Visa fullständig version : Röd i ansiktet vid träning
Jag fick en fråga av en kollega idag som har problem med att hon bli knallröd och kokhet i ansiktet när hon är ute och springer..
Vi kom fram till att hon ev dricker för lite vatten, och när hon väl dricker blir det väldigt mkt på samma gång. Detta resulterar i att det mesta rinner rakt igenom.
Vad säger experterna? Kan det stämma att hon har "vätskebrist" och finns det något annat hon kan tänka på innan/under/efter löpningen för att slippa dessa symptom?
Hur ser hennes kropp ut? Av egen erfarenhet så blev jag också röd i ansiktet vid kondition när jag var knubbig, försvann sedan när man deffade ner sig :)
Lychgate
2012-09-18, 21:06
Hon blir varm, blodet drar sig närmare hudens yta för att kylas ner innan det återgår in i kroppen.
Varför skulle det ha med vätskebalansen att göra förövrigt?
kan man överanalysera mer?
Hon blir ansträngd och röd i ansiktet av att springa, OCH!?
Gör det ont? om inte - varför ens bry sig?
Jonithan
2012-09-18, 21:52
kan man överanalysera mer?
Hon blir ansträngd och röd i ansiktet av att springa, OCH!?
Gör det ont? om inte - varför ens bry sig?
Jag tycker det är rimligt att se över situationen? Beror det på dehydration är det väl dags att se över sina rutiner?
EDIT: Jag tror det är ganska vanligt att man blir röd i ansiktet vid konditionsträning dock.
Jag tycker det är rimligt att se över situationen? Beror det på dehydration är det väl dags att se över sina rutiner?
EDIT: Jag tror det är ganska vanligt att man blir röd i ansiktet vid konditionsträning dock.
jag tycker det är rimligt att se över situationen med en läkare om detta medför några problem men det känns mer som att en kollega har gått fram till TS och sagt något i stil med: "OMG jag blir så röd i ansiktet då jag springer och det är så störande, kan du fråga några amatörer på internet om det kan va typ aids eller nåt?"
EDIT: jag såg nu då jag läste igen att TS refererar till medlemmar här som "experterna" det tycker jag är komiskt.
jag tycker det är rimligt att se över situationen med en läkare om detta medför några problem men det känns mer som att en kollega har gått fram till TS och sagt något i stil med: "OMG jag blir så röd i ansiktet då jag springer och det är så störande, kan du fråga några amatörer på internet om det kan va typ aids eller nåt?"
EDIT: jag såg nu då jag läste igen att TS refererar till medlemmar här som "experterna" det tycker jag är komiskt.
Men herregud, tagga ner lite.
Han kanske sa det med glimten i ögat.
Fishtank
2012-09-18, 22:49
Jag blir också röd i ansiktet så jag springer, kallas att ta i.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Jag fick en fråga av en kollega idag som har problem med att hon bli knallröd och kokhet i ansiktet när hon är ute och springer...
Det är normalt att blir röd i ansiktet när man blir varm. Kroppen skickar mer blod genom ytliga blodkärl för att kyla av sig. Hur mycket färg man får är individuellt och beror t.ex. på vilken grundpigmentering man har (det syns mer på en rödhårig och blek person än på en svart person). Det är också ganska vanligt att man blir mer röd när man har dålig kondition (man blir mer ansträngd) eller är tjock (man har mer fett som isolerar värme, plus att det är jobbigare att släpa på en tung kropp än på en lätt).
Vi kom fram till att hon ev dricker för lite vatten, och när hon väl dricker blir det väldigt mkt på samma gång. Detta resulterar i att det mesta rinner rakt igenom.
Kan det stämma att hon har "vätskebrist" och finns det något annat hon kan tänka på innan/under/efter löpningen för att slippa dessa symptom?
Nej. Vätskebrist gör en om något blek, eftersom kroppen spar på den vätskevolym som finns genom att dra åt ytliga blodkärl. Då har man dock ganska mycket vätskebrist; din kollega kommer at märka att hon presterar sämre i löpspåret långt innan vätskebristen blir ett allvarligt problem.
Angående det här med att dricka ingenting för att sedan dricka jättemycket, så är det ett opraktiskt och obehagligt sätt att vätska upp av de anledningar du nämner. Jag tror dock inte att det är möjligt att underhålla en äkta vätskebrist genom att dricka på ett "felaktigt" sätt. Om kroppen vore så korkad skulle vi inte överleva vardagen.
Edit: Jag är lite nyfiken på varför du tror att hennes höga ansiktsfärg kommer från vätskebrist?
Hur ser hennes kropp ut? Av egen erfarenhet så blev jag också röd i ansiktet vid kondition när jag var knubbig, försvann sedan när man deffade ner sig :)
Skulle nog säga "normal".. Men det går säkert över som du säger!
Hon blir varm, blodet drar sig närmare hudens yta för att kylas ner innan det återgår in i kroppen.
Varför skulle det ha med vätskebalansen att göra förövrigt?
You tell me? Borde inte kroppen lättare bli överhettad om du har för lite vätska i dig?
Ser nu att rubriken på ämnet blev en aning missvisande.. Det handlar så klart inte om att hon blir lite röd när hon springer, det vet jag mycket väl att man kan bli. Det handlade mest om att hon säger att hon blir kokhet i främst ansiktet och även om hon duschar kallt går det inte bort på ett par timmar..
Jag vet att hon är en ovan löpare och att detta förmodligen kommer förbättras ju mer hon springer. Anledningen till att jag ens ställde frågan är för att hon redan nu har svårt att motivera sig och därför hjälper jag gärna till så gott det går istället för att avvisa frågan med "det går nog över om något år"..
"Experterna" var så klart med glimten i ögat... Men Samtidigt en undermedveten uppmaning till att jag ville ha svar av någon som kan eller har liknande erfarenheter och de som bara är ute efter att förlänga sin internet-penis klarar jag mig utan
......
Edit: Jag är lite nyfiken på varför du tror att hennes höga ansiktsfärg kommer från vätskebrist?
Tack för svaret!
Tänkte helt enkelt att mindre vätska i kroppen rimligtvis borde resultera i mindre vätska till svett och att detta skulle medföra att kroppen måste kyla ner sig med kraftigt ökad blodcirkulation som du skriver.
Men som sagt.. Det är inte det "röda" som är en issue.. Det är hettan som får mig att tro att nedkylningen inte funkar som den skall av någon anledning.
Tack för svaret!
Tänkte helt enkelt att mindre vätska i kroppen rimligtvis borde resultera i mindre vätska till svett och att detta skulle medföra att kroppen måste kyla ner sig med kraftigt ökad blodcirkulation som du skriver.
Men som sagt.. Det är inte det "röda" som är en issue.. Det är hettan som får mig att tro att nedkylningen inte funkar som den skall av någon anledning.
Ökad blodcirkulation skulle ställa till det rejält vid vätskebrist. Den vätskan behövs för organen, inte ytliga blodkärl. Jag upprepar just nu bara vad Tolkia skrivit, förresten ;).
Klart man blir rejält varm i kroppen när man är ute och springer. Gissningsvis händer detta när det verkligen är en rejäl ansträngning, möjligtvis på en otränad person som kanske har fluktuerande blodtryck - jag spånar bara just nu. Speciellt märkbart blir det när kylan börjar krypa fram.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.