handdator

Visa fullständig version : ska det vara vita fläkar på paranötter?

itwillbe
2012-09-15, 16:36
Hej har ätit paranötter, ser att dom har lite vita fläkar? Ska d va så? Läste om farliga gifter

itwillbe
2012-09-15, 16:40
http://www.ladda-upp.se/bilder/pdtzqjynfickjt/ bild på nötten

King Grub
2012-09-15, 16:41
Dom ser normala ut.

Sedan kanske paranötter bör undvikas ändå, då en enda nöt kan innehålla så mycket gift att det blir direkt skadligt. Dessutom innehåller dom 1000 gånger så mycket radioaktivt materialt som andra livsmedel i genomsnitt gör.

itwillbe
2012-09-15, 16:42
Oki, fan käka 100 g,

RykteT
2012-09-15, 16:43
Du dör nog inte ändå..

Hade de varit så farliga hade de förbjudits!

King Grub
2012-09-15, 16:44
Bra artikel http://traningslara.se/aflatoxiner-ett-mycket-potent-naturgift/

itwillbe
2012-09-15, 16:45
Ok men behöver inte vara orolig över det där vita då?

King Grub
2012-09-15, 16:47
Paranötter ser ut så där.

itwillbe
2012-09-15, 16:49
Ok tack ::)

Eddie Vedder
2012-09-15, 20:07
Du dör nog inte ändå..

Det fetmarkerade är helt fel. Klart det säljs saker trots att det vid katastrofalt dålig förvaring kan bli farligt.

RykteT
2012-09-15, 20:11
Det fetmarkerade är helt fel. Klart det säljs saker trots att det vid katastrofalt dålig förvaring kan bli farligt.

Jag syftade på paranötter speciellt och inte alla livsmedel. Var lite otydligt av mig.

Min poäng var att man har käkat paranötter länge och det borde ha kommit fram ett förbud tidigare om de hade varit livsfarligt, tycker jag.

Eddie Vedder
2012-09-15, 20:20
Min poäng var att man har käkat paranötter länge och det borde ha kommit fram ett förbud tidigare om de hade varit livsfarligt, tycker jag.

Om vi bortser från detaljen "livsfarligt" och nöjer oss med att det "bara" är kraftigt levertoxiskt så har du som sagt fel. Men det är en väldigt hård kontroll i Sverige.

För övrigt såg jag en liten grön prick på en jordnöt häromdagen och kastade i panik hela påsen. Säkert ett halvt kilo jordnötter kvar. I efterhand var det onödigt av mig, jag skulle ha tagit med den till jobbet istället för en av kollegorna har ju forskat på aflatoxiner i nötter. Men hysterin är irrationell. ;)

Tolkia
2012-09-15, 20:22
Ok men behöver inte vara orolig över det där vita då?
På din bild ser det ju inte ut att vara några fläckar, det är ju den vita nötkärnan som lyser fram där skalet skrapats bort?

Bozar
2012-09-16, 08:38
Smaka försiktigt utan att svälja. Smakar de underligt så kasta annars tycker jag du kan äta. Däremot kan du ju se till att äta paranötter väldigt sällan för att undvika riskökning med tiden.

itwillbe
2012-09-16, 09:24
Smaka försiktigt utan att svälja. Smakar de underligt så kasta annars tycker jag du kan äta. Däremot kan du ju se till att äta paranötter väldigt sällan för att undvika riskökning med tiden.

Oki, tack men dom ser ut så där tydligen, såg att alla nötter i påsen hade "fläckar" :D>

cero
2016-11-26, 17:05
Dom ser normala ut.

Sedan kanske paranötter bör undvikas ändå, då en enda nöt kan innehålla så mycket gift att det blir direkt skadligt. Dessutom innehåller dom 1000 gånger så mycket radioaktivt materialt som andra livsmedel i genomsnitt gör.

Bara "kanske"? Och hur skadligt kan det bli?

King Grub
2016-11-26, 17:22
En enda nöt kan ge riktiga leverskador.

cero
2016-11-26, 17:30

Gäller det endast paranötter eller alla dessa? Och är leverskadorna livshotande?

Nötter och frön: Paranötter, pistagenötter, pekannötter, mandlar, oljefrön m.m.
Baljväxter: Jordnötter, kaffebönor, sojabönor, mungbönor och fler sorters bönor och baljväxter.
Spannmål: Majs, vete, ris av olika sorter, bovete m.m.

inb4 man dör av allt

Starke75an
2016-11-26, 17:52
Vet att apelsin är farligt. Vet en som fick en klyfta i halsen och dog. Han blev 35år.

Vanatore
2016-11-27, 00:31
Du dör nog inte ändå..

Det känns så tryggt att pappa staten tar hand om oss!

Bulta
2016-11-27, 07:16
Har helt slutat äta nötter på daglig basis, främst efter att det titt som tätt funnits skrumpna och missfärgade från nyköpta påsar av sötmandel. Även om jag gick igenom alla innan de rostades så hände det emellanåt att jag fick skölja munnen i minuter av att ha tuggat på en som varit härsken eller möglig.

Sen har jag hört att våra gränsvärden i Sverige är väldigt hårt satta, och alla partier som kommer in kontrolleras. Eller hur är det med detta? Om det nu är så inte är det väl inte mycket att oroa sig för, även om det ändå bör undvikas att dagligen äta t ex paranötter som är ett av de livsmedel som är mest hårt drabbade av gifter.

Kaukasuskokosnöt
2016-11-27, 09:48
Åhfan, det här var något helt nytt för mig! Brukar alltid toppa frukosten med några paranötter. Efter en snabb googling uppfattade jag det som att det endast är nötter som har blivit gamla som är farliga. Öppnar man en påse och äter upp den inom ett par dagar borde det inte vara några problem.

Folk är nog ganska omedvetna om detta, kring jul är det ju vanligt att köpa hem stora påsar nötter och hälla upp i skålar. Fast å andra sidan, märker man att det smakar skit så spottar man ju ganska snabbt ut nöten.

Finns det någon bättre nöt att köpa hem? Tycker paranötter är sjukt goda för de är så spröda!

whuddafuks
2016-11-27, 12:58

Är dessa permanenta? Jag har lite för högt av vissa levervärden, skulle suga om det beror på att jag åt en enstaka av dessa fulingar varje dag en period.

King Grub
2016-11-27, 13:03
Skadorna kan vara permanenta eller inte. Det är ingen enskild allmän skada som sker. Aflatoxiner är dessutom extremt cancerframkallande.

Akuta effekter av stort intag såg man i Kenya 2004 där 317 hamnade på sjukhus varav 125 dog.

Ett Orm
2016-11-27, 13:42
Dåliga paranötter smakar något helt otroligt vidrigt.

Luca Brasi
2016-11-28, 11:29
Paranötter smakar alltid mögel tycker jag.
Jag klarar mig bra utan.