Visa fullständig version : Nutella/jordnötssmör under deff
Kokowski
2012-09-18, 09:14
Undrar ifall nutella/jordnötssmör är bra fettkällor att äta under deff eller är tex nötfärs och andra animaliska fettkällor bättre eller spelar det ingen som helst roll?
Nej, det är inte speciellt bra fettkällor, inte om större delen av fettet kommer ifrån dessa källor.
Tycker du att det är gott kan du säkert klämma in det utan problem.
Rikard Jansson
2012-09-18, 09:21
Vem deffar på nutella/jordnötssmör? En sked är ju typ 2000 kcal :)
Du känner kanske till Sid "Fitnessgurun"'s världsberömda Jordnötssmörsdiet? :D (JS dieten)
Rikard Jansson
2012-09-18, 09:29
Du känner kanske till Sid "Fitnessgurun"'s världsberömda Jordnötssmörsdiet? :D (JS dieten)
Haha! Har tyvärr inte ägnat mig värst mycket åt herr Fitnessguru's diverse råd och dieter ;)
Haha! Har tyvärr inte ägnat mig värst mycket åt herr Fitnessguru's diverse råd och dieter ;)Var glad för det.
+1!
självklart går de att äta under deff men du lär inte få in några mängder utan att protein intaget blir lidande. dessutom kommer det bli väldigt lite mat om du plockar kcal från t.ex. potatis och grönsaker till att kunna äta nutella.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Reaper123
2012-09-18, 09:44
Undrar ifall nutella/jordnötssmör är bra fettkällor att äta under deff eller är tex nötfärs och andra animaliska fettkällor bättre eller spelar det ingen som helst roll?Om jag skulle välja något av dessa sötsaker jag "dagligen" skulle äta, säg en tesked av så faller valet på jordnötsmör...
Men skulle rekommendera att ta största delen av ditt fett från kött/fisk/ägg istället. Personligen äter jag naturgodis (sånna där yoghurtdoppade nötter) nästan varje helg, men då som snacks och inget jag äter varje dag pga att det känns som "bra" fett :D
För att försvara Sid så var jordnötssmörsdieten lite av en ploj från hans sida. Han förväntade sig aldrig att den skulle bli så populär. Det var aldrig tänkt som en seriös diet från hans sida.
Jag rankar nog animaliskt fett högre än fett från jordnötter och nutella. Köttfärs är ju överhuvudtaget ett bättre livsmedel än jordnötter och iaf nutella. Speciellt om man tar hänsyn till proteininnehållet (och kvalitén).
Men det är klart att man kan äta från alla källorna. Det kan t om vara bättre.
För att försvara Sid så var jordnötssmörsdieten lite av en ploj från hans sida. Han förväntade sig aldrig att den skulle bli så populär. Det var aldrig tänkt som en seriös diet från hans sida.
Jag rankar nog animaliskt fett högre än fett från jordnötter och nutella.
För att fortsätta på Jordnötssmörsdieten så är det väl en gammal grej som Sid snodde?
För att fortsätta på Jordnötssmörsdieten så är det väl en gammal grej som Sid snodde?
Det vet jag inte. Men det är säkert vanligt att folk snor någon idé och marknadsför som sin egen. Lady Gagas artistnamn (Lady Gaga ;)) var väl hennes tidigare pojkväns idé som han anser sig ha en del rättigheter till.
Nu var det väl något rabalder om att någon hade gjort varumärkesintrång på hennes namn (Gaga). Jag kommer inte ihåg vad det hela handlade om men namnet "gaga" är imo för intetsägande för att kunna varumärkesskyddas. Varenda bäbis yttrar ju "gaga" fleratalet gånger under sin uppväxt.
Det vet jag inte. Men det är säkert vanligt att folk snor någon idé och marknadsför som sin egen.
Träningsbloggare i sverige mer än andra.
http://www.diet.com/g/peanut-butter-diet
Jag rankar nog animaliskt fett högre än fett från jordnötter och nutella. Köttfärs är ju överhuvudtaget ett bättre livsmedel än jordnötter och iaf nutella. Speciellt om man tar hänsyn till proteininnehållet (och kvalitén).
Men det är klart att man kan äta från alla källorna. Det kan t om vara bättre.Så som han marknadsförde det innan han blev stor så framgick det verkligen inte att det var ploj. Då var det fantastiskt....
Och det finns alldeles för många än idag som tror att det är en bra diet, suck.
Så som han marknadsförde det innan han blev stor så framgick det verkligen inte att det var ploj. Då var det fantastiskt....
Och det finns alldeles för många än idag som tror att det är en bra diet, suck.
Vi kan nog komma överens om att han är en smart affärsman! :Virro
Sen på vilket sätt han framfört dieten har jag inte full koll på. Jag har oftast läst om den i andra hand och där fick jag helt klart intrycket att det var seriöst menat.
Håller även med dig om att på tok för många kraftigt överskattar dieten. Det positiva med den är att den smakar rätt bra. Men antalet nackdelar jämfört med en vettig diet är rätt många.
Hur många kcal är en matsked Nutella ungefär?
En struken matsked smör är 15g, vilket jag tror bör stämma ganska väl i mått för en matsked Nutella. Kaloriantalet är 515 per 100g.
0.15 x 515 = 77 kcal.
edit redan en som räknade ut det före mig :-)
Men det är klart att man kan äta från alla källorna. Det kan t om vara bättre.
Han känns mer balanserad än så av det jag hört av honom :)
On topic: Det går på intet vis att äta jordnötssmör utan en god marmelad på ett gott surdegsbröd och då är vi inte direkt och myser på snålkäk :D
En struken matsked smör är 15g, vilket jag tror bör stämma ganska väl i mått för en matsked Nutella. Kaloriantalet är 515 per 100g.
0.15 x 515 = 77 kcal.
Det är så dumt det där med att mäta med matskedar och dylika mått. Nu uppger du struken matsked. Vilket specificerar vilken metod man ska använda. Men problemet är att väldigt få har ett professionellt tillvägagångssätt när de tar "en matsked". Det är så lätt att volymen skenar iväg upp eller ner rejält. "struken" standardiserar måttet något men även här kan det nog skilja 10-20% upp eller ner från en matsked till en annan.
Matvåg är helt klart rekommenderat vid all typ av mätning/vägning om man vill veta kaloriinnehållet.
Det är så dumt det där med att mäta med matskedar och dylika mått. Nu uppger du struken matsked. Vilket specificerar vilken metod man ska använda. Men problemet är att väldigt få har ett professionellt tillvägagångssätt när de tar "en matsked". Det är så lätt att volymen skenar iväg upp eller ner rejält. "struken" standardiserar måttet något men även här kan det nog skilja 10-20% upp eller ner från en matsked till en annan.
Matvåg är helt klart rekommenderat vid all typ av mätning/vägning om man vill veta kaloriinnehållet.
Det är helt klart sant att en matvåg är att föredra om man vill veta exakt mängden mat man får i sig. Men standard storleken på en matsked är 15 ml, och om det är att dosera nån matsked per dag så kan det knappast bli så stora felberäkningar.
0.15 x 515 = 77 kcal.
Det är ju helt sinnessjukt. Måste köpa en burk Nutella (länge sen jag käkade det). Det är ju ett fantastiskt alternativ till att boosta upp kcal-intaget!
speedy83
2012-09-18, 15:17
Det är ju helt sinnessjukt. Måste köpa en burk Nutella (länge sen jag käkade det). Det är ju ett fantastiskt alternativ till att boosta upp kcal-intaget!
Ja att säga att man inte kan ligga på överskott när såna produkter finns är ju bara lögn....
Rikard Jansson
2012-09-18, 15:19
Det är inte så lätt för alla att smälla i sig en burk dock, eller ens 100 g :) ganska mäktig sörja det där
Ja att säga att man inte kan ligga på överskott när såna produkter finns är ju bara lögn....
mjo. bara att bre på 3 skivor knäckebröd så har man ju 150kcal bara från nutellan. Perfekt!
Det är helt klart sant att en matvåg är att föredra om man vill veta exakt mängden mat man får i sig. Men standard storleken på en matsked är 15 ml, och om det är att dosera nån matsked per dag så kan det knappast bli så stora felberäkningar.
Nej iofs. Men man kanske har 10 matskedar om dagen som en del av planen, eller andra högenergi-mat som man också mäter upp på följande vis. Då kan det bli många bäckar små och ett antal 100 kcal för mycket.
Gammal goding:
JVjWPclrWVY
Nej iofs. Men man kanske har 10 matskedar om dagen som en del av planen, eller andra högenergi-mat som man också mäter upp på följande vis. Då kan det bli många bäckar små och ett antal 100 kcal för mycket.
Gammal goding:
JVjWPclrWVY
Hehe, helt sant! Flesta människor har verkligen överhuvudtaget ingen uppfattning om hur mycket de egentligen äter. de flesta har vi hört historien om när de passerade 25-sträcket och tappade den extremt höga förbränning de hade när de var yngre.
För de flesta som inte är intresserade av att skaffa en matvåg och väga och räkna kalorier räcker det ju med att strunta i alla kaloribovar, som ofta får stämpeln "onyttigt".
Samtidigt tänker jag att det för många kan räcka med att få lite perspektiv. T ex att 1 matsked smör är ungefär lika mycket som 400g broccoli, och därav lättare kan se över sitt kaloriintag utan att behöva väga varenda livsmedel.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.