handdator

Visa fullständig version : LCHF - Gör jag rätt?

Blaspis
2012-09-19, 01:25
Jag har börjat med LCHF för någon vecka sen. Det här har hjälpt mot mitt sockerberoende och min IBS.

Jag är redan smal och nöjd med min kropp men gör även detta för att börja äta så "nyttigt som möjligt".

Förut när jag LAGAT mat har jag alltid ätit halva tallriken potatis halva tallriken kött och sen sås till. Eller pasta över hela tallriken och lite köttfärsås som toppar.

Nu gör jag exakt samma sak fast istället för potatis har jag blomkål och istället för pasta har jag vitkål etc etc..

Middagen idag bestod av halva tallriken blomkål och halva tallriken kött, sedan 1-2 dl sås. Är detta rätt? Eller behöver jag äta tomater, sallad, broccoli OCKSÅ för att jag inte äter potatis längre? Är det meningen när man går på LCHF att man ska ha typ SVAMP & BLOMKÅL & BROCCOLI & TOMAT & SALLAD varje måltid? Eller innehåller kött, blomkål och såsen allt jag behöver?

Kan ni hjälpa mig att få lite klarhet i det här?

Hoppas ni förstod frågan..

TACK SNÄLLA PÅ FÖRHAND! :)

Blaspis
2012-09-19, 01:27
Imorgon t ex när jag ska göra lax, kan jag äta LAX, ZUCHINI & SÅS? Räcker det? Eller blir det för tunnt?

Eller alltså räcker typ endast LAX SÅS OCH BROCCOLI? som en fullständig allsidig middag`?

edit:
Zuchinni = Squash btw

Deadandlivin
2012-09-19, 02:18
Om jag förstått LCHF rätt så krävs det stora mängder fett för att du ska kunna utvinna energi från ketosen. Du får dessutom inte äta mer än 30-50g kolhydrater per dag så du måste nog ta skippa blomkålen, vitkålen, brockolin et.c. helt.

Säg att en halv tallrik blomkål ligger på 300g och att du käkar 3-4 tallrikar per dag så hamnar du redan där på över 50g kolhydrater, endast från kolen. Nu kanske du t.o.m käkar mer än det.

Sås brukar även det nästan alltid innehålla kolhydrater om du inte slaffsar på med någon riktigt smörig bea eller dylikt.

Om LCHF verkligen är det du vill vidga din matkultur efter bör det endast vara pg.a. att du har problem med blodsockret och insulinnivåerna eller att du vill prova en ny diet för att tappa vikt (Ingen anledning att ta detta framför kyckling + ris + brockoli dock)

Iallafall, skippa grönsaker och om du verkligen måste ha det, ta kolhydratsfattiga med lite kalorier. Gurka är bra, endast 2g kolhydrater per 100g så 1 kg gurka leder endast till 20g kolhydrater. Ät protein och grisa ner maten i stora mängder fett så du kommer upp tillräckligt höga kalorier.
Tror en Lchf diet får kalorierna ungefär så här: 30% från protein, 1-5% från kolhydrater och 65% från fett eller något liknande.

Bästa sättet att veta om du gör rätt eller fel är väl dock ändå att känna efter själv? Den förjävliga metallsmaken finns ju där om du ligger i ketos.
Personligen tycker jag dock att LCHF bara är trams. Placebo för att känna sig nyttig eftersom man kommer undan från allt socker.
Visst finns det vissa bonusar med att skippa alla kolhydrater men det finns dessutom nackdelar med det.

Fredron
2012-09-19, 02:19
Det är ett ganska stort område du har intresserad dig av så det är nog bäst att du sätter dig ner och läser lite först.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Low_Carb_High_Fat

http://www.lchf.se/Mat/Start.aspx

Om dina problem är sockerberoende och IBS samt att du vill äta nyttigare så ser jag dock ingen anledning att köra LCHF, du begränsar dig i onödan. Undvik det som ger dig problem, istället för att försöka hitta en mall som "tvingar" dig att avstå många saker som både är goda och kan ingå i en "nyttig" livsstil.

Pepz
2012-09-19, 06:25
Om jag förstått LCHF rätt så krävs det stora mängder fett för att du ska kunna utvinna energi från ketosen. Du får dessutom inte äta mer än 30-50g kolhydrater per dag så du måste nog ta skippa blomkålen, vitkålen, brockolin et.c. helt.
.

så dumt
skippa grönsaker?

ketos är inget att eftersträva imho

mTOK
2012-09-19, 07:31
Det finns väl andra nyttiga och bättre alternativ än lchf.
Försök käka mer balanserad kost istället.

z_bumbi
2012-09-19, 07:48
Ersätter du något som har mer energi med något som har mindre energi så kommer du att gå ner i vikt om du inte ersätter den energin. I fallet med lågkolhydratsdieter blir det då fett som du måste tillsätta.

Om du vill försöka fixa ditt IBS så skulle jag inte göra tvära förändringar utan att testa lite i taget, t ex att höja fiberintaget genom att äta mer grönsaker och se hur du reagerar. Om du inte blir bättre så kanske du istället får sänka fiberintaget (för mycket fibrer kan vara lika illa). Gör du en stor förändring på en gång så kanske det är en av fler faktorer som är det som du bara behövde ändra på och då har du ändrat resten i onödan.

LilMack
2012-09-19, 08:21
Ät så mycket sallad du vill under LCHF dieten. Dumt att ta bort det nyttiga livsmedlen.
Sen laga ihop någon gryta med grädde, kokosmjölk eller något annat fett :)

Tycker du bör söka runt kring information först innan du skriver här. LCHF metoden har fått ett enormt genomslag i Sverige och du bör hitta massor med information i olika medier. Lycka till!

Reaper123
2012-09-19, 08:30
Om det nu verkligen är en renodlad LowCarbHighFat-diet du ska leva efter behöver du nog mer koll än bara äta lite på måfå...

Men sallad (om man undviker dom kolhydrattäta sakerna som tex majs) är ju absolut något som bör ingå, broccoli är ju tex kanon och mättar rätt så bra också!

Blaspis
2012-09-19, 23:18
Omöjligt för mig att stå emot godis o läsk om de inte är förbjudet jämt.. Äter inte tre tallrikar per dag.. De ja undrade var om den tallriksmodellen eller vad man säger kändes okej eller om de va för lite variation etc.. Ni som kan LCHF...

Deep Thought
2012-09-20, 09:37
LCHF är "Paleo goes extreme", en paleolitisk kost där man framtvingar ketos. De flesta som tränar på "LCHF" kör "LCHF på mitt vis", vilket i praktiken innebär att addera de kolhydraterna (och/eller protein) som krävs för träningen - varpå det hela helt plötsligt inte är mer LCHF än vad en köttätare är vegan. :-)

Så titta i stället på vad Paleo handlar om. På samma sätt som i LCHF är "de farliga" kolhydraterna bortplockade, dvs kosten är reducerad på innehållet av omega-6, fytinsyra, gluten, fruktos och liknande som anses vara mindre hälsosamt. Skillnaden är att paleo per se inte kräver ketos, utan du kan äta precis så mycket kolhydrater du trivs med - så länge det är "bra" kolhydrater (dvs inte godis, utan "whole food", "riktig mat").

Alltså, jag tror du bör ha samma vinster på paleo, men utan problemen "riktig" LCHF skulle medföra för träningen. Paleo-rörselsen är också inte fullt lika dogmatisk som LCHF, utan man hittar många som villigt erkänner de reviderat sina ståndpunkter allteftersom nya rön dyker upp. Robb Wolf, Loren Cordain, Kurt Harris & Mark Sisson är bra namn att Googla på i kombination med "paleo".

Rabiat
2012-09-20, 09:40
Paleo, LCHF och allt sånt där är bara blaj. Ät mat, men undvik direkt onyttig mat i för stor mängd. Det enda sk "stenålderskost" och LCHF gör för dig är hjälper dig att undvika enkla kolhydrater, och det kan du göra ändå.

Deep Thought
2012-09-20, 09:43
Paleo, LCHF och allt sånt där är bara blaj. Ät mat, men undvik direkt onyttig mat i för stor mängd. Det enda sk "stenålderskost" och LCHF gör för dig är hjälper dig att undvika enkla kolhydrater, och det kan du göra ändå.

Problemet här är vem som definierar "onyttig mat". Annars vore det ju enkelt! :)

Edit: Mark Sisson gjorde en rätt trevlig blogg om att inte ens den bästa maten är perfekt, vilket tycker jag belyser det hela. Det är den sammantagna kosthållningen som ska vara bra, om de enskilda ingående komponenterna i sig kan man inte säga mycket om. http://www.marksdailyapple.com/do-perfect-foods-exist/

Rabiat
2012-09-20, 09:47
Problemet här är vem som definierar "onyttig mat". Annars vore det ju enkelt! :)

Haha ja, jo, du har en poäng :) Jag definierar det som enkla, dvs snabba, kolhydrater eller groteska mängder fett :)

OBS: det är helt okej att äta det också (enligt mig då), men i måttlig mängd :) Inte för att man går upp extra mycket i vikt av snabba kolisar eller fett, men snabba kolhydrater i för stor mängd gör konstigheter med ditt blodsocker och leder ofta till överätning, medans groteska mängder fett gör det väldigt lätt att få i dig alldeles för mycket energi.

Old Nick
2012-09-20, 19:33
LCHF är "Paleo goes extreme", en paleolitisk kost där man framtvingar ketos. De flesta som tränar på "LCHF" kör "LCHF på mitt vis", vilket i praktiken innebär att addera de kolhydraterna (och/eller protein) som krävs för träningen - varpå det hela helt plötsligt inte är mer LCHF än vad en köttätare är vegan. :-)

Man behöver inte alls framtvinga någon ketos. Det handlar bara om att äta mindre kolhydrater och mer fett och ingenting annat. Vilket tillstånd kroppen hamnar i är högst individuellt. Det finns dem som äter hyfsat strikt men som ändå inte tekniskt sett är i ketos. Ketos betyder bara att antalet ketonkroppar i blodet kommit upp över ett visst gränsvärde. Har man ätit strikt LCHF väldigt länge kan hjärnans behov av glukos ha sjunkit så lågt som 25g per dag och då krävs det mindre intag än så för att hålla sig i ketos. Det betyder inte att 50g kolhydrater om dagen helt plötsligt slutar vara LCHF.

Old Nick
2012-09-20, 19:39
snabba kolhydrater i för stor mängd gör konstigheter med ditt blodsocker och leder ofta till överätning, medans groteska mängder fett gör det väldigt lätt att få i dig alldeles för mycket energi.

Jag kan hålla med om det förstnämna. Snabba kolhydrater leder ofta till överätning. Att "groteska mängder fett" gör det lätt att gå upp i vikt håller jag dock inte med om. Det kanske är rätt ur ett teoretiskt perspektiv, men det förutsätter att man faktiskt får i sig de där groteska mängderna. Med tanke på hur mättande det är måste man ha en vilja av stål för att lyckas.

Blaspis
2012-09-20, 21:26
Det verkar ju som att de flesta är överrens att LCHF går att träna med och att det är en väldigt hälsosam kost. Dock vill vissa att man slänger i lite kolhydrater om man börjar träna. Är vi överrens?

z_bumbi
2012-09-21, 06:52
Det verkar ju som att de flesta är överrens att LCHF går att träna med och att det är en väldigt hälsosam kost. Dock vill vissa att man slänger i lite kolhydrater om man börjar träna. Är vi överrens?

Nej. LCHF är bara en beteckning på ungefär hur förhållandet mellan kolhydrater och fett är och det förhållandet varierar dessutom om man frågar 20 olika personer. Sen kan man fylla ut det men vad som helst som passar in på den fördelningen dvs det finns inget som säger att det automatiskt blir nyttigt.

itwillbe
2012-09-21, 07:19
är det att man äter färre kalorier man går ner i vikt med lchf? e d inte kalorier in o ut

Dreas
2012-09-21, 08:41
är det att man äter färre kalorier man går ner i vikt med lchf? e d inte kalorier in o utJa, det är kcal in vs kcal ut.

LCHF är bra för många då de håller sig mätta och slipper kämpa emot hunger trots kcalunderskott. Bestämmer man sig för att äta enligt LCHF blir det också svårt att småäta då det mesta folk faktiskt småäter innehåller för mycket kolhydrater för en LCHFare.

RassK
2012-09-21, 08:50
Det är snarare glykogen in och ut med LCHF, lol.

Bozar
2012-09-21, 10:13

Säg att en halv tallrik blomkål ligger på 300g och att du käkar 3-4 tallrikar per dag så hamnar du redan där på över 50g kolhydrater, endast från kolen. Nu kanske du t.o.m käkar mer än det.

Sås brukar även det nästan alltid innehålla kolhydrater om du inte slaffsar på med någon riktigt smörig bea eller dylikt.

Om LCHF verkligen är det du vill vidga din matkultur efter bör det endast vara pg.a. att du har problem med blodsockret och insulinnivåerna eller att du vill prova en ny diet för att tappa vikt (Ingen anledning att ta detta framför kyckling + ris + brockoli dock)

Iallafall, skippa grönsaker och om du verkligen måste ha det, ta kolhydratsfattiga med lite kalorier. Gurka är bra, endast 2g kolhydrater per 100g så 1 kg gurka leder endast till 20g kolhydrater. Ät protein och grisa ner maten i stora mängder fett så du kommer upp tillräckligt höga kalorier.
Tror en Lchf diet får kalorierna ungefär så här: 30% från protein, 1-5% från kolhydrater och 65% från fett eller något liknande.

Bästa sättet att veta om du gör rätt eller fel är väl dock ändå att känna efter själv? Den förjävliga metallsmaken finns ju där om du ligger i ketos.
Personligen tycker jag dock att LCHF bara är trams. Placebo för att känna sig nyttig eftersom man kommer undan från allt socker.
Visst finns det vissa bonusar med att skippa alla kolhydrater men det finns dessutom nackdelar med det.

Var får du du att broccoli och blomkål skulle innehålla sådana jättemängder kolhydrater? Broccoli innehåller 3 gr per 100 gr. För att överstiga 30 gram kolhydrater måste man alltså äta ett kilo varje dag och det är få som gör.

Det är inte alls svårt att hamna under 30 gr per dag, den sås som innehåller mycket kolhydrater brukar vara ren skit när man ser till näringsvärde och enbart tomma kalorier.

Man behöver inte ligga i ketos och var ketos inträder är dessutom individuellt varför man inte kan säga att det krävs max X gr kolhydrater.

Blaspis
2012-09-21, 19:58
Var får du du att broccoli och blomkål skulle innehålla sådana jättemängder kolhydrater? Broccoli innehåller 3 gr per 100 gr. För att överstiga 30 gram kolhydrater måste man alltså äta ett kilo varje dag och det är få som gör.

Det är inte alls svårt att hamna under 30 gr per dag, den sås som innehåller mycket kolhydrater brukar vara ren skit när man ser till näringsvärde och enbart tomma kalorier.

Man behöver inte ligga i ketos och var ketos inträder är dessutom individuellt varför man inte kan säga att det krävs max X gr kolhydrater.

Men ni verkar ju ha ganska mycket koll och vara pålästa om det här. Kan ni svara på den frågan? Om jag liksom fördelar maten rätt. Halva är t ex vitkål och halva är kött och sås. Är det okej? Eller vore jag variera mer än 1 grönsak, alltså endast vitkål, eller blomkål eller whatever..

Tack! :)

Blaspis
2012-09-21, 20:02
Kan berätta hur mina standard middagar ser ut så får ni svara på om det innehåller tillräckligt.

T ex Kyckling, bacon, sås med broccoli.

Eller köttfärsås med vitkål

Eller kött med blomkål och sås

Old Nick
2012-09-21, 20:17
Men ni verkar ju ha ganska mycket koll och vara pålästa om det här. Kan ni svara på den frågan? Om jag liksom fördelar maten rätt. Halva är t ex vitkål och halva är kött och sås. Är det okej? Eller vore jag variera mer än 1 grönsak, alltså endast vitkål, eller blomkål eller whatever..

Tack! :)

Det är helt ok. Om du enbart käkar just den maträtten i flera månader i sträck kanske det är mindre bra, men jag antar att frågan gällde huruvida en enstaka måltid kan se ut på det sättet. Och det kan den. Man måste inte ha en uppsjö med olika grönsaker varje gång.

Blaspis
2012-09-21, 20:25
Det är helt ok. Om du enbart käkar just den maträtten i flera månader i sträck kanske det är mindre bra, men jag antar att frågan gällde huruvida en enstaka måltid kan se ut på det sättet. Och det kan den. Man måste inte ha en uppsjö med olika grönsaker varje gång.

Ahh super! Du förstod mig precis! :) så blomkål och kött ena dagen, vitkål och köttfärsås andra dagen och broccoli kyckling o sås duger man vore inte ha lagt till typ sallad till alla dessa måltider för att få tillräckligt av alla olika ämnen man behöver?

känns bara som att jag måste ha något mer eftersom jag inte äter pasta o potatis längre, att jag måste ha mer olika grönsaker men det kanske är helt fel...

LilMack
2012-09-21, 22:16
paleo, lchf och allt sånt där är bara blaj. ät mat, men undvik direkt onyttig mat i för stor mängd. Det enda sk "stenålderskost" och lchf gör för dig är hjälper dig att undvika enkla kolhydrater, och det kan du göra ändå.

+1

Sverker
2012-09-22, 06:54

Klart man måste ligga i ketios när man inte äter kolhydrater:confused:

Har vi varken ketonkroppar eller glukos tillgängligt i blodet svälter hjärnan ihjäl:(.

Old Nick
2012-09-22, 07:50
Klart man måste ligga i ketios när man inte äter kolhydrater:confused:

Har vi varken ketonkroppar eller glukos tillgängligt i blodet svälter hjärnan ihjäl:(.

Absolut. Men efter att man har befunnit sig i djup ketos en längre tid kommer energibehovet för muskler och organ mestadels att täckas av fettsyror. Det är mer eller mindre bara hjärnan som lever av ketoner till slut.

Så ketonerna måste förstås finnas där men koncentrationen av dem i blodet behöver inte vara så hög att man tekniskt sett befinner sig i ketos, trots att man äter väldigt lite kolhydrater.

Sverker
2012-09-22, 11:29
Glykogen är en buffert som kroppen snabbt kan plocka fram vid behov, buss vid övergångsstället eller sabeltandad tiger i buskarna.
Samma sak med ketonkroppar. Ett snabbt, aerobt bränsle som kommer in överallt utan transportörer och slussar i kroppen. Kan användas av nästan alla organ.

Låter som ett passivt och långtråkigt liv med en kropp utan glukos eller ketonkroppar i blodet:(.

Old Nick
2012-09-23, 09:45
Glykogen är en buffert som kroppen snabbt kan plocka fram vid behov, buss vid övergångsstället eller sabeltandad tiger i buskarna.
Samma sak med ketonkroppar. Ett snabbt, aerobt bränsle som kommer in överallt utan transportörer och slussar i kroppen. Kan användas av nästan alla organ.

Låter som ett passivt och långtråkigt liv med en kropp utan glukos eller ketonkroppar i blodet:(.

Well, ketonerna finns där. Och enligt vad jag har läst finns det glykogendepåer också. Så särsklit passivt och långtråkigt behöver det inte vara. Själv har jag t.ex. inga problem med att köra tunga backintervaller i hög hastighet efter att ha ätit hur strikt som helst i flera veckor.

Slutledningen att man måste bli seg och långsam på LCHF är helt i klass med den att man måste ha ont jämt när man tränar i och med att man får träningsvärk första gången.

Sverker
2012-09-23, 13:36
Du vet alltså inte hur snabb du kan bli i uppförsbackarna. Är det ett mål bör du träna och äta för det. Är det inget mål isig, fungerar säkert LCHF också.

Men det är något mysko med denna tråden. Helt plötsligt skulle hjäran klaras sig med mindre mängd glukos och inga högre halter ketoner.
Jag är inte säker på att hjärncellerna är speciellt duktiga på att förbränna fettsyror.

Old Nick
2012-09-23, 15:14
Du vet alltså inte hur snabb du kan bli i uppförsbackarna. Är det ett mål bör du träna och äta för det. Är det inget mål isig, fungerar säkert LCHF också.

Jag har sprungit med kolhydrater också. Märker ingen skillnad.

Men det är något mysko med denna tråden. Helt plötsligt skulle hjäran klaras sig med mindre mängd glukos och inga högre halter ketoner.
Jag är inte säker på att hjärncellerna är speciellt duktiga på att förbränna fettsyror.

Ingen har påstått att den skulle klara sig med mindre glukos och inga ketoner. Det har du läst mellan raderna någonstans. Hjärnan behöver ungefär 100 gram glukos om dagen i vanliga fall. Efter en längre tids ketos klarar den sig på ca 25 gram medan resten av energibehovet täcks av ketoner. Är resten av kroppen anpassad för fettdrift och man äter de 25 grammen glukos behöver kroppen inte tillverka mycket mer ketoner än vad som krävs för att hjärnan skall fungera. Och det är alls inte säkert att den mängden ketoner som då cirkulerar i blodet är hög nog för att man tekniskt sett skall befinna sig i ketos.

Vet du ens vad ketos är? Det är inte ett tillstånd som styrs av en stor strömbrytare i kroppen som antingen är av eller på. Man producerar och förbränner ketoner hela tiden. Begreppet "ketos" betyder bara att mängden gått över ett visst godtyckligt satt värde.

mikaelj
2012-09-23, 15:26

Skärp dig nu. Om du skall gnälla på något kan du åtminstone klaga på rätt sak av rätt anledningar.

Sverker
2012-09-23, 16:29
Vet du ens vad ketos är? Det är inte ett tillstånd som styrs av en stor strömbrytare i kroppen som antingen är av eller på. Man producerar och förbränner ketoner hela tiden. Begreppet "ketos" betyder bara att mängden gått över ett visst godtyckligt satt värde.

Ja, jag vet vad ketos är. Det är ett överskott av fria fettsyror som ombildas till en stor mängd ketoner. Normalt ska fettsyrorna förbrännas men vid stora mängder bildas en viss mängd ketoner för att frigöra mer fritt CoA. Finns ingen egentlig reglering på just det steget.

Ketonerna är intressanta vid svält eftersom de kommer in överallt och kan förbrännas av de flesta vävnaderna. Hjärnan förbränner dem, ffa pga avsaknaden av glukos. Inget konstigt med dem.

Men jag ser det mer som ett trögt system för att möta förbrukningen. Glykogen ombildas till fritt glukos i musklerna momentant vid arbete men bildandet av ketoner för att möta den ökade förbrukningen borde, i min värld, gå långt mycket långsammare. Vilket jag egentligen frågar om.