handdator

Visa fullständig version : Fettminskning (stor mage)

HerrTobbe
2012-09-14, 21:35
Tjenare!

Har legat på viktminskning sen maj nu och tappat från 106-88kg.

Midjemåttet har minskat cirka 20-25cm men är fortfarande på 92cm (tror det är relativt högt?)

Mitt kostschema just nu är väl lite si och så, så tänkte därför fråga om hjälp för hur jag ska bygga mitt kostschema så att så mycket fett som möjligt tappas.

En vanlig dag ser ut ungefär så här:

* 6:00 - 250gram kvarg med en klick lätt äppelmos.

* 9:00 - 3 mackor med smör, kaviar, ost.

* 12:00 - Lunch bestående av lite olika. Köper antingen låda från lunchrestarang, har med egen matlåda mer gårdagens mat, eller äter ingenting.

* ~14:30 - Frukt, ej banan.

* 17:30 - Middag. Morsan lagar, alt jag och då blir det oftast en burk tonfisk/kassler tillsammans med en klick keso och sallad.

* 20:00 - 3-4 morötter alt någon form av frukt, ej banan.

Vad bör jag ändra på? Kanske skita i den där extra frukosten vid 9:00 eller skita i den första frukosten? Äta lite mindre kolhydrater?

Står i princip upp hela dagen och lyfter tungt och små tungt lite hela tiden. Så dagarna är jobbiga och äta känns välbehövligt för att orka med. Dricker även 3-4 koppar kaffe om dagen och konsumerar vatten så gott det går hela tiden.

Rabiat
2012-09-14, 21:42
Byt dina två frukostar mot en med råg- eller havregrynsgröt och ta med dig matlåda med lite nyttigare mat.

Det spelar egentligen ingen roll VAD du äter så länge det inte är för mycket, men det är lättare att inte äta för mycket om man äter bra grejer.

Motionerar du?

nitz
2012-09-14, 21:42
Tjenare!

Har legat på viktminskning sen maj nu och tappat från 106-88kg.

Midjemåttet har minskat cirka 20-25cm men är fortfarande på 92cm (tror det är relativt högt?)

Mitt kostschema just nu är väl lite si och så, så tänkte därför fråga om hjälp för hur jag ska bygga mitt kostschema så att så mycket fett som möjligt tappas.

En vanlig dag ser ut ungefär så här:

6:00 - 250gram kvarg med en klick lätt äppelmos.

9:00 - 3 mackor med smör, kaviar, ost.

12:00 - Lunch bestående av lite olika. Köper antingen låda från lunchrestarang, har med egen matlåda mer gårdagens mat, eller äter ingenting.

~14:30 - Frukt, ej banan.

17:30 - Middag. Morsan lagar, alt jag och då blir det oftast en burk tonfisk/kassler tillsammans med en klick keso och sallad.

20:00 - 3-4 morötter alt någon form av frukt, ej banan.

Vad bör jag ändra på? Kanske skita i den där extra frukosten vid 9:00 eller skita i den första frukosten? Äta lite mindre kolhydrater?

Det ser väl inte direkt dåligt ut vid en första anblick, men lite svårt att svara på för folk då det är lite luddigt.
Tränar du någonting? Vill du strunta i frukosten? Är du hungrig på morgonen?
Om du inte är det kan du strunta i frukost.
Hur går det för dig just nu? Satsar du fortfarande på att gå ner i vikt? Går du isf ner i vikt? Om du ligger stilla, hur länge har du legat stilla?
Läs gärna igenom deffguiden på forumet också :)

HerrTobbe
2012-09-14, 21:44
Jag gymmar tisdagar och torsdagar varje vecka (cirka 45min pass, stenhårt). Försöker motionera med jävligt raska promenader på cirka 1h (snittar 1 mil på 1h) alt cykel försöker då köra cirka 1.5-2mil. Blir väl iaf 4 gånger i veckan jag motionerar.

Nej, jag ligger inte stilla i viktminskningen. Tror jag snittar cirka 0.3-0.5kg i veckan NERÅT just nu. Det går åt rätt håll på vågen om man säger så.

HerrTobbe
2012-09-14, 21:46
Byt dina två frukostar mot en med råg- eller havregrynsgröt och ta med dig matlåda med lite nyttigare mat.

Det spelar egentligen ingen roll VAD du äter så länge det inte är för mycket, men det är lättare att inte äta för mycket om man äter bra grejer.

Motionerar du?

Det jag funderar mest på är vilken mat samt mängd. Bör jag t.ex sänka pasta intaget och istället ta lite mer kött? Försöker få i mig så mycket protein som möjligt. Funderar över att byta till havregrynsgröt på morgonen, skippa 9:00 frukosten, och äta en burk kvarg vid 20-21 på kvällen istället. Bra?

Rabiat
2012-09-14, 21:51
Jag gymmar tisdagar och torsdagar varje vecka (cirka 45min pass, stenhårt). Försöker motionera med jävligt raska promenader på cirka 1h (snittar 1 mil på 1h) alt cykel försöker då köra cirka 1.5-2mil. Blir väl iaf 4 gånger i veckan jag motionerar.

Promenerar du seriöst i 10km/h? Är du Roadrunner eller?

Är 3-5 gånger per dag.

För kostdagbok, dvs varje gång du äter NÅGOT antecknar du det. Inte i förväg, inte i efterhand. Då kommer du inte skriva upp den där Jappen du köper på vägen hem från jobbet när du bara skulle köpa en flaska vatten.

Efter en vecka räknar du ihop hur mycket energi du fått i dig och ser vad det per snitt blir per dag. Är det över 2000, ät mindre/nyttigare. Väg dig en gång i veckan på morgonen före frukost och se ungefär hur snabbt du går ner. Är det mindre än 0.5kg/v drar du ner lite till på kalorierna, är det mer än 1kg... var glad ;) Eller dra upp lite på kalorierna, för det kommer inte hålla i längden.

Rabiat
2012-09-14, 21:53
Det jag funderar mest på är vilken mat samt mängd. Bör jag t.ex sänka pasta intaget och istället ta lite mer kött? Försöker få i mig så mycket protein som möjligt. Funderar över att byta till havregrynsgröt på morgonen, skippa 9:00 frukosten, och äta en burk kvarg vid 20-21 på kvällen istället. Bra?

Spelar egentligen ingen roll om du tar bort pasta eller inte, kalorier är kalorier. Det som ofta händer såna som du och jag (jag har gjort precis samma resa) är att när vi äter enkla kolhydrater sticker vårt insulin rakt upp, vårt blodsocker rasar och vi får cravings. Därför kan det vara bra att försöka undvika pasta, eller åtminstone se till att det är fullkornspasta. Har du inga problem med blodsockerfall efter kolisarna är det dock inget måste.

Gröt på morgonen är bra för att du håller dig mätt länge och för att fibrer är bra skit.

nitz
2012-09-14, 21:55
Det är väl inte dåligt, men så länge man får i sig en vettig mängd protein anser jag det bara vara positivt att få i sig kolhydrater. Men då du redan får i dig en del kolhydrater så kan det ju vara vettigt.
Du kan ju räkna lite på om du har lust på hur mycket protein du får i dig.

Nej, jag ligger inte stilla i viktminskningen. Tror jag snittar cirka 0.3-0.5kg i veckan NERÅT just nu. Det går åt rätt håll på vågen om man säger så.
Det går det ju åt rätt håll iaf :)

HerrTobbe
2012-09-14, 21:57
Promenerar du seriöst i 10km/h? Är du Roadrunner eller?

Är 3-5 gånger per dag.

För kostdagbok, dvs varje gång du äter NÅGOT antecknar du det. Inte i förväg, inte i efterhand. Då kommer du inte skriva upp den där Jappen du köper på vägen hem från jobbet när du bara skulle köpa en flaska vatten.

Efter en vecka räknar du ihop hur mycket energi du fått i dig och ser vad det per snitt blir per dag. Är det över 2000, ät mindre/nyttigare. Väg dig en gång i veckan på morgonen före frukost och se ungefär hur snabbt du går ner. Är det mindre än 0.5kg/v drar du ner lite till på kalorierna, är det mer än 1kg... var glad ;) Eller dra upp lite på kalorierna, för det kommer inte hålla i längden.

Kostdagboken låter riktigt bra, skall börja köra på det. Nej, inte promenerar jag i 10km/h (tror jag inte iaf) men det är precis snäppet innan man måste börja jogga för att kunna röra benen om vi säger så :) Gick 9,92km på 66min häromdagen. Vill passa på att tacka för de snabba svaren jag fått redan nu i samband med min invigning som användare på detta forum. Läst mycket här senaste månaderna så det var väl dags att börja skriva lite själv :)

Rabiat
2012-09-14, 22:10
Kostdagboken låter riktigt bra, skall börja köra på det. Nej, inte promenerar jag i 10km/h (tror jag inte iaf) men det är precis snäppet innan man måste börja jogga för att kunna röra benen om vi säger så :) Gick 9,92km på 66min häromdagen. Vill passa på att tacka för de snabba svaren jag fått redan nu i samband med min invigning som användare på detta forum. Läst mycket här senaste månaderna så det var väl dags att börja skriva lite själv :)

Det som hjälpte mig var appen Myfitnesspal. Kolla den.