Logga in

Visa fullständig version : Hur mycket vätskevikt, ungefär, av att börja träna?

Rabiat
2012-09-13, 11:36
Jag har tränat i lite mer än en månad nu, och jag tror mig ligga ungefär i energibalans på 2709-3000kcal/dag (jag tränar 5 dagar i veckan). Jag har lagt mig ca 2.5kg på den tiden och det låter inte helt rimligt att det bara ska vara fett och muskler...

Ungefär hur mycket extra vätska kan man räkna med? Jag är 188cm lång och vägde i morse 88kg.

Ne0phyte
2012-09-13, 11:44
Direkt när jag började träna la jag på mig väldigt mycket vikt, troligen för att jag framförallt började äta mycket mer av därav hade mer vätska i kroppen (på grund av mer kolhydrater).

FruMånsson
2012-09-19, 08:11
Jag har lite samma problem fast tvärt om kan man säga. Jag har också tränat ca 1 månad nu, min träning går inte ut på att gå upp i vikt utan tvärt om. Jag har däremot gått upp 1 kg sedan jag började och kan inte riktigt förstå vad det beror på. Jag tränar mycket 5-6 ggr/vecka. Blandat styrka och kondition, men äter inte jättebra mat, men inte heller dåligt. Jag börjar bli orolig att jag aldrig kommer gå ner i vikt..

//www.fru-mansson.blogspot.com

Rabiat
2012-09-19, 08:29
Jag har lite samma problem fast tvärt om kan man säga. Jag har också tränat ca 1 månad nu, min träning går inte ut på att gå upp i vikt utan tvärt om. Jag har däremot gått upp 1 kg sedan jag började och kan inte riktigt förstå vad det beror på. Jag tränar mycket 5-6 ggr/vecka. Blandat styrka och kondition, men äter inte jättebra mat, men inte heller dåligt. Jag börjar bli orolig att jag aldrig kommer gå ner i vikt..

//www.fru-mansson.blogspot.com

När jag gjorde träningsuppehåll och då åt mindre kolhydrater i några dagar försvann 1.5kg direkt. Hade det varit en vecka eller två hade det säkert varit ännu mer vätska som försvann, så du har nog gått ner i fettvikt ändå.

Reaper123
2012-09-19, 08:36
Jag har tränat i lite mer än en månad nu, och jag tror mig ligga ungefär i energibalans på 2709-3000kcal/dag (jag tränar 5 dagar i veckan). Jag har lagt mig ca 2.5kg på den tiden och det låter inte helt rimligt att det bara ska vara fett och muskler...

Ungefär hur mycket extra vätska kan man räkna med? Jag är 188cm lång och vägde i morse 88kg.Träning i sig lär inte påverka vätskenivån i kroppen så jättemycket.

Vad som däremot gör det är kosten:
- Hur många kcal åt du "innan" per dag?
- Hur mycket kolhydrater "innan" vs nu?
- Saltar du mycket?
- Du kanske rentav hade väldigt låg vätskebalans innan och börjat dricka mer vatten än innan?

Kan bjuda på denna fina viktkurva. Första morgonvikten var carbloaded as hell + galen bukfylla sen påbörjades deff... trots kontroll på vikten (bortsett från mittersta toppen) så svänger det rätt rejält på min våg! = varians är något man måste ha i åtanke

Edit: I "värsta" fall så ligger du på överskott och gått upp i vikt i både fett och muskelmassa och får då isf äta mindre. Men saknas x antal siffror/uppgifter för att vi ska kunna gissa oss till om så är fallet...

FruMånsson
2012-09-19, 14:12
När jag gjorde träningsuppehåll och då åt mindre kolhydrater i några dagar försvann 1.5kg direkt. Hade det varit en vecka eller två hade det säkert varit ännu mer vätska som försvann, så du har nog gått ner i fettvikt ändå.

Tack för uppmuntran!!

FruMånsson
2012-09-19, 14:23
Träning i sig lär inte påverka vätskenivån i kroppen så jättemycket.

Vad som däremot gör det är kosten:
- Hur många kcal åt du "innan" per dag?
- Hur mycket kolhydrater "innan" vs nu?
- Saltar du mycket?
- Du kanske rentav hade väldigt låg vätskebalans innan och börjat dricka mer vatten än innan?

Kan bjuda på denna fina viktkurva. Första morgonvikten var carbloaded as hell + galen bukfylla sen påbörjades deff... trots kontroll på vikten (bortsett från mittersta toppen) så svänger det rätt rejält på min våg! = varians är något man måste ha i åtanke

Edit: I "värsta" fall så ligger du på överskott och gått upp i vikt i både fett och muskelmassa och får då isf äta mindre. Men saknas x antal siffror/uppgifter för att vi ska kunna gissa oss till om så är fallet...

Kalorier har jag inte koll på. Saltar inte väldigt mkt men jag utesluter inte salt på ngt sätt.
Jag känner mig mer hungrig nu sen jag började träna så antagligen äter jag lite mer, men samtidigt lite nyttigare. Äter mindre fett kött nu bla och försöker äta mer rent protein.

Är det ok att väga sig varannan dag tycker du? Jag vågar inte riktigt för att jag ska bli för nojig, så jag väger mig en gång i veckan.

Jag ska kanske börja väga mig varannan dag för att verkligen tänka på det och onte glömma bort att jag vill förlora några kilo. Kanske bättre kan förstå varför jag väger lika mkt om jag nu märker att vikten varierar mkt. Nu har jag pendlat mellan 65 och 66,5. Jag vägde som minst 62,5 och som mest 78 men det var lämge sen.

Andra tips?