?
Det har jag inte sagt, men han failar när han försöker göra ettor alltså är det över hans max, tänkte att sätta det i ett perspektiv som du skulle kunna förstå. Hade väl fel ^^
Knäböj och varianter på knäböj för benen. Marklyft kronlyft ryggresningar för ryggen. Mycket av bålträningen kommer från träning utan bälte men jag brukar kasta in några set mage på varje pass om jag hinner.
Kör du plankan eller nån form av crunch övning för magen?
Kör du plankan eller nån form av crunch övning för magen?
Kör inte plankan så mycket längre. Tycker det ger bättre statisk träning med tyngre belastning. T.ex ryckböj eller frontböj utan bälte alternativt sakteböj eller saktemark utan bälte. Det brukar bli maghjulet eller hängande benlyft för magen.
Edit. Sakteböj brukar vara 4 sek ned och 4 sek upp.
Tack för tipsen alla, ska testa slänga in mer tunga magövningar i veckan.
Tycker även det märkliga är att jag ökat mitt 1rm med nästan 20 kg i knäböjben sen När jag maxade 175 i mark
ttoobbee
2012-10-22, 18:37
Nu har kört på vikter närmare mitt max och gjort reps mellan 1-4 och provade 170 idag igen, men det var knappt att jag fick upp skiten.... Det gick men med rätt böjd rygg.
Fattar inte vad som händer, vad fan är felet!? Denna vecka har jag tappar styrka i både bänkpress och militärpress.... Och marklyft asså... Jag blir fan ledsen på riktigt, så illa att jag svor aldrig mer köra marklyft. Det har ingenting med kosten att göra. Har senaste veckan tom legat på lite större överskott än jag tänkt.
Jag vet inte om jag klarar av ett till misslyckande
Ta en vilovecka, låt musklerna få vila fullt ut samtidigt som du göder dem med krubb!
Det har jag inte sagt, men han failar när han försöker göra ettor alltså är det över hans max, tänkte att sätta det i ett perspektiv som du skulle kunna förstå. Hade väl fel ^^
Fast nu tycker jag att du argumenterar emot något som inte finns. MtotheM har aldrig föreslagit att någon ska dra singlar till fail varje vecka, bara att han tror att de flesta klarar att träna mark till fail någon gång i veckan. Det tror jag inte att han har så fel i, om det däremot är det allra bästa för de flesta är kanske en annan fråga.
För egen del tycker jag att det verkar gå fint att först grunda med ganska mycket volym på medeltunga vikter och sedan pressa sig till fail eller i närheten i någon månad eller två. Har man nått någon sorts platå tror jag inte att den bästa vägen därifrån är att fortsätta försöka men faila, utan då är det kanske bättre att backa och lägga en ny grund innan man tar ordentlig fart igen. Tror jag.
Birkharju
2012-10-22, 20:54
Prova Sheiko!
son of Zeus
2012-10-23, 03:22
Jag vet Att jag gör det, men det är fan inte lätt. Var taggad och förberedd inför detta pass, som jag är vid alla pass dock men hade höga förhoppningar på att jag skulle ökat idag.
Bröst, utsida axlar, triceps (~10 set,~6, ~6)
Rygg,biceps (olika mängd set rygg per pass men ~15,~6)
Ben,mage
Axlar,bröst (~10,~7
Marklyft, armar (sen ja gjorde denna tråd, värmt upp från 70kg till arbetsvikten, där jag sedan kört kanske 3 set 1-5 reps,tills det blivit för tungt, sen sänkt 5-10 kg och kört låga reps där med 2 set kanske)
(biceps ca 6-8 set, triceps 8-10 set)
Jag har ökat bra med detta schema sen Bulken börja i juli, förutom med marklyft. Denna vecka tappade jag dock även styrka i bänkpressen och militärpressen, vilket tärt på mig. Antar jag har svagt psyke, klarar inte av att misslyckas, speciellt inte när jag hittar någon anledning....
Så ser det ut mån-fredag
orka inte läsa allt med det känns som du är övertränad.. vila en vecka med rejält med mat o sömn o se hur läget är efter det
har du koll på din vilopuls kan kolla den när du stiger upp på morron. är den högre än vanligt några dagar är det dax att vila
mvh
Stefan J
2012-10-23, 15:33
T,ex
5x5x120
5x5x130
5x5x135
5x5x140
5x5x145
5x5x150
5x3x150
5x2x155
vila
1x180
Det var som fan! Du drar en singel på 270 men orkar bara en dubbel på 202,5. Dina muskler måste bestå av 100% typ 2x-fibrer :D
Fast nu tycker jag att du argumenterar emot något som inte finns. MtotheM har aldrig föreslagit att någon ska dra singlar till fail varje vecka, bara att han tror att de flesta klarar att träna mark till fail någon gång i veckan. Det tror jag inte att han har så fel i, om det däremot är det allra bästa för de flesta är kanske en annan fråga.
För egen del tycker jag att det verkar gå fint att först grunda med ganska mycket volym på medeltunga vikter och sedan pressa sig till fail eller i närheten i någon månad eller två. Har man nått någon sorts platå tror jag inte att den bästa vägen därifrån är att fortsätta försöka men faila, utan då är det kanske bättre att backa och lägga en ny grund innan man tar ordentlig fart igen. Tror jag.
Failar han nu så fungerar ju de tinte för honom iaf.
Man kan stagnera av 100 olika anledningar.
Oavsett så rekommenderar jag TS att prova ta en vilovecka, hjälper inte det så är det dags att leta andra fel, så som teknik och/eller upplägg.
Inte i hans nuvarande träning men det betyder inte att det inte skulle fungera för honom i ett annat upplägg. Allt handlar om kontext.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.