handdator

Visa fullständig version : Diabetiker! Vad/När äter du innan/efter träning?

Absolutfalk
2012-09-16, 18:42
Som tråden lyder, vad/när äter du innan/efter träning? Gör du något annorlunda jämfört med "vanligt" folk :)

Har börjat på allvar nu och funderar på om jag bör göra något annorlunda.

Så här gjorde jag idag

14.00 Fullkornspasta med kyllingfilé o sallad tomat

16.30 7.5 i blodsocker, 1st Redbull

17.00-19.00 gym, armar och jogga 2 km (skratta, var helt döööd efteråt) ;)

19.15 Blodsocker på 8.5. Proteindrink med 1dl mjölk, 1dl whey80, 1dl kvarg o frysta jordgubbar

19.40 Blodsocker på 12.5, dags för lite insulin.

20.00 Fullkorn pasta kyckling eller vänta till 21?

Hur gör du?

mikaelj
2012-09-16, 18:43
Om du har 7,5 i blodsocker bör du väl inte dricka en 1 redbull? Är ju redan för högt.

Bör inte en diabetiker äta betydligt mindre kolhydrater och mer protein och fett, eller har jag missförstått något?

Absolutfalk
2012-09-16, 18:50
Med tanke på att jag skulle träna, så hade blodsockret varit i botten om jag inte hade tagit den. Hade iofs kunnat ta tex en banan, men det var det som fanns till hands.

Sen jag började träna, för två veckor sen, så kör jag istället för 1/3 pasta, 1/3, sallad, 1/3 kyckling, tallriksmodellen. Nu kör jag 1/4 past, 1/4 kylling och 2/4 sallad o grönt.

Sverker
2012-09-16, 18:50
Ett blodsocker på 7.5 stiger lätt under träningen pga adrenalinet. Du får pröva dig fram men du kan säkert skippa Redbull nästa träningspass.

Har du blodsocker 8.5 efter träningen behöver du inte fylla på med energi. Bättre att skynda hem och äta ditt kvällsmål med insulinet.

Men effekten på kvällsinsulinet kommer att vara starkt eftersom du senast tog snabbinsulin vid 14.00 och kört på leverglykogen de sista timmarna. Passa dig för dippar under natten.:(

Bozar
2012-09-16, 21:13
Red bull borde du skippa. Tycker du ligger aningen högt vilket sannolikt inte är eftersträvansvärt med tanke på långtidsverkan.

Skulle aldrig äta fettsnålt som diabetiker, fettsnålt finns det inget stöd för att det faktiskt är bra för diabetiker. Man behöver ju inte ta det till extremiteter och köra LCHF men mer fett säger jag för Hba1c.

Absolutfalk
2012-09-16, 21:26
Ett blodsocker på 7.5 stiger lätt under träningen pga adrenalinet. Du får pröva dig fram men du kan säkert skippa Redbull nästa träningspass.

Har aldrig tränat så mkt som jag gjort dom senaste veckorna. Har bla börjat med kickboxning och gymma på allvar, men har aldrig varit med om att blodsockret stigit när jag tränat, snarare tvärtom.

Hur skulle ni lägga eran kost för att få bort fläsket från magen?

Dom positiva effekterna jag ser med träningen och maten är att jag tar betydligt mindre insulin än vad jag gjorde innan.

Holabandola
2012-09-17, 12:33
Frukosten då?
Eller börjar du äta först 14:00?

Dit socker är inte så farligt, som diabetiker får man vara nöjd om man mestadels ligger under 10. För ett för lågt socker är farligare än ett svagt förhöjt.

Jag hade insulinresistens förra sommaren (medicinering).

Jag noterade att fil med musli var optimal frukost, blodsockret steg mycket mycket långsamt och det blir jäömnare under hela dagen (fil15i GI). Även en LCHF diet fungerade mycket bra, men var svår att träna på och gjorde mig hungrig hela tiden.

Mjölk fick sockret att stiga ganska mycket på mig. Likaså brödprodukter var döden för blodsockret.
Frukt däremot var bättre, betydligt långsammare sockersvar och inte lika högt, även om det steg.

Absolutfalk
2012-09-17, 13:11
Frukosten då?
Eller börjar du äta först 14:00?

Dit socker är inte så farligt, som diabetiker får man vara nöjd om man mestadels ligger under 10. För ett för lågt socker är farligare än ett svagt förhöjt.

Jag hade insulinresistens förra sommaren (medicinering).

Jag noterade att fil med musli var optimal frukost, blodsockret steg mycket mycket långsamt och det blir jäömnare under hela dagen (fil15i GI). Även en LCHF diet fungerade mycket bra, men var svår att träna på och gjorde mig hungrig hela tiden.

Frukosten intas 10.30, och består av en proteindrink med 1dl mjölk, 1dl whey80, 1dl kvarg o frysta jordgubbar. Man står sig riktigt bra på den och blodsockret är stabilt fram till lunch.

Hur kom det sig att du bara hade medicinering förra sommaren? Vad åt du innan träning?

Sverker
2012-09-17, 17:19
Hur skulle ni lägga eran kost för att få bort fläsket från magen?

Dom positiva effekterna jag ser med träningen och maten är att jag tar betydligt mindre insulin än vad jag gjorde innan.

Färre kalorier. Enda vägen till fettmisskning är färre kalorier.
Ifall du redan behöver mindre insulin med träningen kommer din viktminskning också att sänka ditt insulinbehov.

Båda sakerna är possitivt ned till en viss gräns. Risken för lågt blodsocker ökar när kroppens buffert av leverglykogen minskar. Ligger man länge på kaloriunderskott och små insulindoser är leverglykogenet också lågt.