Logga in

Visa fullständig version : Nackdelar med 3-split under deff?

slimjim10
2012-09-13, 18:50
Börjat med en deff nu där det mesta av informationen är hämtad från Jakobs och Niklas bok Forma kroppen, men har även ströläst på kolozzeum i något år. Kör just nu 2-split med ca 4reps/set och siktar på 30-35 reps/muskel/pass. Jag tränar 4 ggr/vecka så varje muskel tränas 2 ggr i veckan. Upplägget är alltså väldigt inspirerat från boken. Om jag istället kör 3-split kommer jag anpassa det så att varje muskel fortfarande tränas 30-35 reps/pass, och då istället köra 6 pass/vecka så att varje muskel fortfarande tränas 2 ggr/vecka.

Det jag undrar är om det finns några nackdelar att köra 3-split under deff? Funderar på om det är negativt med tanke på mindre vilodagar, men samtidigt lika lång vila för musklerna som jobbar mellan sina pass.

Anledningen till att jag vill testa 3-split är att jag är arbetslös, så har ändå inget bättre att göra på dagarna;) Men vill jue såklart inte att det ska vara dåligt för deffen!

vicarious
2012-09-13, 19:11
Känns lite onödigt att träna 6 dagar och att träna igenom kroppen 2 ggr per vecka. Liten chans att du kommer öka i muskelmassa under en deff.

Den enda risken jag ser är väl att du inte får tillräckligt med återhämtning och på så vis börjar prestera sämre och sämre allt eftersom deffen fortskrider. Det kan i sin tur indirekt leda till att du tappar muskler.

Men sen är det skillnad på deff och deff. Hur hårt hade du tänkt gå ut? Ligger man typ -1000 kcal om dagen tror jag det är rent idiotiskt att träna så mycket men ligger man på ett lite lägre underskott är det säkert ingen fara. Vill du lägga tiden så kör på.

Prost
2012-09-13, 20:11
Deffar själv nu och kör fortfarande 20set per muskelgrupp till failure i ett rullande tre-splitschema utan vilodagar. Fungerat utmärkt än så länge. :-)

slimjim10
2012-09-15, 01:30
Deffar själv nu och kör fortfarande 20set per muskelgrupp till failure i ett rullande tre-splitschema utan vilodagar. Fungerat utmärkt än så länge. :-)

hur länge har du deffat så då?:)

Prost
2012-09-15, 18:22
hur länge har du deffat så då?:)

Inne på den tionde dagen nu. :-) Dock tappade jag en repetition igår i smal bänkpress men det brukar jag alltid göra just i den övningen under deff men inte i annat och inte under den här deffen heller än så länge iaf. :-)

Sheogorath
2012-09-15, 19:26
Styrketräning tre dagar i veckan under deff (och uppbyggnad) här borta. Rullande två-split. Det fungerar bevisligen utmärkt. Hade jag trott att jag byggde bättre på ett annat upplägg hade jag valt ett annat upplägg.

Landström
2012-09-15, 19:40
Styrketräning tre dagar i veckan under deff (och uppbyggnad) här borta. Rullande två-split. Det fungerar bevisligen utmärkt. Hade jag trott att jag byggde bättre på ett annat upplägg hade jag valt ett annat upplägg.

Ett inlägg som lika gärna kunnat haft mig som författare. Klockrent!

Kamp
2012-09-15, 19:44

Blir det underkropp/överkropp eller framsida/baksida?

Sheogorath
2012-09-15, 20:58
Blir det underkropp/överkropp eller framsida/baksida?

Drag/press. Första passet i veckan har vilodagar både före och efter så där kan jag lägga alla övningar som faller mellan stolarna (marklyft, pullovers m.fl. som aktiverar muskler i både "drag" och "press"-gruppen).

Prost
2012-09-15, 21:05
Drag/press. Första passet i veckan har vilodagar både före och efter så där kan jag lägga alla övningar som faller mellan stolarna (marklyft, pullovers m.fl. som aktiverar muskler i både "drag" och "press"-gruppen).

Frågar bara av nyfikenhet, känner du att du Ökar fortfarande i volym och eller styrka med upplägget? :-)

StampChamp
2012-09-15, 22:24
Prost hur länge har du tränat? Låter som galet hög volym, kör du samma visa under uppbyggnad? Har själv märkt att jag ökar mer nu när jag kör lägre volym, vilar 2-3 ggr i veckan och tar i ordentligt när jag väl kör.

Hur ser upplägget ut mer i detalj?

Sheogorath
2012-09-16, 08:02
Frågar bara av nyfikenhet, känner du att du Ökar fortfarande i volym och eller styrka med upplägget? :-)

Jag har styrketränat i över 10 år så det som händer händer låååååååångsamt. Det handlar nog mer om att jag ligger nära mitt genetiska max än om upplägget. Jag ökar fortfarande i styrka ett par muskelgrupper men inte i allt. Volymmässigt går det bättre än styrkemässigt överlag.

Prost
2012-09-16, 10:01
Prost hur länge har du tränat? Låter som galet hög volym, kör du samma visa under uppbyggnad? Har själv märkt att jag ökar mer nu när jag kör lägre volym, vilar 2-3 ggr i veckan och tar i ordentligt när jag väl kör.

Hur ser upplägget ut mer i detalj?

Svårt att avgöra när det räknas som "seriöst" osv.. T.ex så tränade jag nästan enbart biceps i början för LÄNGE sedan, sedan blev det lite bänkpress osv efter längre tid så resten av kroppen också. Men överkroppens styrketräning kan vi chansa på ca 11 år.. hmm.

T.ex triceps o bröstpass. 3 set smal bänkpress med 2 min vila sedan superset med viktade dips, tricepsnåntingbakom nacken och smal hantelpress med en min vila i totalt 9 set. Sedan 8 set kroppsvikt-dips men en halv minuts vila.

Och bröst sedan med 20 set kontaktarmhävningar med handtag på golvet med halv min vila mellan setten.

Jag tycker själv att det Känns iaf som att själva musklerna återhämtar sig utan problem men det som hindrar styrkeökningar mest kanske är cns. Bara en Teori från mig nu.. tänk Ifall det ändå är bättre i längden att misshandla musklerna hårt med "stor" volym som kanske skapar muskeltillväxt trots att cns inte är i toppform. För efter ett tag så har ju förhoppningsvis musklerna växt långsiktigt och man har blivit starkare med. Då är ju den styrkan mer "fysiskt" kopplat till musklerna än av ett maximerat cns och bör kunna behållas lättare?

Jag är kanske inte så bra eller har ork på att formulera hur jag tänker med ord men men.. :-)

Prost
2012-09-16, 10:07
Jag har styrketränat i över 10 år så det som händer händer låååååååångsamt. Det handlar nog mer om att jag ligger nära mitt genetiska max än om upplägget. Jag ökar fortfarande i styrka ett par muskelgrupper men inte i allt. Volymmässigt går det bättre än styrkemässigt överlag.

Ok! Jo så kan det ju också vara. :-) Jag kommer säkert att testa andra upplägg igen för variations skull om inte annat. Själv trodde jag innan nästan att jag nått Mitt max men efter att ha provat andra metoder så har jag ändå växt(långsamt dock) så det är intressant att prova grejer.