handdator

Visa fullständig version : Kan kroppen klockan?

matsson
2012-09-14, 17:13
Vet inte om det är passande rubrik, men låt oss ta tag i min fråga!

Under tiden jag stod och lagade mat nyss så kom jag och tänka på att ifall jag skulle vara vaken lite länge inatt, och äter ett mål vid.. Säg 00:30 - 00:01. Känner kroppen av att det är ny dag och börjar den dagen med den kosten jag äter då.
Eller är den lättlurad så den (jag) räknar in det i denna dags matintag?

Fishtank
2012-09-14, 17:18
Nej.
Räkna inte matintaget över bara en dag om du äter mycket på natten, räkna över längre perioder.

King Grub
2012-09-14, 17:23
Pratar du kaloribalansen så är ett dygn bara en bekväm mätperiod.

Däremot har det en rad negativa hälsopåverkande effekter att äta på natten jämfört med att äta på dagen.

Latissimus Dorsi
2012-09-14, 17:25

Däremot har det en rad negativa hälsopåverkande effekter att äta på natten jämfört med att äta på dagen.

När tycker du är ''natt'' (en hur-lång-är-ett-snöre fråga) men i runda slängar är det efter 8? 10? efter 2 på natten? Eller bara så fort det blir mörkt?

Rabiat
2012-09-14, 17:28
När tycker du är ''natt'' (en hur-lång-är-ett-snöre fråga) men i runda slängar är det efter 8? 10? efter 2 på natten? Eller bara så fort det blir mörkt?

Jag antar att det är under den tid man normalt sover?

matsson
2012-09-14, 17:32

Tack så mycket för svaret!
Ingenting som jag gör, tanken slog mig bara medan jag stod och lagade mat förut.

Tanken slog mig nu i efterhand att det är lite hur-långt-är-ett-snöre fråga, ber om ursäkt för det!
Vet inte om det finns något som säger vilken tid det är natt, men för mig är det natt efter klockan 00:00.

Latissimus Dorsi
2012-09-14, 17:37
Tack så mycket för svaret!
Ingenting som jag gör, tanken slog mig bara medan jag stod och lagade mat förut.

Tanken slog mig nu i efterhand att det är lite hur-långt-är-ett-snöre fråga, ber om ursäkt för det!
Vet inte om det finns något som säger vilken tid det är natt, men för mig är det natt efter klockan 00:00.

Frågade king-grub men ändå, ville i runda slängar ha något slags svar kanske 11:00 framöver eller helt enkelt när solen går ner.

tjing
2012-09-14, 17:47
Vet inte om det är passande rubrik, men låt oss ta tag i min fråga!

Under tiden jag stod och lagade mat nyss så kom jag och tänka på att ifall jag skulle vara vaken lite länge inatt, och äter ett mål vid.. Säg 00:30 - 00:01. Känner kroppen av att det är ny dag och börjar den dagen med den kosten jag äter då.
Eller är den lättlurad så den (jag) räknar in det i denna dags matintag?

Kroppen gör inget bokslut över kcal-intag varje dag vid en viss tidpunkt.

Det är bara ett sätt för människor att hålla reda på vad de stoppar i sig och beräkna en hypotetisk påverkan på kroppsvikten. Fettförbränning/fettinlagring sker hela tiden.

Som King Grub skriver så är nattätande kopplat till negativa effekter på hälsan.

cero
2012-09-14, 17:56
Som King Grub skriver så är nattätande kopplat till negativa effekter på hälsan.

Är det själva nattätandet eller är det att man faktist är vaken (och äter) när det är mörkt ute?

Shajjn
2012-09-17, 09:11
Kroppen kan klockan (biologisk dygnsrytm).
Vad gäller kost; dygnet bara en mätperiod.

Holabandola
2012-09-17, 11:42
För att svara på rubriken så kan kroppen klockan.

Man hade tex placerat ett tiotal grottforskare i en grotta i över en veckas tid. De såg aldrig ljuset, de visste aldrig hur länge de sov när de sov eller hur lång tid som hade gått under dagen när de var vakna. De var helt nollade.
Det visade sig dock att de gick och la sig ungefär samma tid och vaknade efter en normal natts sömn. De följde även tiden och ljuset utanför, utan att veta om det var dag eller natt.
Så ja, kroppen har en biologisk klocka den följer.

Sniggel
2012-09-17, 12:05
Att definiera det som "ny dag" vid en viss tid är dock lite för svartvitt tänkande.
Efter en relativt lång tids sömn kan nog kroppen uppleva "ny dag". Fast det kan nog dagsljus också påtvinga (om man varit vaken hela natten). Men det blir rätt flytande när man försöker manipulera normal dygnsrytm.
Men nej det blir inte "ny dag" så fort klockan slår 00:00

Pretorian
2012-09-17, 12:14
Det visade sig dock att de gick och la sig ungefär samma tid och vaknade efter en normal natts sömn.

Jag säger inget om kroppen kan klockan eller inte men det är väl inte så konstigt att man går och lägger sig efter att ha varit vaken en hel dag och sen att man vaknar efter att ha sovit en hel natt...? :confused:

Holabandola
2012-09-17, 12:16
Lite konstigt är det väl,för i ett mörkt rum vet du ju inte hur länge du har varit vaken, eller hur länge du har sovit. Lägg därtill kanske en tupplur under dagen och det hela måste nästan bli helt omöjligt att avgöra.

krille93
2012-09-17, 21:48

Vilka effekter då? :confused:

King Grub
2012-09-17, 22:04
Ökad risk för diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och övervikt, t ex.

Fredron
2012-09-17, 22:08
För att svara på rubriken så kan kroppen klockan.

Man hade tex placerat ett tiotal grottforskare i en grotta i över en veckas tid. De såg aldrig ljuset, de visste aldrig hur länge de sov när de sov eller hur lång tid som hade gått under dagen när de var vakna. De var helt nollade.
Det visade sig dock att de gick och la sig ungefär samma tid och vaknade efter en normal natts sömn. De följde även tiden och ljuset utanför, utan att veta om det var dag eller natt.
Så ja, kroppen har en biologisk klocka den följer.

Ja alla har en biologisk klocka men den stämmer inte riktigt överens med 24 timmar/dygn.
De flesta tester som jag har läst om har snarare rapporterat att det brukar röra sig om 20-30 timmars dygn, vilket blir ganska mycket i längden.

xan
2018-06-19, 21:20
En fråga om dygnsrytm och sömn:

Hur mycket kan man gå på hur man "känner"? Jag sover alltid 8h men om jag lägger mig 22 och vaknar 6 så känner jag mig verkligen SKIT den första kvarten och måste med våld slita mig upp ur sängen och in i duschen. Om jag däremot skjuter fram och i stället sover 24-8 så vaknar jag upp betydligt piggare. Säger detta något öht om vilken dygnsrytm som är bäst för mig? Det sägs ju att det finns vissa personer med "förskjuten dygnsrytm" men jag vet inte hur vanligt det är. Bör tilläggas att jag alltid varit en nattmänniska.

Bob90
2018-06-19, 22:00

Hur mycket kan man gå på hur man "känner"? Jag sover alltid 8h men om jag lägger mig 22 och vaknar 6 så känner jag mig verkligen SKIT den första kvarten och måste med våld slita mig upp ur sängen och in i duschen. Om jag däremot skjuter fram och i stället sover 24-8 så vaknar jag upp betydligt piggare. Säger detta något öht om vilken dygnsrytm som är bäst för mig? Det sägs ju att det finns vissa personer med "förskjuten dygnsrytm" men jag vet inte hur vanligt det är. Bör tilläggas att jag alltid varit en nattmänniska.

Vaknar du av dig själv eller av väckarklocka? Man kan tydligen ha otur och vakna ur "fel" sömncykel och då ska man tydligen kunna känna sig tröttare än om man hade vaknat ur "rätt" sömncykel.

Sen är ju alla olika, vissa är alltid skitsega på morgonen och vissa inte :p

Edit:
Ökad risk för diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och övervikt, t ex.
Typ 6 år gammal post men, tror man det beror på just matintaget nattetid (typ annat insulinpåslag, sämre matsmältning osv osv) eller "stereotypiska individen livsstil" (dvs de som käkar på natten lever generellt sett en mer ohälsosamt liv än de som käkar på "normala" tider?)?

Määng
2018-06-19, 22:14

Av någon anledning är jag piggare om jag sover 6 timmar och vaknar klockan 7 än om jag sover 8 timmar men vaknar klockan 6.

N=1 studie som pågått ungefär 15 år.

xan
2018-06-20, 15:07
Vaknar du av dig själv eller av väckarklocka? Man kan tydligen ha otur och vakna ur "fel" sömncykel och då ska man tydligen kunna känna sig tröttare än om man hade vaknat ur "rätt" sömncykel.

Sen är ju alla olika, vissa är alltid skitsega på morgonen och vissa inte :p

Alltid väckarklocka för att jag inte ska sova bort 9+ timmar.

Jag tvingar mig alltid i sängs vid 22 trots att jag vill vara vaken längre, i hopp om att "bättre dygnsrytm" -> bättre hälsa, men om jag ändå känner mig som skit på morgonen kanske det inte är positivt för mig. Jag pluggar och arbetar flexibelt, så jag kan välja när jag ska vakna.

Av någon anledning är jag piggare om jag sover 6 timmar och vaknar klockan 7 än om jag sover 8 timmar men vaknar klockan 6.

N=1 studie som pågått ungefär 15 år.

Någon skillnad på energin sett över hela dagen då?

Määng
2018-06-20, 15:11
Alltid väckarklocka för att jag inte ska sova bort 9+ timmar.

Jag tvingar mig alltid i sängs vid 22 trots att jag vill vara vaken längre, i hopp om att "bättre dygnsrytm" -> bättre hälsa, men om jag ändå känner mig som skit på morgonen kanske det inte är positivt för mig. Jag pluggar och arbetar flexibelt, så jag kan välja när jag ska vakna.

Någon skillnad på energin sett över hela dagen då?

Aldrig tänkte på det faktiskt. Men jag tror inte att jag upplever någon skillnad under dagen oavsett om jag sover 10 timmar eller 5 timmar. Är främst första timmarna det är märkbart.

Jag lever dock inte ett särskilt aktivt liv.