handdator

Visa fullständig version : Vill göra egen proteindrink (utan proteinpulver)

sk1tz
2012-09-20, 15:06
Hej!

Jag har under en tid använt proteinpulver och det är så att jag får oerhört mycket finnar och utslag i ansiktet av vassleprotein.

Det som är konstigt är att jag inte får det när jag dricker mjölk..

Går det att göra någon egen proteindrink istället för att ta proteinpulver? vill ju gärna undvika det.

Jag skulle vilja ha en proteindrink då det ger mig extra proteiner direkt efter träning, trots att jag äter mat direkt efter träningen och får i mig proteinrik mat.

Ibland är det dock svårt att klämma i sig mat direkt efter gymmet då man jobbar osv. Men det brukar gå 70% av fallen, tänkte dem 30% av fallen då jag inte hinner käka direkt efter, utan behöver vänta någon/några timmar innan jag kan käka lunch eller middag.. då skulle en sådan drink vara bra tillhands.

Har läst och kollat lite havredrinkar, vilket jag har testat förr och det är fan inte gott någonstans.

Råa ägg är väl också sisådär, då 50% av proteinet endast tas upp när dem är råa? och risken för salmonella är större.

Tips vore uppskattat! tackar.

L2310
2012-09-20, 15:14
Finns ju andra sorters proteinpulver än just vassle, du kanske ska testa det?

sk1tz
2012-09-20, 15:15
Finns ju andra sorters proteinpulver än just vassle, du kanske ska testa det?

True that, men har precis köpt 4kg vassle, känns så sjukt onödigt.. fan. Trodde inte jag skulle få finnar av skiten.

Men är det inte bättre att göra egna proteindrinkar då?

L2310
2012-09-20, 15:18
Egna proteindrinkar låter rätt omständigt, jag har inget bra recept i bakhuvudet iallafall. Mixa en kycklingfile och dricka? :D Nä men är det kaos så ha med dig en burk kvarg och käka då, om du inte får finnar av det.

andeem
2012-09-20, 15:18
Men är det inte bättre att göra egna proteindrinkar då?Vaddå göra egna? En enkel proteindrink är en liter lättmjölk. 35 gram protein, wham bam bara. I o f s 50 gram kolhydrater också, men du kommer inte undan antingen carbs eller fett om du ska ”göra egna”.

Madame
2012-09-20, 15:36
Ta 500 g lättkesella och blanda ut med vatten till en drickyoghurt. 65gram protte, maf!!

Albin Eriksson
2012-09-20, 18:03
Ta 500 g lättkesella och blanda ut med vatten till en drickyoghurt. 65gram protte, maf!!

Blir lite godare med en skvätt funlight i...

Perramja
2012-09-20, 18:14
Kör på exempelvis sojaprotein istället, funkar kanon.

älskarcola
2012-09-20, 18:25
Blir lite godare med en skvätt funlight i...

nä..så skum smak :/ Enligt mig då

NNIF
2012-09-20, 18:33
EAA då?

Holabandola
2012-09-20, 21:49
Havredrinkar är kung!

Jag är havredrinkens fader. Myntade begreppet för 15 år sedan, då var det ingen som hade en mixer eller gjorde havredrinkar.

FredO
2012-09-21, 03:05
Vaddå göra egna? En enkel proteindrink är en liter lättmjölk. 35 gram protein, wham bam bara. I o f s 50 gram kolhydrater också, men du kommer inte undan antingen carbs eller fett om du ska ”göra egna”.

Den tror jag på också. Du kan ju alltid höja proteinmängden i förhållande till kolhydraterna genom att mixa i lättkesella eller lättkvarg. Kör du det i mixer tillsammans med bär eller något som smaksättare så blir det dessutom riktigt gott. Och att få i sig ett gäng kolhydrater efter träning är det inget fel med på något sätt. Nackdelen är väl att du måste kunna förvara den kyld på något vänster.

Om du inte har testat fler sorter och fått samma resultat behöver det ju inte vara just vassle du reagerar på - kan väl finnas något annat skräp i mindre mängd i just det proteinpulvret du valt som ger dig finnarna.

aijou
2012-09-21, 05:59
Det bästa, billigaste och smidigaste i längden kommer nog ändå bli att köpa proteinpulver. Det finns ju som sagt andra sorter än vassle.