Visa fullständig version : En typ av ATG-böj som pulshöjare
Hej,
Jag är gruppinstruktör (tänk er bodypump/skivstång, F&S) och brukar avsluta mina pass med en liten pulshöjare för att gruppen ska få känna "utmattning" och för att dem ska vilja ligga kvar under nervarvningen och stretchen. Det känns helt enkelt bra om man får pressa ut det allra sista i slutet av passet.
Eftersom jag vill variera dessa 60-120 sekunder som annars kan bestå av burpees, brädhopp, knähopp osv tänkte jag prova att deltagarna helt enkelt får göra max antal ATG-böj med en vikt som bilden illustrerar för att inte tappa balansen bakåt.
http://i.snag.gy/JFGR3.jpg
Vad tycker ni? Finns det några anatomiska anledningar att avstå övningen?
Lychgate
2012-09-18, 13:07
ATG djup kräver en hel del teknik och rörlighet även om man använder en vikt som på bilden för att motverka eventuella balansproblem.
Det fungerar säkert helt ok men jag hade inte förväntat mig att tekniken från deltagarna hade varit något att hänga i granen.
Vikten är bara där för att deltagaren inte ska ramla baklänges, det krävs inte mycket utan tanken är att man bara ska gå upp så många gånger på en minut.
kör thrusters istället. maken till pulshöjare får du leta efter
rememberence
2012-09-18, 13:29
Har ni tillgång till kettlebells (viktskivor kanske funkar också?) till alla deltagare i önskvärd vikt så finns det ju många varianter av knäböj som är riktigt bra för att få upp pulsen.
Där exempelvis en är att man står upphöjd på vikter eller mindre plattformar med kettlebellen i mitten på golvet, går ner i knäböj och greppar tag med båda händer och sedan hoppar upp så hårt man kan och sträcker på kroppen med rakar armar.
EDIT: Svårt att förklara i text. Blev visad övningen igår och den är inte helt fel :)
svenbanan
2012-09-18, 14:12
Om de behöver hålla vikten såpass långt framför sig för att kunna gå ned såpass djupt verkar det ju som om de kanske inte har rätt rörlighet för att gå ned så djupt (i alla fall inte maxreps under en minut).
Varför inte bara låta dem göra frontböjar till "så djupt de kan med hälarna i golvet och rak rygg". Att ha vikten framme på bröstet hjälper också till med balansen, fast inte lika dramatiskt, och jag tycker denna övning är kanon för att "automatiskt" rätta till teknikbrister. Det går ju att använda hantel också, eller kettlebell (goblet squat).
Eller varför inte helt utan vikter och gå ned till "så djupt de kan med hälarna i golvet och rak rygg".
kör thrusters istället. maken till pulshöjare får du leta efter
Ja den kommer jag definitivt överväga.
Har ni tillgång till kettlebells (viktskivor kanske funkar också?) till alla deltagare i önskvärd vikt så finns det ju många varianter av knäböj som är riktigt bra för att få upp pulsen.
Där exempelvis en är att man står upphöjd på vikter eller mindre plattformar med kettlebellen i mitten på golvet, går ner i knäböj och greppar tag med båda händer och sedan hoppar upp så hårt man kan och sträcker på kroppen med rakar armar.
EDIT: Svårt att förklara i text. Blev visad övningen igår och den är inte helt fel :)
Hm jag har lite svårt att se övningen, finns det någon video som du kan länka som visar utförandet så att jag inte tar fel?
Om de behöver hålla vikten såpass långt framför sig för att kunna gå ned såpass djupt verkar det ju som om de kanske inte har rätt rörlighet för att gå ned så djupt (i alla fall inte maxreps under en minut).
Varför inte bara låta dem göra frontböjar till "så djupt de kan med hälarna i golvet och rak rygg". Att ha vikten framme på bröstet hjälper också till med balansen, fast inte lika dramatiskt, och jag tycker denna övning är kanon för att "automatiskt" rätta till teknikbrister. Det går ju att använda hantel också, eller kettlebell (goblet squat).
Eller varför inte helt utan vikter och gå ned till "så djupt de kan med hälarna i golvet och rak rygg".
Håller man en vikt framför sig (hur långt fram beror på viktens tyngd) så kommer man i "bott, ATG", även om man ser ut som en ostbåge. Och tankten är då att man även ska få träna musklerna i det läget, och då endast med motvikt, dvs inget på axlarna.
Frontböj är ett alternativ, men då kommer man inte lika djupt förens man är tillräckligt rörlig, och går dem för djupt ändå så blir det inte bra med vikt på. Samma sak med goblet squat.
Kör man helt utan vikter får man heller inget djup utan man trillar baklänges, dessutom tror jag att det blir för lätt utifrån det upplägget jag har på passet.
Tack för feedbacken.
svenbanan
2012-09-18, 23:13
Håller man en vikt framför sig (hur långt fram beror på viktens tyngd) så kommer man i "bott, ATG", även om man ser ut som en ostbåge. Och tankten är då att man även ska få träna musklerna i det läget, och då endast med motvikt, dvs inget på axlarna.
Frontböj är ett alternativ, men då kommer man inte lika djupt förens man är tillräckligt rörlig, och går dem för djupt ändå så blir det inte bra med vikt på. Samma sak med goblet squat.
Kör man helt utan vikter får man heller inget djup utan man trillar baklänges, dessutom tror jag att det blir för lätt utifrån det upplägget jag har på passet.
Tack för feedbacken.
Tycker fortfarande inte det låter som en bra idé att göra en massa bananryggsböj i raskt tempo. Måste man använda sunkig teknik för att kompensera för rörlighet så är det att tigga om skador.
Varför ska de absolut ner i botten?
Med ett par plankor under hälarna borde de kunna komma djupare utan att behöva använda värdelös teknik.
Om du prompt ska köra djupa böj med dem så föreslår jag "goblet squats". Det är en böjvariant jag tycker att de flesta faktiskt verkar kunna göra med god form utan speciellt mycket träning. Brukar köra den som uppvärmning ibland innan vanlig böj.
u7-HLtOglfM
Filmen är lite flummig och fånig. Dan John äger dock ändå.
svenbanan
2012-09-19, 14:39
Ruggigt flummig film! :D Dessto bättre övning!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.