Visa fullständig version : Aioli
itwillbe
2012-09-16, 09:20
Räknas det som bra fett? ailio från kavli, tub
Rapsolja.
Oavsett vem du frågar kan vi säkert säga att det är bra fett. Mest omättat fett och ett bra förhållande mellan Omega-6 och Omega-3.
LikeTheDog
2012-09-16, 10:04
Rapsolja.
Oavsett vem du frågar kan vi säkert säga att det är bra fett. Mest omättat fett och ett bra förhållande mellan Omega-6 och Omega-3.
Mja, finns en del LCHF-folk som ratar rapsolja för att den tydligen ska vara dålig...
Själv säger jag *tummen upp* för rapsolja.
Dålig pga vad:confused:
Möjligt att den inte ger samma mättnad som mer mättat fett. LCHFare brukar vara rätt fixerade vid mättnad.
Jag kan t o m sträcka mig och säga att rapsoljan för med sig antioxidanter och steroler längt mer och bättre än näringsfattigt talg, ister och mjölkfett.
Deep Thought
2012-09-16, 11:46
Fröoljor generellt ogillas av paleo-anhängare (t ex LCHF-kyrkan) för dess stora andel omega-6.
Möjligt att den inte ger samma mättnad som mer mättat fett. LCHFare brukar vara rätt fixerade vid mättnad.
Jag kan t o m sträcka mig och säga att rapsoljan för med sig antioxidanter och steroler längt mer och bättre än näringsfattigt talg, ister och mjölkfett.
Är också nyfiken på varför rapsolja skulle vara sämre ur LCHF-perspektiv. Googlade lite, men misslyckades med att hitta några argument.
Fröoljor generellt ogillas av paleo-anhängare (t ex LCHF-kyrkan) för dess stora andel omega-6.
Ett rätt bra arument för folk som äter >70-energiprocent fett. Det skulle bli massor av linol och linolensyra ifall man levde på majonäs och dressing gjord på rapsolja. Ett bra komplement skulle vara olivolja ( inte bara smakrik jungfrulig ).
Vill man ha mer fast fett kommer kokos och palmolja med.Kokosoljan är rätt naringsfattig. Det finns en hel del steroler och tokoferoler i palmoljan vilket gör den mer näringsrik än animaliskt fett.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.