Visa fullständig version : Träna efter sjukdom`?
Nephelite
2012-09-12, 11:28
Hey!
jag har varit sjuk~1,5 vecka.
Började med rivande/brinnande halsont som övergick i REJÄLA förkylningssymtom + galet ont i halsen, var sängliggande ~1-2 dagar.
halsontet är borta sedan 3 dagar nu, igår/idag har jag känt mig klar i huvudet-
Har en smula hosta kvar, lite småhängig kanske och REJÄLT snorig men annars känner jag mig inte liksom "sjuk"
Kan jag börja träna? tänkte typ gå och bara pumpa lite biceps/triceps
vad tror ni ?
'neph
Ptja, det är klart du "kan".
Fråga dig själv hur mycket du får ut av att gå och träna när du känner dig hängig jämfört med att vila tills du känner dig pigg och taggad.
Nephelite
2012-09-12, 11:37
Tänkte mer med sjuktillståndet om jag vaknar upp död imorgon tror ni ?
Nephelite
2012-09-12, 11:37
alltid känt att det där varit lite av ett gamble, antingen blir man typ Instant frisk av att träna. Eller så insjuknar man igen :(
Har inga fakta som underbygger mitt påstående men jag har hört att man ska undvika träning om man har ont i halsen. Annars är det lugnt.
Edit: Detta handlar mer om den här instant death-prylen.
Tänkte mer med sjuktillståndet om jag vaknar upp död imorgon tror ni ?
Om du var döende i sjukdom tror jag inte att du hade haft tankarna på träning alls om jag ska vara ärlig.
Det finns en risk att dra på sig hjärtmuskelinflammation som brukar diskuteras om man tränar när man är sjuk. Min poäng i föregående inlägg var att du nog inte får ut så värst mycket av att gå och pumpa dina armar lite när du är hängig i förhållande till risken. Dock är risken såpass liten att jag inte tror det är någon fara att gå och pumpa armarna lite.
Frågan är alltså: Kommer du att få ut så mycket av passet att det är värt risken, jämfört med om du går dit när du är på g och kör stenhårt?
Har man varit rejält sjuk är det nog gynnsamt och vänta ut tills man i alla fall känner sig pigg och känner att kroppen vill träna. Lite snuva gör ingenting när man väl tränar. Dessutom får man en (ofta) välbehövd vila, om man tränar mycket i vanliga fall resterande delen av året.
Jag har också hört att det är fine om man inte har ont i halsen, men åas har jag också hört att det är fine att lyfta rumpan i bänken...
Skulle du må bra av att träna? Träna då.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.