Visa fullständig version : Kalorier i scans, fläskkarre
itwillbe
2012-09-15, 11:32
Hej, har hittat sån här "fläskkarre bog" på lidl, 130 kcal per 100, bra med protien, kan d verkligen stämma? d måste väl stämma står det på baksidan, för bra för o va sant, så jävla gott, godare än kycklingfile
mattilainen
2012-09-15, 11:40
tänk på att det är otillagad. Så om du steker blir det mer.
itwillbe
2012-09-15, 11:43
tänk på att det är otillagad. Så om du steker blir det mer.
Vadå blir mer? hur kan d blir mer? Jag tillsätter ingen olja eller så
Man ska alltid räkna på otillagad vara?????
King Grub
2012-09-15, 11:48
Vadå blir mer? hur kan d blir mer? Jag tillsätter ingen olja eller så
Vatten försvinner så kalorimängden per 100 gram ökar.
itwillbe
2012-09-15, 11:50
Vatten försvinner så kalorimängden per 100 gram ökar.
oki hur mycket då? gäller detta alla varor? ska man då räkna på tillagad vara?
Sheogorath
2012-09-15, 11:58
oki hur mycket då? gäller detta alla varor? ska man då räkna på tillagad vara?
Nej du ska räkna på otillagad vara.
Köper du 200 g av ditt kött kommer du få i dig 260 kcal när du äter det såvida du inte steker det i fett.
King Grub
2012-09-15, 11:58
Det beror helt på vilket livsmedel det är.
Näringsvärden gäller otillagad vara om inget annat anges, och man väger före tillagning.
itwillbe
2012-09-15, 12:01
Det beror helt på vilket livsmedel det är.
Näringsvärden gäller otillagad vara om inget annat anges, och man väger före tillagning.
Ja precis, det e det som står på förpackningen? hur e d med kyckling om det e fryst? ska man frysa o sen väga ? eller väga d fryst?
Latissimus Dorsi
2012-09-15, 12:02
Ja precis, det e det som står på förpackningen? hur e d med kyckling om det e fryst? ska man frysa o sen väga ? eller väga d fryst?
Har för mig att viss kyckling har massor med vatten i sig så vikten kan diffa markant mellan fryst och tillagad.
Sheogorath
2012-09-15, 12:02
Menade du "tina och sen väga"? Nej det ska du inte göra. Du räknar på varan så som den är i butik, d.v.s. du väger den frysta varan för att få reda på hur mycket energi den ger när du käkat upp den.
Sheogorath
2012-09-15, 12:03
Har för mig att viss kyckling har massor med vatten i sig så vikten kan diffa markant mellan fryst och tillagad.
Fast det spelar ingen roll. Det kommer bara göra att näringsvärdena är lägre än i bättre kyckling som håller mindre vatten. Man väger den fryst för att få reda på hur mycket energi man får i sig när man tillagad den och käkat upp den. Annars måste man använda näringsvärden för tillagad kyckling som är bra mycket högre.
King Grub
2012-09-15, 12:05
Den vikt som anges på frysta varor som kyckling skall avse tinad vara.
itwillbe
2012-09-15, 12:07
Den vikt som anges på frysta varor som kyckling skall avse tinad vara.
ofan ,därför jag känner att ja får lite kyckling för mina kalorier, räknar alltid fryst, men då vet :) tina först sen väga(frysta varor)
Sheogorath
2012-09-15, 12:13
ofan ,därför jag känner att ja får lite kyckling för mina kalorier, räknar alltid fryst, men då vet :) tina först sen väga(frysta varor)
neeeeeeej. du missförstår.
King Grub
2012-09-15, 12:13
Nej han förstår rätt.
Vikten som står på förpackningar med frysta varor skall gälla tinad vara.
Sheogorath
2012-09-15, 12:18
Nej han förstår rätt.
Vikten som står på förpackningar med frysta varor skall gälla tinad vara.
Då hade inte kyckling som håller mycket vatten haft angivet lägre proteininnehåll per 100 g. Var har du fått den här informationen ifrån?
King Grub
2012-09-15, 12:19
Det är vad SLV säger.
Sedan kan förstås olika tillverkare ange annat ändå men det är inte mycket att göra åt. Men vikten som anges på frysta varor skall gälla tinad vara.
Sheogorath
2012-09-15, 12:21
Det är vad SLV säger.
Sedan kan förstås olika tillverkare ange annat ändå men det är inte mycket att göra åt. Men vikten som anges på frysta varor skall gälla tinad vara.
Då hopar sig frågorna. Hur länge ska det tina? Ska det ligga på papper som suger åt sig vätska? Ska man byta pappret tills det är helt torrt? Ska man torka av vattnet från filéerna?
Om det är så här är det ett korkat system, förstås inte anpassat för exakta beräkningar men likväl korkat.
King Grub
2012-09-15, 12:24
Ja, det är inte helt genomtänkt.
Men jag har personligen frågat SLV, och ovanstående är ordagrant svaret.
Det har för övrigt http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5900411&postcount=64 också gjort.
Sheogorath
2012-09-15, 12:30
Ja, det är inte helt genomtänkt.
Men jag har personligen frågat SLV, och ovanstående är ordagrant svaret.
Det har för övrigt http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5900411&postcount=64 också gjort.
Trist. Jag kommer nog fortsätta räkna på den frysta varan helt enkelt eftersom det känns troligt att de som gjort egen kalorimetri bara förbränt livsmedlet och det bör i regel inte dra åt sig mer vätska bara för att man fryser det. Bröd gör ju inte det t.ex., det har jag kollat själv.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.