Visa fullständig version : Expert i konkurs!
Ja, det är väl inte någon som missat att Expert i Sverige har ansökt om konkurs.
Hur många kommer att dra dit i helgen i hopp om att få tag på lite trevlig elektronik?
http://www.sweclockers.com/nyhet/15892-expert-i-konkurs
Hoppas själv på att kunna få tag på en tvättmaskin och torktumlare. Finns inte det kan man säkert investera i något annat prisvärt.
Rean ska enligt Aftonbladet börja på fredag eller lördag.
Di hade samma ord och dit kan jag länka med gott samvete: http://www.di.se/artiklar/2012/9/19/da-startar-experts-stora-rea/
Minimjölk
2012-09-19, 10:44
Snart kommer även Siba ioch Net on Net följa så jag har ingen direkt brådska. Jag kommer säkert gå inom någion butik när det lugnat ned sig något för att se om det finns något fyndemen jag tänker inte köa ihjäl mig. Experts priser är sedan tidigare skrattretande höga så det behövs rea på minst 30% för att det ens skall löna sig.
ska väl dit o kika iaf, lär vara smockat med folk.
Hade väl varit trevligt med en tv till sovrummet. Känns dock som att dom eventuella tusenlapparna man kan tjäna inte kommer vara värda besväret av att slåss med alla andra som vill fynda.
MathiasF
2012-09-19, 10:57
Snart kommer även Siba ioch Net on Net följa så jag har ingen direkt brådska. Jag kommer säkert gå inom någion butik när det lugnat ned sig något för att se om det finns något fyndemen jag tänker inte köa ihjäl mig. Experts priser är sedan tidigare skrattretande höga så det behövs rea på minst 30% för att det ens skall löna sig.
Precis, det enda konstiga med detta är att det inte hände tidigare.
Jag har aldrig ens köpt något på Expert.
awesomooo
2012-09-19, 10:59
Ja det var väl ingen höjdare att köpa onoff direkt.
Inte direkt förvånande när deras priser är som de är, dessutom är sortimentet litet och ganska nischat.
Kommer absolut inte orka trängas med allt pack som ska fynda, då åker jag hellre och köper något jag verkligen vill ha till fullpris när den modellen släpps på marknaden istället för 3-5 år gammalt skräp.
hahavaffan
2012-09-19, 11:06
Som sagt, tråkiga butiker med uselt sortiment och dåliga priser. Väldigt väntat.
Kommer inte heller att besöka rean. Det skulle dock vara aktuellt med en ny TV, men att köpa en TV från ett konkursbo är att be om problem, så det kommer inte hända ändå.
Ni som tycker expert är så dyrt jämför ni då med online priser eller andra butiker? Tyckt att de varit helt okej då de haft prisgaranti och medmera poäng.
Mitt intryck är att Expert sänkt priserna kraftigt senaste åren men ändå inte lyckats "tvätta bort" den dyra bilden många har av dem. På samma vis bör man ha i åtanke att många kedjor säljer saker på tok för billigt med målet att konkurrera ut andra företag med lägre skattkistor - omöjligt för företag såsom Expert i längden.
Jag har inte besökt några affärer på flera år, men deras ebjudanden i reklambladen har varit ganska bra av vad jag har sett den senaste tiden iaf.
Ska försöka besöka en av affärerna så fort jag kan efter att rean drar igång. Misstänker att man kommer bli besviken efter uttalanden om super-reor osv dock.
Proteinshejk
2012-09-19, 12:04
Har hela Expert konkat,eller är det Expert i Sverige?
Minimjölk
2012-09-19, 12:39
MediaMarkts målsättning var/är att genom stora inköp och extremt låga marginaler, till och med att man ibland går minus, slå sig in på den svenska och även andra länders marknader och därigenom slå ut de befintliga elektronikkedjorna med mindre muskler.
Nu har de lyckats slå ut OnOff, Expert och Siba står på fallrepet.
Snart är det dags för dem att höja priserna då det bara återstår småfirmor med högre inköpspriser och krav på högre marginaler.
Det är väl egentligen bara Elgiganten som har en chans att konkurera. tråkig utveckling tycker jag men i de flesta fall är ett lågt pris det som avgöra var kunden köper varan. jag blev alltid bra bemött på OnOff, kan tyvärr inte säga detsamma om MM och EG.
Har(hade) samarbete med Expert. Sitter nu och håller på en massa jobb tills pengarna rullar in.
Kommer inte heller att besöka rean. Det skulle dock vara aktuellt med en ny TV, men att köpa en TV från ett konkursbo är att be om problem, så det kommer inte hända ändå.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/media-markt-hjalper-experts-kunder_7512738.svd
Fishtank
2012-09-19, 13:53
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/media-markt-hjalper-experts-kunder_7512738.svd
Inte otippat efter att dom gjorde det för Onoffs kunder också.
Funkade bra det jag behövde byta så det är väl positivt även om MM bara gör det för att öka sitt anseende.
"För att få hjälp av Media Markt är förutsättningen att varan är köpt före konkursdatumet som i det här fallet är 18 september, att tillverkaren också levererar till Media Markt samt att produkten går att reparera, skriver bolaget i ett pressmeddelande. "
hahavaffan
2012-09-19, 14:31
"För att få hjälp av Media Markt är förutsättningen att varan är köpt före konkursdatumet som i det här fallet är 18 september, att tillverkaren också levererar till Media Markt samt att produkten går att reparera, skriver bolaget i ett pressmeddelande. "Jupp, precis.
Kan visst vara bra att läsa längre än några meningar ibland. :D
EDIT: Hur funkar garantiärendan, förresten? Jag har ju som ni vet alltid köpt PC, Android och andra kvalitetsprodukter så jag har aldrig behövt krångla med sånt. :D
Finns det ingen tillverkargaranti som gäller?
David Brent
2012-09-19, 18:55
EDIT: Hur funkar garantiärendan, förresten? Jag har ju som ni vet alltid köpt PC, Android och andra kvalitetsprodukter så jag har aldrig behövt krångla med sånt. :D
En del tillverkare tillhandahåller extra utökad garanti, men det är inte alla.
Tigerkotten
2012-09-19, 19:25
Jag är sugen på ny dator,mus, headset kan det ens vara värt att köpa det där på Expert nu? Antar det blir svårt att finna en bra dator till vettigt pris :/
Akerhage
2012-09-20, 18:44
Man kan inte få se deras utbud någonstans nu innan rean eller? Är lite sugen på att dra dit och kika lite. Men hade varit skoj kanske sitta lite hemma och kolla priser först så man vet lite hur mycket billigare det är.
Ryktet säger runt 25% på hela sortimentet till en början (lite mer på svårsålda saker, lite mindre på mer populära), jag säger bu. :(
Akerhage
2012-09-20, 19:13
Hade hoppats på mer än 25% faktiskt, då de sades de skulle sänka priserna "kraftigt"...för 25% känns lite som en vanlig tråkig rea. Ner till 50% så e det Game on!
Hade hoppats på mer än 25% faktiskt, då de sades de skulle sänka priserna "kraftigt"...för 25% känns lite som en vanlig tråkig rea. Ner till 50% så e det Game on!
Det var som sagt vad jag läste på minhembio, om det stämmer eller ej får vi se i morgon.
Men jag antar att dom inte har någon jättebrådska att bli av med grejerna, det är väl uppsägsningstid på personal, lokaler osv så att det inte utgör någon större merkostnad att ha öppet ett par månader till.
Men visst hade jag också hoppats på mer, men det kändes som att man som vanligt skulle bli besviken när saker och ting hypas.
Enligt en pressträff som just nu pågår är planen att samtliga Experts egenägda butiker börjar konkursutförsäljningen kl.10 på fredag. Konkursförvaltaren räknar med att kunna erbjuda rabatter på åtminstone 25 % generellt, till att börja med, och att de troligen kan höjas allteftersom beroende på efterfrågan och typ av produkt. De mest populära produkterna (här nämndes som exempel "en helt ny Ipad") kanske sänks med 15 % medan mindre efterfrågade produkter direkt får rabatter långt över 25 %. Konkursförvaltaren tror på en hektisk utförsäljning och att det mesta är sålt inom 14 dagar och resten inom en månad."
Upp till 30% på olika tillbehör.
Upp till 25% på tv-apparater.
Upp till 25% på kameror.
Upp till 25% på radioapparater.
Upp till 25% på vitvaror.
Upp till 25% på vitvaror.
Upp till 15% på datorer.
Upp till 15% på telefoner.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/minekonomi/shopping/article15479929.ab
-Jag har köat i tre timmar, säger Stefan som är först i kön till en butik.
Good for you Stefan, Good for you.
hahavaffan
2012-09-21, 09:54
Såg en bild på FB nyss, det var typ 500 meter kö till en ganska liten Expert här nånstans i Göteborg. Vem FAN ställer sig i en sån kö?
Tydligen väldigt många. 15% är inte värt att ställa sig i kö för.
Vet inte om detta gäller (en kompis påstod det) http://europa.eu/youreurope/citizens/shopping/shopping-abroad/guarantees/index_sv.htm
Min erfarenhet kring en retur av HD (RTM) var att det helt enkelt inte gick då jag refererades till en sida som inte fungerade (precis den man ska skriva ut). Därmed ligger den trasiga Raptordisken fortfarande och samlar damm.
Andra har lyckats och beskriver processen som osmidig men inte omöjlig.
---
Jag är nyfiken om någon gjort några kap, någon som köpt något än?
Har hela Expert konkat,eller är det Expert i Sverige?
Endast Svergiemarknaden försätts i konkurs, övriga nordiska länder berörs inte. Expert är danskägt.
Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
En polare är vid Expert i Karlstad. Tydligen några 100m kö och poliser på plats :)
shut teh face
2012-09-21, 10:15
Vilket höns som står och köar.
Beställ på nätet så har du automatiskt 15-25% billigare än expertens skitpriser.
De kommer ju dessutom inte köra så mycket rea (kanske 5-10% på saker som folk vill ha, och de kan du garanterat hitta billigare nån annanstans.
Beställ på nätet så har du automatiskt 15-25% billigare än expertens skitpriser.
De kommer ju dessutom inte köra så mycket rea (kanske 5-10% på saker som folk vill ha, och de kan du garanterat hitta billigare nån annanstans.Källa på ditt första uttalande tack.
Vad jag förstått har priserna sänkts genom åren men de har fått dras med faktumet att de anses dyra.
Fishtank
2012-09-21, 10:21
De kommer ju dessutom inte köra så mycket rea (kanske 5-10% på saker som folk vill ha, och de kan du garanterat hitta billigare nån annanstans.
Nja ge dig nu.
Min S3 var hela 200 kronor dyrare på expert än billigaste nätbutik på releasedagen.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
shut teh face
2012-09-21, 10:22
Källa på ditt första uttalande tack.
Vad jag förstått har priserna sänkts genom åren men de har fått dras med faktumet att de anses dyra.
Källa på att det är höns som står och köar?
Gå till närmsta expert-butik. :)
Jag tycker de är dyra, jag köpt diverse "tillbehör" senast i sommar och det var inga bra priser direkt.
Jag tycker de är dyra, jag köpt diverse "tillbehör" senast i sommar och det var inga bra priser direkt.
Har du sett tillbehörspriserna på t.ex. Mediamarkt? Det är GROTESKA överpriser. Möss, minneskort, interna hårddiskar osv. Det verkar vara genomgående för alla hemelektronikbutiker.
Stog ett tag imorse och köade men det gick för sakta för min del. Tittade in i butiken och vad jag såg var det 50% på alla sorters tillbehör, 25% på bl.a. TV, foto osv. Sen 15% på Appleprodukter, laptops (och telefoner?).
Viktor_Balck
2012-09-21, 10:41
Good for you Stefan, Good for you.
Haha, Stefan "first!"
Var tom bild på Stefan i aftonbladet, köat sen kl 7 utanför Expert hötorget, sweet.
Skulle aldrig orka köa i flera timmar för att spara lite pengar, så extremt billigt kommer det väl ändå inte bli.
Tror som många andra att Expert blivit billigare nu på slutet, när jag letat prylar på prisjakt så har de i vissa fall legat väldigt bra till.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/minekonomi/shopping/article15480879.ab
Jag struntar nog i att åka senare idag trots allt. :D
Stackars stefan.
älskarcola
2012-09-21, 10:47
Samma här. Då hade man rätt att Expert var skit. Rätt åt dom med konkursen. :D Men tråkigt för dom som arbetade i butikerna.
Låång kö i lkpg också, aldrig i livet att jag ställer mig i en sådan kö. Som redan nämnts finns det inte ens några garantier för att Experts reducerade pris blir lägre än alternativen om man handlar på nätet.
Fredriiik
2012-09-21, 11:25
all personal lär väll köpt upp allt redan. Vilket jävla skämt att ha nästan tomma butiker redan vid öppning.
Folk pucklar på varandra i Expert-kön:
http://www.expressen.se/nyheter/smockan-i-luften-nar-expert-reade/
Suck..
Nja ge dig nu.
Min S3 var hela 200 kronor dyrare på expert än billigaste nätbutik på releasedagen.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Och det menar du var 25% mer? Den kostade alltså 800?
pragmatist
2012-09-21, 11:56
Kön var typ 400 meter utanför Expert i Bromma när jag kom dit i morse, så det fick bli lite klädshopping åt ungarna istället. (Min son vägrar ha byxor som inte är tvärrandiga, go figure.)
Ignatius72
2012-09-21, 12:03
Kön var typ 400 meter utanför Expert i Bromma när jag kom dit i morse, så det fick bli lite klädshopping åt ungarna istället. (Min son vägrar ha byxor som inte är tvärrandiga, go figure.)
Sådan far sådan son? Min ene son har haft kortbrallor varenda dag sedan i mars utom den dan då det var 31 grader varmt.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15481500.ab
Blodiga scener från Kista....
all personal lär väll köpt upp allt redan. Vilket jävla skämt att ha nästan tomma butiker redan vid öppning.
"Just in time" tömmer en butik ganska så snabbt när leveranserna upphör och det är nog mer än en leverantör som satt stopp långt innan konkursansökan dök upp.
Fredriiik
2012-09-21, 12:14
"Just in time" tömmer en butik ganska så snabbt när leveranserna upphör och det är nog mer än en leverantör som satt stopp långt innan konkursansökan dök upp.
men butikerna var ju inte så tomma den dagen som de stängde för konkurs?
Fredriiik
2012-09-21, 12:15
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15481500.ab
Blodiga scener från Kista....
ovanligt att det skedde i Kista och inte i Bromma exempelvis :)
pragmatist
2012-09-21, 12:21
Sådan far sådan son? Min ene son har haft kortbrallor varenda dag sedan i mars utom den dan då det var 31 grader varmt.
Han är ungefär som Kalle Anka då med andra ord, som bara har byxor på sig när han ska bada.
Jag har nog mina hangups jag också, men barns koketteri är ett kapitel för sig. Sonen vägrar ha byxor som inte är tvärrandiga (och helst i velour) men kan gå ut med håret fullt av tandkräm och fejset fullt av matrester utan att blinka. (Han är 2.5 om någon undrar.)
Ignatius72
2012-09-21, 12:26
Han är ungefär som Kalle Anka då med andra ord, som bara har byxor på sig när han ska bada.
Jag har nog mina hangups jag också, men barns koketteri är ett kapitel för sig. Sonen vägrar ha byxor som inte är tvärrandiga (och helst i velour) men kan gå ut med håret fullt av tandkräm och fejset fullt av matrester utan att blinka. (Han är 2.5 om någon undrar.)
:d
Min Kalle anka är 4.
:d
Min Kalle anka är 4.
Min grabb vägrar släppa sin systers rosa Hello Kitty väska, så jag vinner :P
Iofs är han bara 1 än så länge, så får väl se hur det varar...
Mer on topic så orkar jag inte ens åka iväg och kolla, tror som många andra att man kan få bättre priser på andra ställen...
Fredszky
2012-09-21, 13:39
vem tjänar på att bluffa rean?
Ladugårdsdörr
2012-09-21, 13:47
Vilken rea? Expert har konkursutförsäljning.
men butikerna var ju inte så tomma den dagen som de stängde för konkurs?
Då kan de ha köpt saker själva eller helt enkelt ställt undan en del för att kunna fylla på vartefter om det nu inte är så enkelt att det helt enkelt såldes en del även den dagen och det inte fanns något på lagret.
Expert så klart, om det handlar om att undanhålla pengar från borgernärerna.
Klart att det är en rea (realisation). Att man har en rea innebär inte att man garanterar att den är särskilt bra.
Fredriiik
2012-09-21, 14:08
Då kan de ha köpt saker själva eller helt enkelt ställt undan en del för att kunna fylla på vartefter om det nu inte är så enkelt att det helt enkelt såldes en del även den dagen och det inte fanns något på lagret.
Det var ju det jag skrev min kära herre ;P
MasterChief
2012-09-21, 14:18
Expert så klart, om det handlar om att undanhålla pengar från borgernärerna.
Njae, så funkar det ju inte. Bolaget är i konkurs och det är konkursförvaltaren som har makten. Hans ambition är att fordringsägarna ska få sina pengar. Expert AB finns inte längre och dess styrelse har inget att säga till om.
WHITEFOLKS
2012-09-21, 14:26
Självklart är det så. Dock är nog risken rätt stor för "svinn" i ett sånt här läge. Givetvis inte i den utsträckningen att en hel affär töms :D
MasterChief
2012-09-21, 14:32
Självklart är det så. Dock är nog risken rätt stor för "svinn" i ett sånt här läge. Givetvis inte i den utsträckningen att en hel affär töms :D
Svinn lär nog förekomma. Men samtidigt har Expert troligtvis rätt välbyggda lager och affärer med ordentlig säkerhet. Under KKF brukar en hel del av administrationen rulla på precis som vanligt. Konkursboet faller sällan ner i ren anarki.
Det blev ändå en runda till butiken i Växjö, 30min kö in och inte något som var värt att köpa. Några saker lite billigare än Prisjakt, men det mesta samma eller dyrare. Riktigt kass.
WHITEFOLKS
2012-09-21, 14:36
Det blev ändå en runda till butiken i Växjö, 30min kö in och inte något som var värt att köpa. Några saker lite billigare än Prisjakt, men det mesta samma eller dyrare. Riktigt kass.
Om folk fortfarande köpte mycket så verkar det rätt lyckat.
10% på vissa utvalda varor idag i gävle..
Fredriiik
2012-09-21, 15:08
10% på vissa utvalda varor idag i gävle..
Vilket skämt!
WHITEFOLKS
2012-09-21, 15:09
Vilket skämt!
På vilket sätt är det ett skämt?
Fredriiik
2012-09-21, 15:11
På vilket sätt är det ett skämt?
Du tycker 10% på vissa utvalda varor är bra utförsäljning av sortimentet när butiken gått i konkurs och vill bli av med så mycket som möjligt?
WHITEFOLKS
2012-09-21, 15:13
Du tycker 10% på vissa utvalda varor är bra utförsäljning av sortimentet när butiken gått i konkurs och vill bli av med så mycket som möjligt?
Det kan jag inte avgöra med den informationen som jag har.
Om folk fortfarande köpte mycket så verkar det rätt lyckat.
Folk i allmänhet har ju väldigt dålig koll, så visst verkade det sälja bra. 30m lång kö till kassan när jag gick ut.
I Växjö var det förresten 25% på det mesta, 50% på tillbehör. Trots det kassa priser. :D
WHITEFOLKS
2012-09-21, 15:23
Folk i allmänhet har ju väldigt dålig koll, så visst verkade det sälja bra. 30m lång kö till kassan när jag gick ut.
I Växjö var det förresten 25% på det mesta, 50% på tillbehör. Trots det kassa priser. :D
Syftet är ju att få ut så mycket pengar som möjligt ur det de har inte att att folk ska få köpa saker till låga priser :D
Jens.Andersson
2012-09-21, 15:25
Inget blodvite? :D
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/smockan-i-luften-nar-expert-reade_7518786.svd
Syftet är ju att få ut så mycket pengar som möjligt ur det de har inte att att folk ska få köpa saker till låga priser :D
Allvar? Det hade jag ingen susning om!
Inget blodvite? :D
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/smockan-i-luften-nar-expert-reade_7518786.svd
Haha, nej. Det var gemytligt i Växjö trots regn. :D
WHITEFOLKS
2012-09-21, 15:28
Allvar? Det hade jag ingen susning om!
Haha, nej. Det var gemytligt i Växjö trots regn. :D
Ja det var väl mest indirekt riktat till de som tycker att rean är värdelös/ett skämt/bluff/whatever.
gratefuldead
2012-09-21, 15:28
Alltså.. 25% på Expert är ungefär som normalpris hos Mediamarkt, eller valfri nätbutik. Fattar inte hysterin.
Ja det var väl mest indirekt riktat till de som tycker att rean är värdelös/ett skämt/bluff/whatever.
Men det är den ju också, typ.
Jag vet hur kvällstidningarna funkar, men när det talas om SUPERREA!!11 osv så tycker jag att man borde kunna förvänta sig lite bättre priser än normalpriser hem till dörren från dom billigaste webbshopparna.
WHITEFOLKS
2012-09-21, 15:32
Men det är den ju också, typ.
Jag vet hur kvällstidningarna funkar, men när det talas om SUPERREA!!11 osv så tycker jag att man borde kunna förvänta sig lite bättre priser än normalpriser hem till dörren från dom billigaste webbshopparna.
Enda ställena jag har sett superrea är iofs folks spekulationer och förhoppningar. :)
alltså, 30% rea på experts butiker är fortfarande dyrare än konkurerrande på nätet. 10% är således ett skämt.
WHITEFOLKS
2012-09-21, 15:34
alltså, 30% rea på experts butiker är fortfarande dyrare än konkurerrande på nätet. 10% är således ett skämt.
Det är det väl inte om de lyckas sälja ut?
Enda ställena jag har sett superrea är iofs folks spekulationer och förhoppningar. :)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/minekonomi/shopping/article15479929.ab
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/nu-vantar-super-rea-pa-expert-butikerna_7511972.svd
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/726085-expert-i-konkurs-nu-blir-det-superrea
AB, SvD och Nyheter24 använder just den termen t.ex.
WHITEFOLKS
2012-09-21, 15:44
Man får se hur den utvecklar sig också, verkar vettigt att inleda på 10% och sedan sänka lite mer aggressivt t.ex. till i morgon alt. efter helgen.
Man får se hur den utvecklar sig också, verkar vettigt att inleda på 10% och sedan sänka lite mer aggressivt t.ex. till i morgon alt. efter helgen.
Det var som sagt 25-50% i Växjö redan idag. Trots det dåliga nettopriser.
Artiklarna handlade talade dessutom om "Superrea redan idag", så vi behöver inte invänta någon utveckling.
WHITEFOLKS
2012-09-21, 15:49
Ja men det är ju tidningarna vad jag kunde se som myntat den termen, från expert kom ju bara kommentarer som att de skulle "sänka kraftigt" osv. vilket man nog ändå kan säga att 25-50% ändå är.
Det som det klagas mest på utanför de som är "priskunniga" verkar vara tillgång/utbud mer än priserna i sig.
Ja men det är ju tidningarna vad jag kunde se som myntat den termen, från expert kom ju bara kommentarer som att de skulle "sänka kraftigt" osv. vilket man nog ändå kan säga att 25-50% ändå är.
Det som det klagas mest på utanför de som är "priskunniga" verkar vara tillgång/utbud mer än priserna i sig.
Men det var ju det jag sa också; kvällstidningarna (och även Svenskan tydligen) använde dom termerna. Då sa du att det bara var folks förhoppningar som "talade" om superrea.
VDn sa: Solberg har i flera intervjuer sagt att den stora konkursrean kommer att vara en rejäl rea med ”riktigt, riktigt bra priser”.
- Nej, det var verkligen inte riktigt, riktigt bra priser.
"Vi kommer sänka priserna aggressivt i butikerna. Det blir kraftiga sänkningar och låga prislappar på hela sortimentet."
- Nej, det var absolut inte låga prislappar på hela sortimentet.
Jag vet inte varför du känner något behov att "försvara" Expert. Det var skitpriser helt enkelt och att vanligt folk som inte vet något inte klagar på priserna säger såklart ingenting.
WHITEFOLKS
2012-09-21, 16:33
Jag försvarar inte de specifikt.
Det är mer för mig att marknadsekonomi och en mer "objektiv" syn på saker ligger mig varmt om hjärtat och dit hör inte "de hade skitpriser" samtidigt som sakerna säljer. Ett pris som säljer är ett "bra pris" så länge det inte är någon sorts utpressning som pågår eller att det handlar om "nödvaror".
Visst kräver det även en perfekt marknad att folk har tillgång till fullständig information men jag ser inte att det brister mer nu än under vanliga köptillfällen.
High1ander
2012-09-21, 16:40
Det är mer för mig att marknadsekonomi och en mer "objektiv" syn på saker ligger mig varmt om hjärtat och dit hör inte "de hade skitpriser" samtidigt som sakerna säljer. Ett pris som säljer är ett "bra pris" så länge det inte är någon sorts utpressning som pågår eller att det handlar om "nödvaror".
Visst kräver det även en perfekt marknad att folk har tillgång till fullständig information men jag ser inte att det brister mer nu än under vanliga köptillfällen.
Du har ju till viss del rätt, men det handlar ju om semantik. Vissa tror ju något är billigt om det kostar 100kr, sen rea 30% för 70 kr, när någon annan butik säljer samma vara för 65kr, eller kanske 80kr. Vissa stirrar sig blinda på just "hur mycket billigare" saken är, och inte jämför eller har en susning om vad den kostar på andra ställen.
Tror inte det är många som just hållt koll på vara X, för att just se hur billig den blir på expert och därmed köper den för den är billigast i landet, utan mesta är nog impulsköp, man har tänkt sig köpa en TV för 7000kr, och ser att man kan få en TV som kostade förra veckan 9000kr för bara 7000kr.
Sen finns det ju dom som tror att om man sänker med 90% så blir det 10% dyrare, men de är ju en annan historia.
WHITEFOLKS
2012-09-21, 16:48
Du har ju till viss del rätt, men det handlar ju om semantik. Vissa tror ju något är billigt om det kostar 100kr, sen rea 30% för 70 kr, när någon annan butik säljer samma vara för 65kr, eller kanske 80kr. Vissa stirrar sig blinda på just "hur mycket billigare" saken är, och inte jämför eller har en susning om vad den kostar på andra ställen.
Tror inte det är många som just hållt koll på vara X, för att just se hur billig den blir på expert och därmed köper den för den är billigast i landet, utan mesta är nog impulsköp, man har tänkt sig köpa en TV för 7000kr, och ser att man kan få en TV som kostade förra veckan 9000kr för bara 7000kr.
Sen finns det ju dom som tror att om man sänker med 90% så blir det 10% dyrare, men de är ju en annan historia.
Ja det är korrekt men inget som är unikt för just nu och Expert.
Jag tänkte skriva redan innan de öppnade för rean att folk inte skulle förvänta sig några bra priser på saker med "etablerat värde" typ ipads, mobiler osv. då de antagligen inte kommer sänka särskilt mycket på sådana varor.
Men bara en sån sak att folk blir taggade på att gå att handla bara för att en affär har utförsäljning/rea för att göra fynd istället för att köpa saker vid behov/för framtida behov är intressant (för mig) :)
All-in-all just doing vad man gör på internet, diskuterar :D
Det förutsätter som sagt att konsumenterna är upplysta, och det är så långt ifrån sanningen man bara kan komma.
Det är inte "riktigt, riktigt bra priser" när många prylar till normalpris är billigare direkt hem i brevlådan (eller till postombudet) istället för att själv behöva åka till affären, köa 30 minuter för att komma in och 15 minuter för att betala och sedan sannolikt inte ens få någon garanti på varan.
Jag tycker det är skiträntor på den värsta typen av SMS-lån, ändå verkar det vara en blomstrande bransch t.ex.
Ett dåligt pris är ett dåligt pris, om sedan 0 personer eller hela världen hade vallfärdat till Expert-butikerna idag spelar ingen roll.
WHITEFOLKS
2012-09-21, 17:00
Det förutsätter som sagt att konsumenterna är upplysta, och det är så långt ifrån sanningen man bara kan komma.
Det är inte "riktigt, riktigt bra priser" när många prylar till normalpris är billigare direkt hem i brevlådan (eller till postombudet) istället för att själv behöva åka till affären, köa 30 minuter för att komma in och 15 minuter för att betala och sedan sannolikt inte ens få någon garanti på varan.
Jag tycker det är skiträntor på SMS-lån, ändå verkar det vara en blomstrande bransch t.ex.
Ett dåligt pris är ett dåligt pris, om sedan 0 personer eller hela världen hade vallfärdat till Expert-butikerna idag spelar ingen roll.
SMS-lån går lite under utpressning/nödvaror i mitt tycke även om folk lånar till saker de inte behöver så är det i stort sett ett beroende de används till, konsumtionsberoende.
För sig som upplyst konsument med många alternativ och utan direkt konsumtionsbehov så är det ett dåligt pris men antagligen inte för de som köper där och då, de tycker antagligen att det är ett bra pris och är jättenöjda. Jag upprörs mer av att folk köar för att köpa prylar de inte behöver öht mer än att priset är lite högre än någon annanstans. Att Berra betalar 50kr mer på Expert på rea för sin nya 60" TV är mindre "skit" än att han inte "behöver" den.
Men det är väldigt OT.
Vi kan enas om att priserna som de är nu är inte såna som kommer locka oss till att handla hos de :)
Sms-lån är skit litet i finansvärlden, de tjänar inte mycket pengar om man jämför med andra bolag som sysslar med krediter. Fanns en artikel i di för någon vecka sen.
En kompis blev av med jobbet nu, känns inte alls kul. :(
Sms-lån är skit litet i finansvärlden, de tjänar inte mycket pengar om man jämför med andra bolag som sysslar med krediter. Fanns en artikel i di för någon vecka sen.
Ja, givetvis är det litet totalt sett. Det kan fortfarande vara lukrativt. En aning lättare att starta upp än en storbank också.
Har ni som klagar några exempel på att de sänkta priserna varit dåliga deals?
Tycker det mest känns som spekulerande från er sida, alternativt att man kommit in för sent.
Har ni som klagar några exempel på att de sänkta priserna varit dåliga deals?
Tycker det mest känns som spekulerande från er sida, alternativt att man kommit in för sent.
Jag kollade Prisjakt på många saker i butik. Priser jag kommer ihåg:
Canon 50mm f/1,8: 1290 -25% = 967kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31827 899kr
Samsung UE46EH5005: 8990 - 25% = 6742kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1180433 4990kr
Canon 60D: 11990 -25% = 8990kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=697573 7490kr
Samsung Galaxy Tab 8.9 3190kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=915040 2590kr
osv. Sen var det ett antal TV-apparater jag inte kommer ihåg exakt benämning på osv som låg ungefär på prisjakts priset eller ett par 100 under. Det jag hittade som var mest prisvärt var ett Nikon 16-85/3,5-5,6 DX-objektiv (med reservation för någon siffra fel, jag kan bara Canons sortiment bra) som var runt 5-600 billigare än prisjakt.
Mobiltelefoner var det 25%, och det var i princip helt borta när jag var där. Så det var det antagligen bättre priser på.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.