Visa fullständig version : NASA bygger Warp-drift?
http://gizmodo.com/5942634/nasa-starts-development-of-real-life-star-trek-warp-drive
Någon som kan förklara hur detta fungerar?
Nu skummade jag bara snabbt igenom din länk men den här artikeln är lite bättre;
http://www.zmescience.com/space/warp-drive-plausible-nasa-research-312031/?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+zmescience+%28ZME+Science%29
Det vore iofs inte första gången NASA ägnar sig åt forskning som är väldigt tveksam. De har väl nån som sitter och pysslar med kall fusion också? Jag tror det handlar om fri forskning helt enkelt, som kan föra teknik och vetenskap framåt utan att målen i enskilda projekt egentligen uppnås. Sen kanske forskarna gärna pitchar sina idéer på ett intresseväckande sätt, som någon häftig teknisk applikation, trots att det är ren och skär naturvetenskaplig grundforskning utan något direkt syfte.
"If they optimize the warp bubble thickness and "oscillate its intensity to reduce the stiffness of space time," they would be able to reduce the amount of fuel to manageable amount"
Detta låter för övrigt exakt som något som skulle kunna sägas i star trek, haha.
Doctor Snuggles
2012-09-22, 17:10
http://gizmodo.com/5942634/nasa-starts-development-of-real-life-star-trek-warp-drive
Någon som kan förklara hur detta fungerar?
Svårt att illustrera. Kanske så här: Tänk dig att du befinner dig i en bubbla och själva bubblan skulle börja röra på sig. Inuti bubblan så skulle det se ut som du rörde på dig, men utan att du faktiskt rörde på dig (i den vanliga bemärkelsen av ordet). Klart som korvspad?
Jag har läst några olika artiklar om samma sak men inte fått svar på frågan:
Om man nu är något på spåren och skulle kunna utveckla en "warp-drive". Måste inte denna vara stationär och spänna över ett begränsat område?
Att färdas 10 ggr ljusets hastighet i några meter kommer inte att ta oss till andromeda-galaxen precis.
:P
Men halt klart är det intressant och jag förstår inte alls varför Loke tycker forskningen är tveksam. All typ av ny forskning som leder till nya upptäckter kan få oanade tillämpningar långt utanför det man först tänker på. Det tycker jag är bra att man har råd med. Speciellt med tanke på att NASAs budget borde vara mycket större än vad den är.
Kevinbadi
2012-09-22, 17:52
Att säga att man färdas i 10x ljusets hastighet är fel. Du flyttar på massan framför dig och drar ihop den så att du har mycket mindre väg att åka, men du kommer fortfarande åka i 100kk/h elr ngt sånt. Däremot kan man räkna efter och säga att man åkte i 10x, men bara för att det tog X sekunder att färdas den sträckan som är kontraherad.
Skulle man åka i 10x ljusets hastighet så får vi räkna om en jävla massa fysik.
Kevinbadi
2012-09-22, 17:54
Och detta är jävligt långt bort eftersom det behövs negativ materia, vilket dom endast "tror" finnas i tunneln i mitten av svarta hål.
Doctor Snuggles
2012-09-22, 18:00
Att säga att man färdas i 10x ljusets hastighet är fel. Du flyttar på massan framför dig och drar ihop den så att du har mycket mindre väg att åka, men du kommer fortfarande åka i 100kk/h elr ngt sånt. Däremot kan man räkna efter och säga att man åkte i 10x, men bara för att det tog X sekunder att färdas den sträckan som är kontraherad.
Skulle man åka i 10x ljusets hastighet så får vi räkna om en jävla massa fysik.
Man drar inte ihop massan utan tidsrymden. Har inte sett något om att man dessutom skulle åka framåt på "vanligt" sätt. Källa?
Men halt klart är det intressant och jag förstår inte alls varför Loke tycker forskningen är tveksam. All typ av ny forskning som leder till nya upptäckter kan få oanade tillämpningar långt utanför det man först tänker på. Det tycker jag är bra att man har råd med. Speciellt med tanke på att NASAs budget borde vara mycket större än vad den är.
Teknisk forskning som sannolikt inte kommer nå målen är tveksam. Vad är det som du inte förstår med det?
Doctor Snuggles
2012-09-22, 18:13
Teknisk forskning som sannolikt inte kommer nå målen är tveksam. Vad är det som du inte förstår med det?
Är väldigt sällan som bleeding-edge forskning, oavsett om det är på det praktiska eller teoretiska planet, ger inget resultat alls. Sannolikt upptäcker man någonting som går att använda någon annanstans. Även ett "jaha, det här gick visst inte alls" resultat är bra forskning, för då vet man iaf. Det är inte som om de forskar på om pluto egentligen är gjord av grönmögel ost, heller.
Tror inte heller det är några enorma resurser som läggs på denna forskning, är ju någon fringe-division av NASA som pysslar med det.
Jockefoten
2012-09-22, 18:15
Det är med största sannolikhet reklamforskning, NASA är (sorgligt nog) i stora behov av pengar.
Är väldigt sällan som bleeding-edge forskning, oavsett om det är på det praktiska eller teoretiska planet, ger inget resultat alls. Sannolikt upptäcker man någonting som går att använda någon annanstans. Även ett "jaha, det här gick visst inte alls" resultat är bra forskning, för då vet man iaf. Det är inte som om de forskar på om pluto egentligen är gjord av grönmögel ost, heller.
Tror inte heller det är några enorma resurser som läggs på denna forskning, är ju någon fringe-division av NASA som pysslar med det.
Fast då blir det ju naturvetenskap av det. Vilket är fine, men då försöker man ju inte egentligen få fram en warp drive, då är det bara vanlig grundforskning.
Det är med största sannolikhet reklamforskning, NASA är (sorgligt nog) i stora behov av pengar.
Japp, precis.
Doctor Snuggles
2012-09-22, 18:36
Även vanlig naturvetenskap är ofta driven av kommersiella intressen.
Man drar inte ihop massan utan tidsrymden. Har inte sett något om att man dessutom skulle åka framåt på "vanligt" sätt. Källa?
Jag har läst några olika artiklar om samma sak men inte fått svar på frågan:
Om man nu är något på spåren och skulle kunna utveckla en "warp-drive". Måste inte denna vara stationär och spänna över ett begränsat område?
Att färdas 10 ggr ljusets hastighet i några meter kommer inte att ta oss till andromeda-galaxen precis.
r.
Warpdriven är runt rymdfarkost så den färdas längre än så.
Förövrigt, är det så att man kan kontrahera och expandera rymdtiden på det sättet att det motsvarar över ljusfarten? Jo kanske iom att vi hade ju hyperinflation en gång i tiden efter big bang.
Hursomhelst så känns det som den exotiska massan motsvarar talet i så det där lär aldrig flyga...
Doctor Snuggles
2012-09-22, 19:42
Warpdriven är runt rymdfarkost så den färdas längre än så.
Förövrigt, är det så att man kan kontrahera och expandera rymdtiden på det sättet att det motsvarar över ljusfarten? Jo kanske iom att vi hade ju hyperinflation en gång i tiden efter big bang.
Hursomhelst så känns det som den exotiska massan motsvarar talet i så det där lär aldrig flyga...
Poängen är väl att vi inte färdas genom rymden, utan det är rymden som flyttar på sig, så ljushastighet är inte en teoretisk maxgräns längre, och problem som oändlig massa, relativ tid etc försvinner.
Den sista meningen får du nog utveckla då jag inte följer din tankegång.
Som Dr Snuggles nämnde så är det ofta så att ny forskning leder till kunskap som vi inte visste att vi letade efter. Jag tycker inte man ska se forskning som inte når sitt mål som tveksam. Nyfikenhet måste få lov att kosta ibland även om det inte alltid producerar något av värde. På sikt brukar det, om man räknar ihop flera forskningsprojekt leda till framsteg för mänskligheten.
Jag tar tillbaka mitt påstående om att man skulle kunna färdas 10 x c. Det är viktigt att vi har rätt definition av hastighet här :D
Doctor Snuggles
2012-09-22, 19:57
Jag tar tillbaka mitt påstående om att man skulle kunna färdas 10 x c. Det är viktigt att vi har rätt definition av hastighet här :D
Att ange en hastighet i förhållande till ljushastigheten är inte rent tekniskt fel, det handlar fortfarande om att flytta ett skepp från från punkt A till punkt B på en viss tid. Det är bara att det att punkten flyttar på sig och inte skeppet. Typ. ;)
Att ange en hastighet i förhållande till ljushastigheten är inte rent tekniskt fel, det handlar fortfarande om att flytta ett skepp från från punkt A till punkt B på en viss tid. Det är bara att det att punkten flyttar på sig och inte skeppet. Typ. ;)
Men till min tidigare fråga. Om man "gör en transportbubbla" hur långt skulle man kunna flytta den bubblan om den här tekniken skulle fungera?
Det känns som man måste ha byggt en "warpdrive" längs med hela sträckan?
Doctor Snuggles
2012-09-22, 20:20
Men till min tidigare fråga. Om man "gör en transportbubbla" hur långt skulle man kunna flytta den bubblan om den här tekniken skulle fungera?
Det känns som man måste ha byggt en "warpdrive" längs med hela sträckan?
? Warp-driven ska väl vara på ditt skepp.
? Warp-driven ska väl vara på ditt skepp.
"Driven" ska ju skapa själva bubblan och den kommer därmed vara utanför bubblan. Eller har jag missförstått det?
Doctor Snuggles
2012-09-22, 20:24
"Driven" ska ju skapa själva bubblan och den kommer därmed vara utanför bubblan. Eller har jag missförstått det?
Jag förstod det som att den skapar "bubblan" runtomkring sig. Annars skulle väl det inte vara en vettig "motor".
Jag förstod det som att den skapar "bubblan" runtomkring sig. Annars skulle väl det inte vara en vettig "motor".
Möjligt att du har rätt. Jag uppfattade det inte så. Och nej, självklart ingen bra motor om den inte själv kan existera inne i bubblan.
Jockefoten
2012-09-22, 20:30
2-3sidor till sen har Sniggel och Snuggles löst warpdrift-frågan! ;)
Doctor Snuggles
2012-09-22, 20:33
Hypotetiska diskussioner om hypotetiska situationer ftw.
Här finns rapporten för den som är intresserad;
http://ntrs.nasa.gov/search.jsp?R=20110015936
Poängen är väl att vi inte färdas genom rymden, utan det är rymden som flyttar på sig, så ljushastighet är inte en teoretisk maxgräns längre, och problem som oändlig massa, relativ tid etc försvinner.
Den sista meningen får du nog utveckla då jag inte följer din tankegång.
Jo, det försvinner, men kan man praktiskt förändra geometrin så att den både kontraherar respektive expanderar så att dessa hastigheter kan realiseras? expansion borde vara möjlig iaf iom att vi haft hyperinflation en gång i tiden.
Warp-driften använder exotisk massa som bryter mot vissa regler i generell relativitetsteori för att den skall fungera, så att förvänta sig att vi skall hitta sådan och skall kunna använda denna praktiskt med god precision( för att göra warpdrive möjlig) känns inte helt jättetroligt.
Exotisk massa har väl negativ massa av något slag, såattde...
Sedan så kontrahering/expandering av rumtiden känns som en viss säkerhetsrisk, vilket öde att råka bli bubblad!:krampus
Undrar vad som händer om an sticker ut handen utanför bubblan typ? :O
Lite mer populärvetenskapligt förklarat;
http://www.g4tv.com/videos/60838/dr-eric-w-davis-on-new-light-speed-breaking-science/
Förresten så är väl GR lite passé?
http://www.sciencedaily.com/releases/2012/09/120906092059.htm
Samma metrik som Einsteins som tur är.
Hursomhelst, en tanke: det lär ju bli en ganska galen metrik ifall man är i närheten av ett gravitationsfält, så det är nog mest i interstellär rymd som man kickar in warpdrive.
2-3sidor till sen har Sniggel och Snuggles löst warpdrift-frågan! ;)
Hypotetiska diskussioner om hypotetiska situationer ftw.
Jag älskar att diskutera hypotetiska saker! Jag har märkt ibland att folk irriterar sig på det eftersom diskussionerna ofta inte ens är förankrade i verkligheten :D
"Ponera att..."
Jockefoten
2012-09-23, 15:56
Jag tycker med det är kul! Det var inte menat som en pik mot er.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.