handdator

Visa fullständig version : Vad e grejen med "clean" food?

itwillbe
2012-09-17, 15:27
Hade inte mkt att göra idag på jobbet, så tittade lite på bb på youtube, när dom pratar om kosten så säger dom "ialways eat clean food chicken steak" , är det något speciellt med clean food? får man bättre resultat av att äta sån mat? tex torr kyckling med ris än o äta kycklinggryta med ris? eftersom kycklinggryta inte skulle anses som "clean".

Sheogorath
2012-09-17, 15:38
Hade inte mkt att göra idag på jobbet, så tittade lite på bb på youtube, när dom pratar om kosten så säger dom "ialways eat clean food chicken steak" , är det något speciellt med clean food? får man bättre resultat av att äta sån mat? tex torr kyckling med ris än o äta kycklinggryta med ris? eftersom kycklinggryta inte skulle anses som "clean".

Det är byggarnonsens. Så länge du räkna på maten så är förstås god och varierad mat bättre även i dietsammanhang än torftig mat. Fördelen med en maträtt som kyckling+ris+broccoli är att det är lättare att räkna på. Men det är mer en bekvämlighetsfråga än något annat. Det går utmärkt att väga ketchup och det går utmärkt att näringsberäkna såser. :)

itwillbe
2012-09-17, 15:43
Det är byggarnonsens. Så länge du räkna på maten så är förstås god och varierad mat bättre även i dietsammanhang än torftig mat. Fördelen med en maträtt som kyckling+ris+broccoli är att det är lättare att räkna på. Men det är mer en bekvämlighetsfråga än något annat. Det går utmärkt att väga ketchup och det går utmärkt att näringsberäkna såser. :)

bra började fan känna att min diet var skit, jag som alltid lyxar till d med såser o grejer :)

Lychgate
2012-09-17, 16:00
Stort plus ett på Sheo.

Finns även en hel del om "IITFYM/If it fits your macros" på bland annat bodybuilding.com där man mer eller mindre äter vadsomhelst sålänge det passar macronutrients fördelningen. Ibland till det extrema där man lika gärna kan köra med "Jag bulkar" ursäkten för att man äter överdrivna mängder skräp.

Var lagom, det behöver inte vara torrstekt kyckling, brunt ris och kokt broccoli eller bigmacs varje dag. Det är mest praktiskt i längden.

cero
2012-09-17, 16:20
eftersom kycklinggryta inte skulle anses som "clean".

Varför skulle inte kycklinggryta vara "clean"?

De gångerna jag har hört "clean food" så är det "ordentlig" mat med en hög andel protein istället för att fylla ut sitt energibehov med skräp. Fast jag kanske har fel.

Ronn
2012-09-17, 16:40
Clean kommer väl ursprungligen som en motsats till snabb/skräpmat som får ta onödigt mycket kritik eftersom det ofta är kaloritäta måltitder och folk inte har någon koll på hur mycket dom totalt får i sig över dagen och därav blir feta. :)

Sniggel
2012-09-17, 16:45
Varför skulle inte kycklinggryta vara "clean"?

De gångerna jag har hört "clean food" så är det "ordentlig" mat med en hög andel protein istället för att fylla ut sitt energibehov med skräp. Fast jag kanske har fel.

"Clean food" är en "ortorektisk take" på nyttig mat.

RassK
2012-09-17, 17:14
Helt enkelt blir det lättare att ha kontroll.

KevinWest
2012-09-30, 15:04
Lättare att ha koll?
Nollställ eller plussa på vågen för varje nytt livsmedel, är ju knappast mer komplicerat att se om vågen gått upp 15 gram vare sig det är ärter eller ketchup?

1) Lägg på tallriken på vågen
2) Lägg på livsmedel
3) Kolla vikt/noställ
4) Repetera

Joe Hardgainer
2012-09-30, 15:14
Brukar tvätta alla råvaror innan jag tillagar dom. Tillräckligt rent för mig :>

Pepz
2012-09-30, 16:42
"lean n clean"

BB folk som tror att man bokstavligen blir som man äter. alltså blandar man sällan livsmedel och äter så lite fett som möjligt eftersom det gör att man blir fet :) Och gärna endast några få baslivsmedel.

Även en hel del folk som tror att dieten faktiskt blir bättre på torsk och ris än på köttfärs och spaghetti. Puckon säger jag.
Jag skulle aldrig överleva en dylik diet med 12veckor av exakt samma mat för "att det är lätt att räkna på"......... latmask säger jag. (eller vanemänniska, vissa trivs så, att plåga sig själv verkar tydligen vara "bra")

Zoltan Szabo
2012-09-30, 17:01
"lean n clean"

BB folk som tror att man bokstavligen blir som man äter. alltså blandar man sällan livsmedel och äter så lite fett som möjligt eftersom det gör att man blir fet :) Och gärna endast några få baslivsmedel.

Även en hel del folk som tror att dieten faktiskt blir bättre på torsk och ris än på köttfärs och spaghetti. Puckon säger jag.
Jag skulle aldrig överleva en dylik diet med 12veckor av exakt samma mat för "att det är lätt att räkna på"......... latmask säger jag. (eller vanemänniska, vissa trivs så, att plåga sig själv verkar tydligen vara "bra")

He he... känner igen det där. Denna gång inför tävlingsatsningen har jag skaffat mig en coach och förklarat läget lite med att jag spyr på kycklingfile efter ett par v om dieten består till stor del utav det. Resultat blev att jag har all slags möjliga proteinrika produkter med varje dag och har inte tröttnat än. Stor variation + att det är fortfarande kcal in och kcal ut som gäller oavsett hur smutsigt maten är ;)

Byggare är bäst i världen att skapa konstiga myten.

tjing
2012-09-30, 17:16

Bättre i dietsammanhang?

Högst tveksamt. Jag tror att du får bättre följdsamhet med tråkig och obelönande (dock mättande) mat vid viktnedgång.

Jag tror att matens belönande aspekter och goda smak är anledningen till fetma och övervikt och det är ett extremt svårt problem då den alltid kommer att vara god och högst begärlig. Säger man något annat blir folk rabiata eftersom god mat tydligen är det viktigaste i livet för många.

Mer läsning: http://wholehealthsource.blogspot.se/2011/10/case-for-food-reward-hypothesis-of.html#more

Sedan är det ju så att mat med lite fett ger mindre fettuppgång på ett överskott. Så visst finns det en poäng med "clean" foods ur den aspekten. Men i övrigt är det bara ett flummigt begrepp som inte är definierat.

Sheogorath
2012-09-30, 19:09
Bättre i dietsammanhang?

Högst tveksamt. Jag tror att du får bättre följdsamhet med tråkig och obelönande (dock mättande) mat vid viktnedgång.

Jag tror att matens belönande aspekter och goda smak är anledningen till fetma och övervikt och det är ett extremt svårt problem då den alltid kommer att vara god och högst begärlig. Säger man något annat blir folk rabiata eftersom god mat tydligen är det viktigaste i livet för många.

Mer läsning: http://wholehealthsource.blogspot.se/2011/10/case-for-food-reward-hypothesis-of.html#more

Sedan är det ju så att mat med lite fett ger mindre fettuppgång på ett överskott. Så visst finns det en poäng med "clean" foods ur den aspekten. Men i övrigt är det bara ett flummigt begrepp som inte är definierat.

Det är möjligt att Anna-Anka-stuket (gör maten äcklig så vill du inte äta så mycket) är till hjälp för vissa men det är inget issue för mig. Under deff äter jag det jag planerar. Punkt.

Ronn
2012-09-30, 19:13
Det är möjligt att Anna-Anka-stuket (gör maten äcklig så vill du inte äta så mycket) är till hjälp för vissa men det är inget issue för mig. Under deff äter jag det jag planerar. Punkt.

Skulle tippa på att det är tvärtom för dom flesta, slutar med att man går all out istället för att man aldrig får det där man egentligen vill ha.

Sheogorath
2012-09-30, 19:19
Skulle tippa på att det är tvärtom för dom flesta, slutar med att man går all out istället för att man aldrig får det där man egentligen vill ha.

Mmm... Jag tror nog att det faktum att jag äter gott varje dag under diet är en viktig orsak till att jag orkar hålla ut i långa perioder när så krävs.

Pepz
2012-09-30, 19:32
Bättre i dietsammanhang?

Stackars dina klienter... :)

Sedan är det ju så att mat med lite fett ger mindre fettuppgång på ett överskott. Så visst finns det en poäng med "clean" foods ur den aspekten. t.

jaså är detta bevisat över tid?

LizaK
2012-09-30, 23:36
Lätträknad nyttig mat är viktigt in season. Off season skulle jag vilja påstå att
det är relativt idiotiskt att förtära. Man ska kunna unna sig lite av varje.
En enformig kost är dessutom ingenting att sträva efter; skapar i långa
loppen irritation och inte sällan näringsbrister.

mvh Liza