Visa fullständig version : Sämre resultat om jag äter 3-4 timmar efter träning?
Jag tränar alltid på morgonen pga jobbet, och är klar med träningen oftast kring 8. Tar då 30g vassle direkt efter. Just nu äter jag alltid en rejäl frukost efter det kring 9 (Gröt, fil, lite proteinpulver osv). Men jag själv blir hungrig nästan 30 min - 1 timma efter frukost. Vilket är lite irriterande.
Tror ni jag skulle få sämre resultat av träningen, om jag istället intog 30g vassle + 35-40g malto direkt efter träningen (0.5g/kv, väger 70 kg), och istället skippar frukosten och äter en betydligt större lunch @ klockan 12?
Det blir ju 4 timmar efter träning trots allt. Eller är det så pass viktigt att få i sig en relativt stor måltid efter?
Alternativet kan ju vara att jag tar 30g kasein mellan träningen och lunchen.
Målet är viktuppgång och jag ligger på överskott.
Edit; Har för mig att jag läste om att näringstimingen inte är fullt så viktig som man tidigare trott, utan att det är det totala intaget som är viktigast. Men jag kanske minns fel?
Kan även tillägga att samma muskler inte kommer att tränas förräns om 3-4 dagar efter.
Kanske helt enkelt får testa och utvärdera :)
Lychgate
2012-09-18, 07:39
Edit; Har för mig att jag läste om att näringstimingen inte är fullt så viktig som man tidigare trott, utan att det är det totala intaget som är viktigast. Men jag kanske minns fel?
Korrekt. Du kompenserar redan akut med vasslen direkt efter passet.
Ja du har ju redan näringstajmat med vassle. Sen kanske du förstås behöver närinstajma igen om du vill vara optimal kort efter. Men vassle + mat 3 timmar senare är helt klart bättre än bara mat 3 timmar efter.
Reaper123
2012-09-18, 09:02
Finns ju en som funderat minst lika mycket som dig i ämnet och även skrivit en fin guide...
Saxat från leangains-guiden (http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html)
Early morning fasted training
Here's a sample setup for a client that trains early in the morning and prefers the feeding phase at noon or later. Read this for details regarding this protocol.
6 AM: 5-15 minutes pre-workout: 10 g BCAA.
6-7 AM: Training.
8 AM: 10 g BCAA.
10 AM: 10 g BCAA
12-1 PM: The "real" post-workout meal (largest meal of the day). Start of the 8 hour feeding-window.
8-9 PM: Last meal before the fast.
For the sake of conveniency, I recommend getting BCAA in the form of powder and not tabs. Simply mix 30 g of BCAA powder in a shake and drink one third of it every other hour starting 5-15 minutes pre-workout. Tabs are cheaper, but much more of a hassle (you're going to have to pop a lot of tabs). Check my supplements guide for specific brand recommendations.Med andra ord, ta det av dom två alternativen du själv väljer mellan som känns bäst. För så farligt kan det väl inte vara att skjuta på födointaget om Berkham har detta som ett av sina upplägg? *screwy*
Målet är att gå upp? Ät en större frukost eller ät igen innan lunchen?
Tack grabbar för svaren, man känner sig redan lite bekvämare i situationen :)
Finns ju en som funderat minst lika mycket som dig i ämnet och även skrivit en fin guide...
Saxat från leangains-guiden (http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html)
Med andra ord, ta det av dom två alternativen du själv väljer mellan som känns bäst. För så farligt kan det väl inte vara att skjuta på födointaget om Berkham har detta som ett av sina upplägg? *screwy*
Tack för länken!
Det har du nog rätt i. Dock kommer jag inte att använda BCAA/EAA emellan, då jag anser det bli för dyrt i längden. Men kanske äter ett litet mindre mellanmål med lite jordnötssmör, havregryn och lite whey.
Målet är att gå upp? Ät en större frukost eller ät igen innan lunchen?
Frukosten jag vill undvika att äta ju, som jag skrev. Spelar nästan ingen roll hur stor del av intaget jag tar till frukost, hungern kommer ändå som ett brev på posten snabbt efter. Har provat 1000 kcal, 1500 kcal och även 2000 kcal till frukost. Knappt någon märkbar skillnad i mättnad 1 timma efter.
Därför jag har tänkt skippa den till så stor mån som möjligt (möjligtvis ett litet mellanmål, ~200 kcal kanske), för att istället trycka en betydligt större lunch.
childman
2012-09-18, 14:32
... även 2000 kcal till frukost. Knappt någon märkbar skillnad i mättnad 1 timma efter.
Därför jag har tänkt skippa den till så stor mån som möjligt (möjligtvis ett litet mellanmål, ~200 kcal kanske), för att istället trycka en betydligt större lunch.
2000 kcal och du får hungerkänsla en timme efter? Du kanske ska se över VAD du stoppar i dig.
Å andra sidan är det ju bra.
Om du måste gå hungrig för att gå upp i vikt så får du väl stå ut med det! (lul)
Ja det är lite paradoxalt men om du tycker det är besvärligt borde det ju gå att ha med sig något du kan ta när du blir så där vrålhungrig 1-2 timmar senare.
Men om du nu äter frukost:
Vad sägs om en proteindrink med 1dl grädde, 30g vassle, någon form av kolhydrat, resten mjölk. Till det kan du ha med dig ett äpple och 50g jordnötter.
Det borde väl kunna ta hand om hungern innan det blir lunch?
Proteindrinken blir inte dålig på en timme om du inte förvarar den väldigt varm och grädden redan har varit på väg att gå ut.
2000 kcal och du får hungerkänsla en timme efter? Du kanske ska se över VAD du stoppar i dig.
Kan också vara en idé. Vissa blir snabbt hungriga av kolhydratsrik/fettfatting mat på morgonen. Jag känner igen "problemet" något. Man kan ju även prova en mer fett- och proteinrik måltid och se om det blir någon skillnad. Ägg i ens frukost tror jag är ett bra förslag.
Om du redan intar vassle och kolhydrater efter träning lär det inte göra mycket att maten blir tre timmar efter träning.
Vad är mest fördelaktigt då? (om man bulkar).
1) EAA + 1 banan efter träningen sen mat ca 1h efteråt.
2) EAA+Gainer efter träning och mat ca 2h efteråt.
Lychgate
2012-09-18, 16:02
Beror helt på mängden av vardera. Dock är näringstimingen relativt irrelevant i längden.
Om maten är likvärdig så blir det ju förmodligen mer protein och kalorier på nummer 2. Svår jämförelse och förmodligen något som knappt spelar roll.
Jag är mycket väl medveten om vad jag stoppar i mig, och har prövat en hel del olika typer (mer kolhydrater mindre fett, kontra mer fett och mindre kolhydrater).
Nu ska ju tråden trots allt inte handla om vad jag ska stoppa i mig till frukost alt. att jag bör ändra min frukost.
Om du redan intar vassle och kolhydrater efter träning lär det inte göra mycket att maten blir tre timmar efter träning.
Okej, skönt att höra.
Kommer prova upplägget, fungerar det bättre så kör jag helt enkelt på det. Annars får jag väl gå tillbaka till tidigare.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.