handdator

Visa fullständig version : Är du tuffare när du är anonym?

Allan
2012-09-19, 19:47
Emellanåt funderar man på hur många som verkligen skulle stå för sina åsikter eller omdömen om de plötsligt en dag inte kunde gömma sig bakom ett användarnamn.
Dels tänker jag på diverse grisiga uttalanden i samhällsdebatten naturligtvis, men också på diverse påhopp som vi stup i kvarten ser på Kolozzeum. När någon gör en spydig kommentar om en nybörjares bild, när nån attackerar nån annan om ett kostråd eller träning.

Hur mycket stake har ni? Törs ni stå för det ni tycker?

För ordningens skull kan jag väl meddela att jag inte heter allan - jag heter Calle Fridén, och bor i Jakobsberg.

MasterChief
2012-09-19, 19:50
Jag är rätt snäll här och ännu snällare IRL. Däremot var jag rätt besserwissrig för några år sen, men kolo har lärt mig att jag inte vet så mycket.

Oxe
2012-09-19, 19:51
Det vet du att jag gör men jag föredrar att hålla den "anonymitet" som den är

Loccii
Eftersom ja inte brukar käfta på nätet, nästan mer om de är på riktigt så vet inte jag vart ja hamnar, är nog bara ett praktsvin som vågar stå för de jag säger :)

frong
Nej, skriver bara sådant jag står för.

Chaan
2012-09-19, 19:52
För ordningens skull kan jag väl meddela att jag inte heter allan - jag heter Calle Fridén, och bor i Jakobsberg.

Det där har jag räknat ut. Jag har faktiskt skrivit en wikipedia-artikel om dig med 25 referenser från media, för att en tidigare version blev suddad. Jag tänkte lägga upp den för diskussion här innan jag försöker igen.

Själv tycker jag att mitt jordiska namn är Chaan.

Fordon
2012-09-19, 19:53
Det är lite problematiskt med en sån här fråga. I verkliga livet får man ta hänsyn till hurvida man kommer bli bemött. Folk riskerar inte att bli misshandlade när man diskuterar med andra över nätet. Sånt kan förekomma när man träffas ansiktet mot ansikte.

Andy.da.wohoo
2012-09-19, 19:53
Vill tro att jag är samma person på Kolozzeum som i verkligheten.

gratefuldead
2012-09-19, 19:55
På Kolo är jag ca 40% starkare *flex*

ceejay
2012-09-19, 19:56
Här e jag inte direkt anonym så jag får väl hoppas att jag står för det jag skriver.

Jag står för det jag skriver när jag är anonym, oftast iaf.

Oxe
2012-09-19, 19:56
Det är lite problematiskt med en sån här fråga. I verkliga livet får man ta hänsyn till hurvida man kommer bli bemött. Folk riskerar inte att bli misshandlade när man diskuterar med andra över nätet. Sånt kan förekomma när man träffas ansiktet mot ansikte.

Nja det är ju en lätt förenkling, finns "anonyma" på nätet som råkat illa ut i verkligenheten när dom provocerat folk på nätet

MrPowa
2012-09-19, 19:57
Jag är snäll men elak i verkliga livet än online.

Eddie Vedder
2012-09-19, 20:00
Jag är ju inte anonym för det första. Men om vi skiljer IRL mot Kolo så är jag mer kort i tonen på Kolo men mer ärlig IRL. Det finns saker jag inte diskuterar här men som jag gärna diskuterar i verkligheten. Så jag är nog mer "tuff" IRL även om jag förstås kan utveckla vad jag menar på ett annat sätt och kombinerar med kroppsspråk så att det jag säger inte missförstås.

Sigrun
2012-09-19, 20:01
Jag försöker hålla mig så nära mig själv jag bara kan även över internet, men visst... Det händer ibland att man ger kommentarer man i vissa sällskap aldrig skulle yppa.

Jockefoten
2012-09-19, 20:01
Nej, jag är mycket otrevligare i verkligheten. :)

Pudzianovski
2012-09-19, 20:02
Antagligen.

Rikard Jansson
2012-09-19, 20:03
Kanske därför vissa är så sjukt mongo på forumet, det passar ju ganska bra ihop med att alla dessa är ganska så anonyma, d.v.s. få eller inga andra användare vet vilka de är :)

Cannonball var upptaget när jag försökte registrera mig som det...

Bailah
2012-09-19, 20:03
Är aldrig tuff

Dreas
2012-09-19, 20:06
Jag ser mig inte som anonym, min journal är öppen för alla att se och det finns inte så många Andreas som tävlar för Karlstad AK, ingen i närheten av min ålder.

Jag vill gärna tro att jag säger liknande saker IRL. Grejen är att min ton inte framgår på internet. Försöker hålla det sakligt, ju mer självklart jag ser det ju drygare blir svaret. Med självklart menar jag sådant som faktiskt hade framgått ifall TS hade läst några minuter på kolo eller försökt söka.

Fyllot
2012-09-19, 20:08
Min hårda, ärliga och raka attityd har nästan gjort mig kompislös....gråter jag? Nej....så mycket kassa människor som man kastat iväg och sanningen är trots allt att dom flesta bara tänker på sig själva oavsett.

zeusden1
2012-09-19, 20:11
Jag är bara tuff när jag kör hantelcurls framför spegel! :D

Skriver sällan något kontroversiellt eller något elakt trots att jag är relativt anonym här. Är mest intresserad av debatterna och informationen som finns här, men bidrar sällan till mycket. Skriver mest i min journal faktiskt.

davvvan
2012-09-19, 20:16
Internetpenis.

Mago
2012-09-19, 20:17
Sneaky att vända på steken mellan frågan i titeln och frågan i pollen.

Jag står för mina åsikter i stort IRL också. Ibland får man ju dock anpassa sig lite till sin publik och sitt sammanhang, typ i jobbsituationer och ibland med familjen.

Fagen
2012-09-19, 20:18
Nej, jag är nog inte lika tuff i verkligheten.

Fast hur anonym är man? Moderatorer och administratörer kan väl relativt enkelt ta reda på vem man är, eller?

ryss
2012-09-19, 20:20
Nej det skulle jag inte påstå. Jag säger vad jag tycker här, likaså i verkliga livet. Skriver rätt sällan här, läser dock en hel del.

Eddie Vedder
Fast hur anonym är man? Moderatorer och administratörer kan väl relativt enkelt ta reda på vem man är, eller?

Kan och kan. Möjligt att jag har möjligheter rent tekniskt. Men jag ska ju fatta hur man går till väga också och där brister det. :D

pwnyou
Man blir "tuffare" av tre orsaker:
- Man är anonym
- Det finns ett avstånd emellan
- Du får skriva vad du vill med tänketid och utan att bli avbruten

Fordon
Nja det är ju en lätt förenkling, finns "anonyma" på nätet som råkat illa ut i verkligenheten när dom provocerat folk på nätet

Ja, jo det är klart. Men rent generellt så behöver man vara mer försiktig med sina ord irl.

Mantus
2012-09-19, 20:22
Jag står alltid för mina uttalanden på kolo och är regelmässigt mer korrekt och trevlig här än mellan skål och vägg. Kanske behövs för att väga upp alla andra som tar sig friheter i skydd av anonymitet.

Kål
2012-09-19, 20:23
Snarare mesigare. Kommer ofta till internet för att få hjälp med mina problem som jag aldrig skulle prata om i verkligheten. I många fall är jag också mer ödmjuk på internet.

Just här på kolozzeum är jag väl något mer käftig än i verkligheten men det beror också på alla idiotiska frågor så om jag dagligen hade blivit lika irriterad som när besöker det här forumet så hade jag säkerligen också varit lika kaxig.

stolpskott
2012-09-19, 20:23
Jag står för mina åsikter irl. Däremot har jag en mer varierande ödmjukhet face2face, beroende på vem jag pratar med, medan jag som anonym på nätet beter mig ungefär så som jag skulle göra mot en fysisk jämlike i den verkliga världen.

C.E.J.
2012-09-19, 20:26
Jag skulle kunna säga samma saker irl, men jag ser sällan anledning att förstöra stämningen genom att kritisera folk.

Määng
2012-09-19, 20:28
Snarare tvärtom.

Nordenator
2012-09-19, 20:29
Njae.. Jag är inte speciellt tuff någonstans. Jag kanske kan låta drygare än det är tänkt online ibland, men det är för att text inte riktigt förmedlar sarkasm och ironi lika bra som tal. Eller ja.. folk som inte känner mig kanske tror att jag menar det jag säger även IRL. I dunno lol.

drakfelt
2012-09-19, 20:30
Jag är vänligare här, helt klart.

Kryss
2012-09-19, 20:34
Varken särskilt tuff på nätet eller irl, förstår inte heller kopplingen mellan att stå för vad man tycker med att behöva outa sin riktiga identitet heller - det är privat för mig helt enkelt.

Sen är det givetvis annorlunda för folk med vanliga namn.

aijou
2012-09-19, 20:35
Det är min åsikt att det är väldigt förvirrande när man har en fråga i tråd-titeln och en annan i pollen. Det står jag för både IRL och på kolo.

Jag vill nog påstå att jag har samma åsikter på anonyma forum som jag har IRL. Jag kanske inte uttrycker mig exakt likadant men det beror nog främst på att jag är bättre på att formulera mig och förmedla mitt budskap i skrift änr i tal.

Ristretto
2012-09-19, 20:35
Nä, tror inte det. Jag tror dessutom att jag har mer pondus IRL än på nätet.

drakfelt
2012-09-19, 20:38
Får göra ett tillägg sedan jag såg aijou's inlägg.

Alla diskussioner jag för på Kolozzeum och alla åsikter jag står för här är helt och hållet mina egna och jag döljer inte dom på något forum eller i verkligheten. Ödmjukheten kan nog dock förefalla större här på internet då det är lite större risk att bli missförstådd här om man inte är tydlig med vad man menar.

Yes
2012-09-19, 20:42
Jag är alltid mysig.

Fatalist
2012-09-19, 20:45
Ja verkligen.

koffein_beroende
2012-09-19, 20:46
Jag skulle nog påstå att jag är mer elak irl(kanske inte elak, men säger vad jag tycker och kanske säger emot mer), gillar inte att ha diskussioner på internet :(

Ignatius72
2012-09-19, 20:48
Eftersom jag inte är särskilt anonym så nej. Men jag provocerar mycket mer i polemik än jag gör verbalt. Jag tycker att det är mycket roligare att debattera via tangentbordet.

Spartansk
Off topic: Svaret på rubriken blir tvärtom mot svaret på enkäten. Kan skapa en viss förvirring.

On topic: Jag vågar inte stå för det jag skriver på nätet IRL. Jag vågar ta ut svängarna mycket mer på nätet, oroar mig inte så mycket över om det jag skriver låter knäppt utan bara kör på.

Latissimus Dorsi
Skulle säga att jag är lite ''tuffare'' online, här är jag en mes :D vilket jag är IRL också men kanske av lite mildare grad. Men står absolut för varenda ord jag säger, mina vänner vet vad jag heter på kolo och har outat mig med bilder.

Men kan erkänna att på typ Flashback är man ju benhård och säger massor med idiotiska saker man inte skulle stå för.

BelowAverage
2012-09-19, 20:51
Jag är mesigare än Carl Bildt.

Nä, tror inte det. Jag tror dessutom att jag har mer pondus IRL än på nätet.

Kvinna, snälla...

Yes
2012-09-19, 20:54
Jag tycker att det är mycket roligare att debattera via tangentbordet.
Håller med om det. Framförallt kan man i lugn och ro tänka igenom det man skriver, utan onödigt störande moment som det blir IRL. Det är exempelvis svårt att försöka överrösta och prata i munnen på någon i text.

pwnyou
2012-09-19, 20:57
Det känns lite som att syftet med tråden är att Allan vill framhäva hur tuff han är irl.

Vinter
2012-09-19, 20:57
Nä, jag är percis likadan i verkligheten. Men jag har inte för vana att vara otrevlig ändå även om jag är anonym. Det ger mig inget.

Rikard Jansson
2012-09-19, 20:58
Folk som använder internet för att debattera och framstår som intelligenta och vältaliga brukar vara särdeles stammiga bitches IRL, just sayin' ;d

Åsberg
2012-09-19, 21:00
Ni som debatterar mycket på internet, debatterar ni ofta i vardagen också? Tycker oftast att diskussioner som sker mellan fyra ögon blir mer sakliga. Eller så är jag för dum för att förstå vad det snackas om här på kolo. :D

Grotesk
2012-09-19, 21:03
Jag är tuffare i verkligheten, utanför Kolozzeum.

Dreas
2012-09-19, 21:03
Ni som debatterar mycket på internet, debatterar ni ofta i vardagen också? Tycker oftast att diskussioner som sker mellan fyra ögon blir mer sakliga. Eller så är jag för dum för att förstå vad det snackas om här på kolo. :DDebatterar nästan aldrig IRL, ingen som känner mig vill diskutera kost med mig och träning, mja, där blir det inte mycket till debatt.

Andreas Guiance
2012-09-19, 21:07
Jag är nog aningen trevligare här eftersom folk i träningssammanhang antar att jag representerar BODY. Vilket jag väl iofs gör också:d

Oxe
2012-09-19, 21:11
Jag är nog aningen trevligare här eftersom folk i träningssammanhang antar att jag representerar BODY. Vilket jag väl iofs gör också:d

Folk är trevligare emot dig och för dom slickar röv för du representerar body, så det blir ju lättare för dig att hålla en godton...

Bajensvin

Andreas Guiance
2012-09-19, 21:15
Folk är trevligare emot dig och för dom slickar röv för du representerar body, så det blir ju lättare för dig att hålla en godton...

Bajensvin

Haha det är bra att jag har dig som håller mig på banan;)

Yes
2012-09-19, 21:16
Ni som debatterar mycket på internet, debatterar ni ofta i vardagen också? Tycker oftast att diskussioner som sker mellan fyra ögon blir mer sakliga. Eller så är jag för dum för att förstå vad det snackas om här på kolo. :D
Nej, inte direkt. Det beror förstås lite på vad det gäller för frågor också. Jag skulle t.ex. aldrig ge mig in i en större diskussion om religion eller politik på jobbet. Nog för att det säkert finns dom jag skulle kunna debattera sånt med, men det skulle aldrig bli nåt slut på det.

Jag tycker text lämpar sig mycket bättre om det ska debatteras större och svårare ämnen.

Att ta diskussioner får jag annars göra dagligen. Det ingår i mitt arbete att snacka med människor som på ett eller sätt är svåra. Med människorna i min omgivning uppkommer det såklart också diskussioner, men det brukar vara sånt som kan tas med ro

LadyG
2012-09-19, 21:16
Nä, på internet hinner man ju läsa igenom vad man tänker yttra och reflektera över om det är en bra sak eller ej att kläcka ur sig samt överväga hur kommentaren eventuellt skulle kunna emottas och uppfattas. Den lyxen har jag inte IRL...

stahlberg
2012-09-19, 21:25
Jag är ganska vältalig i skrift, alltså också på Kolozzeum, även om jag tror att de flesta kolozzeum-medlemmar varken uppfattar eller uppskattar mitt språkbruk här på forumet. Detta beror i sin tur på att en stor del av senskarna - framförallt de yngre - inte behärskar sitt modersmål särskilt väl.

Trots detta är jag - i motsats till vad Rikard anser vara vanligt - mera vältalig i det verkliga livet. Anledningen till detta är mycket enkel : det är lättare att vara övertygande när man har flera verktyg till hands än enbart det skrivna ordet.

Eftersom jag knappast är helt anonym här på Kolozzeum försöker jag alltid skriva sådant jag kan stå för. Jag har inget emot att andra är anonyma, men för egen del håller jag käften om jag inte vågar stå för varje ord jag säger, och skulle aldrig kunna tänka mig att uttala mig anonymt.

Däremot är det skillnad på hur jag uttrycker mig här resp IRL. För det första skriver man på internet, man har möjlighet att dels tänka noggrannare innan man formulerar sig och dels skriva ett långt inlägg utan att behöva ta hänsyn till att andra kanske vill uttala sig just då man skriver. Eventuella svar kommer efteråt. För det andra blir skriftspråk åtminstone när det gäller mig en smula "råare" än mitt talspråk blir.

I det verkliga livet hamnar man att uttrycka sig i många situationer : man kan diskutera med en eller flera bekanta eller kompisar, man kan debattera om ett ämne, man kan hålla en föreläsning, man kan uttala sig i TV eller radio, man kan sitta på ett möte, man kan bli förhörd av polisen, man kan vara part i en rättegång, man kan ha en affärsdiskussion, man kan försöka sälja något. I enget av dessa exempel är man anonym, men man uttrycker sig mycket olika i olika sammanhang.

När man skriver på Kolozzeum kan det väl närmast jämföras med en debatt i livet utanför internet. I bägge fallen vågar jag stå för vad jag tycker - varför skulle jag inte det? Men i en verklig debatt uttrycker jag mig mycket mer diplomatiskt, i synnerhet om jaag vill övertyga min motpart om att jag har rätt. Då gäller det att vara diplomatisk, annars är det omöjligt. Skriver jag på Kolozzeum är det sällan viktigt för mig om någon håller med mig eller inte, då kan jag kosta på mig att skippa största delen av diplomatin och t.om ibland vara lite småelak.

Det som förbryllar men också roar mig är det faktum, att många människor som skriver för att provocera vill vara anonyma. Varför det skulle vara roligt att anonymt försöka reta andra människor har totalt gått mig förbi. Men vill folk göra sig löjliga så är det ju upp till dem.

Tricklew
2012-09-19, 21:28
Jag är ju inte anonym för det första. Men om vi skiljer IRL mot Kolo så är jag mer kort i tonen på Kolo men mer ärlig IRL.

Jag är rätt så snarlik, men det finns flera skillnader, i kolozzeum så drar jag sarkastiska skämt på folks bekostnad, detta görs även i verkligheten, där har jag dock etablerat någon kontakt med personen, och glimten i ögat är tydlig. På internet så räcker det att du har registrerat dig på kolozzeum för att få en, vilket ibland resulterar i att folk tar mer illa upp än de hade gjort om de träffade mig över ett par öl.

Minst 2 medlemmar har tagit reda på mitt namn, adress med mera och informerat mig om detta, om någon vore motiverad hade det nog gått att lösa även dina personuppgifter.

MtotheM
2012-09-19, 21:32
Oops, läste bara titeln av tråden och svarade! Menade "Japp" egentligen.

C.E.J.
2012-09-19, 21:38
bor i Jakobsberg.

Det är bra, jag har mina zikenarkompisar där.

LeBron
2012-09-19, 21:55
Tycker jag inte, jag är ju inte ens anonym. Mods/admin kan enkelt se min IP och min e-post = facebook = riktigt namn & adress :)

Scratch89
2012-09-19, 21:57
Jag är ju inte anonym för det första. Men om vi skiljer IRL mot Kolo så är jag mer kort i tonen på Kolo men mer ärlig IRL. Det finns saker jag inte diskuterar här men som jag gärna diskuterar i verkligheten. Så jag är nog mer "tuff" IRL även om jag förstås kan utveckla vad jag menar på ett annat sätt och kombinerar med kroppsspråk så att det jag säger inte missförstås.

Du är myyycket trevligare IRL än på Kolozzeum. Här skriver du nästan bara dryga saker. :D

David Brent
2012-09-19, 21:58
Nä, jag är aldrig tuff.

Stefan J
2012-09-19, 22:01
Jag är ungefär samma person. Det är möjligt att jag kan uttrycka mig lite mer plumpt ibland än jag tänkt i och med att man inte står ansikte mot ansikte mot personen man argumenterar med, men jag kan även uttrycka mig mer plumpt än jag hade gjort i skrift i verkliga livet eftersom man inte kan sitta och lägga till/ändra/radera i efterhand när man står och pratar och ibland trillar grodorna helt enkelt ut. :)

Nå, mina åsikter är samma här som i verkligheten. Möjligen kan bilden av mig bli lite skev eftersom jag bara skriver när jag retar upp mig på något och i övrigt är tyst, i verkligheten är jag nog ganska mycket trevligare än man kan få uppfattningen av här eftersom jag pratar även när jag inte irriterar mig på något. Men det tror jag gäller för många.

Olegh
2012-09-19, 22:06
Ja, men jag kanske låter bli att häva ur mig dessa i vissa sammanhang och situationer av rena bekvämlighetsskäl.

filmjölk
2012-09-19, 22:19
jag är radikalt annorlunda. Jag är snäll, tålmodig och lugn irl. Dessutom är jag inte rolig.

Vinter
2012-09-19, 23:32
http://www.penny-arcade.com/comic/2004/03/19/

John gabriels teori håller fortfarande.

Mental
2012-09-19, 23:36
Jag kör med öppna kort, vad jag heter, vad jag jobbar med och är inte blyg för att visa mig på bild :)

Fartman
2012-09-19, 23:41
Äsch, orka vara stursk på nätet. Debatterar inte mycket varken IRL eller på nätet, är det ett mongo man kör mot så börjar dom bara skrika IRL eller spammar på nätet. I båda fallen slutar det med att jag inte orkar (IRL kan man iofs sätta nån på plats genom att nita eller få frispel men det är ju oerhört sällan värt).

I övrigt så diskuterar jag väldigt sällan träning IRL, det gör jag hellre här.

muddler
2012-09-20, 01:47
Jag har aldrig förstått det där med att vara tangentbordsgangster. Tycker det jag skriver speglar hur jag är i vanliga livet, inga överdrifter, bara lite sjuk i huvudet :d

TREX
2012-09-20, 01:56
Jag skulle göra det (Stå för mina åsikter) om jag visste att personen jag sa det till kunde ta det och hantera det på ett vuxet sätt, jag skulle inte säga till en familj som hade en grönsak på livsuppehållande att det "kanske vore bäst att dra sladden" om de skulle bryta ihop och vilja mörda mig, det blir en onödig konflikt då som jag då skulle välja att undvika, inte av feghet eller rädsla utan för att jag vet att vi enbart kommer kunna komma överens om att inte vara överens (ungefär).

Men skulle de dra igång en vettig diskussion med mig om det, låta mig komma till tals och höra vad jag har att säga, även jag få höra vad de har att säga så visst då har jag inga problem med att stå för mina åsikter.

Största problemet idag med att ha extrema åsikter är ju att ingen, verkligen ingen egentligen förstår vad man menar.

"Jag är nationalist" VA VILL DU DÖDA JUDAR? ÄLSKAR DU HITLER? FAN SÄGER DU?

"Jag vill inte att djur ska skadas" JASÅ DIN FJÄLLRÄVENF*TTA, SKA FRIA MINKAR NU OCH SPARKA IN RUTOR MED DINA NÄVERSTÖVLAR PÅ SCAN?

Alla har förutfattade meningar och fördomar, så är det bara och vissa håller jävligt hårt på sina fördomar så därför väljer man (JAG) att förbli anonym. Jag har mina åsikter för mig själv, för min egna vinning och ser inget i att övertyga dig eller någon annan om att tycka precis som jag. Dock vill jag hemskt gärna ventilera mina åsikter, så att inte du får för dig att det inte finns folk som tycker annorlunda, då det skapar hemskt lustig världsbild.

Edit: Inlägget skrivs 2 minuter i 3 en torsdagsmorgon svensk tid, verkar det osammanhängande? HÅLL KÄFT NU GÅR JAG OCH LÄGGER MIG

Hemi
2012-09-20, 03:01
Nej, tvärtom på fråga 1. Ja på fråga 2. Kolo är lite grann som terapi. Jag känner mig lugn när jag läser om styrketräning. Men jag är ok i verkligheten tror jag, de flesta jag träffar analogt känns mycket tuffare i vardagligt tal.

BlötSnö
2012-09-20, 03:57
Man kan vara lite aggressivare i tonen mot dem som man anser förtjänar det, eftersom det med största sannolikhet är personer man inte känner och aldrig kommer träffa.
Dock har jag försökt tona ner det beteende lite. Det är inget vidare trevligt och det brukar dessutom ofta resultera i långdragna, käftiga diskussioner och jag har börjat tröttna på dem.
Jag ser saker här och på andra platser varje dag som får blodet att värmas några grader, men det är 99 gånger av 100 lika bra att släppa det...

dared
2012-09-20, 04:37
Jag är rätt snäll i båda fallen tycker jag...

Jode
2012-09-20, 05:34
Nej jag tycker det är ett ypperligt tillfälle att sträva efter att vara den människa jag "vill" vara med värderingar osv när man är anonym.

MrBoris
2012-09-20, 06:04
Njae.. Jag är inte speciellt tuff någonstans. Jag kanske kan låta drygare än det är tänkt online ibland, men det är för att text inte riktigt förmedlar sarkasm och ironi lika bra som tal. Eller ja.. folk som inte känner mig kanske tror att jag menar det jag säger även IRL. I dunno lol.

+1, när jag väl utför visa uttalanden i dating-tråden är det många gånger med glimten i ögat :) Men är rätt övertygad om att inte många skulle koppla mig som MrBoris om de träffade mig irl, väldigt ödmjuk o säger inte så mycket (onödigt) om jag inte måste uttala mig om något. Jag strävar alltid efter att ha det så bra som möjligt med så lite gnabb som möjligt

mini
2012-09-20, 06:05
Eftersom jag inte är särskilt anonym; nä, jag skriver inget jag inte kan stå för AFK. Däremot verkar jag nog hårdare i skrift eftersom allt socialt kommunikationsludd är avskalat.

Ignatius72
2012-09-20, 06:06
Det känns lite som att syftet med tråden är att Allan vill framhäva hur tuff han är irl.

Man kan ju hoppas. På kolo försvinner hon med svansen mellan bena så fort det blir debatt.

hahavaffan
2012-09-20, 06:32
Jag är inte tuffare här än i verkligheten, men eftersom att man här får tillfälle att kommunicera asynkront så blir det lättare att flika in kommentarer utan att man får omedelbart mothugg.

Arne Persson
2012-09-20, 06:48
Är väl den man är...:)

Hobbes
2012-09-20, 07:09

Stort plus ett på den. Själv har jag inget att komma med som skulle göra mig tuffare anonymt. Jag är den jag är, lite tuffare IRL men bara lite.

Ristretto
2012-09-20, 07:15
Kvinna, snälla...

Tycker du annorlunda?*popcorn*

ARMSTARK
2012-09-20, 07:20
Irl kanske man tänker lite mer på sina nära, vill inte genera dem med pinsamheter. Annars skiter man väl i vad andra tycker om en, take it or leave it.

mikaelj
2012-09-20, 07:40
Eftersom jag inte är särskilt anonym; nä, jag skriver inget jag inte kan stå för AFK. Däremot verkar jag nog hårdare i skrift eftersom allt socialt kommunikationsludd är avskalat.

Här med.

joko
2012-09-20, 07:46

Men ändå rätt olika i olika situationer. Jag är inte likadan på släktmiddagen hos mormor som jag är i omklädningsrummet.

Man kan vara sig själv alltid, men ändå framstå som annorlunda i olika kontexter. Inte bara kan förresten, man bör göra det.

Tricklew
2012-09-20, 07:54
Men ändå rätt olika i olika situationer. Jag är inte likadan på släktmiddagen hos mormor som jag är i omklädningsrummet.

Man kan vara sig själv alltid, men ändå framstå som annorlunda i olika kontexter. Inte bara kan förresten, man bör göra det.

Något säger mig att mormor inte hade uppskattat en redig kissbomb under släktmiddagen.

ARMSTARK
2012-09-20, 08:03
Något säger mig att mormor inte hade uppskattat en redig kissbomb under släktmiddagen.

Hehe, helt klart sant. Under middan med mormor är man en väldigt trevlig person. Men... Jag umgås med vuxna människor med barn å allt, men är det någon av herrarna som däckar under en grabbkväll så sminkar och klär vi ut honom till tjackluder. Två olika världar. :d

tearz
2012-09-20, 08:04
Nej håller alltid god ton över internet såväl som telefon.
Däremot är jag inte alltid lika trevlig in real life.
Jobbar på att bättre mig ;)

Slartibartfast
2012-09-20, 08:06

Typ så.

tntballe
2012-09-20, 08:06
Mer dryg och bitter utanför cyberspace.

Ladugårdsdörr
2012-09-20, 08:32
Nä, att krydda min profil med tuffa citat har jag aldrig känt något stort behov av...

Helt klart otrevligare IRL.

jokem
2012-09-20, 08:39
Nej, jag säger före jag tänker. Skriver jag hinner jag tänka efter innan jag är klar. Folk verkar däremot uppfatta mig som kaxig och dryg på internet även om jag skulle säga precis samma sak i verkligheten. Jag kanske är kaxig och dryg? Egentligen inte, tror det beror på vad mini skrev ovan! :)

Juxta
2012-09-20, 09:46
Tror faktiskt jag är snällare online än i verkligheten. Där kan jag tuffa till mig rätt bra medans på nätet blir det lättare missförstånd, vilket gör att jag försöker skriva neutralt, och snällare.

Quint
2012-09-20, 10:58
Både ja & nej.

Smått socialt fobisk som jag är så försöker jag oftast vara så osynlig som möjligt ute i "verkligheten", annat än när jag umgås med folk jag känner väl. Anonymiteten på nätet gör att jag känner mig lite bekvämare med att ta plats och uttala mig, så på så sätt kan jag väl anses vara "tuffare".

Däremot har jag inget behov av att göra mig dryg eller förolämpa folk bara för att nätet erbjuder en viss nivå av anonymitet, mina åsikter & värderingar som jag presenterar på forum är de samma som jag har och visar i de sammanhang jag känner mig bekväm med att göra mer än att sitta och gömma mig i något hörn.

Ronn
2012-09-20, 11:02
hehe, vill du nått, eller??

Blanca
2012-09-20, 11:07
Ville faktiskt byta till Emil Lundberg men de kunde man tydligen inte. Enligt Jörgen.
Står för det jag skriver/säger däremot har jag fått höra att jag kan verka lite otrevlig IRL även det inte är menat så.

isterbuk
2012-09-20, 11:58
Jag är väldigt snäll och lugn som person, så oftast när jag "höjer" rösten IRL så tror folk oftast att jag är jätte arg (lite komiskt), tror min röst är ganska "hård".

Men ja, jag är mig lik både här och vid sidan av tangentbordet.

eiri
2012-09-20, 14:45
undrar hur det är med dem som gör alla invandrar trådar hit och dit.

TREX
2012-09-20, 15:02
undrar hur det är med dem som gör alla invandrar trådar hit och dit.

Det handlar nog inte om att dessa människor är tuffare här på nätet, utan snarare att de vågar prata om det som man annars resulterat i total utfrysning på jobbet och i samhället i stort.

WHITEFOLKS
2012-09-20, 15:26
lika socialt efterbliven +/- några enheter.

hurril
2012-09-20, 15:33
Min mun är stor här men möjligen större i verkligheten. Kissnödiga upplever mig högst sannolikt som lika dryg och otrevlig i verkligheten som här.

hurril
2012-09-20, 15:41
En sak jag själv slås av ganska ofta är att det är de som säger saker som: "Amen du skulle inte vara lika tuff i verkligheten", som är stöddigast i verkligheten. De är vana vid att deras verklighetsomständighet skrämmer och ger makt så när de märker att de är små fïttor i text så blir de lite ledsna och måste hota. En enda ful: Say it to my face bitch!!11 Som om du vinner bara för att du skrämmer någon med näven...

joko
2012-09-20, 15:42
En sak jag själv slås av ganska ofta är att det är de som säger saker som: "Amen du skulle inte vara lika tuff i verkligheten", som är stöddigast i verkligheten. De är vana vid att deras verklighetsomständighet skrämmer och ger makt så när de märker att de är små fïttor i text så blir de lite ledsna och måste hota. En enda ful: Say it to my face bitch!!11 Som om du vinner bara för att du skrämmer någon med näven...

Bra poäng, det är inte lätt att välta kundvagnar på internet för att understryka sin argumentation.

stridis
2012-09-20, 15:42
lika socialt efterbliven +/- några enheter.

Samma här.

Sen så är jag inte anonym här, utan relativt många vet vem jag är. Jag tjötar på oberörd dock.:cool:

hurril
2012-09-20, 15:49
Bra poäng, det är inte lätt att välta kundvagnar på internet för att understryka sin argumentation.

Det kan vara intressant att nyansera anonymitetsstrategin något; det är en sak att säga: "Hahahah blattar suger ballar!111" som kommentar till random artikel i DN för att författaren till den heter Muhammedsson och en helt annan att debattera lite hårdare än vad som skulle anses socialt nyanserat och gångbart. Det senare, tycker jag själv, är mycket mycket bra. Det tidigare är bara lamt.

Samtidigt: säg att det står "Sven Svensson" under kommentaren om ballarna ovan... vad tycker ni att det ändrar? Tänker någon sig att man kommer att leta reda på denne Svenne i syfte att hålla honom vid hans uttalande? Vidare: säg att det står Hurril istället, långt många fler vet vem det är (som är bakom det namnet) än som vet vem Sven Svensson är så vilket är egentligen mest rakryggat?

Den här debatten är både skev och onyanserad. Många är helt fel på det: ni slår ihop två av anonymitetens innebörder och kritiserar summan med bara den ena egentliga betydelsens essens och drar därför ner värdet av den andra essensen. Ett vanligt problem med krympande nyansiver.

Otur
2012-09-20, 16:20
På forum som kolozzeum är jag skötsam tycker jag i alla fall. Ser mig inte som otrevlig i alla fall

När det gäller onlinegames så trollar jag mer än gärna. Häver ur mig diverse spydiga saker åt alla möjliga, på tok för mycket. Gärna så folk blir riktigt arga.

Tycker jag är väldigt trevlig och social av mig irl, får ofta frågan om jag kan va sur/otrevlig.

Så på div. forum är jag väl inte allt för långt ifrån verkligheten.